DIY del- eller hellakring? {{forumTopicSubject}}
Ja, en professionel hellakering, er der garanti på og ser helt sikkert flot ud, men budgettet er ikke stort. Til gengæld har jeg al tid i verdenen, og er udstyret med enorm tålmodighed og detaljesans, så tanken var, at prøve, at gøre noget selv.
Jeg har billigt købt en Fiat Punto fra 2006, af familie – den kører fantastisk, mange dele er nye og har kørt omkring 100K km, så jeg tænker, den har mange gode år i sig endnu. Den er dog ikke voldsom pæn uden på (heller ikke forfærdelig). Den har fået 2 buler efter en trailer, en lille bilkabule og en ridse på et par cm.
Bulerne får jeg hjælp til, en af dagene, men lakken er ødelagt, der hvor de har været.
Jeg står og vejer mellem del- eller (ja, hold nu fast) hellakering – sidstnævnte, fordi jeg egentlig ville elske, at den gik fra grå til metallic mørkeblå.
Det er min første bil, så jeg er måske også lidt over-ivrig efter at ”opgradere” den. Jeg har desuden en ustyrlig lyst, til at vise tidligere ejer se-hvor-blev-den-flot-nu og det-troede-du-nok-ikke-jeg-kunne <- På den gode måde obv. Han skiftede den kun ud, fordi bulerne generede ham, og han nu havde undskyldningen, for at opgradere til en mere sporty model, så hvis jeg kunne sætte den godt i stand, ved jeg han kun ville glædes på mine vegne, og jeg ville være ovenud lykkelig, for at kunne kører rundt i noget, som jeg selv havde bidraget til og var stolt over.
Mine tanker om…
Del:
Jeg har de sidste par dage, set en del youtubevideoer, hvordan man ok-pænt lapper de ridser, der er i lakken nu, og synes det virker overkommeligt.
Hvis jeg fucker up, er det ikke verdens undergang. Det er heller ikke pænt lige nu, og så længe det bliver pænere, er det jo stadig en win. Det koster heller ikke alverden.
Hel:
Den åbenlyse down-side er, den overhængende risiko for, at den bare ligner #¤%&”. Så jeg har brug Jeres ærlige mening, om man helt reelt, kan få et pænt resultat- uden forudgående erfaring – hvis bare man bruger tid og kræfter nok, og følger den rigtige guide?
Som jeg har indtryk af, er forarbejdet det vigtigste (i hvert fald hvis den skulle lakeres professionelt) – og den del tænker jeg er do-able for mig, selvom jeg ikke har prøvet det før. Det er mange videoer at gå efter, og sætter jeg først musik i ørene, kan jeg bruge evigheder, på det samme nusse-arbejde, uden at blive træt af det eller springe hvor gærdet er lavest, så den del, er jeg egentlig ikke så bange for igen.
MEN… uha, malingen… den skræmmer mig. Jeg har aldrig sprøjtemalet før. Jeg er selvfølgelig indstillet på, at skulle øve en del med spray, før jeg kaster mig over bilen, men det ville være rart, hvis jeg havde en nogenlunde odds for succes, inden jeg besluttede, om det var forsøget værd – jeg skulle gerne kunne se tidligere ejer i øjnene.
Det, og så hvad det egentlig nogenlunde ville løbe op i? Jeg tænker heller ikke malingen er gratis, men snakker vi 3-4000 eller skal vi meget højere op i materialer?
Og skulle nogen ligge inde med en god guide, ville jeg være meget taknemmelig for at modtage den.
Så hvad tænker I? Jeg er urealistisk eller kan det blive flot?
Alle råd og vejledninger vil blive taget imod med kyshånd
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.261
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 764
Jeg ville klart sige go. Det kan vel ikke blive værre?
Du kan komme ret langt for 3000-4000 kroner både med materialer og udstyr.
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Men hel lakering er vejen frem, du kan også bare lave en "salgslakering" hvilket er lakering af alle de synlige områder på bilen, uden motorrummet.. Så slipper du for meget arbejde med afdækning af kabine osv.
Lær at brug en malerpistol, og du har en chance for at få det til at se fornuftigt ud...
Købte min e36 med spraylakering ,der gik ikke andet end 2 uger før jeg ikke kunne holde det ud mere, og købte 4liter autolak, og gik igang.. Den var på vejen igen efter 2 dage
https://billeder.bazoom.dk/biler/galleri/631/m/3151836/bmw-e36-sedan.jpg
dec 2019
Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 320
Mange starter jo med at male en trillebøre eller en cykel eller en traktor. Så bliver de værste fejl erfaret.
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 764
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.283
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Køb dig en Ferguson eller lign. og træn malerkunsten herpå ved den grå og røde farve.
Når du efter 5 -7 gange omlakeringer og synes at der kun mangler ca 50 % af den sidste finish med manglende døde insekter, løbere, appelsinhus og pletvise manglende dækninger så kan du prøve på dytten.
Husk et rigtig godt forarbejde med masser af slibninger, aftørringer, spartlinger, af-maskninger og sluttelig rengøring er et must for et godt slutresultat.
Dyrt? - nej ikke når man har masser af tid og gratis malinger/lakker i litervis
MVH KP
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Jeg har fikset pænt mange rust pletter på min gamle bmw og de fleste blev faktisk ok.
Bedre råd er at få fat i en dør eller endnu bedre en skærm og øve sig lidt.
Farve valget betyder meget. Metallic grå er notorisk svært at ramme eksisterende farver.
Så jeg var gået efter at skifte farven som du er inde på eller give hele den synlige flade en omgang. Der er massere af gode videoer, også at proffs som bule fikser maling. Der er nogle tricks, men det meste ligger i erfaring og feel for sit udstyr. Jeg har kæmpet med to ting, undgå løbere, og overgange imellem slebne områder og uslebne områder.
Vid: Der er syyygt meget at slibe, og sygt meget at maskere af. Slibning og maling sviner en noget hvis man ikke er meget opmærksom. Lad være at have vasketøj, andre biler etc i nærheden.
Sagt på en anden måde, lær det på en bil til en fornuftig pris som denne og have evnerne afklaret når det er dyrere biler.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Tina, send os gerne billeder af resultatet, så ved vi at det ikke er BG som keder sig og savner trafik.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 859
Og det er IKKE bare lidt fedteri med en slibeklods, hvis hele bilen skal males om.
Der skal grovslibes, spartles, efterslibes og finslibes. Måske flere gange, hvis resultatet skal stå som et suttet bolsje efterfølgende.
Hvis du selv vil forsøge dig, bør du have et tørt lokale med god ventilation.
Læg gerne noget gammelt gulvtæppe eller pressenning under bilen, så støv og fnuller ikke hvirvles op i lakken.
Små insekter er nogle r*vhuller. De skal ALTID ende deres dage i lakken, hvis de ellers kan komme til det.
Men som nogen allerede har påpeget, er værdien ikke specielt høj på de kære Punto.
Så måske skal du lige overveje om den kan bære en lakering økonomisk?
Husk også at bruge en god kompressor med vandudskiller og evt. reduktionsventil.
For voldsomt tryk kan give problemer, ligesom vand i luften kan være rigtig øv.
Held og lykke med resultatet.
DIY del- eller hellakring?