{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.206 visninger | Oprettet:

Morten R
Morten R
Tilmeldt:
20. jan 2021
Emner: 5 Svar: 2

Kølervæske farve Rød / Blå / Grøn / Gul {{forumTopicSubject}}

Hej

Nogle der kan forklarer forskellen på kølervæske m.h.t. farve

Tænker det ikke er en god idé at blande farverne ; men at holde sig til den farve der er på bilen f.eks rød så genopfyld med rød

men hvis man skal skifte det hele af en eller anden grund, er det så ligegyldig hvilken farve man hæder på, tænker svaret er:
NEJ !!

mener der er en regel for hvis noget i motoren f.eks topstykket er af alu eller støbejern så kommer farven ind i billedet.

Nogle der er kloge på dette og kan forklare forskellen Rød / blå / Grøn / Gul ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kølervæske farve Rød / Blå / Grøn / Gul
  • #2   21. jan 2021 der behøver ikke være forskel.

    vi har 3 forskellige kølervæske på arbejde, som dække de fleste bilmærker.

    og de er alle 3 røde

    der var engnag man kunne sige at blå var til støbejerns motor
    rød til alu

    men i dag skal man se havde producenten skriver man skal bruge,
    og det skal kølervlsken så opfylde
    og farven har så ikke nogen betydning


  • #3   21. jan 2021 #2
    Dennis GSI

    Der er jo også støbegods motorer der har alutop.

    Kan fortælle at en bekendt som for år siden, der arbejdede ved en producent.
    Og i kar med flere 1000 liter kølevæske der blev produceret, gennemgik det den samme produktion, ind til det blev delt i 2 seperate kar, hvori der blev tilsat farve under omrøring omkring 50-100 ml.
    Derefter blev det påfyldt dunke, eller 1000 liters tanke.

    Jeg holder mig selvfølgelig til den farve en bil har, hvis jeg laver bil for andre.
    Men til mine egne, der får de det jeg lige har mest af på lager.
    Jeg køber stadig idag 60 liters dunke, ved selv samme firma.

    Jeg har det med kølevæske som med olie, at den bestemmelse tager jeg helt selv.
    Fordi...:
    Hvis producenterne anbefaler noget for at bibeholde en garanti, så er det i mine øjne bare for at holde service mulighedderne så længe som muligt.
    smiley

    Kan man ikke også undre sig over at når man på bla. min kølevæske måler (spektrometer) ikke er mere end 2 aflæsnings skalaer, som den blå og g13
    når der nu er ved af være så mange farver.
    Den med at det klumper (koagulerer) osv. har jeg ikke oplevet på nogen motorer endnu...
    Jo dog en 6 cylindret skibsmotor det havde været under vand, og derefter sat hen på en palle i 8-10 år, men der var det mere krystaliseret.
    Men alligevel fik jeg den til at køre igen.
    Det var dog en støbejerns motor der var ferskvandskølet, som var blevet glemt på en palle i hjørnet.


  • #4   21. jan 2021 Jeg synes som regel at der står et givent stof i instruktionsbogen og så skal kølervæsken indeholde det stof. Om farven er det ene eller andet burde være ligegyldigt hvis der er det samme stof i.

  • #5   21. jan 2021 #4

    Jaeee der må jo også stå om det blandes med hårdt, blødt eller renset vand...:D


  • #6   22. jan 2021 De første Transportere med vandkøling kunne ikke li' den blå kølervæske.
    Dels lavede den skade på alu-godset, og dels åd den sig igennem de tykke gummipakninger.
    Når bilen begyndte at sjattisse kunne man godt belave sig på at skifte pakninger.
    Lige pludselig var der bare hul og motoren mistede kølingen.


  • #7   24. jan 2021 https://au2parts.dk/videncenter/nyheder/procare-koelervaeske/

    Jeg skal ikke gøre mig klog på om en universal kølervæske virkelig er noget der du'r , men jeg husker at konkurrenten FTZ tog lidt gas på dem ved at påstå at man nu kunne tilbyde sine kunder universal bremsevæske, som dog kun ville blive solgt den 1. April smiley .

    Når det kommer fra så stor en koncern med så mange proffesionelle værksteder som deres kunder, tænker jeg at den universale kølervæske ihvertfald ikke skader nogen motorer ?

    Personligt foretrækker jeg dog at anvende de væsker , med de godkendelser som fabrikken foreskriver, også selv om det koster lidt mere .


Kommentér på:
Kølervæske farve Rød / Blå / Grøn / Gul

Annonce