3.533 visninger
|
Oprettet:
Online Tilmeldt:
27. nov 2009 Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Større dæk - Tosset argument {{forumTopicSubject}}
Jeg har en bekendt, pensionist på 75 år, han har sat større hjul på sin nyere Fabia, højere profil, for at få speedometeret til at passe, for ellers passer det jo ikke med km når man har kørt f.eks. 100.000, så har man i virkeligheden kun kørt 97.000, og det mener han er snyd
Han har kontrolleret km på spedoometer med sin GPS, de stemmer nu overens. (siger han)
Er det lovligt at gå op i profil når bilen er typegodkendt med en anden rullediameter (omkreds)?
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Ud over at han får mere nøjagtige tal på sit speedometer, så kan jeg ikke rigtig se hvilke fordele han får. Og da ihvertfald ikke økonomiske fordele der kan opvejes af omkostningen ved at købe nye dæk og fælge alene af den grund.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 140 Annoncer: 30 Emner: 45 Svar: 322
Du skriver han mener det er snyd - Det lyder til han er alt for ærlig for umiddelbart kan det ikke betale sig, det han har gang i.
okt 2015
Følger: 13 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 302
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Jeg blev selv skide irriteret over fejlvisningen på min Transporter TDi, så sommerhjulene er købt med større profil - det har så den sidegevinst at load index rent faktisk gør det stort set lovligt at køre med 17 tommer fælge på den.
Speedo viser kun 1km/t for meget ved 100km/t nu. Den har været rundt om jorden 18-20 gange, så km tallet er jeg ligeglad med - men den kører bedre og faktisk 0,5 længere på literen...
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Ja, det er rigtigt, hvis det bare er en højere profil på dækket, så er der jo stort set ingen meromkostning ved det.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Han er uddannet Volvo mekaniker og siden maskinmester i tidernes morgen, men han ved ikke noget om diameter kontra Pi, det drejer sig om rulleomkredsen siger han
Han er en gammel særling som har nogen sjove vaner og fiduser, de fleste kan han argumentere for, men den her lyder sgu som lidt ude på landet.
Dækkene de fandt til ham var 4 år gamle, NOS, det opdagede han dog først efter et år, så var han sur over det noget tid.
Der er også fuld forsikring på bilen, så han fik helt ny automatkasse på den, men det irriterer ham at der ikke er en servicebog over bilen, så han kan se hvad de har lavet, han er ikke med på MY SKODA, det er for nymodens til ham
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
For når dæk sliddes, så bliver omkredsen også mindre
Det er bla en af grunden til at der er fejlvisning på speedometer.
Et nyt dæk er omkring 8mm mønster, må sliddes ned til 1,6mm, så det er 6,4mm forskel i dækprofilen
Præcis som #2 også var inde på..
Men det er lovligt at gå lidt op, vil dog ikke hjælpe noget som helst i længden. Det er sådan tingene er skruet sammen, og sådan har det altid været
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
jul 2003
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 5 Emner: 5 Svar: 19
For de speedometeret viser med vilje for meget - og tæller ikke ens med trip og km.
maj 2009
Følger: 15 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 71
feb 2011
Følger: 13 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 22
Har haft to Skoda Octavia, de havde begge en fejlvisning på 7 kmt, ved 80kmt. Min nuværende Peugeot er mere præcis med en fejlvisning på kun 2 kmt.
nov 2011
Følger: 23 Følgere: 14 Biler: 2 Svar: 6
Min gamle Swift er født med 185/60 R15, men jeg havde et sæt vinterhjul liggende i 185/65 R15, som svarer til en 3,07 % større rullediameter. Det fik speedometeret til at passe bedre i fartvisningen.
Imidlertid havde jeg sommerdæk i størrelse 205/45 R16, som svarer til en rullediameter der er 2,01 % mindre end den oprindelige størrelse. Jeg synes at det gav en alt for stor fejlvisning, så da dækkene stod for udskiftning, gik jeg imod dækbutikkernes forslag, og gik op i profil, til et 205/50 R16 dæk, som forøger rullediameteren til 1,39 % større end originalt.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 17
Har selv lige bestilt dæk og fælge til min volvo 960 hvor jeg godt nok går lige over hvad loven foreskriver, pga af ovennævnte årsager.
Hvis man er ligeglad med komfort, kun går op i meget direkte styring og har for vane at tage svingene sidelæns på tør asfalt skal man dog holde fast i sine lavprofiler.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 17
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
Men for folk, der holder vanvittig meget af at køre rundt i en bumpende gokart, er det naturligvis spildte Guds ord på Bolle-Lars..
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
Det er kun på de helt små bump så som samlinger på broer osv det mærkes, men kører så også på standard undervogn
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
sep 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
feb 2018
Følger: 1 Svar: 1
Større dæk - Tosset argument