{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.265 visninger | Oprettet:

BMW X1 eller Seat Tarraco? {{forumTopicSubject}}

Hey peeps!

Jeg er den glade ejer af en landcruiser vx100, men den har nogle år på bagen og er nu “persona non grata” i de fleste storbyer i Europa.
Jeg tager meget rundt i Europa og starter ridestævner i bueskydning fra hesteryg og tager normalt fly, but c-19. smiley

Jeg er begyndt at se på andre muligheder der bla har euronorm 6, så den må køre overalt og samtidig har 4x4 og må trække 2000-2500 kg på krogen. Helst ikke mere da vi så rammer ublu priser på ekstraskat i form af “grøn ejerafgift”. smiley

Så jeg er dermed mod min vilje landet i SUV klassen, så man har råd til at købe OG eje den. Men hvis man skal have en nyere driftsikker slæde (Ca 15-50.000 km), der ikke samtidig er en øjenbæ og en bøsset udgave af en rigtig 4x4, hvad skal man mon se efter?

Mit gamle BMW hjerte ku’ godt en X1’er. Ej det er ikke den kønneste i x-serien, men den er til at betale i ejerafgift og den ser utrolig comfy og BMW agtig ud indeni. Men jeg har hørt at dualmass svinghjul og kobling driller, samt motorfejl. Ikke just noget jeg genkender fra da jeg kørte e30’er.

En anden kandidat er Seat Tarraco og må sige at jeg tænder lidt på den, for fræk ser den da ud. Men synes den er lidt pricy og hvad med svagheder og driftsomkostninger?

Lidt svært at google sig frem til svagheder med nyere biler, men da det er en kæmpe investering, ville det være rart at høre andres erfaringer!

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/x1/20-xdrive20d-aut-5d/4774098

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/tarraco/20-tsi-190-xcellence-dsg-4x4-5d/4836635


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BMW X1 eller Seat Tarraco?
  • #1   16. sep 2020 Kan mærke du er til Diesel...

    Jeg ville måske se på Seat's søster (Bygget på hinanden.) Skoda Kodiaq R.S 4X4, Den har en 2-liter Diesel med to turboer og 240 hk. Dog må Skoda stoppe produktionen af dem i år da de ikke opfylder de stramme emissionskrav. Tænker at de må falde i pris hos de danske forhandler. Hensyn til emissionskravene, så betyder det ikke at den er velkommen i KBH. Dog at det koster mere at lave dem hos Skoda - de får en slags bøde.



  • #2   17. sep 2020 Christian K: Diesel/benzin -I dont care!?? jah har selvfølgelig set Kodiaq men RS er dælme også dyr. Og den billigere 2.0 TDI 150 style gør bare intet for mig! smiley og skal man bruge den slags penge, skal bilen simpelthen give en lidt varm, fuzzy feeling når man ser på den. Vil sige rs skal noget ned i pris før den bliver aktuel! smiley

  • #3   17. sep 2020 Hvad med en Alfa Romeo Stelvio? Den fås med både benzin og diesel.
    (Den linkede benziner har dog ikke træk, men der kommer nok en til salg på et tidspunkt, som har det).

    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-romeo/stelvio/22-jtd-210-super-aut-q4-5d/4811201
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-romeo/stelvio/20-t-280-first-edition-aut-q4-5d/4823767


  • #4   17. sep 2020 din gamle land cruise er jo en ægte 4x4 som er bygget til det, og holder til slidet

    de andre er jo mere personbils orienteret, og vil klart være en opgradering på komfort og udstyr

    har du brug for 4x4 for at trække din trailer??

    Skal det være van eller personbil??

    Skal den være offroad duelig, eller bare kunne trække en tung trailer??

    Skal du køre rundt i hele Europa med hestetrailer??


  • #5   17. sep 2020 Nikolai T: yuk! Stelvio er en af de øjenbæ’er jeg gerne vil undgå! men lækkert med 2300 kg på krogen. Dog lidt for meget personbil, da jeg er mere til rummelig SUV. Men tak for buddet.??

  • #6   17. sep 2020 Rene HC: yearh... er også meget glad for min vx100. Men det ser ud til at euronorm 6 er noget jeg får behov for, når jeg vil køre i Europa -skal fx til Polen, Ungarn og Frankrig til næste år og konkurrere (bla VM i Paris), så når jeg gerne vil undgå en masse flyven, så er det desværre en nødvendighed.

