{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.564 visninger | Oprettet:

Kølervæske i olien, og utæt kølesystem - BMW e36 320i 1996 {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Da jeg i dag var ude og køre så nåede jeg ikke længere end 3km før jeg kunne høre en rasle lyd ude fra motorrummet af. Jeg skyndte mig at køre ind til siden og det der lavede lyden var rotoren bag kølergrillen som havde sat sig skævt. Ydermere så løb der kølervæske ud fra under bilen og efter 1 min havde alt væsken i systemet løbet ud. Der kom også hvid røg fra midten af motorblokken. Der lugtede også af brændt plastik/gummi. Jeg skyndte mig at skaffe en masse vand som jeg hældte udover motoren for at forsøge at nedkøle den. Jeg hældte også mere vand i kølesystemet med det løb lige igennem med det samme. Jeg har nu parkeret bilen, og trækker den hjem senere i dag. Jeg tjekkede også oliepinden hvor jeg kunne se at olien var blevet tynd da kølervæsken havde løbet ned i den.

Har lavet og fixet rigtig mange tak på bilen selv indtil nu, og har også tilgang til et specialværksted med alt tænkeligt værktøj, så tænker at forsøge at reparere dette selv. Er dog ikke så erfaren med at reparere på motoren så jeg er lidt i tvivl om hvad der skal skiftes og hvad der kan være gået galt.

Nogle der har nogle gode bud på hvad der kan være galt? Kølervæsken løb ud fra blokken og ikke ud fra nogle af slangerne tydede det på...

Er studerende så har ikke rigtigt økonomien til at køre den til mekanikeren, så vil se om ikke jeg kan fikse dette selv.

På forhånd tak!

Mvh. Oscar

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kølervæske i olien, og utæt kølesystem - BMW e36 320i 1996
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #1   13. feb 2021 Man må ALDRIG hælde koldt vand på eller udover en overophedet motor, så er der nemlig stor chance for at blokken og topstykke kan slå sig og revne...Så det var en rigtig dum ting at gøre..Når nu olien er blandet med kølervæske så har motor taget slemt skade, så toppakning som minimum røget, muligvis skæv eller flækket...Det kan også være selve blokken der er flækket, så du skal nok ud og finde en ny motor...

• #2   13. feb 2021 er det køler læseren der sidder skæv.
    så er lejet højst sandsynligt røget i vandpumpen.

også er den utæt.

• #3   13. feb 2021 Du skal have fundet ud af hvad der er sket. Du fortæller jo der er sket en masse samtidig, så tænker jeg om den måske har været frosset så den er frostsprængt. Det lyder i alt fald ikke godt.

• #4   13. feb 2021 Hmm ja jeg må lige kigge lidt på det i morgen, men lød umiddelbart heller ikke helt godt. Men hvis det er pumpen der er røget, kan det så godt have blandet motorolien med kølervæsken?
    Og ja Dennis, det er køler blæseren som sidder helt skævt. Det var derfor at jeg blev opmærksom på det da bladende snittede køler grillen.

• Kompressor Knud

#5   13. feb 2021 Nej, det er ikke vandpumpen der har blandet kølervæske i olien.

• #6   13. feb 2021 nej vandpumpen har 8ngem forbindelse til oliekanler

ud fra din beskrivelse, har du, desværre nok flere problemer

• #7   13. feb 2021 Hmm ja tænkte jeg nemlig også. Kæft noget lort smiley

• #8   13. feb 2021 Hvis vandpumpen havde været frosset, ville den sandsynligvis have savet remmen over på et sekund. Den lyd tager man sjældent fejl af ved opstart.
    Hvis der har stået is i motorblokken kan der være sket mange ting, men som regel ikke noget godt.
    Du kan være "heldig" at den har skudt en frostprop ud, men det får ikke kølevandet til at gå i olien. Så du skal nok også forberede dig på et skift af toppakning.
    Men hvis du er i tvivl om skadens omfang, bør du få en erfaren mekaniker til at kigge med.
    Hvis en eller flere cylindervægge er ødelagte, er det spild af tid og penge at skifte toppakning etc. etc.

• #9   14. feb 2021 Her nu pillet hele kølet systemet fra hinanden, og bladet/rotoren inde i vandpumpen var flækket. Derudover er pumpen også helt skæv og ødelagt, så det tyder på at det er den har forårsaget problemet. Derudover kiggede jeg grundigt motorolien igennem og kunne faktisk se at den ikke havde blandet sig med kølervæsken, på trods af at der var lidt hvidt skidt i toppen af motorolielåget. Derudover udtømte jeg kølervæsken, og der var intet olie i den heller. Tror derfor at jeg er sluppet med skrækken.

Ny pumpe, termostat og kølervæske er bestilt smiley

• Kompressor Knud

#10   14. feb 2021 Jeg tror sku at du må kigge lidt nærmere, jeg er sikker på at du skal have ny motor

• #11   15. feb 2021 hmm ja altså kan godt følge dig Knud. Men hvis den ikke lækker kølervæske efter den nye pumpe er sat i, og der hverken kommer olie i kølervæsken eller omvendt, så har jeg vel bare været "heldig" og sluppet med skrækken? Tror den brændte lugt kom fra kølervæske som blev varmet op og brændt af. Det lugtede i hvert fald ret brændt, men havde en fin farve.

