5.367 visninger
|
Oprettet:
Afbalancering af fælge {{forumTopicSubject}}
Hej.
Vi har købt nye 17" alufælge fra producenten MAK.
Vi har fået dem afbalanceret hvor der er kommet nye dæk på også.
Jeg sytes dog ikke det spiller helt. Biler hopper lidt og det er som om det kommer bagfra.
Ja kan se at der sidder 21 stk 5 grams klodser på rad og række (ca 21 cm)
Er det normalt at der skal så mange klodser på helt nye fælge og dæk?
Der sidder også mange klodser på de andre fælge.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.583
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 68 Biler: 4 Emner: 147 Svar: 1.859
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
Det er en ommer, kan være en skæv fælg eller et dårligt dæk.
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 199 Svar: 676
https://daekbutikken.dk/alufaelg/MAK/Mak+Wolf+Silver/17
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
Der må være noget galt med enten fælg eller dæk
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.947
Tror måske at der sidder 10 gram på hjulene i bag, og måske 5 gram i for.
Så hvis jeg var dig, så ville jeg køre direkte tilbage til værkstedet og spørge hvad der er gået galt.
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Værkstedet må have dem retur, og tjekke om de er skæve, eller om de bare har haft sat fælgene skævt i maskinen da de blev balanceret (Det kan ske, og det kan give forkkerte resultater)
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.057
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 199 Svar: 676
Det har vi heller ikke.
Vi købte ny bil tilbage i December 19 og købte dertil nye fælge og vinterdæk.
Jeg har aldrig ment at de spillede og var gang på gang irriteret hver gang jeg kørte i bilen.
Men dem jeg havde med mente det var mig den var gal med.
Da jeg her for 14 dage siden havde bilen inde ved forhandleren (som ikke har solgt dækkene og fælge) med et andet problem, sagde mekanikeren at jeg da skulle for gjort noget ved de "skæve dæk/fælge der sad på, og det var endda uden jeg havde sagt noget.
Derfor tror jeg ikke det er mig den er galt med
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 199 Svar: 676
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
mar 2018
Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
Fordi det kan være tegn på at fælgene eller dækkene ikke er helt runde, og så vil bilen hoppe selvom maskinen viser 0/0
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Det kan man vel se, når hjulet drejer rundt, om fælgene og dækkene ikke er helt runde? Hvis dækmanden afbalancerer hjulet og ikke nævner noget om skæve fælge, er der vel ikke noget at komme efter?
jan 2005
Følger: 9 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 74 Svar: 757
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
Om 100gram er for meget kommer lidt an på hvorfor så meget er nødvendigt, en skævfælg kan godt vise 0/0 på maskinen men stadig hoppe som en sindssyg, men ca 10sek arbejde ville afklare om det er dæk/fælg eller uduelighed der har skylden.
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 199 Svar: 676
Jeg prøver at kontakte værkstedet imorgen.
Så må de lige prøve at se på det igen.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 199 Svar: 676
Nu ser det sådan ud. På det ene fælg er der 27 stk 5 grams hvor de sidder i 2 rækker.
Er det virkelig i orden når man tænker på at fælg og dæk er nye.
Syntes stadig ikke det helt spiller som det skal.
Burde han ikke havde ringet og sagt at enten fælgene eller dækkene er defekte så jeg havde haft en chance for at sende det retur.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 199 Svar: 676
Men jeg er/var jo nervøs for om fælgene eller dækkene skulle være defekt.
På de fire fælge sidder der 5 gramsklodser. Der sidder 10, 14, 20 og 27 stk.
Kunne han ikke også have brugt nogle med flere gram på så det ikke ser så
voldsomt ud.
Men jeg må jo nok køre et andet sted hen for at få det lavet, men træls er det sgu og det koster jo penge hver gang,
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.517
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 199 Svar: 676
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Find dig et værksted der ved hvad de laver, han har tydeligvis ingen forstand på at afbalancere dæk og fælge..
Nogen gange kan man komme ud for at et sæt skal have meget på, men så gør man som 438 skriver, og drejer dækket 180 grader, og det plejer at hjælpe, hvis det ikke gør, så er der problemer med dæk/fælg
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 199 Svar: 676
Det lyder også til at være helt galt. Men jeg må prøve at gå til en anden
forhandler og se hvad de siger.
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
Når man har så meget bly på så er noget helt galt.
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
Ligner godt nok en ommer uanset om det er fejl ved dæk eller fælge eller om det er en knap så omhyggelig mekaniker der har lavet det.
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 199 Svar: 676
De blev sendt til mekanikeren og det er så ham der har monteret og afbalanceret dem.
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 199 Svar: 676
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 199 Svar: 676
Det vil jeg prøve.
Men igen kommer det jo til at koste mig penge (1200 kr)
Problemet er jo at et eller flere fælg/dæk hopper.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 199 Svar: 676
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 60 Biler: 3 Emner: 199 Svar: 676
Det var nu også hvis alle 4 skulle have en tur
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 159
Har selv stået med et lignende problem, hvor en fælg ville have 110g. Efter lidt optimeret afbalancering med maskinen, kom den ned i 0g, både inde og ude. Kunden var meget tilfreds
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Den kom ned i 0g? Dvs der skulle slet ikke vægte på hjulene? Den var i balance uden afbalanceringsklodser?
Må jeg spørge hvordan er fremgangsmåden ved den slags "optimeret afbalancering"?