    Og yup der skal være 4x4, da hestesport indeholder en del mudder og gider ikke hænge fast på vej hjem fra stævne.
    Den skal ikke ud og “lege i mudder“ (offroad kørsel) men kunne trække mindst 2000 kg.

    Jeg tænker så stor som muligt og så billig som muligt i driftsomkostninger og grøn ejerafgift. Så umiddelbart dækkes denne kombi bedst i SUV klassen. Havde jeg frit valg, ville det være en Ram srt10 eller i det mindste en Ford Ranger, men op til 29.000 om året i afgifter indreg privat er jo sindsygt. smiley


  • #7   17. sep 2020 Prismæssigt til den høje side. Men man kan måske være heldig at finde en brugt til en fin pris en dag:

    Volvo XC40 2,0 D4 190 Inscription aut. AWD til 485800 kr.
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/4784818


  • #8   17. sep 2020 Havde fundet en VX100 med benzin motor. Så få man noget der køre altid og som holder
    De nye biler sprøjter fra hinanden så snart de bliver lidt belastet og alle deres sensorer og miljø fungtioner har gjort dem umulige at holde for en normal løn. Værksted regninger op 10-15000 kr er ikke unormalt nu omdage og slet ikke nå du kommer op i størrelse.


  • #9   17. sep 2020 RC: ja den er også fin, men dyr! smiley

  • #10   17. sep 2020 Sø-Propel: der er nærmest ingen til salg og koster endda ca 15.000 i ejerafgift, så vidt jeg kan researche mig frem til. Så det er desværre ikke en billigere løsning. Der er ingen tvivl om at uøkonomiske biler kun bliver dyrere at have med de rådne afgifter! smiley

  • #11   17. sep 2020 hvordan fik du hestene transporteret når du selv fløj rundt?

    kan det overhovedet betale sig selv at slæbe dem rundt, frem for at betale sig fra en professionel løsning eller at køre med andre. Når du regner udgifter til en stor bil, trailer, service, vedligehold og brændstof ud

    jeg forstår godt du gerne vil have træk på alle 4 hjul. Men en mere gængs model med awd vil være mere brændstoføkonomisk i forhold til en større suv

    alle biler der æder 2500 kg på krogen koster penge, og en høj vægtafgift er måske bedre end en bil med problemer i holdbarhed

    en navara, hilux og den slags koster vel 14000 kr eller den slags som van til privat. 3000 kr mindre hvis du er firma registreret i forbindelse med hestene og den er delvis privat kun


  • #12   17. sep 2020 Hvilken størrelse bil ønsker du ?
    Tarraco og X1 er milevidt fra hinanden!
    Hvis du ønsker at køre uden problemer så er en benzin bil uden turbo et godt valg.
    Eksempelvis en Mazda CX-5 2,5 192HK. Det er tilmed en "gammeldags" automatgearkasse , ingen dobbeltkoblingsgearkasse til at gå i stykker. 2000kg på krogen.


  • #14   17. sep 2020 Benny G: jeg ønsker så stor som muligt til så billige penge som muligt. Især driftsomkostninger og ejerafgift skal være til at betale.
    Jeg er nok mest hooked på Tarraco’en fordi den er temmelig rummelig i klassen (skal kunne fylde en masse lort i den). Mazda cx-5’eren har jeg også overvejet men den virker bare noget klejn i forhold til de andre SUV’er. Og så har den satme en grim røv i min optik! ;-P men den er muligvis et nærmere kig værd!


  • #15   17. sep 2020 Rene HC: indtil videre har jeg lejet heste i udlandet når jeg har fløjet, men det er dyrere at flyve, leje heste, hotel osv end at køre derned -især når vi er et par stykker der slår os sammen.
    Jeg skal bruge en stor bil i hverdagen pga job og generelt en del trailerkørsel, men da jeg pga skader ikke arbejder fuldtid, er det virkelig bøvl med delvis firma reg. Skat er HYS når vi snakker firma og hestesport og vil simpelthen ikke åndes i nakken og skrive kørebog, tage forskellige kurser og beviser for at køre firmakørsel med hest. Du drømmer ikke om hvor sindsyge reglerne er. Desuden er mine heste privatejede af mig selv og det konflikter mht at køre dem i firmabil/trailer.

