{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.367 visninger | Oprettet:

Afbalancering af fælge {{forumTopicSubject}}

Hej.

Vi har købt nye 17" alufælge fra producenten MAK.

Vi har fået dem afbalanceret hvor der er kommet nye dæk på også.
Jeg sytes dog ikke det spiller helt. Biler hopper lidt og det er som om det kommer bagfra.
Ja kan se at der sidder 21 stk 5 grams klodser på rad og række (ca 21 cm)
Er det normalt at der skal så mange klodser på helt nye fælge og dæk?
Der sidder også mange klodser på de andre fælge.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afbalancering af fælge
  • #1   3. maj 2020 Hvad dæk mærke har i fået monteret?

• #2   3. maj 2020 Det lyder som noget thansen noget.. 105gram er alt for meget.. det er tegn på enten for billig dæk - dårlige fælge - dæk out of round.. alt over 60 gram er for meget..

• #3   3. maj 2020 Gætter på at ham der har monteret og afbalanceret dine fælge ikke aner hvadhan laver.

Det er en ommer, kan være en skæv fælg eller et dårligt dæk.

• #4   3. maj 2020 Det er Kleber Krisalp Hp3 og disse fælge

https://daekbutikken.dk/alufaelg/MAK/Mak+Wolf+Silver/17

• #5   3. maj 2020 Jeg har 10 ude og 5 gram inde på den fælg med flest afbalanceringsklodser, og det er 18" med lavprofildæk...
    Der må være noget galt med enten fælg eller dæk

• #6   3. maj 2020 Har selv fået monteret nye Hankook sommerdæk på billige TeknoWheels alufælge (2.700 kroner for 4 stk. inkl. bolte og centreringsringe).

Tror måske at der sidder 10 gram på hjulene i bag, og måske 5 gram i for.

Så hvis jeg var dig, så ville jeg køre direkte tilbage til værkstedet og spørge hvad der er gået galt.

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #7   3. maj 2020 Alt over 50gram ville hos os blive undersøgt nærmere, da det er for meget!

Værkstedet må have dem retur, og tjekke om de er skæve, eller om de bare har haft sat fælgene skævt i maskinen da de blev balanceret (Det kan ske, og det kan give forkkerte resultater)

• #9   3. maj 2020 50-60 gram er max.

• #10   3. maj 2020 #8.

Det har vi heller ikke.

Vi købte ny bil tilbage i December 19 og købte dertil nye fælge og vinterdæk.
    Jeg har aldrig ment at de spillede og var gang på gang irriteret hver gang jeg kørte i bilen.
    Men dem jeg havde med mente det var mig den var gal med.

Da jeg her for 14 dage siden havde bilen inde ved forhandleren (som ikke har solgt dækkene og fælge) med et andet problem, sagde mekanikeren at jeg da skulle for gjort noget ved de "skæve dæk/fælge der sad på, og det var endda uden jeg havde sagt noget.
    Derfor tror jeg ikke det er mig den er galt med smiley

• #12   3. maj 2020 Hvornår er de dæk produceret?

• #13   3. maj 2020 DOT 4019

• #14   3. maj 2020 Hvorfor faen er 100 gram for meget?? For meget til hvad? Det vigtigste er vel, at hjulet er afbalanceret og maskinen viser 0-0 til sidst. Om der blev brugt 1 gram eller 1 kilo, er da bedøvende ligegyldigt?

• Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #15   3. maj 2020 #14

Fordi det kan være tegn på at fælgene eller dækkene ikke er helt runde, og så vil bilen hoppe selvom maskinen viser 0/0

• #16   3. maj 2020 #15

Det kan man vel se, når hjulet drejer rundt, om fælgene og dækkene ikke er helt runde? Hvis dækmanden afbalancerer hjulet og ikke nævner noget om skæve fælge, er der vel ikke noget at komme efter?

• #17   3. maj 2020 Tror efterhånden at det er std. Min chef købte en spritny Tiguan med tilhørende 18" til den og den ene fælg er smasket til med 85G på den ene bagfælg

• #18   3. maj 2020 Inden man mener atbåde fælgeog dæk er skyld i rysteriet så skulle man måske lige lade en mekaniker/dækmand der er stand til at tænke og trække vejret på samme tid kigge på hjulet, det er ikke raketforskning at afbalancer dæk men alligevel går det til tider lige hurtigt nok. Jeg vil næsten tro du kan træne en abe til det.....
    Om 100gram er for meget kommer lidt an på hvorfor så meget er nødvendigt, en skævfælg kan godt vise 0/0 på maskinen men stadig hoppe som en sindssyg, men ca 10sek arbejde ville afklare om det er dæk/fælg eller uduelighed der har skylden.

