{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.463 visninger | Oprettet:

Plug-in hybrid (phev) {{forumTopicSubject}}

Hej gutter.

Hurtigt spørgsmål jeg simpelthen har svært ved at finde svar på smiley

Når vi taler plug in hybrider, så kan de fleste køre op til 125-135 km/t på ren strøm.
når den så slår over på benzin ved den fart, så gasser den selv op for at ramme det korrekte omdr. tal til denne fart.
her tænker jeg så, sidder der noget i motoren som holder olien varm hele tiden? ellers er denne manøvre da pænt skidt for motorens holdbarhed generelt hvis den altid vil gøre sådan med kold motorolie?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Plug-in hybrid (phev)
  • #1   16. dec 2020 Jeg har en VW Golf GTE (phev) og det var også et af de spørgsmål jeg gerne ville have svar på, inden jeg sprang ud i at købe plug-in hybrid.
    Det der sker er, at forbrændingsmotoren starter op og går i høj tomgang (ca. 1800 omdrej. i min.) Og det gør den ca. i 1,5 min. inden den tager over.
    1,5 min. mener VW er nok til at den kan tåle at tage omdrejninger.
    Motoren er ikke "bare" en alm. 1,5 TSI motor, den er beskyttet så den kan holde til de hurtige omvæltninger.. Det var hvad jeg fik at vide..
    Og det virker bare, det må man sige..
    Når jeg ved jeg skal køre motorvej, så slår jeg dog alt over på "hybrid" kørsel i god tid, så benzinmotoren er driftvarm inden.


  • #2   16. dec 2020 Det er normalt ikke ret mange omdrejninger der skal til for at køre motorvejskørsel i højeste gear, det er i hvert fald ikke noget jeg er bange for i min PHEV.

    Det er nok straks værre hvis man laver en kraftig acceleration med motoren inden den er varm, for så bliver motoren udsat både for høj last og høje omdrejninger med kold olie.


  • #3   16. dec 2020 Jeg tænker også, at du i hvert fald på ingen måde overholder fartgrænserne, hvis du er nervøs for, om omdrejningstallet er for højt til en kold motor, selv på motorvej. Det var ikke noget, jeg ville være nervøs for.

    På den anden side kan du sige, at du måske på den anden side skåner din motor for mange kolde accelerationer (som er langt værre) ved at have en PHEV. Hvis forbrændingsmotoren først slår til på landevej/motorvej, får den fortrinsvis sunde km, indtil den er varm.


  • #4   16. dec 2020 Jeg var lige ude og køre nu her i min Audi A6 PHEV, og den gik lige under 2000 rpm ved 130km/t.
    Der var så lidt last på motoren at den på de 12-13 km jeg kørte med motoren til ikke engang blev varm nok til at kunne registrere olietemperaturen.
    Så det er ikke noget jeg ville være nervøs for.

    Men man skal selvfølgelig gerne have nogle lange ture hvor man virkelig får varmet olien godt op en gang i mellem.


  • #5   16. dec 2020 Interessant emne. Jeg kører godt nok ikke hybrid, men har tænkt lidt i de samme baner m.h.t. stop/start. Når jeg kører om morgenen, skal jeg ca 1 km kørsel med maks 30-40 km/t ad små veje. Herefter holder jeg ved et lyssignal. Her slukker stop/start motoren. Trods at den stadig er kold. Dvs den får en ekstra koldstart, når der bliver grønt og jeg kører videre. Det slider da på motoren?

  • #6   16. dec 2020 Tror det er væsentligt at huske, at når man snakker om, at "koldstart" er usundt, så er det nok i lige så høj grad den efterfølgende kørsel, man snakker om, og ikke bare selve starten smiley

    Start/stop burde være programmeret sådan, så det kun er aktiveret, når motoren er klar til det. Det er, hvad jeg har fået at vide. Hvordan det forholder sig i virkeligheden, har jeg ikke nok teknisk viden til at svare på.

    Noget andet er, at jeg konsekvent slår det fra i mine biler. Det er da afsindigt irriterende...


  • #7   16. dec 2020 Det er en af grundene til at de fleste PHEV'er har kortere olie internal end en almindelig bil. De kold starter og stopper meget mere

  • #8   16. dec 2020 Hvor korte er deres intervaller normalvis? På min nye hedder det 15.000 km/1 år. Det er vel næppe endnu kortere end dét?