    Pt har jeg vx100 og 3500 Kgs trailer med Living (dvs jeg sparer hotelomkostninger ved at sove i traileren). En ny fx hilux koster lidt over 16.000 privat indreg og bare fordi man køber en ny hilux, er det ingen garanti for at der ikke kommer store værkstedsregninger. Med mit held er det en mandagsbil!

    Men med en SUV type kan jeg komme ned i ca 3680-5100 kr i ejerafgift årligt for en benziner der trækker 2.000 kg. Det betyder meget at den er 12-14.000 billigere, når de faste udgifter skal ned. Derudover betyder flere sæder at vi kan tage afsted 3-4 personer til udlandske stævner og dele transportudgiften.

    Mht 4x4 er det fristende at droppe det mht prisen, men det er bare noget lort at sidde fast i Polen -eller bare generelt dk! Sidste år brugte jeg mit 4x4 flere gange, så det vil nok komme til at bide mig i røven!


    profilbillede
  • #16   17. sep 2020 https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/xc90/20-d5-235-momentum-aut-awd-5d/4755899

    Men er der ingen biler der trækker trailer end en Landcruiser.
    Skal du beholde 3500 kg traileren?


  • #17   17. sep 2020 her er et billigt alternativ 6800 om året og de kører pisse godt med den benzin motor. den kan trække 2200 kg

    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/tiguan/20-tsi-200-sport-style-tiptr-4m-5d/4364252


  • #19   17. sep 2020 subaru er et godt bud hvis du skal trække og de skulle holde til noget.

  • #21   18. sep 2020 Martin G: nej 3500 Kgs traileren skal selvfølgelig også skiftes ud til en 2000 kg total. smiley
    Volvoen er fed men alt for dyr i indkøb, så har desværre sorteret den fra. Og den er næsten dobbelt så dyr i ejerafgift end fx tarraco.


  • #22   18. sep 2020 Germancarguy: Tiguan har jeg også set en del på, men den koster næsten det dobbelte i ejerafgift end fx Tarraco. Prismæssigt ligger den i samme boldgade som fx tarraco og lader til at være lige så rummelig. Men synes Tarraco er pænere, hvis man skal vælge! Begge er jo VAG, så har også en forestilling om at de ligner hinanden driftsikkerhedsmæssigt?

    Forrester har jeg også kigget på, men kan ikke helt gennemskue svagheder og værkstedspriser. Og så koster 240 hestes modellen fx næsten det dobbelte i ejerafgift end fx tarraco. Den anden du linkede til er dog meget mere fornuftig i ejerafgift! Den er jo lidt mere “eksotisk” i dk end VAG biler og det kan blive dyrere i stumper og værksted. Men måske der lige skulle Googles noget mere på det.


  • #23   18. sep 2020 Jeg forstår godt du gerne vil bringe de faste omkostninger ned. Men ud fra du skal køre meget med trailer, så vil jeg mene at en diesel med masser af moment er at foretrække. Hvad en bil må trække fortæller intet om hvor god den er til det.

    ejerafgift er dog klart billigere på en benziner, men komfort i at trække med en diesel og brændstof udgiften er til en diesels fordel

    en arbejdsbil som hilux, f150, amarok og den slags vil jeg mene vil give væsentligt færre problemer end en for spinkel suv

    afskrivning skal jo også med ind over, den er også stor på disse biler

    Du kan også kigge på allroad, alltrack og cc modellerne. Det er stationcars med masser af plads kombineret med lidt højere frihøjde og awd. De snupper gerne en 2000 kg eller mere på krogen

    da jeg tog kørekort til lastbil drøftede de reglerne for heste ret meget. Og de mente de altid gælder så snart du har andres heste i din trailer. Uanset firma eller privat

    men er problemet med vx100 og miljø zoner overhovedet eksisterende. Mig bekendt er det oftest kun få veje helt inde i centrum, og der skal du vel nødvendigvis ikke ind for at ride disse stævner?


  • #24   18. sep 2020 Ellers så stiller du da bare bilen ude for byen og rider resten af vejen smiley

  • #25   18. sep 2020 Rene HC: mht bykørsel så var jeg i miljøzoner 3 gange sidste år og lave show plus tv. Derudover risikerer jeg nemt at køre ind i miljøzoner i udlandet ved uheld. Sætter gps til og her kan du ikke fravælge miljøzoner.