• #19   3. maj 2020 Takker for alle svarene.

Jeg prøver at kontakte værkstedet imorgen.
    Så må de lige prøve at se på det igen.

• #21   4. maj 2020 Har stålfælge til Octavia hvor der kun er 5 gram på, Conti TS 860 vinterdæk

• #22   9. maj 2020 https://vm.tiktok.com/3NK6dh/

• #23   16. maj 2020 Så fik jeg afbalanceret fælgene påny.

Nu ser det sådan ud. På det ene fælg er der 27 stk 5 grams hvor de sidder i 2 rækker.
    Er det virkelig i orden når man tænker på at fælg og dæk er nye.
    Syntes stadig ikke det helt spiller som det skal.

Burde han ikke havde ringet og sagt at enten fælgene eller dækkene er defekte så jeg havde haft en chance for at sende det retur.

profilbillede
  • #24   16. maj 2020 Han skulle have roteret dækket 180 grader, hvis det hjul skulle ned i vægt...

• #25   16. maj 2020 Så i bund og grund kan man sige at det er gået for hurtigt for ham?

Men jeg er/var jo nervøs for om fælgene eller dækkene skulle være defekt.

På de fire fælge sidder der 5 gramsklodser. Der sidder 10, 14, 20 og 27 stk.
    Kunne han ikke også have brugt nogle med flere gram på så det ikke ser så
    voldsomt ud.
    Men jeg må jo nok køre et andet sted hen for at få det lavet, men træls er det sgu og det koster jo penge hver gang,

• #26   16. maj 2020 man bør nok holde sig langt væk, fra sådan en klamphuggere.

• #27   16. maj 2020 Altså, hvis hjulet er afbalanceret, så er det afbalanceret. Hvad er der, der ikke "spiller helt"?

• #28   16. maj 2020 Hjulet hopper en lille smule

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #29   16. maj 2020 Så 4 ud af 4 NYE fælge og dæk har over 50gram vægt på?!

Find dig et værksted der ved hvad de laver, han har tydeligvis ingen forstand på at afbalancere dæk og fælge..

Nogen gange kan man komme ud for at et sæt skal have meget på, men så gør man som 438 skriver, og drejer dækket 180 grader, og det plejer at hjælpe, hvis det ikke gør, så er der problemer med dæk/fælg

• #30   16. maj 2020 Ja der er så mange gram på fælgene.

Det lyder også til at være helt galt. Men jeg må prøve at gå til en anden
    forhandler og se hvad de siger.

• #31   16. maj 2020 Har du købt det hos tumpen der prøver at afbalancer dem?
    Når man har så meget bly på så er noget helt galt.

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #32   16. maj 2020 Jeg har aldrig set et hjul med så mange klodser på og tror ikke jeg har afbalanceret et hjul der fik mere end 50g på.
    Ligner godt nok en ommer uanset om det er fejl ved dæk eller fælge eller om det er en knap så omhyggelig mekaniker der har lavet det.

• #33   16. maj 2020 # Nej. Fælgene er købt hos Autokonzept.dk og dækkene hos daekster.dk

De blev sendt til mekanikeren og det er så ham der har monteret og afbalanceret dem.

• #35   16. maj 2020 Men burde mekanikeren så ikke have kontaktet mig og sagt at fælgene/dækkene burde sendes retur. Han sagde intet og det er jo pisse træls nu, da man jo ikke kan sende dem retur efter ca 5 måneder.

• #37   16. maj 2020 Ærlig talt, kan slet ikke se problemet i, at der skulle bruges over 100 gram på den ene fælg. Det kan blot være tegn på ujævn udskæring af f.eks. egerne på de billige fælge, som har slet ikke noget betydning for kørslen. Men kør et dækcenter med en vejtryksmaskine, så kan de hurtigt se, om dækket er defekt.

• #38   16. maj 2020 # 37

Det vil jeg prøve.

Men igen kommer det jo til at koste mig penge (1200 kr)
    Problemet er jo at et eller flere fælg/dæk hopper.

