{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olieskift, er det nødvendigt en gang om året uanset km-tal?
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #1   20. sep 2020 Det er fint for folk som har en gammel bil, og derfor ingen garanti..
    Hvis garantien skal dække, skal gældene service overholdes, hvilket næsten altid er årligt olieskift


  • #2   20. sep 2020 Næmli !!
    Men olien fejler ikke noget siger labaratoriet.


  • #3   20. sep 2020 Det er hvert 2. år på min Audi smiley

    Til gengæld så koster det også omkring 5-600 kr. pr. liter...


  • #4   20. sep 2020 Jeg kører 12.000 om året, mest korte ture under 10 km af gangen . Jeg har det bedst med at akifte olie to gange om året, og da jeg kun giver 1000 kroner for et service incl olie og filtre hos en mekanikker jeg har 110 % tillid til pr. gang synes jeg de penge er givet godt ud !

    2000 kroner om året, for at vide at min motor er velholdt, og velsmurt synes jeg er godt givet ud .

    Andre mener nok det er for tit , det er fint for mig at have den indstilling .


  • #5   20. sep 2020 Bay:

    De tager dog godt i røven på værkstedet. Jeg køber selv VAG original olie, og det er ikke så dyrt leveret fra Tyskland. 0w 30 5liter original VAG koster fx. 35-40 euro i Tyskland. Ikke engang deres nok så dyre dobbeltkoblings olie kommer derop.


  • #6   20. sep 2020 Det var også lidt ment som en joke. Jeg giver ikke selv så meget for olie - det kunne jeg aldrig drømme om. Men jeg får regningerne, når jeg har den til service, og sender dem videre. Første lille service på den kostede 4.600 kr. Praktisk talt kun olieskift og en støvsugning. 2. service var med gearolie, så her ramte vi 10.000 kr.

    Men ja, som sagt - skulle jeg selv betale, blev det ikke hos Audi her i Danmark, i hvert fald.


  • #7   20. sep 2020 Hvilken bil snakker vi?

  • #8   20. sep 2020 En Audi A6 fra 2017. Bare en helt almindelig 2.0 TDI 190 hk.

  • #9   20. sep 2020 De har i hvert fald taget prisen. Som jeg husker det køre du med 7trins DQ381? I hvert fald ca. samme oliemængde som DQ250 DSG6. Jeg har lige haft min Seat til service, og det er en af de dyre, alle filtre og motor og dsg service. 2.0 tdi 184, så samme EA288 motor, dog ikke på tværs som i A6. 4700kr incl alt, dog har jeg selv haft original dsg og motorolie med. Du køre med samme olie som jeg, og den koster ikke ret meget. De fleste værksteder har en aftale med Q8 hvor de bare har en stor tank liggende.

    Lidt OT, men jeg vil altid anbefale at få olien skiftet så ofte som man gider. God olie er ikke dyr.


  • #10   20. sep 2020 De sidste 4 biler jeg har ejer (inkl. nuværende) har været/er under fabriksgaranti, og derfor skifter jeg når bilen beder om det. Også selvom det reelt ikke er nødvendigt. På Honda'en har jeg en service aftale så den kan bede om at få olien skiftet så ofte den vil, hvilket den gør efter 10K km eller 1 år. Men jeg fortsætter nok med at gøre følge bilens anbefalinger, selv når aftalen på 4 år udløber. For hvem gider se påmindelser hver gang bilen startes? Det er sgu smart af producenterne smiley

    Med Audi'en var det sgu sommetider lidt surt at køre den til service/olieskift, selvom den kun havde kørt 3-5.000 km siden sidste olieskift, og så betale knap 10.000 kr. for et lille service. Men det er prisen for at have en specialbil, man ved hvad man går ind til ved købet.



  • #11   20. sep 2020 #9
    Det ved jeg godt. Kunne som sagt heller ikke finde på at give så meget, hvis det var mig selv, der skulle betale. Men jeg har tysk serviceaftale på den gratis (sender bare regningen) og garanti til bilen er 5 år gammel, så det er ikke så galt for mig. Jeg regner egentlig med at sælge den inden næste service, så selv om min aftale netop er udløbet på den del, betyder det ikke så meget smiley

    Med under 10.000 km om året pga. nyt arbejde er det lidt voldsomt at have en Audi A6 TDI, kan man sige. Den er ikke engang den "primære" familiebil - det er vores S-MAX.


  • #12   20. sep 2020 - 5 liter olie koster omkring 330 kr inkl fragt ( liqui moly 4200, 5w30 ).

    - bosch oliefilter koster 50-60 kr.