    St cars bliver desværre for små til alt det lort jeg skal have med.:(

    Mht driftsomkostninger så er de tunge arbejdsbiler klart mere holdbare, men når ting så går i stykker, så er det bare dyrt! Alt koster nærmest efter 5-tabellen! Har haft en del forskellige 4x4 de sidste mange år og kan godt blive lidt træt af at trække 15 klik ud af røven, fordi der skal laves servo eller whatever. Alene dæk koster 5-6.000 at skifte. Det er fedt når det kører og der er ikke mange biler idag, der kører lige så godt som min 21 år gamle vx100 med 530 tusind på klokken. De biler de spytter ud idag kan ikke klare det! Men sådan som udviklingen går idag, så bliver det kun dyrere at køre i de store, tunge drenge. smiley


  • #26   18. sep 2020 Det var også bare input, for sommetider kan man jo godt være låst i forhold til sine egne ideer

    superb eller v90 er trods alt ret store biler som kan klare de flestes behov. Og jeg vil også mene de er større end bmw x1 som du jo selv har foreslået

    el og opladningshybrid er også ved at komme fornuftig med i forhold til vægt på krogen. Men lige nu mangler de jo lige det sidste for at komme over 2000 kg


  • #27   19. sep 2020 Rene HC: ja man kan godt blive fastlåst i tankegangen og vi har en regering fyldt med jubelidioter der overhovedet ikke befinder sig i samme virkelighed som os og vil tvinge det el-lort ned over hovedet på os, selvom teknologien i forhold til rækkevidde og behov slet ikke er langt nok fremme! Outlander PHEV er vist pt den hybrid der trækker mest, men 1500 kg er sku’ stadig ikke nok! Og rækkevidden jah... det bliver helt sikkert kun dyrere at bo på landet og have behov for bil -noget som byboere simpelthen ikke fatter er nødvendigt.

    Mht x1, så er den til den lille side, men er relativt billig i ejerafgift -og så ER jeg bare glad for Bmw og drømmer mig tilbage til min ungdom, hvor jeg havde Bmw til ræs og 4x4 til det daglige. Men bliver afskrækket af værkstedsregninger, når man googler noget mere!

    Men ja det er fandme ikke nemt at skulle tage nogen beslutninger i disse tider, hvor debatten raser om el vs fossil og vi aner jo vitterligt ikke om der kommer yderligere afgifter på fossilbiler -hvilket de pt snakker om nu. Samtidig med højere afgifter ved køb af ny elbil, for at finansere omstillingen til grønne biler. Dvs biler vil ende med at blive en “upperclass-thing” og vi andre må bare droppe at køre på arbejde. Eller noget.


  • #28   19. sep 2020 Porsche hybrid slæber over 3000 kg
    volvo og diverse andre over 2500 kg

    så hybrid og stor trailer er en mulighed, men stadig dyrt i forhold til diesel i indkøb

    jeg kan sagtens se ideen i en opladnings hybrid, og tror også vi her vil se en stor udvikling over de næste år

    el tror jeg mest ladetiden vil komme i fokus, for skal vi op og ramme 1000 km på en opladning vil batterierne nok blive for tunge i forhold til udbyttet


  • #29   19. sep 2020 Rene HC: jah Porsche og Volvo er ikke til at betale! smiley
    Dog viser undersøgelser bare at folk ikke får ladet hybrid og så er det jo ét fedt! Jeg gider ihverfald heller ikke vente hverken 20 min, halv time eller timer på fuld opladning! smiley
    Men man må da håbe at teknologien kommer op i gear, for pt vil regeringen tvinge os ud i utilstrækkelige elbiler ved latterlige afgifter! Pt hedder forslaget ved fossil-biler 1000 kr mere om året i “vej-benyttelsesafgift” og brændstofpriser stiger med 1 kr + moms pr liter! smiley


  • #30   19. sep 2020 Det var også bare for at modbevise din påstand om trailer og hybrid ikke var muligt

    hybrid giver for mange god mening, men kører man meget rundt og kun længere ture er der ingen idé i det.

    for os ville opladningshybrid være et godt valg, da vi har to biler der kører 25.000 km om året hver, men begge oftest kun køre 20-65 km om dagen

    elbiler er også kommet efter det, og audi e-tron ville jeg da gerne have som campingtrækker


