{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
725 visninger | Oprettet:

Chris J
Chris J
Tilmeldt:
1. jun 2020
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

BMW 530xD E60 2008 - Aut gear, svagheder? {{forumTopicSubject}}

Jeg står lige på nippet til, at erhverve mig en lækker 530xD E60 fra 08 med automatgear.
I den forbindelse ville jeg gerne høre folks erfaring med dem? Især mht. automatgearkassen, svagheder/styrker??

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BMW 530xD E60 2008 - Aut gear, svagheder?
  • #1   2. jun 2020 Der skal laves olieskift på gearkasse for hver 60.000 km, det er ikke billigt.
    Ville aldrig købe en 12-13 år gammel bil med tomatkasse


  • #2   2. jun 2020 Som Allan er inde på - de er skide dyre at lave når de skal på værksted, hvilket desværre nok sker ret ofte med 12-13 år gamle BMW'er.

  • #3   2. jun 2020 Har dog set en Mercer fra 99 jeg gerne ville give 150 klik for, den har kostet over 2 mille fra ny af. Med automatgear. Kleemanns store pakke.

  • #4   3. jun 2020 BMW anvendte (og gør det stadig) tyske ZF automatgearkasser. På en E60 er det af typen ZF 6HP (da den har 6 gear). Det er gode solide gearkasser, som bla. også anvendes af Audi og mange andre mærker. De fås i forskellige typer afhænigt af hvilken motor de er parret med. Da det er en 530D du spørger på er det nok af typen 6HP32 som er godkendt til 750Nm. Det kan også være en 6HP28 - Den er godkendt til 600Nm. Undersøg selv hvis det er smiley

    De kan naturligvis gå i stykker, og reparation kan være dyrt, men de anses generelt for at være solide og slidstærke.
    Det gode er at de er så hyppigt anvendt at der er megen infromation, vejledning og løse reservedele at få online.
    Det mest typisk er nok at pakninger mellem mechatronic og gearkasse skal udskiftes, eller mechatronic selv skal renoveres eller udskiftes. Det er bekosteligt, men jeg har sjældent hørt at selve gearkassen eller converteren er røget.

    Naturligvis kan man være uheldig, men en 6HP gearkasse er et godt udgangspunkt hvis man vil have ældre bil med automatgear.

    Du kan nemt google dig til alverdens information om de gearkasser.

    Som nævnt i denne tråd er det et stort plus hvis den løbende har fået skiftet automatgearolie. Hvis den aldrig har fået skiftet gearolie og har kørt 200.000km+ skal man nok passe på hvis du spørger mig.

    Nogen mener gearolie skal skiftes for hver 60.000km, ZF anbefaler mellem 80.000km og 120.000km afhænigt af kørselsmønster.

    Sidste anbefaling: Jeg ville også være opmærksom på fordelergearkasse (da det er en X-drive du spørger på) og om service er overholdt. Har du brug for firehjulstræk? Ellers ville jeg hellere tage en uden når vi snakker BMW af ældre dato. Syntes jeg har hørt fordelergearkasse kan finde på at ryge efter nogen kilometer. Undersøg selv for en sikkerhedsskyld, kan ikke husk om det kun er på F-serie de kan have lidt problemer. Overholdt serviceinterval er også vigtigt i min bog.


  • #5   3. jun 2020 Det mechatronic er der en herinde som laver billigt VIPER hedder han, fra Åbenrå området.

  • Chris J
    Chris J Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #6   6. jul 2020 Mange tak for jeres kyndige vejledning/rådgivning.
    Jeg tænker ikke jeg har budget til, at tage chancen på stående fod. Drømmen om en BMW lagt i bero, til jeg får råd til en nyere model.


Kommentér på:
BMW 530xD E60 2008 - Aut gear, svagheder?

Annonce