• #40   16. maj 2020 Det kan umuligt koste dig 1200,-. Dækcenteret skal bare tage det ene hjul af og afbalancere det med vejtryk. Det kan max koste 200,-

• #41   16. maj 2020 # 39 Kolding

• #42   16. maj 2020 # 40

Det var nu også hvis alle 4 skulle have en tur smiley

• #44   16. maj 2020 Allan r. Mit råd til dig vil være og få fat i et værksted, der kan udføre vejtryk på alle hjulene. Derved kan de se hvor meget hjulene slår sig og eventuelt få dem til og være meget opmærksomme på når de afbalancere dem, da du eventuelt skal have dem sendt retur.

Har selv stået med et lignende problem, hvor en fælg ville have 110g. Efter lidt optimeret afbalancering med maskinen, kom den ned i 0g, både inde og ude. Kunden var meget tilfreds

• #45   16. maj 2020 Jakob B

Den kom ned i 0g? Dvs der skulle slet ikke vægte på hjulene? Den var i balance uden afbalanceringsklodser?

Må jeg spørge hvordan er fremgangsmåden ved den slags "optimeret afbalancering"?

• #46   17. maj 2020 Ja det er at du flytter dækket rundt, det siger jo sig selv, der er ligesom ikke andre muligheder.

• #47   17. maj 2020 Jeg har også en enkelt fælg/dæk uden klodser på men op til 10g på de 3 andre smiley

• #48   17. maj 2020 #46

No shit. Men flytte HVOR MEGET? Og i hvilken retning? Hvilken afbalanceringsmaskine kan regne ud, hvor man sætter dækket på fælgen, så fælgens ubalance og dækkets ubalance sammenlagt giver 0g? For det kan en Hunter med vejtryk ikke - sådan en har jeg selv.

Og en anden ting... De fleste fælge står meget tæt på perfekt balance, hvis man afbalancerer kun fælgen alene. Måske 50% af dem giver 0g-0g. Dækkene har til gengæld meget mere - de fleste 20-30g og opefter.
    Så et nemt regnestykke... Hvis en fælg står i 0g-0g og dækket står i 30g-40g... HVOR MANGE GANGE SKAL MAN DREJE DÆKKET RUNDT PÅ FÆLGEN FOR AT HJULET KOMMER NED I 0-0? smiley

• #49   17. maj 2020 Seriøst, jeg rammer også en gang imellem på 0-0 uden klodser. Men det sker én gang ud af 1000 afbalanceringshjul og er rent held. Og ligefrem at tage æren for det, som Jakob B gør, er måske lidt for ambitiøst. Det kræver jo, at enten fælgen og dækket BEGGE er i 0g-0g fra fabrikken af (hvilket ses meget sjældent), eller at fælgen er f.eks. 20g-0g og dækket sjovt nok også præcis det samme, bare omvendt 0g-20g og man kommer til at montere dækket kontravægt på fælgen, så begge ubalancer modvirker hinanden. Plus, så skal man også tage højde for ventilens / TPMS vægt... Plus, så er dynamisk afbalancering er jo ikke bare for meget vægt i den ene side af dækket... Så det er meget mere held, end forstand...

• #50   17. maj 2020 Og i TS situation... Det kan godt være, at hans fælg alene siger 65g og hans dæk siger 70g og begge ligger i samme side, så det giver 27 gange 5g modvægt. Så ved 180 grader rotation, ville det kun give 5g. Men det kan også være, at fælgen giver 130g og dækket giver 5g. Så kan dækket drejes fra nu af og til juleaftenen...

Men dækmanden skulle nok have givet den et forsøg, når kunden nu kommer og brokker sig over afbalanceringen... Det ville JEG have gjort.

• #51   17. maj 2020 #42

Så må du finde dig et andet sted at afbalancere hjulene. Vi tager f.eks. mellem 350 og 450 kroner for vejtryksafbalancerings af alle 4 hjul. Så 1200 er jo fuldstændig grotesk dyrt. Det svarer jo stort set til fuldt dækskift inkl. afbalancering for 8 hjul i de fleste normale dækcentre...

• #52   17. maj 2020 #48
    Den maskine vi har ved superdæk i hobro kan fortælle dig hvor du skal sætte dækket på fælgen for at opnå mindst muligt vejtryk. Så det findes smiley

• #53   17. maj 2020 Mange center tager 1200kr for montering af nye dæk på nye fælge, det er noget af en time pris, heldigvis har jeg adgang til maskinerne selv.
    Men jeg vil nok kalde det groft røveri.

• #54   17. maj 2020 #45

Som nævnt, går maskinen ind og beregner hvorledes uligheden er i fælgen og dækket. Og som beskrevet, flyttes dækket rundt på fælgen, hvor så til mit held, den gik i 0 g. Altså OK / OK ved først afbalancering efter dækket er blevet flyttet rundt på fælgen.

