{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.526 visninger | Oprettet:

I_love_cars
I_love_cars
Tilmeldt:
11. okt 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14

Produktionsdato (uge) på nye dæk {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg ved godt, at mit spørgsmål nok ikke kan besvares særlig præcist, men hvor gammelt et dæk skal / bør man acceptere at få leveret, når man køber nye dæk?

Det jeg mener er, at produktionsugen og årstallet jo er trykt på alle dæk. Jeg er godt klar over, at man ikke kan forvente, at man nødvendigvis får nye dæk, som er produceret i sidste eller forrige måned, men - forudsat selvfølgelig at dækkene heller ikke er brugte - hvor gamle dæk ville i acceptere?

1 år? 2 år? Kortere? Længere? Såfremt dækkene har været lagret korrekt, så tager de selvfølgelig ikke direkte skade, men gummiet ændrer jo struktur over tid.

På forhånd tak for svar


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Produktionsdato (uge) på nye dæk
  • Anders
    Anders Online Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.038
    #1   3. nov 2020 nok maks 1 år. hvis de er købt i sæsonen for dækket.

  • #2   3. nov 2020 Sidst jeg fik nye sommerdæk var 3 af dækkene ca. 2 måneder gamle, og det sidste var ca. 10 måneder.

    De sidste vinterdæk jeg købte var vidst omkring 6 måneder gamle.

    Jeg ville nok brumme lidt hvis jeg opdagede at mine "nye" dæk var 2 år gamle ved monteringsdatoen.


  • I_love_cars
    I_love_cars Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 14
    #3   3. nov 2020 Takker for kommentarerne. Sagen er den, at jeg online har købt 4 nye vinterdæk. 3 af dækkene er fra uge 33 i 2020. Det sidste dæk er fra uge 21/2019, hvilket vel svarer til ca. 1 ½ år. Det er jo ikke et ældgammelt dæk, men det var også møgbeskidt ved ankomst og har en eller anden fedtet hinde på begge dæksider, så jeg ved ikke, hvordan det er blevet opbevaret og er mest stemt for at få det byttet, selv om det jo ikke nødvendigvis behøver at betyde noget for holdbarheden.

  • #4   3. nov 2020 Du får det ALDRIG byttet uden at du selv skal betale for det. Ingen normale dækleverandører ville gå med til den slags pjat. Kun hvis du betalte ekstra for at få f.eks. årgang 2020 ( det har man kunne hos f.eks. daekonline på tidspunkt) - ellers har du ingen sag overhovedet.
    Lige nu accepterer man ikke bare sådan uden videre årgang 2018 og før. Alt andet er normalt.

    Du kan selv se det hos diverse dækforhandlere på nettet. Kun DOT 2017 og tilbage bliver noteret, som noget "gammelt" lige nu.


  • #5   3. nov 2020 Man kan stadig bestille 2020 dæk hos dækonline. Har lige gjort det.
    Så godt nok til en campingvogn som er tempo 100 godkendt i Tyskland og der er alderen på dækkene ret væsentlig.


  • #6   3. nov 2020 Vores nye bil blev leveret på 4 dæk hver med deres egen produktionsdato, det lader til de ikke har organiseret deres dæk, og bare læsser dem ind i en bunke smiley Tænkte man kørte FIFO eller lignende, måske det kun er franskmændene men mystisk er det smiley
    Dækkene er produceret: 45/18, 14/19, 15/19 og 43/18, bilen er leveret 30 uge 19, så alle dæk mindre end 1 år gamle smiley


    profilbillede
  • #7   3. nov 2020 Det er da pisse ligegyldig, bare de er opbevaret som de skal.

    Jeg ville ikke skænke det en tanke om de er fra 18 eller 19.
    Nye dæk -> kør! smiley


  • #8   4. nov 2020 Er dækkene købt online ved de forskellige forhandlere for at spare penge, vil jeg ikke mene man rigtigt kan brokke sig ov 1 år gamle dæk. Men er de købt ved din lokale mekanikker osv så ville jeg nu lige høre om det kan være rigtigt at du skal give fuld pris for gamle dæk smiley

  • #9   4. nov 2020 #8

    Hvor tror du de lokale mekanikere får deres dæk fra? De kan da heller ikke bestemme, at de altid skal have leveret max halvt år gamle dæk fra deres leverandører? Hvad skal de gøre ved det, hvis man går og brokker sig over et år gammelt dæk?


