{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.533 visninger | Oprettet:

Større dæk - Tosset argument {{forumTopicSubject}}

Jeg har en bekendt, pensionist på 75 år, han har sat større hjul på sin nyere Fabia, højere profil, for at få speedometeret til at passe, for ellers passer det jo ikke med km når man har kørt f.eks. 100.000, så har man i virkeligheden kun kørt 97.000, og det mener han er snyd smiley
Han har kontrolleret km på spedoometer med sin GPS, de stemmer nu overens. (siger han)

Er det lovligt at gå op i profil når bilen er typegodkendt med en anden rullediameter (omkreds)?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Større dæk - Tosset argument
  • #1   17. jul 2020 Rulleomkredsen må øges med 5%, så hvis han er over det, er det ikke lovligt.

Ud over at han får mere nøjagtige tal på sit speedometer, så kan jeg ikke rigtig se hvilke fordele han får. Og da ihvertfald ikke økonomiske fordele der kan opvejes af omkostningen ved at købe nye dæk og fælge alene af den grund.

• #2   17. jul 2020 Der er vel også 2% forskel i rulleomkreds fra et helt nyt dæk til et helt slidt dæk, så det virker som meget spild af tid, og hvis fælgstørrelse er den samme, så er der stor sandsynlighed for, at han er nødt til at vælge en dækdimension, der ikke er så gængs som den bilen blev født med, og dermed har dækkene også en højere pris.
    Du skriver han mener det er snyd - Det lyder til han er alt for ærlig for umiddelbart kan det ikke betale sig, det han har gang i.

• #3   17. jul 2020 Min kones Fiesta kørte kortere literen, end vores vennepars.. Ved nærmere eftersyn havde den for store dæk på, 8-10% svjh, og pludselig passede km/l igen da det blev omregnet.. Om min kones kørte for kort, eller de andres for langt pr liter må i selv bedømme..

• #4   17. jul 2020 #1 - Jeg mistænker at han bare har valgt højere profil dæk, da han alligevel skulle skifte de gamle ud, så den udgift er nok til at overse. smiley

Jeg blev selv skide irriteret over fejlvisningen på min Transporter TDi, så sommerhjulene er købt med større profil - det har så den sidegevinst at load index rent faktisk gør det stort set lovligt at køre med 17 tommer fælge på den. smiley
    Speedo viser kun 1km/t for meget ved 100km/t nu. Den har været rundt om jorden 18-20 gange, så km tallet er jeg ligeglad med - men den kører bedre og faktisk 0,5 længere på literen...

• #5   17. jul 2020 #4
    Ja, det er rigtigt, hvis det bare er en højere profil på dækket, så er der jo stort set ingen meromkostning ved det.

• #6   17. jul 2020 Tror han er i 65 profil nu, på samme fælge.
    Han er uddannet Volvo mekaniker og siden maskinmester i tidernes morgen, men han ved ikke noget om diameter kontra Pi, det drejer sig om rulleomkredsen siger han smiley

Han er en gammel særling som har nogen sjove vaner og fiduser, de fleste kan han argumentere for, men den her lyder sgu som lidt ude på landet.

Dækkene de fandt til ham var 4 år gamle, NOS, det opdagede han dog først efter et år, så var han sur over det noget tid.

Der er også fuld forsikring på bilen, så han fik helt ny automatkasse på den, men det irriterer ham at der ikke er en servicebog over bilen, så han kan se hvad de har lavet, han er ikke med på MY SKODA, det er for nymodens til ham smiley

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #7   17. jul 2020 Så han vil konstant køre med nye dæk?
    For når dæk sliddes, så bliver omkredsen også mindre smiley
    Det er bla en af grunden til at der er fejlvisning på speedometer.

Et nyt dæk er omkring 8mm mønster, må sliddes ned til 1,6mm, så det er 6,4mm forskel i dækprofilen
    Præcis som #2 også var inde på..

Men det er lovligt at gå lidt op, vil dog ikke hjælpe noget som helst i længden. Det er sådan tingene er skruet sammen, og sådan har det altid været

• #8   17. jul 2020 Vores Avensis viste meget for meget ca 8 ved 100, men triptælleren viste helt korrekt, men speedometeret var noget optimistisk

• #9   17. jul 2020 Mine sidste 5biler har alle skulle havde 5mere i profil for at passe. Min Mercedes køre 245/45-17 kørte jeg 245/50-17 ville km/t passe spot on.

• #10   27. jul 2020 Nu passer hans speedometer formodentlig - men trip og km tæller tæller nu for lidt.

