{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

Audi S6 2006 v10 5,2 - Oliespild {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Lang historie kort, jeg har en Audi S6 v10 fra 2006. (C6.) Den kører fantastisk, og jeg er pisseglad for den!

Henover de sidste par uger, har den 2-3 gange lyst i lampen “olie MIN” (Gul lampe som indikere at oliestanden er på et minimum.
Jeg har derefter fyldt efter og så er den stoppet.

Men i går efter jeg fyldte en lille liter på (der var motoren helt varm!), kørte jeg en tur på 10 km. og kom tilbage. Der kunne jeg se der lå der en ‘stor oliepøl, det hvor jeg havde holdt, og den spildte yderligere en del, efter den stoppede..
(Normalt bor jeg inde på Østerbro, så har ikke lagt mærke til hvis det skulle ligge noget olie, da jeg aldrig rammer den samme plads efter.

Nu er det store (og dyre spørgsmål) hvad fanden er det?
Jeg har set massere af videoer hvor de spilitter hele motoren ad.. Det håber jeg virkelig jeg kan undgå! Jeg er udemærket klar over at denne motor ikke på nogen måde er den fedeste at det sker disse ting med! (Det er det jo aldrig!)

Men er det en chance for at det er et “lille” problem? Noget det sidder løst eller andet?

Tænker at hvis det var et “større problem”, så ville det vel dryppe af, langt langsommere? Her tænkte jeg at jeg havde glemt at sætte olilåget på eller ligende? (Det er på!)
Den røde lampe lyser ikke, så det er jo slet ikke alt der er løbet af. Den har også kørt fint..

Nu prøver jeg at skrue bundpladen af, og få tørt lidt af, så jeg kan se hvor det kommer fra... Den er jo smurt ind!
Som sagt, så løb det kun lidt efter den parkerede igen.. (måske var det det olie som har ligget i bundpladen?)

Nogle idéer?
Fremgangsmåder?

“Du skal bare stramme oliefilteret, det kan godt sætte sig løst” - eller andre ting som dette ville være dejligt!??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Audi S6 2006 v10 5,2 - Oliespild
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #1   29. nov 2020 Som du selv skriver, så kan et oliefilter gå løs. En olietrykskontakt kan også blive utæt. Pakdåser ved krumtap kan også blive ret utætte.

  • #2   29. nov 2020 Der der er kun at pille divs bundplade af,vis man ikke kan se hvor den drypper fra og så så giv motoren en god rens så den er ren. og så derefter kan du se hvor den drypper henne, det kan være topdækslet pakninger eller pakning ved bundkaret,simmerringe ved kromtap knast og meget andet. så som sagt få den op på en lift og tjek alt visuel ud, kan du ikke se det så rens motoren og tjek igen mens motoren er i gang.men med det olie tabt burde det været nemt at finde utætheden.

  • #3   29. nov 2020 Så er bundpladen af. (Hold da kæft noget lort at få af!??)

    Nu har jeg tørt det af jeg kan.
    Der er olie på alle bolte på bundkaret. Kunne det være det der ikke sidder ordentligt?

    Bare mærkeligt at der løb så meget ud?

    Der kan jo være 10 liter på. Jeg ved ikke hvor meget der skal være på før den lyser gult? Og rødt? (Som den jo ikke har gjort!)

    Hvis nu alt olien ligger i bundkaret nu, så vil den vel ikke spilde mere? Før jeg hælder mere på, eller motoren er startet?


    profilbillede
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #4   29. nov 2020 Ikke medmindre der er en skade i bundkaret

  • #5   29. nov 2020 Det kan også være pakningen ved bundkaret der er utæt smiley ..

  • #6   29. nov 2020 Det kan være mange ting, der er jo meget plastik på sådan en motor. Og med den alder den har kan det godt begynde at bliver skørt/skrøbelig.
    Det kan f.eks. Være en revne i et oliefilterkonsol, utæt olietrykskontakt, brækket eller på anden måde skadet krumtapshus udluftning, pakdåse ved krumtap og mange andre ting.
    Hvis du køre til Audi, har de helt sikkert kendskab til kendte svage punkter på dem.


  • #7   29. nov 2020 Som der bla. skrives i andre indlæg, kan det være en olietryksføler. bla. 2.4 v6 er der ofte dette problem og føleren sidder helt forrest/nederste og er ikke så nem at se, men det kan svine hele bunden til.
    Mvh. Gert


  • #8   29. nov 2020 Hvis det vælter ud med olie under bilen, så vil jeg foreslå at få den transporteret til et værksted på et fejeblad. Så risikerer du ikke at motoren brænder sammen pga. manglende olie.

    Og som de andre siger, så kan utætheden komme mange steder fra. Olie løber jo sjovt nok ned af, så utætheden kan også sidde meget længere oppe.

    Desuden er det også noget svineri at ignorere en så voldsom utæthed i flere uger, hvis du spørger mig. Olien render jo direkte i kloakken næste gang det regner.


  • #9   30. nov 2020 Den motor kan bliver et sindsygt dyrt bekendtskab, men det kommer du nok til lære.

  • #10   13. dec 2020 Hej igen.

    Så fik jeg fikset det.. Jeg fik først skiftet bundkarspakningen, men det viste sig at det ikke det den, på trods af en løs bolt.

    Problemet var pakningen til “oil housing”, hvilket betyder at manifolden skal af.. Jeg fik det klaret og den drypper ikke mere!

    Men... Nu lyser/blinker motorlampen. Den melder følgende to fejl.
    P1573 - left side engine mount solonoid
    P2004 - Intake manofold runner control stuck

    Den kan sagtens starte, og også køre. Men den hakker i det. Det er tydeligt at den ikke får den rigtige blanding, hvilket de her fejl også kan indikere.

    Er der nogle som har en god idé til hvad det kan være.. Alle stik og slanger er selvfølgelig sat på igen. Kan ikke forstå hvorfor “flapperne” i manifolden pludselig skulle sætte sig fast? (Jeg havde manifolde af, men skilte den ikke ad. Rensede den så godt jeg kunne udefra. Jeg lavede carbon clean nu jeg var igang, men det var ikke så slemt)

    Nogle bud?:)


Kommentér på:
Audi S6 2006 v10 5,2 - Oliespild

Annonce