  • #9   16. dec 2020 Det var godt nok ikke meget, de fleste biler i dag er 30.000+ på olie

  • #10   16. dec 2020 Min bil er selvfølgeligt heller ikke som de fleste, kan man sige. Men alligevel. Tror sådan set også, vores S-MAX har samme interval. Den falder så også som regel på aldersgrænsen i stedet på et år, da vi ikke kører 15.000 årligt i den.

  • #12   16. dec 2020 Bay så skulle jeg have skiftet olie 2 gange på det første år jeg har haft Tesla'en smiley

  • #13   16. dec 2020 Jeg har slet ikke råd til at køre så meget med de benzinpriser smiley

  • #14   16. dec 2020 Ja det må gøre lidt ondt smiley

  • #15   16. dec 2020 Min Golf GTE skal også have olieskift for hver 15000 km.

  • #16   17. dec 2020 Det er mange olieskift hvis man køre en del

  • #17   17. dec 2020 Jeg synes ikke at se sammenhæng mellem kortere olieintervaller og PHEV drivlinie sammenlignet med ICE drivlinie.
    Hvorvidt en motor kan tåle det skal nok skæres lidt mere ud end at køre alle PHEV over én kam.
    Eksempelvis kunne jeg godt have mine betænkeligheder ved en VAG trykladet otto benzinmotor, hvorimod eksempelvis en Outlander kører med ikke trykladet atkinson motor med maks 4500omdr/min.
    Outlanderen er solgt i meget store tal over hele verdenen og der er ikke problemer med benzin motoren i den.
    VAG motorer har problemer med at holde som alm. ICE konstruktion hvor de bliver presset med kold motor kan vi erfare fra min arbejdsplads. Der bliver sommetider af og til skiftet en VAG toppakning og det problem ser vi ikke i samme omfang i de andre mærker.


  • #18   18. dec 2020 Helt enig der er forskel på fisk.
    Men hvis en bil køre meget på den elektriske del og motoren ikke når at varme ordentligt op ret ofte, så vil der dannes kondens i olien.
    Jeg tror livet som motor i en PHEV er et hårdt liv hvis jeg skal være ærlig.

    Og bare det service på ICE motoren koster om året ville betale hele min årlige "brændstof" regning på min elbil


  • #19   18. dec 2020 Kondens i olien er helt klart et potentielt problem med en PHEV og det er uden tvivl noget man bør have in mente hvis man overvejer at købe en PHEV eller når man bruger en PHEV.

    Men det gælder jo for nærværende uagtet hvilken fremdrivningsteknologi som anvendes, at valget mellem én frem for en anden vil bero på et kompromis.
    Benzin, diesel, PHEV, BEV og FCEV har alle en række fordele og ulemper som man må afveje med ens egne ønsker og behov for at klarlægge hvilken passer bedst til ens egen situation.

    Lige nu har PHEV i manges øjne en række fordele som gør at den er foretrukket frem for en BEV, men det vil med tiden ganske sikkert vendes til at fordelen ligger hos BEV.


  • #20   18. dec 2020 Og en anden ting er, at feks. min Golf GTE skal have skiftet olie for hver 15.000 km., men der tages ikke højde for hvor mange af de 15.000 km. som faktisk er kørt på ren el.
    Jeg har hørt om folk som kører op til 75% af alt deres kørsel på ren el i deres plug in biler..
    Så når man kommer til service med olieskift, har forbrændingsmotoren reelt set måske kun kørt 5000 km..
    Synes ikke rigtig det giver mening.. Men hvis ikke man overholder intervallerne, så ryger garantien.. smiley


  • #21   18. dec 2020 Per M

    Det er fordi at olien bliver dårlig om motoren går eller ej.
    Som jeg også nævnte så kan olien i en motor der kun har gået 5000km indeholde meget kodens/vand som bestemt ikke er godt for motoren.
    om så du ikke kørte én eneste km på brændstof motoren skal olien stadig skiftes af den årsag.
    Det er der mange der glemmer når de køber en PHEV


  • #22   18. dec 2020 tak for alle jeres super svar gutter !! smiley
    Vores Diesel bil har kun lige rundet 80.000 km, og at dømme ud fra flere forskellige aspekter tænker jeg at beholde den et par år endnu.
    Det er der flere ting spiller ind på:
    1. den er betalt og har kun kørt 80.000 km, så billigere "Næsten ny bil" får vi næppe om måneden, selvom der skal betales for diesel der fyldes på.
    2. det er en 7 personers, og det er bare stadig ikke rigtigt muligt at få i phev eller rent el, med mindre man smider 1 mio til tesla x - hvilket ikke kommer til at ske!
    3. jeg er bare stadig ikke overbevist af en phev der "kun" kan køre 40-50 km på rent el - den skal op omkring 100 km før det begynder at være aktuelt efter min mening.