  • benny L
    benny L Tilmeldt:
    sep 2020

    Svar: 19
    #31   19. sep 2020 #29
    ja og hvad hjælper det lille Danmark bruger milliarder på det og resten af verden ikke gør noget.. os der bor på landet og/eller har en hobby der kræver en bil der kan trække lidt, må jo så betale for andre kan få elbiler billigere, slippe billigt i afgift trods de slider ligeså meget på vejene...

    tror desværre ikke du finder en bil der klarer dit behov og kan holde så længe som din Toyota, min kollega har en Karoq og den har fået skiftet kobling og gearkasse (DSG)efter ca 36.000 km, hvor af måske 5000 km er med bådtrailer på 2000 kg, kan selvfølgelig være en fejl da Skoda aldrig havde hørt om den fejl før.. smiley

    Rene HC

    hvilken Volvo må trække mere end 2500 kg? ifølge den sælger jeg snakkede med var 2500kg absolut maks. for Volvo xc90, da jeg spurgte om den kunne vejes op.


  • #32   20. sep 2020 Benny: faktisk er de “kloge politikere” ved at sammensætte et finansforslag til “grøn omstilling” og har store udfordringer mht at finansere det. Tror det var Politiken eller Berlingske at jeg så en artikel, hvor udspillet formentlig bliver dyrere afgifter på elbiler (dvs menig mand ikke har råd til dem), 1000 kr mere i årlig “vejbenyttelses-afgift” for fossile brændstofbiler samt en øgning i pris pr liter brændstof på 1 kr plus moms pr liter!
    Biler ender jo med at være noget kun øvre middelklasse og de rige har råd til! Men så er det jo godt at man har centraliseret Danmark og folk på landet ikke har en jordisk Chance. Folk på borgen og københavnere tror simpelthen at de er Danmarks navle og vi andre skal bare holde kæft og skovle penge ind til de der djøffer og akademikere, der kan cykle eller tage bussen på arbejde. Suk!

    Mht karoq -og andre nye SUV med 4x4, så tror jeg problemet ligger i at producenter der normalt laver FWD, pludselig har set et behov for rummelige SUV’er med AWD, men simpelthen ikke har erfaringen i at lave den slags biler der skal holde. Toyota ved fx hvordan man gør og Subaru har jo altid kun haft AWD, så disse har gjort sig en masse erfaring på området. Jeg researcher i vildskab i øjeblikket og må sige at jeg er gået lidt væk fra VAG, Bmw o.lign. og kigget over mod japsere og især Subaru. På verdensplan ligger de ret så højt på listen over biler med størst kunde tilfredshed, mest driftsikre og lave driftsomkostninger. Mener Subaru ligger nr 9 over hele verdens mærker! Så det er ikke ringe. Og deres benziner med boxermotor er meget slidstærk og har ikke en masse moderne skrammel.

    Men ja det er en fucking jungle og jeg synes det er utroligt svært at gennemskue, hvad man skal købe når politikere har deres sindsyge luner! Man risikerer at stå med en usælgelig bil der er dyr at drifte, fordi afgifter bare stiger og stiger. Det er meget usikkert pt og samtidig har jeg en gammel LC med dyre afgifter og som ikke må køre i miljøzoner. Det er bare noget pis.


  • #33   20. sep 2020 Måske et langt skud, med hvad med noget veteran US? Er veteraner fritaget for miljøzoner? Der findes flere veteran 4x4, både med fuld kabine, og bedcovers / og den kasse der over ladet.. Veteran afgiften er lav, forsikring er lav, indkøbspris er lav.. Driftssikkerhed er høj.. Benzinøkonomi, tjah, 4-7km/l med trailer vel..

  • #34   20. sep 2020 #31
    Du har ret i volvo xc90 t8 "kun" må trække 2500 kg, og ikke mere end 2500 kg som jeg skrev

    Porsche hybrid trækker 3500 kg

    #32
    Der er kommet en række forslag for hvordan man får flere elbiler på vejene. Og forslagene er forskellige modeller alt efter hvor mange elbiler man vil have på vejene

    Så hvad model politikerne vælger, er ud fra hvor stejl kurven for elbiler skal være

    lige nu er den største modstand mod elbiler vel folks urealistiske forventninger til hvornår de skal have en elbil. 2000 kg på krogen, 1000 km rækkevidde, opladning på under 10 min, pris 150.000 kr

    men hvorfor ikke bare købe en ældre subaru xt, de er billige i anskaffelse og er vel som benziner ikke omfattet af reglerne for miljøzoner


  • #35   20. sep 2020 https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/chevrolet/express/57-v8-aut-7prs-5d/4795208

    Måske? Bus afgiften er jo også lav..

    https://bilhandel.dk/chevrolet-suburban-v8-lt-aut-4x4-57/id-488018

    Kunne ikke lige finde nogle veteran.. Men hvis reglerne siger okay, kunne det findes..