    Mekaniker løn: 150-200 kr.

    Så jeg giver ca 600 kr hver 15.000 km interval.... Det gider jeg sku ikke at spar på smiley


  • #13   20. sep 2020 Kommer jo helt an på om du har en performance bil med 400hk og køre med 7000rpm til daglig så bliver det jo en helt anden snak vi ligger jo ikke alle og køre økonomi pis.

  • #14   20. sep 2020 Hvis man har råd til sådan en bil med 400 hk så har man også råd til olie skift... Længere er den ikke

  • #15   20. sep 2020 Allerede hvor han taler om at olie bliver syreholdigt og at han kigger efter rust i oliefilteret viser han ikke ved en skid om noget som helst.

    Og at sammenligne oliers viskositet beviser ikke noget.

    I hans analyser mangler bla indhold af sod og andre ting som vil fortælle om oliens rigtige tilstand.

    Olieskift i en bil/lastbil/traktor osv gør man pga indholdet af skidt i olien bliver for højt, og ikke pga af olien er udenfor spec.


  • #16   20. sep 2020 En kunde fortalte mig at han skifter rigtige mange motore fordi folk køre 30.000km pr. olieskift.
    'koksen' i olien stopper smøre kanalerne til over tid og motoren mangler smøring. Grundet de meget fine tolerancer for at opretholde en høj ydelse og lavt forbrug. Det betyder sjældent noget de første 100-150.000km men der efter er der bygget så meget snavs op i motoren at de let dør. Han har en kunde der altid har skiftet olie hvert 10.000km den har kørt 300.000km uden problemer selvom der er en motor han ofte normalt ser rive et leje efter det halve.
    Der kan være mere end en faktor. Men jeg skifter selv pr. 10000km (3gange årligt) fordi jeg føler mig mere tryk og udgiften er så lav


  • #17   20. sep 2020 Skifter også ved Max 10,000 man passer selvfølgelig på sin motor.

  • #18   20. sep 2020 Min Honda's service interval er på 10K km eller 1 år. Det virker ikke som meget i dag, men det er nok godt nok at intervallet ikke er længere.

  • #19   21. sep 2020 Undrer mig over at der ikke er nogle "miljøaktivister" der anfægter der kæmpe miljøsvineri der følger med alle de unødvendige olieskift der foretages?

  • #20   21. sep 2020 Jens, en sund motor forurener vel mindre, og olien man udskifter bliver jo ikke hældt i kloakken, men genanvendt (så vidt jeg ved, måske tager jeg fejl).

    Så noget større miljøsvineri er det vel ikke smiley


  • #21   21. sep 2020 # 20 Pointen i opslaget er jo netop at motoren IKKE bliver mere "sund" af at skifte olie der ikke trænger til at blive skiftet.
    Og tror den brugte olie bliver "genanvendt" til forbrænding...


  • #22   21. sep 2020 Har hørt meget olie der "cirkulerer" i verden er genbrugsolie, raffineret og renset og hvad det nu trænger til og lige så godt som nyt olie, men om det passer ved jeg selvfølgelig ikke noget om.

    Manden i videoen er netop en som ikke har forstand på olie, han tester alle mulige produkter, men han er god til at forklare ting, og testen er jo lavet på et laboratorie og de har vel testet for det de mener der skal testes for.
    Han favoriserer normalt ikke nogen konkrete konkrete produkter i hand tests.


  • #23   21. sep 2020 Nu er det sjældent oliens viskositet og TBN/additiver der gør at olien skal skiftes, men rent og sker skidt/slam i olien.
    Hvilket fyren i video ikke helt kommer omkring med hans analyse.
    Der mangler bla sod indhold.
    Udover det så er måden han tager olie prøven på ikke korrekt, den skal altid tages med maskinen kørende, og efter olie filteret/indgangen til motoren.
    Videre så er problemet med filtrene at de virker virkeligt godt, indtil de er fyldte med partikler, hvor så partikel indholdet eksplodere i olie prøven.

    De syntetiske olie man kan lave idag, kan sagtens køre mange km, uden og blive “slidt op” problemet bliver som sagt skidt/slam.

    Med hensyn til olie genbrug, så bruges miljø tillægget der er på olie i Danmark, til at olien indsamles og renses/rafineres igen, til nyt olie.
    Firmaet der afhenter fra værksteder hedder meget sigende Dansk Olie Genbrug.