  • #23   18. dec 2020 #22
    Selv hvis du havde råd til Tesla X, er den ikke specielt stor. Jeg så på én hos en forhandler for et par uger siden, og jeg var godt nok ikke imponeret.

    Misforstå mig ikke. Selve bilen er et stort skrummel. Men der er ikke alverdens plads fra bagsæderækken og bagud.


  • #24   18. dec 2020 Spring PHEV'erne over, behold dieslen lidt længere og gå direkte til BEV

  • #26   18. dec 2020 Ja jeg hælder sprinklervæske på nogen gange, det er skønt ikke at have service interval smiley

  • #27   18. dec 2020 Om 30-50km rækkevidde for en PHEV er tilstrækkeligt eller ikke afgøres jo af den enkeltes invididuelle kørselsmønster.
    vores kører 35-45km pr opladning og vi ligger på 2200-2500 elektriske km om måneden og +500 kWh - Så rækkeviddener OK til os, men derfor behøver den jo ikke være det for dig smiley

    Vi kører i øvrigt for 12 øre pr km på strøm - Det var måske også værd at have med i overvejelserne smiley


  • #28   18. dec 2020 shit i må slide den stakkels ladeport op smiley

  • #29   18. dec 2020 Hvorfor skulle det slide mere på ladeporten end med en BEV?
    Man sætter vel alligevel stikket til når man parkere bilen?


  • #30   19. dec 2020 Fordi at han skal sætte stikket i 10 gange så mange gange for at tanke den samme rækkevidde som jeg kan ved at sætte stikket i én gang?

    Jeg sætter ikke stikket i hver gang jeg parkere, jeg tanker heller ikke dieselbilen hver gang jeg har kørt 50km smiley


  • #31   19. dec 2020 Langt de fleste med elbil sætter stikket i hver gang de parkerer hjemme i indkørslen/garagen, på den måde har man altid strøm nok til en uforudset køretur.
    Det er vist kun sære individer som kører elbilen næsten tom inden de lader den igen, såfremt at de har lademulighed hjemme i indkørslen.


  • #32   19. dec 2020 Er det ikke også bedre for et batteri mht. levetid, hvis man "klatlader" frem for at køre den mere eller mindre flad, før man lader? Det synes jeg da, man plejer at sige.

  • #33   19. dec 2020 Jo, så længe du ikke konstant lader til 100% (med mindre der er indbygget top-buffer i batteriet).
    Batterierne har generelt ikke godt af at blive holdt ved høj spænding over længer tid.
    90% er dog ikke på samme måde et problem.
    Nogle elbiler (Tesla) skal man selv styre eller fortælle bilen at den ikke skal lade over f.eks. 90%, andre er der indbygget en så kaldt "top-buffer", så når bilen ser ud til at være ladet til 100% er batteriet reelt set kun 90% opladet for at skåne.


  • #34   19. dec 2020 Synes også at have hørt om dette "top buffer" system (vidste dog ikke, det hed dét) i bl.a. Tesla. Hvis bilen har sådan et stykke software, er det helt oplagt at sætte den til hver gang - eller i hvert fald ofte.

  • #35   19. dec 2020 I Tesla sætter du så vidt jeg ved top-bufferen manuelt, dvs. hvis den viser 100% batteri er batteriet vitterligt ladet til 100%.
    I mange andre svarer 100% på displayet til f.eks. 90% på batteriet.

    Der er fordele og ulemper ved begge løsninger.
    Fordelen ved Tesla's løsning er at langt det meste af batteriet er tilgængeligt for brugeren og han kan selv bestemme om han en gang i mellem vil lade helt op til 100% i forbindelse med en længere tur hvor den ekstra rækkevidde ønskes.
    Ulempen er at det er op til brugeren selv at "beskytte" batteriet.

    For dem hvor der er indbygget "top-buffer" er fordelen at brugeren ikke selv skal tænke på at beskytte batteriet, de skal bare lade når de har lyst og til bilen er fuldt opladt (det er den så på celle niveau aldrig helt).
    Ulempen er at man går glip af lidt ekstra rækkevidde.


