{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.229 visninger | Oprettet:

Renovering af bolte, små beslag osv. {{forumTopicSubject}}

Hej Bilgalleriet, jeg er en ung gut som jævnligt renovere diverse ting og har nu givet mit i kast med at total renovere en gammel Toyota Celica Supra. Har hen af vejen lært en masse om selv at få tingene glasblæst, autolakeret osv og syntes selv at det bliver med gode og holdbare resultater "for det meste" smiley . Men der er dog et enkelt problem som jeg konstant støder i ved renovering af næsten ALT, nemlig hvad den helt rigtige metode er til at få de gamle slidte bolte, skruer, beslag osv til at se ud som ny og ikke mindst være (næsten) lige så holdbare som ny. Jeg har selv kigget en del på at glasblæse dem og derefter få dem sendt et sted hen hvor de kan el-zink dem, altså give dem et zink lag. Syntes bare det kunne være meget federe selv at kunne gøre det, da man så kan tage det i ens eget tempo og ikke skulle blive nød til at samle alle bolte på engang og få det gjort.


Mit dilemma er så følgende.

Er der nogen der har erfaring med at få behandlet diverse "småting" altså bolte, skiver, møtrikker, beslag osv og i så fald, hvilken metode/ingredienser bliver der brugt ??

Hvor kan man skaffe de eventuelle ingredienser og nødvendige ting til det, uden at være afhængig af bestilling fra andre lande ??

og til sidst, hvilken metode er "bedst" ??


MVH Jeppe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Renovering af bolte, små beslag osv.
  • #1   25. mar 2020 Jeg har været igennem samme proces som dig med en Toyota og hvis jeg kigger på dit primære krav:

    1. Lave tingene selv i eget tempo.

    Der er ikke nogen fornuftig løsning ud over at købe delene nye fra Toyota (en M8 bolt koster fx 10 kr). Man kan ikke bare liiiiige elgalvanisere selv, man kan ikke bare liiiige lakere bolte selv så det HOLDER osv osv.

    Tror de fleste affedter/afsyrer delene, monterer dem tørt uden anti seize og så lakerer hele molevitten på 1 gang med bolte osv. Løsner man senere 1 bolt så er fanden løs og det begynder at ruste.

    Jeg har derfor valgt at købe en række dele nye fra Toyota.


  • #3   25. mar 2020 Hej Lucas J tak for en god henvendelse.
    Ja mit primære krav er at kunne gøre det selv, det jeg søger er at kunne lave de fleste bolte, da der os er mange “unikke bolte” altså special bolte i bagbroen, i motoren og ved gearkassen for eksempel med fin gevind. Ved godt at det ikke bare lige er at lave en elektrolyse, men der må vel være et godt alternativ som ikke er at male hovederne på boltene, det er meget sjusk i følge mig. Har haft snakket med Toyota, men de er godt nok ikke til meget hjælp med nye dele osv, så vil næsten hellere prøve at lave de gamle, da det virker til at være “mindre” bøvlet.


  • #4   25. mar 2020 jeg har selv lidt rodet med det samme og er kommet frem til at electroplate mine dele selv smiley det er faktisk ret simpelt og holder godt
    https://www.youtube.com/watch?v=G-PtnwtOR24


  • #5   25. mar 2020 Hej Palle, tak for dit svar.
    Jeg har som sagt selv undersøgt det lidt og sys os det ser meget intrasant ud, men sys simpelthen ik jeg ordentligt kan finde ud af hvad de bruger af syre osv for at det holder ordentligt.
    Kan du måske sende mig en privat besked med "ingredienserne" til det du selv har lavet, eller bare smide dem i en kommentar i det forum her.
    Det ville være en rigtig stor hjælp tak.


  • #6   25. mar 2020 jeg købte en dunk eddikkesyre og blandede det op med vand, tog to stykker zink tagrande og klippede til anoder, en gammel mobillader på 5v og ca 1A output.
    så skal det bare stå og brygge i et par timer smiley
    det man skal plate skal være helt rent (som i virkelig rent) og så dyppede jeg bare det i en blanding af saltsyre og vand inden de kom i karret.
    virker perfekt ! ca en time så har du et tykt lag som ikke bare ryger af. har forsøgt at fjerne det med messing børste på min bænksliber men det bliver bare poleret op.
    jeg vil gerne forsøge med en nikkel anode men havde lige noget zink så prøvede det først smiley


  • #7   25. mar 2020 her er mit første forsøg smiley det er efter ca 15 min

    profilbillede
  • #8   25. mar 2020 ja det virker jo til at være simpelt nok, men sys bare at jeg kan læse mig lidt frem til at det skal have en "efterbehandling" af noget mere "beskyttende" materiale, for at kunne holde i vind og vejr. Syntes nogen siger hvis det kun er zink belagt, at det kan bliver lidt "opløst" af at være udenfor, men det er ikke noget jeg personligt ved noget om.

  • #9   25. mar 2020 Min Toyota pusher skaffer alt med mindre det er udgået. Selv henter han hjem fra Japan om nødvendigt (og det store lager i Belgien) - og det er det ikke dyrere af. Man skal bare vente en måned.

  • #10   25. mar 2020 Jeg har selv rodet lidt med det, men uden efterfølgende passivering, og det holdt under en uge i det danske vejr, før det var helt rustent igen i overfladen.

    Bolte, der holder sammen på vigtige dele såsom bremser, ophæng osv., bør ikke udsættes for elektrolyse da hydrogenen, der opstår ved spaltning af vandet, svækker metallet. Prøv at søge efter "hydrogen embrittlement".


  • #11   25. mar 2020 Hydrogen embrittlement (brintskørhed) er KUN et problem ved bolte med en styrkeklasse over 8.8, dvs 10.9 og 12.9.

    Men for at vende tilbage med udgangspunkt i TheBlueStingrays indlæg: Der er ikke noget som fungerer tilfredsstillende på hjemme hobby basis. Der skal seriøse industrielle processer til at give et flot resultat. Derfor anbefaler jeg at købe disse dele som nye fra Toyota.


  • #12   26. mar 2020 Kan man ikke bare købe. Boltene som rustfri? Det var ihvertfald min plan. smiley

  • #13   8. apr 2020 Mads s, jo man kan godt, men det svært at finde et sted hvor man fx kan købe 1 bolt i den rigtige størrelse, uden at blive nød til at købe fx 10 stk af gangen

Kommentér på:
Renovering af bolte, små beslag osv.

Annonce