{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.742 visninger | Oprettet:

Kristjan B
Kristjan B
Tilmeldt:
18. jun 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Kan det betale sig? {{forumTopicSubject}}

Hej BG,

Jeg har en ældre Peugeot 307 SW med 290.000 km på tælleren, som skal synes næste år til august.

Jeg havde den for nyligt til et Peugeot 10+ serviceeftersyn, hvor mekanikeren fortæller mig at bilen er godt rusten i bunden (den er fra 2004 og har angiveligt aldrig været undervognsbehandlet). Derudover blev bagpotten afmonteret da den ikke sad fast (det behøvede mekanikeren ikke fortælle mig, det kunne jeg godt selv høre/se) samt at der er slør i stabilisator v.f. og at bagbremsen hænger lidt. Grundet rusten i særdeleshed tænker jeg ikke at bilen skal synes næste år, men nærmere skrottes.

Her kommer mit spørgsmål så. Giver det mening at begynde at fikse de andre dele (bagpotte, bagbremse og stabilisator)? Eller kan jeg lige så godt skrotte bilen nu og så prøve at finde en ny tilsvarende 10.000-kroners bil. Stabilisator og bagbremse er ikke noget der har generet mig synderligt under kørslen, men den ødelagte bagpotte i særdeleshed synes jeg er en anelse pinlig at køre rundt med.

Lige som bonusinfo, så vil jeg mene at jeg er ret handy, og kunne derfor godt overveje/overtales til selv at stå for nogen af reparationerne hvis de er mere ligetil (kan godt skifte bremseklodser, køler, generator o.lign., men ville nok ikke give mig i kast med at skifte kobling eller gearkasse uden kompetent assistance).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan det betale sig?
  • #1   18. jun 2020 Hvad koster det at fikse?
    Du får intet udad at skrotte den og købe noget andet gammelt skidt.


  • Kristjan B
    Kristjan B Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   18. jun 2020 Min hurtige research siger mig at jeg kommer langt for 1.000 ift. reparation af udstødning alene (såfremt jeg selv gør det) og lader de andre ting stå til, og krydser fingre for at de ikke bliver værre.

    Min bekymring er dog at jeg siden jeg købte bilen i november allerede har skiftet batteri og generator, og nu kommer der disse ting oveni, og med udsigt til at bilen lige meget hvad dør om et år grundet den rustne bund, så ved jeg ikke helt hvor meget det kan betale sig at smide i den kontra investere i en ny.

    Ud fra kommentaren, så forstår jeg at en 10.000 kr bil er "gammelt skidt". Hvor meget mere ville jeg skulle smide for at få noget som måske kan være lidt mere pålidelig?


  • #3   18. jun 2020 Den anden 10.000kr's bil du køber kan have samme fejl - Er du glad for bilen, så regn ud hvad det vil koste for at den kører igen.

  • #4   18. jun 2020 Det kommer helt an på hvilken type bil du søger. Du kan købe en okay A til B bil for 10.000 og du kan snildt købe en bunke skrot til 30.000 - vice versa.

    Hvis du har til at få lavet udstødningen og resten ikke irritere dig, så er det vel bare at få det lavet og så køre med resten af skavankerne indtil du beslutter dig for ikke at have den bil mere.

    Bremser der hænger kan være noget så simpelt som at de skal smøres eller måske lige have skiftet et stempel og dertilhørende ringe osv - det kan også være en helt ny kaliber der skal på, det er svært at svare på.


  • #5   18. jun 2020 Hvis du køber stumperne på autodoc og selv skifter dem, vil jeg ikke tro det løber op i ret meget.
    Stabilisator er et beslag med to kugleled i hver ende.
    Og skal sådan set bare have den gamle skuet af og ny på.

    Om det kan på betale sig, tja den nok mest op til din egen samvittighed, i princippet er det ulovligt og køre med dem slags defekter.

    Såfremt det er en diesel, kan du jo få 5-6000kr i skrot for den.
    Kan du så holde den kørende ind til syn, har bilen vel ikke været synderligt dyr og have.
    Ligemeget hvordan man sætter det op vil man aldrig tjene på og eje en bil.