  • #10   4. nov 2020 Ja så brokker man sig til ftz som værksted, og så får man nogle nye. Det har vi da før fået smiley

  • Claus  R
    Claus R Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 11 Emner: 2 Svar: 286
    #11   4. nov 2020 https://www.daekster.dk/shop/cms-gamle-daek.html

    Kan man stille ret mange krav som forbruger, når ,man går efter billigste alternativ , og går uden om de mere anderkendte leverandører ?


  • #12   4. nov 2020 #10

    Ok, hvis man køber hundedyre dæk hos FTZ, så kan man måske godt være lidt krævende smiley


  • Claus  R
    Claus R Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 11 Emner: 2 Svar: 286
    #13   4. nov 2020 #10

    Ok, hvis man køber hundedyre dæk hos FTZ, så kan man måske godt være lidt krævende smiley



    Ja - er det rigtige svar !!!


  • #14   4. nov 2020 12#
    Ja man får lidt fordele ved at betale lidt mere smiley


  • Claus  R
    Claus R Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 11 Emner: 2 Svar: 286
    #15   4. nov 2020 Det vil jo ofte være sådan at "billigdæk.com" på nettet netop opkøber restlagre/overskudslagre af dæk fra mere , lad os kalde dem seriøse udbydere , og dermed også kan sælge dem billigere ?

    Derfor vil sådanne dæk også typisk være af lidt ældre dato .

    Man kan med lidt god vilje sammenligne det "too good to go " smiley


  • #16   4. nov 2020 Jeg får altid dæk fra et "billigdæk.com" side og jeg har aldrig fået dæk der er over 1år gammelt!
    De ældste dæk jeg har fået er dem jeg fik denne gang som har DOT 1220, de når at blive over 1 år inden de kommer i brug men ikke 3 år inden de bliver skiftet igen.
    Jeg betaler ikke 1000kr mere pr dæk for at få et dæk der er 1 år i stedet for 2 år hos en lokal ftz.
    Min erfaring er tværtimod at "billigdæk.com" er så seriøse firmaer at de sælger så mange dæk at de ikke har har så gamle dæk på lager.


  • #17   4. nov 2020 Det er ikke noget med hvor mange de sælger, men hvor udbredt størrelse, du køber.

    Køber man 205/55-16, får man som regel altid de nyeste. Køber man noget i retning af 295/30-19, kan man sagtens modtage 2018...


  • #18   4. nov 2020 Helt enig

  • #19   4. nov 2020 Har lige fået monteret vinterdæk på min kærestes bil i dag, de er produceret i uge 26, år 2020.

  • #20   5. nov 2020 Og hvorfor mener du, at vi skal vide det?

  • #21   5. nov 2020 Det var såmænd bare venlig information, nu da diskussionen omhandlede alder på nye dæk. Beklager hvis det gjorde dig i dårligt humør smiley

  • #24   7. nov 2020 På mit arbejde, har vi lige fået leveret 2 nye dæk fra NDI til én af vores firmabiler. De var 2,5 år gamle, det synes jeg er lige i overkanten smiley

  • Per T
    Per T Tilmeldt:
    aug 2016

    Svar: 49
    #25   10. nov 2020 Spurgte daekguru.dk før jeg bestilte dæk for 1 måned siden. De oplyste, at jeg kunne regne med max 2 år gamle dæk. Da jeg fik dem leveret, var de produceret i 2020.

  • Daniel C
    Daniel C Tilmeldt:
    okt 2009

    Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.331
    #26   11. nov 2020 I standard størrelser, der har vi vinter dæk fra efteråret 19,de bliver solgt først før vi sælger dem fra 20, hvilket alle dækcentre gør
    Special størrelser i fx 305, 325 & 335/ det er ikke unormalt at de kan være 2-3 år gamle.


Kommentér på:
Produktionsdato (uge) på nye dæk

Annonce