  • #36   19. dec 2020 Jeg lader min bil når den kommer ned omkring 40% og så lader jeg den til 80% igen, præcist som man forskriver for at bevare batteriet bedst muligt.
    Så gider jeg da ikke sætte stikket i for at få 4-5% på hver dag, det er da spild af tid?
    I princippet er det lige meget om man klat-lader eller ej, batterierne kan tåle en hvis mængde lade cyklusser, og om det er at lader man 4 gange med 25% så svare det til én cyklus på batteriet.
    Det er anbefalet at man ikke trækker batteriet for langt ned i bund og ikke oplade den helt til top, med mindre man har behov for det i en situation


  • #37   19. dec 2020 Selvom du lader bilen til 100% manuelt så er der stadig en top buffer som du ikke kan bruge for at beskytte batteriet

  • #38   20. dec 2020 Om vi slider den op - tja, kald det hvad du vil smiley Det er en brugsgenstand.
    Vores batteri er nogen gange 0-100% 4 gange dagligt.

    Vi kører mange billige og behagelige kilometer på el og indtil videre har vi været afsted 12 gange i år med campingvognen som den også gør fulstændig fantastisk.

    Men vi håber da på en stor SUV afløser til 2021 eller 2022 som må køre med 1500kg på krogen, omend jeg er noget spændt på rækkevidde med campingvogn og tagboks hvor vi er over 4tons vogntogsvægt.
    Regner med at køre til den lokale Nissan forhandler med campingvognen for at teste lige så snart Nissan Ariya er landet smiley
    Vi ligger med et forbrug op knap 60 kWh/100km, så i en elbil med 100 kWh batteri på farten hvor man vil have 25km "buffer = 15%" og lade op til 80% som de fleste gør med DC opladning vil der kun være 110 km rækkevidde smiley


  • #39   20. dec 2020 Det er lidt sjovt at i hovedparten af de diskussioner jeg har deltaget i eller overværet bliver det fremført at en af elbilens store fordele over ICE er at man ikke skal bruge tid på at tanke, man sætter den bare i stikket når man kommer hjem og så har den xxx km rækkevidde næste morgen.

    Det gælder så åbenbart ikke når man sammenligner den med en PHEV, for så er det pludselig en ulempe at skulle lade hver dag og det slider åbenbart ladeporten op. smiley


  • #40   20. dec 2020 Morten J

    Ja det er da en mulig, hvis man har brug for det for pokker, skal man køre langt i morgen så sætter man den da til, men det er da ikke ensbetydende med at man fanatisk sætter stikket i hver gang man mangler 1,5% smiley smiley smiley


  • #41   20. dec 2020 Du har ellers ofte nævnt det som fordel, at den hver dag er frisk tanket... ex.

    profilbillede
  • #42   20. dec 2020 Anden_

    Ja det er en helt klar fordel som jeg kan gøre brug af til hver en tid, som en bil med brændstof motor ikke kan, det er ganske korrekt smiley

    Det første halve år, der satte jeg også stikket i hver aften, men fandt ret hurtig ud af at det gad jeg ikke hvis det ikke var nødvendigt


  • #43   20. dec 2020 anden_: Ja Carstens selvmodsigende argumentation er efterhånden ved at være lidt hvis ikke meget patetisk smiley

  • #44   20. dec 2020 Patetisk?

    Stop nu dig selv mand, du er jo latterlig at høre på smiley smiley

    og anden_ jeg elsker at det eneste du kan byde ind med er at jeg har sagt tidligere at jeg lader bilen hver dag.
    At jeg gør det anderledes i dag, er jo ikke ensbetydende med at bilen ikke længere har funktionen vel.

    Kom nu ind i kampen og debater emnet og ikke mig, som i ellers har en ustyrlig trang til at gøre


  • #45   20. dec 2020 smiley

  • #46   20. dec 2020 smiley smiley smiley smiley smiley

  • #47   20. dec 2020 Hvorfor er det at jeg har på fornemmelsen at du har en psykisk defekt som gør at du altid vil have det sidste ord?

  • #48   20. dec 2020 Du havde simpelt tænkt dig at afslutte det her med en smiley emoji og så ikke forventet at jeg ville svare yderligere eller hvad?
    Hvad defekt er det du har oppe i hovedet?

    Men fint, vi stopper bare her der er jo tydeligvis ikke mere at snakke om


  • #50   20. dec 2020 Det er vel at problemet for ham er at forbruget er meget højt når han trækker med campingvogn?

