{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.349 visninger | Oprettet:

Km/L? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har et generealt spørgsmål. Hvis jeg f.eks. Hvis jeg finder en bil hvor den er opgivet til at køre 15 Km/L. Ved i hvordan man egentlig laver sådan en udregning. Jeg tænke på om man skal tage uddgangspunkt i at man kører lidt mindre eller lidt mere end det den er opgivet til. Jeg ved selvfølgelig godt at det ikke hjælper, hvis man tager høje omdreninger under en acceleration, men hvaf nu hvis man nu kører (Ordenligt)?

Er der forskel på Diesel og benzin?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Km/L?
  • #1   20. dec 2020 Til en hver tid gå ud fra du kører mindre og nyde hvis du kører mere pr liter.
    Har haft bikernjeg kunne få langt over det opgivende... Og biler der kører væsentligt mindre.
    Fx holder der en citigo i indkørslen, den er opgivet til 24 km/l og den kører sjældent over 21....
    Min gamle carina e gik nemt 17.. Opgivet til 14....


  • #2   20. dec 2020 Opgivelserne efter de gamle normer er generelt set meget optimistiske. De skulle være opgivet under blandet kørsel, men fx VW-gruppens biler har man nærmest ikke kunnet få til at køre efter opgivelserne ved 80 km/t på landevej.

    Min er opgivet til 8,3 km/L. Det passer meget godt ved blandet kørsel. Men ren bykørsel er man nede omkring 6-7 stykker, og straks man er på landevej, ligger den lidt over 10.


  • #3   21. dec 2020 Jeg bruger https://www.spritmonitor.de/en/ og kigger på gennemsnittet.

  • #4   21. dec 2020 Det er i hvert fald belastende, at f.eks. en touran er opgivet til 11,2km/l, når den kører 18-20 i virkeligheden.
    Det er vel det man betaler afgift ud fra?


  • #5   21. dec 2020 Hvad er det for en motor i en Touran, der går 18-20 km/L? Synes ikke, det er det, jeg hører fra mine kolleger, i hvert fald. Men jeg skal ikke udelukke, at det findes smiley

    Men der er taget højde for det i beregning af grøn ejerafgift. De biler, der kører efter de nye normer, har deres egen tabel.


  • #6   21. dec 2020 2,0 tdi 170hk

  • #7   21. dec 2020 yep de gamle regner rigtig. min saab 10.9 gennemsnit. tit køre den 12-13 ved 25km kørsel. og ved en hurtigt tur. 9.5 på litern.


    Det fis de laver når de sætter tal på nye biler. den kan gå 23km/l hvis den er i et lukket rum og køre 70km i timen. kørt i flere timer. ingen vind. eller brug af udstyr. men i realiteten går den nok kun 18km/l ude i den virkelige verden... med vind og vejr. svingene hastigheder. kold eller varm motor. det er noget fusk at regne sådan som de fleste bil fabrikanter gør idag.


  • #8   21. dec 2020 #7
    Det er vel netop sådan, man IKKE gør i dag, men som man gjorde FØR. Alle de biler, jeg har kendskab til, har da fået dårligere opgivelser efter den nye norm frem for den gamle. Så ud fra det giver dit postulat ikke så meget mening.


  • #9   21. dec 2020 Min er opgivet 17,7 men har ALDRIG fået den der op.

    Hvis jeg nuser som i virkelig nuser pedalen kan jeg få den til at gå 16.5 km/L men heller ikke en dag over det smiley

    Jeg ved ikke hvordan de beregner tingende. Men jeg ved at hvis du køber en Polo GTi er den opgivet til 14,3 og dermed en dyre ejerafgift smiley


  • #10   21. dec 2020 #8 altså nu regner jeg gammel 20+ men jo det er helt sikkert sådan de rengner det ud idag. det sælger jo bedre at skrive det der er over forventningen.
    som jeg forstår hvad du skriver siger du selv at den nye form er dårligere end den gamle?? så er vi jo enige.


  • #11   21. dec 2020 999/1000 mennesker evner ikke den tålmodighed og forudsigelse det kræver at køre økonomisk. Jeg har altid kunne drive mine biler over det de er opgivet til, også låne biler uanset mærke/model. Aygo var opgivet til 21, den har jeg kørt 26,X km/L. MR2 har jeg kørt 16km/l, den er vist opgivet til noget 13.X, og den er "lettere" modificeret. Vores nuværende Honda Civic S.Tourer er opgivet 26.6, jeg har kørt over 30km/l iden.