    Som eksempel på hvor meget skidt/slam har og sige, så passer jeg til hverdag 4 diesel motorer som spænder fra 1200 til 9000 heste, de bruger alle en SAE40 olie, de mindste 3 motorer kører ca 16000 timer imellem at olien skiftes.
    Det er kun muligt fordi olien kontinuerligt renses med centrifuger, da mængden af skidt som aflejres i olien, vil lave den til flydende slibemiddel.
    Og motoren vil ret hurtigt slide sig selv op.


  • #24   21. sep 2020 Aha, en maskinmester smiley

  • #25   21. sep 2020 Hvad så når vi andre sender en slat olie til analyse, får man så forinden at vide hvordan og hvornår den skal aftappes?

  • #26   21. sep 2020 Tja jeg har aldrig brugt andre end dem jeg har ombord, hvilket er et analyse selskab i England.
    Og der medfølger instruktion som skrevet oven over.

    Det self ikke alle anlæg hvor det er muligt, eller det anbefales anderledes af fabrikanten.
    Har et 1,2MW hydraulik anlæg hvor prøven tages på returen.

    Problemet med at tage en prøve af det der dræner ud af bundkaret, er at alt det tunge slam kommer ud først, så tager man der, får man en meget beskidt prøve.
    Og venter man, får man en middel eller lav prøve.
    Skulle man gøre noget skulle man tappe olien af i en spand, og mixe den op, inden man hælder en prøve op.
    Eneste problem i det, er at motoren i princippet kunne køre med et fyldt olie filter, og der så pumpes lort ind i motoren.

    Det sidste problem der så er ved og lave analyse på en motor, hvis ikke man gør det løbende, f.eks hver 3. måned så har man intet og sammenligne med.
    Så man får sådan set bare et øjebliks billede af olien, som måske siger den er helt gal, men dette kunne løses med et simpelt olieskift.
    Yder mere så koster en analyse, hvilket er i samme niveau som et olieskift, så egentlig kan lige så godt vælge olieskiftet.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #27   22. sep 2020 Har en BMW 540 I og skifter olie når displayet siger det , det er efter 10.000 km . Derimellem skifter jeg oliefilter for hver 2500 -3000. Automatgearolie efter 60.000 og bagtøj ligeledes efter 60.000. Bruger Mobil 5/50 fuldsyntetisk. Motoren i en M5 er lige efter 540 men den bruger 10/60 og topper ved 8200 omdr.
    Derfor har jeg valgt 5/50


  • #29   22. sep 2020 #27
    Så kan man jo stille spørgsmålet.
    Hvad står der i BMW’s instruktioner omkring olie/filter skift og anbefalet olie?


  • #30   26. sep 2020 En ting er hvad BMW siger. Men det kan ALDRIG skade at skifte det oftere. Der er jo ikke nogen producenter der er interesseret i, at deres motorer kører 500.000km eller mere ??

  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #31   26. sep 2020 Hej

    Nej . Det er nemlig rigtigt.

    Displayets indikatorer lyser rødt ved ca 12.500 km men skifter for hver 10.000 på motoren
    og jvf ZF >(Zahnrad friedrichshafen) Betriebsanleitung for min automatgearkasse steptronic skal der ske olie og filterskift for hver 60.000. Og når jeg er under bilen tager jeg også bagtøjet ligeledes for hver 60.000. Ved godt bmw SIGER LIFETIME på gearkasse og bagtøj , men det er udfra at i Tyskland skiftes bilen efter max 6 år. Der er selvfølgelig undtagelser , men jvf diverse fora er ovennævnte de anbefalde skifteintervaller.

    Brugte samme interaller på min tidligere BMW 525 I 24v og den brugte ikke olie da jeg solgte den ved 310.000. Og alle HK var hjemme.


  • #32   26. sep 2020 Ser man på det fra et vedligeholdelses mæssigt synspunkt.
    Så er det tildels over drevet, og hvis du kun skifter filter uden og have nogen som helst reference, være totalt spild.
    Du kunne have et lige så godt/dårligt filter 5 minutter efter du har startet motoren, qua du ikke skifter olien.

    Som jeg har skrevet længere oppe, så er det mængden af partikler i olien som er gældende for olieskift.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #33   27. sep 2020 Ja det er rigtigt m.h.t. partikler i olien. Men når man skifter filter er partiklerne jo i filteret, og deraf følger at man undgår for mange partikler der roterer rundt i motoren . Kontra hvis der kun skiftedes filter ved ca 12.500 km. Der efterfyldes ca 1/2 l olie som filteret indeholder.

    Filteret koster kr. 110 og tager 5 minutter at skifte. Ikke noget problem. Motorens cylindervægge har jo nikasil belægning og jo renere olie jo mindre slidtage på belægningen.