Uddyb gerne lige hvordan jeg tager æren for, at maskinen kan udføre et stykke arbejde den er lavet til?

• #56   17. maj 2020 Der er så også nogen som sætter maskinen op til at vise 0 når den kommer under 5 gram, så ved man ikke om den er 4.8 eller 0.5 gram.

Har også hørt om nogen hvis biler ikke fejler noget, når så sønnen med sit nye styrebrev så har været ude og køre konstaterer han at et hjul hopper, men glemmer bare at fortælle at det er ved 150 km/t smiley

• #57   17. maj 2020 #56
    Men om der er 5g eller 10g "forkert" afbalancering det mærker man ikke så længe ens hjul ellers er rundt:)

• #58   17. maj 2020 Jeg tror MAK er en kvalitets producent, men der kan have siddet en spån inde på det ene sæt bakker og så er fælgen ikke lige bred eller høj hele vejen rundt, men det burde være fanget i deres kontrol system.
    Det er jo bemandingsløs produktion, så fejl kan ske uden nogen opdager det.

https://www.youtube.com/watch?v=E1BoYv1fQY0

• #59   17. maj 2020 Tror inderst inde det er dækkende det er galt med.

• #60   17. maj 2020 #52

Det må være en slags læsevanskeligheder, du oplever... smiley

Jeg spurgte om hvilken maskine kunne regne ud hvor dækket skal sidde på fælgen, for at AFBALANCERINGEN kom ned i 0 uden vægte. Hvad har vejtrykket med sagen at gøre? Sådan en Hobro-Superdæk-Maskine har jeg jo selv stående, har jeg også skrevet smiley

• #61   17. maj 2020 #60

https://www.youtube.com/watch?v=nswttgUKstk

Samme fremgangs metode, dog ikke så ny maskine.

• #62   17. maj 2020 #61

Det er metoden at få vejtrykket ned? Ikke afbalancering.

• #63   17. maj 2020 #60
    Arhh ja ja okay det var hvis kun afblanceringen du nævnte i det indlæg, jeg læste lige hurtigt nok smiley

Men er udemærket klar over at vejtryk ikke har noget med afblanceringen at gøre, og så tror jeg faktisk heller ikke jeg har hørt om en maskine der kan det som du beskriver.

Så tænker faktisk vi er enige smiley

• #64   17. maj 2020 #62 #63

Okay. Fremgangs metoden er den samme. Der er simpelthen en funktion på skærmen der hedder "Optimer ubalance"

Ved godt den jeg linker til er til vejtryk, men "Optimer ubalance" funktionen bruger ca samme fremgangs metode, går vel bare ud fra maskinen regner anderledes?

• #65   17. maj 2020 #63

Netop. Hunter maskiner har det ikke. Mener, at Hofmann havde det. Noget med Weight Minimization Programm. Men er ikke sikker på, at de stadig har det.

• #66   17. maj 2020 #65

Er 99% sikker på det er en hunter, men skal jeg ikke kunne sige lige nu.

• #67   17. maj 2020 #66

Videoen, du linker til, er til den samme maskine, jeg har stående. Den kan IKKE matche dæk og fælg for at gå i 0g. SmartWeight funktionen gør noget ligende, men så afbalancerer den ikke godt nok i min optik.

• #68   17. maj 2020 #67

Hvis jeg har påstået, ved brug af funktionen "Optimer ubalance", at jeg kan få alle fælg og dæk i 0 g, så har jeg udtrykket mig forkert.

Kundens ene hjul viste 110 g. og 5 kg i vejtryk. Brugte "Optimer ubalance", hvor dækket drejes på fælgen ud fra hvad maskinen siger. Slutresultatet var til min overraskelse 0 g og 3 kg i vejtryk.

Skal ikke kunne gøre mig klog på hvad funktioner din maskine har, men ved at maskinen jeg bruger har den funktion. Om det er samme som Road Force Runout skal jeg ikke kunne sige.

• #69   17. maj 2020 #68

Ok, så er vi enige. Det lød bare, som om det er bare noget, du lige gør smiley
    Kunden brokker sig, du ser 100 gram på skærmen, du drejer dækket - og vupti - 0 gram på alle 4. Hvis det er sådan, du gør, så ville jeg bare vide hvordan smiley

• #70   17. maj 2020 #69

Hvis bare man kunne det! Er du gal en forretning haha smiley

Kommentér på:
Afbalancering af fælge

Annonce