    Ikke let at finde noget i dk...



  • #36   20. sep 2020 Mht veteran så er dét vindue også lukket. Man må ikke køre “kommercielt”, hvilket ridestævner hører under -især når jeg har en lille virksomhed.

    Mht bus så orker jeg ikke tage flere kørekort og tror også kun det er et spørgsmål om tid, før dét hul lukkes -ligesom hvide plader er ok i miljøzoner, men samme bil på gule skilte er ulovlig (vi ved jo alle sammen at hvide plader forurener mindre -eller noget).

    Så ja umiddelbart efter en masse research på SUV’er med 4x4, hælder jeg efterhånden mest til en benziner og Subaru. Umiddelbart er de lavet til at holde og en subie fra 2017-18 stykker med under 100 tusind på klokken fåes for omkring 300, hvilket virker ret fornuftigt i klassen.
    Så det er nok noget med en prøvetur -har kun lejet med impreza, men det er jo lidt noget andet!??


  • #37   20. sep 2020 Subaru var før kendt som bilen der aldrig gik i stykker.
    En tidligere kollega havde sådan en en Forrester med lidt over 200 hk, men kørte bare i den som bybil, ingen heste eller noget andet tungt, tror han kørte 150.000 km i den uden nogen nedbrud overhovedet.


  • #38   20. sep 2020 Der er en i Næstved og en i Vejle til kr 270.000 omkring km 110.000, benzin
    Autouncle


  • #39   20. sep 2020 Allan(Kolding): ja jeg har kig på en der har gået 55 tusind og 110 tusind, så det er nok samme! Men ja det er jo lidt noget andet når de skal slæbe, men der er bare ikke mange muligheder, når der skal slæbes 2000-3500 kg uden det koster spidsen af en yetjager i afgifter! Men Forester er umiddelbart det mest pålidelige og økonomiske valg.

  • #40   20. sep 2020 Futte B, ja hold dig fra nyere bmw'er de tider med gode bmw motorer stoppede med e36/e39, de nye kan skrælle dig for penge før du når at blinke med øjnene.

    men Subien er nok dit bedste valg, grønafgiften er ikke så stor, og de er kendt i hele verden for at være noget af det bedste til at trække med og de holder, det er bare fordi vi bor i et land der er fladt at der ikke er det store community i Dk! men ved i Usa hvor jeg har familie, der kører de meget subie.

    men ud og prøv en tur i bilen, det er det bedste man kan gøre.


  • #41   20. sep 2020 Du kan rolig tage X1, vi har mange kørende. Og ud over Egr ventil er det en solid vogn.


  • #42   21. sep 2020 Der findes også en 240 hestes hybrid diesel fra Suzuki hørte jeg, kører 17 km/l siger min alternativ behandler, kender den ikke selv.

  • benny L
    benny L Tilmeldt:
    sep 2020

    Svar: 19
    #43   21. sep 2020 #42
    nu er der vist ingen Suzuki der må trække over 1200 kg.. ?


  • #44   21. sep 2020 Allan (Kolding): ingen Suzuki med de heste, der må trække mere end 1200 kg, så vidt jeg kan se. Så det er ikke lige en mulighed.

  • #46   22. sep 2020 Amarok koster kassen i årlige afgifter og mercedes ml er for dyr i rep og afgifter! Og kan desværre ikke få partikelfilter til landcruiseren! smiley

  • #47   22. sep 2020 Prøv lige Dajolka om ikke han har en løsning til din Landcruiser, han er manden som ved alt om de euronormer osv

  • benny L
    benny L Tilmeldt:
    sep 2020

    Svar: 19
    #49   22. sep 2020 #48
    den ser ikke dum ud.. smiley

    tror hvis du skal finde DPF til din cruiser så skal du søge i Tyskland, der er firmaer der laver til de ældre biler..


