{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.382 visninger | Oprettet:

Ford Focus 1,5TDCi km/l erfaring fra andre ejere {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en Ford Focus 1,5 TDCi 120hk fra 2015 som er købt brugt. Den er opgivet til 26,3km/l, men jeg ved godt det tal der bruges til at udregne grøn ejerafgift ikke er pålideligt og de somregel går lidt mindre.

Min Ford Focus kører i snit 14-15km/l. Det er primært 5km by kørsel og 35km motorvej ved 110-130km/t. Jeg kører måske lidt friskt, men ikke noget der har påvirket brændstoføkonomien voldsomt på tidligere biler (max 1-2km/l under pæn kørsel).
Jeg har haft den forbi et værksted og der er ingen fejlkoder i systemet så alt burde være i orden.

Derfor vil jeg høre fra tidligere 1,5 TDCi ejere (Focus, Fiesta etc) hvad jeres gik i snit.

Hvis flere folk har erfaring med at den går 18-19-20km/l mindst hvilket jeg ville forvente så kunne det være jeg skulle få værkstedet til at gå den mere grundigt igennem.
Jeg vil bare være sikker på det ikke er en af de biler hvor det er normalt den bliver meget tørstig når den kommer på motorvej.

- Nicklas

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ford Focus 1,5TDCi km/l erfaring fra andre ejere
  • #1   26. feb 2021 Lige et indspark, selvom det måske ikke helt er det du leder efter:

Jeg har en Clio med en 1,5 dCi, og den kan ikke klemmes under 15 km/l på motorvejen med fuld hammer.

Umiddelbart lyder 14-15 km/l ikke af meget, hvis du spørger mig. Er det målt "rigtigt", eller har du bare aflæst tallet i kørecomputeren?

• #2   26. feb 2021 Både aflæst på kørecomputer som viser 7,1l/100km målt over flere 100km pendling, men har også verificeret det med at holde mængden af brændtstof tanket op imod triptæller der blev nulstillet ved sidste fulde tank.

Min erfaring med tidligere VW TDI'er i 90/110hk udgaverne var også at næsten uanset hvordan man kørte dem så gik de 18-20km/l. Plejer at være sådan på mange diesel biler som ikke har så mange kræfter at de ikke rigtig bliver tørstige selv med en tung højrefod.

• #3   26. feb 2021 Særligt på motorvej er der meget stor forskel på om bilen kører 110 eller 130 km/t

oftest så giver det et markant højere forbrug, og det er ikke unormalt det kan betyde 3-4 km/l kortere i gennemsnit

prøv og kør nogle uger hvor du fast holder den på 110-115 km/t, og ser om det gør en forskel. På 35 km vil du alligevel kun spare 1-2 min på at køre 130 km/t i de zoner hvor dette er tilladt

Derudover har ting som dæktryk, fælgstørrelse, tunge ting i bilen og meget andet også en dårlig indflydelse på forbrug

jeg bruger tit spritmonitor, da det giver en god indikation om det forbrug man kan forvente af en bil. Der står en sådan focus til 5,3L/100km i gennemsnit

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/17-Ford/148-Focus.html?fueltype=1&constyear_s=2013&constyear_e=2017&exactmodel=1%2C5&powerunit=2

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #4   26. feb 2021 Ja, jo større fælge jo mere brændstof , jo større hastighed jo mere brændstof.

• #5   26. feb 2021 Er der nogen der hurtigt kan forklare mig hvorfor at størrer fælger giver dårligere brændstof økonomi hvis rulle diameteren er den samme?

Min mercedes kører ca 14-15 km/l opgivet til 25,3 km/l

Jeg kører med 20” sommer og vinter... kan jeg hente 10 km mere på literen ved at skifte til standard monteringen(17”)?

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #6   26. feb 2021 Den rullende vægt er en stor faktor, jo mere vægt der skal skubbes jo mere kraft skal der til

• #7   26. feb 2021 Bilen kan godt. Du kan ikke.

Sådan råt sagt. Men dine opgivelser er ikke for motorvej, det er et mix af motorvej, by og landevej. Landevej er den største del af opgivelserne og der en bil oftest vil gå langt pr l.

Dit dæktryk er super vigtig sammen med bremser der ikke hænger.

Min grand cmax fra 15 med 120hk 1.5 tdci køre i hverdagen Ca 22kml hvor jeg har 40km på arbejde med 5 byer jeg skal igennem. Det er uden at gå op i speederslip og at undgå at bremse unødigt.

Temperaturen har også meget at sige, de nye dieselmotorer kan bare ikke blive varme. Så lave temperature kan koste en del.

Men start med dit dæktryk. Der efter kan du lære at se langt frem, og agere korrekt i trafikken så bremserne skal bruges så lidt som muligt.

Langt pr l har intet med morfar at gøre, det er planlægning så intet går spildt. Du skal køre flydende.

Kommentér på:
Ford Focus 1,5TDCi km/l erfaring fra andre ejere

Annonce