Bliver spændende at se når jeg har fået de nye dele i smiley

• #12   16. feb 2021 Der er ingen adgang mellem olie og kølervæske via vandpumpen.

• #13   16. feb 2021 det er jo et forsøg være, med og skifte vandpumpen og se om den så stadig køre

• #14   16. feb 2021 Jeg tror du er sluppet med skrækken, husk at der skal både vand og kølervæske i køleren.

• #15   18. feb 2021 Hej, I går fik jeg skiftet termostat, termostathus (til alu), vandpumpe, remhjul og kølervæske. Det hele spiller nu og der er ingen problemer. Derudover har jeg ladet motoren kører i 30 min i tomgang og der er hverken olie i køler væsken eller omvendt.

Jeg må have været meget heldig, eller bare været heldig at jeg kunne køre ind til siden og slukke motoren kort efter at pumpen gik i stykker, så motoren ikke nåede at køre længe uden kølervæske.

Tak for de gode råd og hjælp!

• Kompressor Knud

#16   18. feb 2021 Du må have været heldig smiley Men det har man også lov at være engang imellem smiley Godt det spiller igen

• Kompressor Knud

#17   18. feb 2021 Husk at holde godt øje med olie og kølervæske, så hvis der er et problem at du fanger det inden for stor skade smiley

• #18   18. feb 2021 Jo tak smiley Har den ene øje fastlåst på temperatur måleren og tjekker kølevæsken og olien før hver tur jeg kører smiley

• #19   18. feb 2021 Nu har jeg kørt 4 ture i min bil siden at jeg fiksede den, men der er noget andet galt nu. Når den bliver varm så kører den ujævnt og føles som om at den ikke løber rent i alle cylindre. Tænker at det kan være tændrørerne eller spolerne på dem? Hvad kan dette ellers være?
    Bilen ryster og det hele hopper - også i tomgang når den er varm.

Mvh. Oscar

• Kompressor Knud

#20   18. feb 2021 Jeg tænker defekt toppakning, så der kommer væske ind i cylindre så den ikke tænder som den skal. Når den bliver varm udvider alt metal sig jo, og giver større mellemrum, så hvis topstykke er bare en smule skæv viser det sig ved varm motor og kan ikke holde tæt....Den behøver ikke at blande olie og kølervæske for at toppen er gået...

• Kompressor Knud

#21   18. feb 2021 Prøv at lave en kompressionstest ved varm motor...Nu ved jeg ikke hvor i landet du er, men jeg har en kompressionsmåler og vil gerne hjælpe med at måle i sønderjylland

• Kompressor Knud

#22   18. feb 2021 Jeg tænker nemlig at din bil er af den årgang hvor der var støbejernsblok og alu topstykke, så er de ekstra følsomme for at køre varm

• #23   18. feb 2021 Hej Knud, du har helt ret. Det er støbejernsblok og alu topstykke som jeg også forstår det. Mange tak for tilbuddet, er dog lokaliseret i København. Tror at jeg kan låne en kompressionsmåler en af en ven.
    Så dog også i går da jeg kiggede på motoren at der lå lidt vand nede ved tændspolerne/tændrørerne. Dette kommer formentlig fra da jeg hældte vand udover motoren (dengang da vandpumpen sprang). Dette kan vel også gøre at tændspolerne ikke virker eller at nogle af dem ikke virker hvis de er helt gennemblødte af vand? Tænker lige at pille dem alle ud i morgen og måle om der er modstand i dem med et multimeter. Men ville våde en dårlig tændspole/ eller våd tændspole gøre at den kører dårligt når den er varm?

• Kompressor Knud

#24   19. feb 2021 Fugt i elektronikken er aldrig godt

• #25   19. feb 2021 Man kan risikere at der er tændingsudsættere, så det er helt klart en god ting at få en luftpistol derned og få blæst vand ud, samtidig kan man jo se om tændrørene ser gode ude, er der forskel på nogen af dem er der noget der skal undersøges grundigere.

• #26   20. feb 2021 I går aftes pillede jeg alle tændspolerne ud, skilte dem ad, og tørrede dem forsigtet med en varmepistol. Derefter fik jeg alt vandet ud omkring tændrørerne og pillede også dem ud og tørrede dem. Jeg satte det hele i, igen og den ene cylinder kørte dårligt i 20 sekunder, så normalt, og så dårligt igen, i ca. 20 sekunder, men jeg blev bare ved med at gøre og efter 10 min køretur var problemet væk. Tror at vandet lige skulle fordampe ordentligt omkring tændspolerne. Kørte en lang tur i går aftes og har ikke haft problemet mere. Tak for alle de gode råd smiley

Kommentér på:
Kølervæske i olien, og utæt kølesystem - BMW e36 320i 1996

Annonce