  • #50   22. sep 2020 Jeg har selv en 2020 seat Ateca, kan varmt anbefales min er en FR 150 hk 2.0 TDI. Vedhæftet 2 eksemplarer.
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/ateca/20-tdi-190-xcellence-dsg-4x4/4816803
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/ateca/20-tdi-190-xcellence-dsg-4x4/4786351


  • #51   23. sep 2020 Dajolka importerer de filtre fra Tyskland.

    https://www.dajolka.net/dpf/om-eftermontering-af-dpf

    Landcruiser skulle være iblandt dem som kan få nyt filter. det lyder som en god idé.


  • #52   23. sep 2020 Er det ikke en Toyota Rav4, omkring den Suzuki med 240 hk? Tror ikke de laver sådan model.Retter, de laver ikke en 240 hk Hybrid diesel... Suzuki udvikler ikke diesel mere.Eneste model jeg kan komme i tanke om, er en Rav4 Toyota med Suzuki logo på. Kommer til næste år. Det er en benzinHybrid.

  • #53   23. sep 2020 Har en Seat tarraco nu, den køre godt og rigtig driftsikker, jeg bruger den til at trække en stor cargo trailer, og den klare det til UG. Men er også ejer af en bmw, og mø indrømme, hvis man skal køre lang, og ha en bil som ligger snor lige på vejen, så der ingen efter min menig som slå bmw, har haft alt lige fra 1,2,3 og 5 serie og X3 og X5, så mit bud vil være køb en brugt X3 med en 2.0 motor(dog fortrækkes 3.0) diesel, her for du meget bil for pengene og kvalitet der holder. Når det så er sagt om det skulle stå mellem en x1’er og tarraco, vil jeg vælge Seat’en, men udelukkende pga pladsen:)

  • #55   23. sep 2020 Mht filtre så duer det ikke at købe udenlandsk -det skal være dansk godkendelse på såvidt jeg er orienteret. Og helt ærligt -så handler det nok ikke om filtre, men om at de grønne idioter vil have de “slemme gamle diesler” væk fra de danske veje. Når de bliver helt forbudt i dk, bliver de bare eksporteret til Afrika og så kan man sige så meget for “grøn omstilling”.

    Outlanderen har jeg også haft i overvejelserne men de holder ikke i gear og kobling til 2 ton trailer. Så desværre ikke en option heller.

    Ateca’en er ok nydelig at se på, men den virker til at være til den lille side kontra fx Tarraco.

    X3 er også overvejet (især fordi den må trække lidt mere end 2000 kg og jeg ER glad for bimmere), men har hørt at x3 og x5 er lidt pebrede på værksted (fx
    https://www.whatcar.com/bmw/x3/4x4/used-review/n829/advice)


  • #56   24. sep 2020 Jeg tillader mig at smide et wildcard ind i listen af forslag. Hvad med en aldre Chevrolet Tahoe eller Suburban fra 96-98?
    Du får masser plads, 4X4 i de fleste modeller og kræfter nok fra 5,7 V8'ren til at trække et hangarskib og brugtpriserne er indenfor et rimeligt leje. De koster omkring 4600 i årlig vægtafgift hvis jeg husker rigtigt.
    Ulempen er selvfølgelig at man skal undvære moderne ting som ESP mm. og de er heller ikke ligefrem kendt for god brændstoføkonomi, men de er relativt billige at reparere på størrelsen taget i betragtning.


  • #57   24. sep 2020 En lækker gammel caner har også været i tankerne, men jeg er ikke vild med at køre til Polen, Ungarn, Frankrig osv i en gammel gryde. Og benzinøkonomien er desværre heller ikke fristende på lange ture. Men skulle jeg ikke så langt, havde det helt sikkert været sådan noget jeg var gået efter!

  • #58   24. sep 2020 Mht til udenlandske filtre, alle filtre bliver lavet der, og de virker og skal ikke senere skiftes.
    Din bil skal til syn og papirerne på filteret godkendes osv, det er en ren formsag, men alt det kan du læse i linket jeg serverede for dig:)


  • #60   24. sep 2020 Chevrolet Tahoe, hvis den er god nok til Chuck Norris så er den vel også god nok til dig smiley

  • #61   21. jun 2023 Hvad endte det med at du købte?

Kommentér på:
BMW X1 eller Seat Tarraco?

Annonce