  • #6   18. jun 2020 Du ved hvad du har, og du ved ikke, hvad du køber. Hvis din bil "kun" fejler de der relativt simple ting, så lav dem. Medmindre røret til bagpotten er rustet væk, kan du nemt skifte potten. Stabilisator er også nemt og billigt. Rens og smør glidere og stempler i bagbremser. Det er bestemt overskueligt.

    Jeg har lige skrottet en gammel dieselbil, og jeg fik kun 2200 kroner i skrotpræmie. Puljen til den forhøjede skrotpræmie er vist for længst tømt.


  • #7   18. jun 2020 Jeg ville lave den nu når du kan selv. Og at den er over flade rusten i bunden sikker i bag, det er alle de 307 i de årgange. har selv haft en i 5 år jeg har næsten lige har givet min far. Det var også en årgang 04, jeg har lige synet den igen og den fik renset det rust af i bunden. og så fik den en omgang undervogn behandling, men ang rust der ruster igennem på dem. tjek dine paneler tag det gummi behandling af dem. da der kommer vand ind under der og så er der rust huller der. Men det tog ikke længe at svejse en ny plade i bunden af panelet der, skiftet også bag bremser på den og renoveret caliber i begge sider bag. og den fik to nye kødben da det er en svaghed på dem, tror ca det kostet ca 2000 kr at syne den og når du kan selv så gør det da. så ved du også du har en bil der er ok, i stedet for at du køber en og så 3 måneder senere skal du igennem det samme eller værre. husk også at tjekke bunden ved foder foran og vanger under. der kan de også ruste igennem lavet en del der for et år siden da der kommer der også fugt ind under gummi huden under bilen.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #8   18. jun 2020 Kent
    Pas på med hvad du "lover" Skrotpuljen var tømt inden den næsten kom igang igen, så diesel er nede i normal pris igen


  • #9   18. jun 2020 Ja det er slut med den store skrot pris på diesel biler før 06. nåde at skrotte min fars gamle Toyota avensis verso, da den var rustet total op i bunden i uge 2 i januar. Så ugen efter det startet igen den høje skrot pris, og nåde at få de 5000 kr. Men allerede der var de 27 millionen næsten opbrugt til det, så det blev kort tid man kunne få de penge. tror det holdt 3 uger og så var det slut, ser også stadig folk der sælger gamle billige diesel biler på divs net sider. der stadig skriver køb den kør og så skrot den,når den skal synes og få 5000 kr ind igen. Det sku noget misvisende at bruge den stadig. Men hvad gør folk ikke for at sælge noget gammel skidt....

  • #10   18. jun 2020 Ahh min fejl, tja der er nok massere af ældre dieseler der trænger til og komme væk smiley
    Men må nu sige min egen 307, osse fra 04, som har fået Pava.
    Den er nu ved og være lidt træt, både i paneler og ihvertfald den ene skærmkant.

    Men igen, er det kun stumper til 1000kr, så det da bare med og fixe, også køre videre.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 35
    #11   18. jun 2020 jeg ville få lavet bagpotten og køre til den bliver indkaldt til syn, så ville jeg køre den i en synshal og lade dem banke den efter for rust. derefter ville jeg køre til 2-3 karosseri værksteder og indhente priser på rep af rust og så tage en beslutning derefter, bagbremser og stabillisator er ikke det der dræber bilen rent økonomisk..
    med en synsrapport har du en facitliste for hvad der skal udbedres før den godkendes og kan derved tage på værksted og bede om en pris på de ting du ønsker repareret og ikke andet.. smiley


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 35
    #12   18. jun 2020 kan forresten se du er fra midt/vestjylland, du er velkommen til at kontakte mig på pb hvis du er intrasseret i jeg tager et kig på bilen og giver dig en status

  • #13   19. jun 2020 Bagbremsen afmonteres renses og smøres.
    Stabilisator bolte købes op eBay fra Tyskland eller England til billige penge.
    Det samme gør du med udstødningen.. kør så frem til den enten dør eller bliver kasseret til syn (og opgør om det er småting eller om det er en ny bil til den tid.) Det kan jo være at den kommer igennem synet og kan klare 2år mere og du derved har haft 3år til at spare sammen til noget andet


Kommentér på:
Kan det betale sig?

Annonce