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
No shit. Men flytte HVOR MEGET? Og i hvilken retning? Hvilken afbalanceringsmaskine kan regne ud, hvor man sætter dækket på fælgen, så fælgens ubalance og dækkets ubalance sammenlagt giver 0g? For det kan en Hunter med vejtryk ikke - sådan en har jeg selv.
Og en anden ting... De fleste fælge står meget tæt på perfekt balance, hvis man afbalancerer kun fælgen alene. Måske 50% af dem giver 0g-0g. Dækkene har til gengæld meget mere - de fleste 20-30g og opefter.
Så et nemt regnestykke... Hvis en fælg står i 0g-0g og dækket står i 30g-40g... HVOR MANGE GANGE SKAL MAN DREJE DÆKKET RUNDT PÅ FÆLGEN FOR AT HJULET KOMMER NED I 0-0?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Men dækmanden skulle nok have givet den et forsøg, når kunden nu kommer og brokker sig over afbalanceringen... Det ville JEG have gjort.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Så må du finde dig et andet sted at afbalancere hjulene. Vi tager f.eks. mellem 350 og 450 kroner for vejtryksafbalancerings af alle 4 hjul. Så 1200 er jo fuldstændig grotesk dyrt. Det svarer jo stort set til fuldt dækskift inkl. afbalancering for 8 hjul i de fleste normale dækcentre...
maj 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 264
Den maskine vi har ved superdæk i hobro kan fortælle dig hvor du skal sætte dækket på fælgen for at opnå mindst muligt vejtryk. Så det findes
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
Men jeg vil nok kalde det groft røveri.
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 159
Som nævnt, går maskinen ind og beregner hvorledes uligheden er i fælgen og dækket. Og som beskrevet, flyttes dækket rundt på fælgen, hvor så til mit held, den gik i 0 g. Altså OK / OK ved først afbalancering efter dækket er blevet flyttet rundt på fælgen.
Uddyb gerne lige hvordan jeg tager æren for, at maskinen kan udføre et stykke arbejde den er lavet til?
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
Har også hørt om nogen hvis biler ikke fejler noget, når så sønnen med sit nye styrebrev så har været ude og køre konstaterer han at et hjul hopper, men glemmer bare at fortælle at det er ved 150 km/t
maj 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 264
Men om der er 5g eller 10g "forkert" afbalancering det mærker man ikke så længe ens hjul ellers er rundt:)
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
Det er jo bemandingsløs produktion, så fejl kan ske uden nogen opdager det.
https://www.youtube.com/watch?v=E1BoYv1fQY0
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Det må være en slags læsevanskeligheder, du oplever...
Jeg spurgte om hvilken maskine kunne regne ud hvor dækket skal sidde på fælgen, for at AFBALANCERINGEN kom ned i 0 uden vægte. Hvad har vejtrykket med sagen at gøre? Sådan en Hobro-Superdæk-Maskine har jeg jo selv stående, har jeg også skrevet
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 159
https://www.youtube.com/watch?v=nswttgUKstk
Samme fremgangs metode, dog ikke så ny maskine.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Det er metoden at få vejtrykket ned? Ikke afbalancering.
maj 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 264
Arhh ja ja okay det var hvis kun afblanceringen du nævnte i det indlæg, jeg læste lige hurtigt nok
Men er udemærket klar over at vejtryk ikke har noget med afblanceringen at gøre, og så tror jeg faktisk heller ikke jeg har hørt om en maskine der kan det som du beskriver.
Så tænker faktisk vi er enige
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 159
Okay. Fremgangs metoden er den samme. Der er simpelthen en funktion på skærmen der hedder "Optimer ubalance"
Ved godt den jeg linker til er til vejtryk, men "Optimer ubalance" funktionen bruger ca samme fremgangs metode, går vel bare ud fra maskinen regner anderledes?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Netop. Hunter maskiner har det ikke. Mener, at Hofmann havde det. Noget med Weight Minimization Programm. Men er ikke sikker på, at de stadig har det.
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 159
Er 99% sikker på det er en hunter, men skal jeg ikke kunne sige lige nu.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Videoen, du linker til, er til den samme maskine, jeg har stående. Den kan IKKE matche dæk og fælg for at gå i 0g. SmartWeight funktionen gør noget ligende, men så afbalancerer den ikke godt nok i min optik.
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 159
Hvis jeg har påstået, ved brug af funktionen "Optimer ubalance", at jeg kan få alle fælg og dæk i 0 g, så har jeg udtrykket mig forkert.
Kundens ene hjul viste 110 g. og 5 kg i vejtryk. Brugte "Optimer ubalance", hvor dækket drejes på fælgen ud fra hvad maskinen siger. Slutresultatet var til min overraskelse 0 g og 3 kg i vejtryk.
Skal ikke kunne gøre mig klog på hvad funktioner din maskine har, men ved at maskinen jeg bruger har den funktion. Om det er samme som Road Force Runout skal jeg ikke kunne sige.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Ok, så er vi enige. Det lød bare, som om det er bare noget, du lige gør
Kunden brokker sig, du ser 100 gram på skærmen, du drejer dækket - og vupti - 0 gram på alle 4. Hvis det er sådan, du gør, så ville jeg bare vide hvordan
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 159
Hvis bare man kunne det! Er du gal en forretning haha
Afbalancering af fælge