  • #52   20. dec 2020 Campingvogne uanset vægt er frygteligt hårde ved økonomien
    Jeg har en lille 750kg vogn og den halvere rækkevidden på stort set alle køretøjer der skal trække med den.
    Det er som at køre med en åben faldskærm efter bilen


  • #53   20. dec 2020 Ja, det er med campingvogn vi har et forbrug på 60 kWh/100km.
    Og selvom vi får en elbil med et enormt stort batteri: 100 kWh - så vil rækkevidden kun være +110 kilometer.
    Dette med udgangspunkt i samme forbrug som vores plug-in hybrid, så vi håber på at en elbil måske vil kunne gøre det bedre smiley
    Nissan Ariya, Skoda Enyaq m.fl kommer snart og de må køre med vores campingvogn smiley


  • #54   20. dec 2020 en ren elbil burde kunne holde en bedre økonomi, men det er klart at rækkevidden bliver sat på prøve

  • #57   21. dec 2020 Jeg synes han har nogle valide points, min opfattelse er også at man får det dårligste fra begge verdener i samme pakke, man får ikke meget elbil for pengene og man har stadig alt vedligeholdet og delene på en traditionel bil.
    Og skal man køre langt så ryger økonomien ud af vinduet.
    Så er der mange der bruger argumentet at en PHEV må trække noget på krogen, men det lader jo heller ikke til af være tilfældet, de fleste PHEV'er må jo ikke tage mere end 1000-1200kg


  • #58   21. dec 2020 Tak for artiklen. Den er fyldt med følelser og personlige meninger som ikke nødvendigvis er helt korrekte.
    Jeg håber også på at kunne holde en bedre økonomi både med og uden campingvogn på slæb. Dog synes jeg ikke de elbiler som er på størrelse med vores Outlander har en øjensynlig bedre økonomi. EQC og E-Tron eksempelvis, selvom de er mindre end vores Outlander.
    Alle PHEV skal ikke køres over én kam. Nogen har eksempelvis Turbo, dobbeltkoblingsgearkasse, dobbeltmasse svinghjul osv osv hvor der altid kører parallelhybrid og her har du ikke det lækre liniære træk fra elmotorerne. Andre er opbygget som en elbil med direkte træk fra elmotor til hjulene, hvor der er en atkinson benzinmotor som generator/rækkevideforlænger
    Disse har ikke kobling, gearkasse, turbo osv.
    Mht. Vægt, så ja er PHEV tungere, men den almene bruger som har en bil til at komme fra A til B er bedøvende ligeglade om bilen vejer +200kg.
    Vi ser ikke at PHEV er væsentlig ringere på økonomien end tilsvarende benzinbil når batteriet er tomt.


  • #59   21. dec 2020 Nej nok ikke i forhold til benzin, men i forhold til en diesel er det.

    Vi har selv en dieselbil som nr. 2, og vi har kigget på PHEV'er, og det ender nok med at den bliver skiftet til en nyere diesel da økonomien ikke giver så meget mening for os lige på det punkt


  • #61   21. dec 2020 Hvor stor er din tank?
    Og hvor langt kan du køre hvis du køre 130km/t på motorvejen?

    Det er det jeg ofte bliver spurgt om på min elbil i hvert fald

    Den diesel vi har kig på går 20-22km/l ved motorvejs hastighed og har 70l i tanken


  • #64   21. dec 2020 Jeg tænker det er de færreste det vil tage 100liter ekstra brændstof med på en køretur? det er da omtrent lige så dumt som hvis jeg trak en mobil generator til min Tesla og så påstår at det skal regnes med i bilens rækkevidde?

    Må du overhovedet oplade din Kuga endnu ?


  • #67   21. dec 2020 Ingen tvivl gratis er altid godt smiley

  • Christian Capion K
    Christian Capion K Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #68   22. dec 2020 Hej Mathias. Du får mange sjove svar. I de fleste PHEV har benzinmotor ingen forbindelse med transmission. Motoren trækker en generator der leverer strøm til elmotor som så driver hjulene. Altså ingen kompliceret transmission og benzinmotor skal ikke "ramme" et omdrejningstal der svarer til hjulenes rotation. Grunden til at den tager høje omdrejninger er kun reguleret af, hvor meget du træder på speederen i det øjeblik den kobler til. Dagens olier er af så høj kvalitet, at du overhovedet ikke skal være nervøs. God tur. I øvrigt er mine erfaringer baseret på Outlander PHEV. Og de er gode.

  • #69   22. dec 2020 Jeg kunne godt tænke mig at du lige nævner nogle biler hvor benzin motoren ikke har forbindelse til en transmission smiley
    Alle PHEV'er kan koble bilens benzin motor ind til at overtage trækket på hjulene, det gøres især ved høj hastighed da det er mere økonomisk og generator delen ikke ville kunne følge med til at lave strøm til det høje forbrug.