  • #12   21. dec 2020 #11 det jo også sådan det skal være. så passer gennemsnit. om den kan køre længere og kortere. bare det ikke er lavet sådan at den er opgivet til 20 fx. og max kan gå 18. det er alt for galt.

  • #13   21. dec 2020 Det jo en umulig opgave at sætte dem ind i km/l normer. Folk køre forskelligt og i forskellige miljøer. For noget tid siden øffede en lidt over at hans Peugeot 107 kun gik 14km/l - man han kørte også KUN kø kørsel og ture af max 3km primært. Så altid kun kørsel på kold motor og under de værst tænkelige forhold.

  • #14   21. dec 2020 Forstår slet ikke, at folk går så meget op i benzinøkonomi og benzinpriser. Jeg tanker altid bare for 100 kr. Så koster det det samme hver gang...

  • #15   21. dec 2020 nu er det stadig forkert når fabrikken sætter fx 20km/l og den aldrig nogensinde kan lade sig gøre uanset hvordan man køre max kan køre 18. det er alligevel 2km/l mindre. det dur ikke. men sælger det bedre? måske. utilfredshed er vel også bedre. det kan man da kun blive med det de kalder kvalitet idag.

    man er selvfølgelig dum og tro at en kold motor. der køre 3 km går det den er opgivet til. det giver forhåbentlig sig selv.

    og ja hvis du spørger mig er jeg sku da også ligeglad med benzin økonomi. så længe man er glad for bilen. så går det vel nok.


  • #16   22. dec 2020 Jeg har prøvet at køre økonomisk. Det var de mest kedelige 2 minutter i mit liv smiley

  • #17   22. dec 2020 Carsten - det kan faktisk godt være ret sjovt-ish. Medmindre man køre motorvej, så er der konstant noget man skal tage stilling til og sørge for at komme ud af en afvigelse med så høj fart som muligt. Det er en lidt en udfordring at time tingene og tage svingene så man kommer ud med en høj fart.
    Og er man lidt dygtigt så kan man komme hurtigere frem - antaget at den kørestil overholder fartgrænsen.


  • #18   22. dec 2020 Oftest kører biler mindre end de er opgivet til ved almindeligt kørsel.

    Jeg har aldrig selv haft problemer med at få mine egne biler til at køre det de er opgivet til, eller længere, men det er virkelig morfar-kørsel.


  • #19   23. dec 2020 #17
    At komme gennem, og ud af, sving med så høj fart som muligt, er noget jeg træner hver gang jeg er på bane, og til dels også på almindelige veje smiley


  • #20   23. dec 2020 Principielt kan du sige at jo større motor, jo mere nøjagtigt er den. Forstået på den måde at der skal mere til før den laver større udsving. Det holder naturligvis ikke 100, men forstå pointen bag.

    Min helt gamle xantia 1,8 benzin, kørte vel 10-14 km pr liter. Jeg kan ikke huske hvad den var opgivet til. Måske omkring 12-15 Men det lå ret fast, det samme gjorde det på min 2,0 hdi Picasso og 2,2, dcti, der næsten altid lå på 17-19. Begge disse opgivet til 18,9, og kunne godt komme over 20 med pæn kørsel.
    Min nuværende 1,0 benzin kan ligge på alt fra 12-18 km/l Og det er med helt ekstremt pæn kørsel, med gearskift omkring de 2000 RPM, jeg kan få den op 18. Altså 20% under det opgivne. Normalt med pæn kørsel holder jeg den på 15,2.

    Om du vælger Benzin eller diesel, skal nok afhænge af dit behov. Personligt synes jeg en dieselmotor kører bedre,


  • #21   23. dec 2020 #15
    Nu er det i mit tilfælde lige præcis de 2 km under 20.

    Jeg har valgt netop den, fordi den koster 660 kroner i afgift. Havde jeg råd til en ny, havde jeg stadig valgt en brugt, for motoren er den samme, men til dobbelt årlig afgift.
    Manger lige en smiley der skyder sig selv i hovedet.
    Så har jeg 1½ tankfuld benzin jeg kan køre i stedet for
    Når det er sagt, havde jeg nu forventet at jeg med min ofte pæne kørsel, kunne holde et gennemsnit på 17-18 km, men det kan man godt skyde en hvid pil efter, i en 1,0 motor.


  • #22   23. dec 2020 #21 det er jo rent sagt bare en prencipsag. at det er for ringen. det skal mindst være mindre. selvfølgelig skal du købe brugt det er da for dumt at købe det nyeste nye. så taber man hurtigt penge.

Kommentér på:
Km/L?

Annonce