  • #34   27. sep 2020 Tja igen har jeg lidt et andet syn.
    Dit filter er nok ikke bedre end 10my, og måske højere for der flow nok, hvilket betyder at de partikler, med allemest skadelige størrelse/slibende virkning stadig svømmer rundt i olien/motoren.

    Igen så vi tilbage ved om det man gør, er bedre eller gør nogen forskel.
    Jeg har svært ved og forestille mig, at du er klogere end BMW's tekniske afdeling.


  • #35   27. sep 2020 Det er altid bedre at skifte 4 gange om året end en gang, men er det nødvendigt?

  • #36   27. sep 2020 Det jo igen an på hvad man ser på.
    Igen uden man egentlig analysere på olien, så det svært og sige om oile og filter skift, eller filter skift alene gør den mindste forskel.
    Med tanke på at de fleste biler, idag kører 10-15-30.000 km på et olie skift.
    Og stadig holder motorerne både 200-300-400.000 km eller mere.
    Igen så man tilbage ved at det bilfabrikkerne forskriver nu nok er gennem testet og analyseret, så man har belæg for at mængden af partikler ikke overstiger kritisk niveau.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #37   28. sep 2020 Det er jo et interessant emne, men hvis man bruger logisk sans er det jo altid bedre at skifte flere gange en kun en gang som også en anden skrev. Og når man selv gør det koster det ikke ret meget . Som jeg skrev viser bilens display et interval på ca 12.500 km og jeg skifter ved 10.000. Og filterskift for hver 2500-3000 km . Olien er næsten ny når jeg bruger disse intervaller. Har set når nogle får skiftet ved mekaniker. Det ligner tjære, og hvordan ser motoren så ikke ud indvendig med kanaler som er godt snasket. Da jeg lavede vanos og det hele var skilt ad var aluminiumsdelene indvendig meget rene , det kan man så lige tænke lidt over.

  • #38   28. sep 2020 #37 Hvorfor skifter du ikke olien for hver 5000km og oliefilteret hver gang du tanker? - det må da være endnu bedre smiley

  • #39   28. sep 2020 Jens B
    Det ville da delvfølgelig være bedre for motoren, men et eller andet sted kommer økonomien jo også ind i billedet.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #40   28. sep 2020 Hej
    Allan.
    Det har du da ret i. Men alt andet lige skal motorolien jo skiftes . Køber når der er tilbud . Typisk kr 500- 600 for 8 l incl tansport fra tyskland . Jeg bruger Mobil 5/50 fuldsyntetisk . Oliefilter kr 110 ved THansen, det svarer til ca 2 pakker cigaretter. .


  • #41   28. sep 2020 Skifter personligt selv når der er et godt tilbud og gerne 20L ad gangen. Filtre, en 3-5 stykker ad gangen, så får man typisk en lidt bedre pris. Så koster olieskift for mit vedkommende omtrent 280kr, altså ca. ingenting i min optik.

  • #42   28. sep 2020 #37
    Hehe du har intet og hænge din logiske sans op på, hvis ikke du kan bevise med prøver af din olie, løbende over de 10.000 km at det gør nogen forskel.
    Lad os tage dit filter skift som eksempel, et filter vil fungere og fjerne partikler indtil det er “fyldt” når det sker bliver partiklerne presset igennem, fordi det mister sin filtrerings evne.

    I tilfældet med din bil, lad os sige det sker ved 15.000 km, hvilket er derfor BMW har fast sat olie/filterskift til 12.000 km.
    Du skifter dit filter ved 3000 km, den olie der pumpes ind i din motor indholder nu samme partikel antal som før, hvad har du så opnået?
    Udover en ekstra omkostning til et filter.

    Og at din olie ikke bliver sort på de 10.000 km, kunne jeg have min tvivl ved, jeg har stadig tilgode og møde en trunk motor hvor olien er gennemsigtig ved olie skift.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #43   28. sep 2020 Hej
    Allan.
    Ja lige præcis . Det koster ikke ret meget når man selv kan gøre det.


  • #44   28. sep 2020 Torben
    Nemlig. Skifter selv ved mellem 2000km - 10.000km, afhængigt af hvilken af mine biler der er tale om og lidt afhængigt af, hvornår man lige har tid til det.


  • #45   28. sep 2020 Ahhrr... Man kan godt spare et olieskift , det er da langt vigtigere at bruge pengene til chiptuning eller nye alufælge smiley '
    '



Kommentér på:
Olieskift, er det nødvendigt en gang om året uanset km-tal?

Annonce