    Desuden er den elektriske motor i mange PHEV'er så lille at den ikke ville kunne drive bilen ved høj hastighed effektivt

    Her kan du se en ret god forklaring på hvordan det oftest fungere:
    https://www.youtube.com/watch?v=AX5ZwzNwTc4&ab_channel=TheQuintekGroup


  • #70   22. dec 2020 Ja det er rigtigt at Chevrolet Volt og andre GM Voltec baserede biler er rigtig nok primært seriel hybrid med mulighed for at koble parallel ved højere hastighed for at forbedre effektiviteten, men det betyder jo ikke at der ikke findes rene seriel hybrid biler.
    De første jeg lige kommer til at tænke på er BMW i3 REX og Fisker Karma.
    Men Nissan har også lavet "e-Power" varianter af Note og Kicks modellerne som benytter samme princip.
    LEVC TX som er en "London taxi" samt Li Xiang One skulle efter sigende også være eksempler på dette.

    Nogle adskiller denne type drivlinje fra de mere traditionelle PHEV'ere ved at kalde dem EREV (Extended Range Electric Vehicle), men om den ene betegnelse er mere rigtig end den anden vil jeg lade være usagt.


  • #71   22. dec 2020 BMW I3 REX er jo en elbil, hvor man bare har dumpet en generator i.
    og den kan heller ikke køre over 90km/t (så vidt jeg husker) når den køre på generatoren.

    Men langt størstedelen af de PHEV'er der er på det danske marked kan koble brændstofmotoren ind til at drive hjulene, oftest igennem en CVT gearkasse,

    Selv den bil som han selv ejer i #68 kan, så han kender åbenbart ikke hans bil ret godt smiley
    https://youtu.be/wpOH5F6Q6n0?t=152


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #72   22. dec 2020 Jeg er nu ret glad for min mercedes diesel, 20 km literen og 60 liter tank 1200 km på en tank. smiley

  • #73   23. dec 2020 Martin A

    Og det er da super, det er bare lidt dyrt at køre i, og har ikke så mange kræfter at gøre med smiley


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 297
    #74   23. dec 2020 Nej nej kun 170 Hp og 7.6 til 100km/t smiley Det er jo ikke en Ellert

  • #75   23. dec 2020 Jeg skal ikke kunne sige hvilken type gearkasse der er mest normal i en PHEV, så det kan nemt være at det er CVT.
    I min Audi og i andre PHEV'er fra VAG er det dog en dobbeltkoblingsgearkasse.
    Så vidt jeg ved er alle VAG's PHEV'er (på nær XL1) ren parallel hybrid, dvs. motor kan ikke lade batteriet direkte.

    Lige præcis i Outlander PHEV er det så heller ikke en CVT, men en simpel gearreduktion og kobling, dvs. at motoren kun har 1 gear til at drive hjulene med.


  • #76   23. dec 2020 Morten J

    Pointen var at manden sagde at stort set alle PHEV'er ikke havde en gearkasse, og ikke brugte ICE motoren til at trække hjulene direkte, og det er omtrent så forkert som det kan være smiley


  • #77   23. dec 2020 Ja det er faktisk direkte omvendt, men dermed ikke sagt at det ikke findes.

    Grunden til dette er jo nok at de fleste PHEV bliver lavet af ingeniører som er vant til at lave konventionelle ICE biler, så de laver noget som ligger tæt op af hvad de kender.

    De par Nissan'er jeg nævnte som undtagelser passer på en måde også ind i den teori, for de er så vidt jeg har forstået bygget på Leaf's drivlinje med en benzinmotor som generator.
    Så man har stadig taget noget man kender (Leaf'en) og gjort den hybrid, denne gang gik man bare fra BEV til PHEV istedet for ICEV til PHEV.

    Hvis vi nu levede i et bizart parallel univers hvor BEV havde været den førende form for personlig transport i 100 år, men råmaterialerne som skulle bruges til fremstilling af batterierne var ved at slippe op og vi var nødt til lige så stille at skulle stille om til ICE drift, så ville PHEV mellemløsningen nok hovedsageligt være en ren seriel hybrid, altså BEV med lille batteri og rækkevidde forlænger.
    Det var godt nok et utopisk scenarie der skulle til for at illustrere hvordan udviklingen ville se ud hvis den skulle gå den anden vej smiley


Kommentér på:
Plug-in hybrid (phev)

Annonce