For de speedometeret viser med vilje for meget - og tæller ikke ens med trip og km.

• #11   27. jul 2020 Er det ikke fuldstændigt ligemeget så længe lo*** kører?

• #12   27. jul 2020 Mig bekendt, så passer odometeret med den originale hjulomkreds. Men spedometeret, viser altid for meget.

Har haft to Skoda Octavia, de havde begge en fejlvisning på 7 kmt, ved 80kmt. Min nuværende Peugeot er mere præcis med en fejlvisning på kun 2 kmt.

• #13   27. jul 2020 Jeg har selv lavet lidt samme trick.

Min gamle Swift er født med 185/60 R15, men jeg havde et sæt vinterhjul liggende i 185/65 R15, som svarer til en 3,07 % større rullediameter. Det fik speedometeret til at passe bedre i fartvisningen.

Imidlertid havde jeg sommerdæk i størrelse 205/45 R16, som svarer til en rullediameter der er 2,01 % mindre end den oprindelige størrelse. Jeg synes at det gav en alt for stor fejlvisning, så da dækkene stod for udskiftning, gik jeg imod dækbutikkernes forslag, og gik op i profil, til et 205/50 R16 dæk, som forøger rullediameteren til 1,39 % større end originalt.

• #14   27. jul 2020 På mange biler er det en god ting at gå lidt op i rulleomkreds, man får "gearet" bilen på en billig måde, det giver lidt økonomi, især på motorvej hvis altså ikke motoren er for lille og er presset, de større dæk giver lidt mindre bank til bærekugler osv. Hvis man som mig kører lidt hårdt på svenske grusveje bliver man hurtigt træt af lavprofilerne da sten ofte trykker dækket fladt så det mister luften.
    Har selv lige bestilt dæk og fælge til min volvo 960 hvor jeg godt nok går lige over hvad loven foreskriver, pga af ovennævnte årsager.
    Hvis man er ligeglad med komfort, kun går op i meget direkte styring og har for vane at tage svingene sidelæns på tør asfalt skal man dog holde fast i sine lavprofiler.

• #15   27. jul 2020 Har også haft 2 punkteringer på 6 mdr i min Octavia, 225/45x17, skulle måske være gået et nummer op i profil, god idé hvis man har trækkraft nok, men udelukkende for at undgå alle de punkteringer fra vores grusvej, ikke for at få speedo til at vise mere rigtigt.

• #16   28. jul 2020 Det får indflydelse på dit speedometer, i mit eget tilfælde kommer det til at vise 5 km/t for lidt ved 80 km/t, det er lidt ligesom at geare en knallert, hvis du kan huske det.

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
    #17   28. jul 2020 Jo større dækprofil, altså højde i forhold til bredde, jo mere komfortabel, blød og støjfri kørsel. Desuden højere gearing.

Men for folk, der holder vanvittig meget af at køre rundt i en bumpende gokart, er det naturligvis spildte Guds ord på Bolle-Lars..

• #18   28. jul 2020 Jeg mærker nu ikke meget komfort forskel på mine 205/40R18 sommerdæk, og mine 205/55R16 vinterdæk smiley
    Det er kun på de helt små bump så som samlinger på broer osv det mærkes, men kører så også på standard undervogn smiley

• #19   28. jul 2020 Har lige tjekket op på 225/50x17, de er mindst kr 100 dyrere pr stk og støjer også typisk 2 db, men skulle jeg have 4 dæk giver det da god mening at gå op i størrelse, når nu man ligger og punkterer hele tiden.

• John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #20   28. jul 2020 Ja, speedometer viser rigtigt, men kilometertælleren viser for lidt, så den kommer til at køre mindre pr liter - altså efter tælleren - men måske længere pr liter i virkeligheden på grund af den højere gearing. Så tælleren kommer til at vise lavere kilometertal end den har kørt. Og er det så svindel ved evt salg?

• #21   28. jul 2020 Men når man har VCDS må man kunne gå ind og lave om på hjul dimensioner osv?

• Lars C
    Lars C Tilmeldt:
    feb 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #22   28. jul 2020 Jeg har også større dæk på min bil, da jeg havde en Peugeot 308 1,6 D 120 hk, passede spedometeret fra 70 km/t til omkring 140 Km/t, derefter vidste det for lidt ift. GPS. Topfarten fik ca. 6 km oveni, kørt 211km/t i Tyskland et par gange.

Kommentér på:
Større dæk - Tosset argument

Annonce