{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.661 visninger | Oprettet:

Kadir k
Kadir k
Tilmeldt:
2. jun 2010
Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141

Hvilke dæk eller Kina dæk ok..? {{forumTopicSubject}}

Hej til alle

Hvilke dæk mærke anbefaler i ?
Sommer eller Vinterdæk ligemeget hvad
skal nemlig bruge begge..

Har set billige dæk som hedder Double Coin som bliver produceret i Kina er det noget i ville anbefale..?

Hvad med Sava Eskimo +3..?

Ved godt at man får det man betaler for men kan jo være nogen der anbefaler billige dæk som er udmærket eller ligeså godt som de dyre mærker..

Jeg spørger fordi jeg ved det ikke selv eller jo
Bridgestone - Continental - Michelin - osv kommer i første række..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke dæk eller Kina dæk ok..?
  • #1   7. mar 2021 Husk, det er kun 4 dæk der kan redde dig, hvis det fucker.
    Siger ikk du gør det, men skægt at folk køber pisse dyre fælge, men så putter de King Can pang dæk på.
    Som du selv skriver, man får hvad man betaler. Køre selv conti, fulda og er godt tilfreds. Men dejligt du også vil ha vinterdæk, fatter ikk det ikk er een lov


  • #2   7. mar 2021 #1#Vinterdæk er ik lov, fordi nogle gange her i landet har vi hele eller dele af landet, hvor der ik er vinter i år i træk.. så kunne man lige så godt argumentere for regnvejrsdæk, nogle gange regner det sgu i ugevis i træk

  • #3   7. mar 2021 dunlop er jeg rigtig glad for og de er forholdsvis billige

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #4   7. mar 2021 Hankook laver også fine dæk til fornuftige priser..

  • #5   7. mar 2021 Nu har jeg kørt på Rotalla Setula S-Race RU01 sidste sommer. Det lyder som enten en kedelig sygdom eller en mærkelig reservedel til en løvblæser. smiley

    De er købt i 225/50-17 til en VW Transporter T4, som kører tom 90% af tiden. Jeg er ligeglad med lastekode, for jeg er langt under max under normale forhold, og jeg er ligeglad med at overholde kravet om 8 lags dæk på varevogne. Det virker, og den størrelse gør at mit speedometer er stort set 100% præcist.

    Fordele: De står fast... Rigtigt godt fast. De er ret støjsvage. De er røvgode i regnvejr.

    Ulemper: De slides rimeligt hurtigt foran.

    Hvorfor købte jeg dem?

    Fordi de er fucking billige, og fordi de laver den størrelse jeg vil have, og fordi jeg ikke går på kompromis med andet end slid.

    Sådan er der mange kina dæk der er, så man er komplet idiot hvis man tror at alle dæk med mærkelige navne, er lavet af plastik og ikke dur til en skid.
    Man finder kun ud af det ved at prøve, og jeg har bestilt et nyt sæt fordæk til bilen magen til, for de er "allerede" på mærkerne efter 33.000km.... smiley
    Bagdækkene kan sagtens køre 30-40 mere...

    Jeg har bestilt vinter versionen til min Touran. De er fanme også gode. smiley


  • #6   7. mar 2021 Double Coin???? smiley

    Så synes jeg, at du skal kaste et blik på nummer 53 ud af 53 dæk på denne flotte liste...

    https://www.daektests.dk/autobild/summer/2021/205-55-r16/braking-distance/

    Det er lidt som om ALT ANDET er bedre smiley


  • #7   7. mar 2021 Jeg købte engang et sæt af mærket "Kenda". Mest fordi bilen skulle skrottes om 1 år, så synes jeg det var dumt at købe nogle af de dyre mærker, da de med garanti ikke ville passe på den nye bil jeg ville købe derefter.

    Og der var absolut ingen problemer med dem. de var en da helt runde, selvom nogle især dækforhandlere, påstår at billige "Kinadæk" er "firkantede" gg.


  • #8   7. mar 2021 Har prøvet et par forskellige Kina dæk og de er elendige. De er runde og måske støjsvage men det eneste de holder fast i vejen med er håb og drømme.


  • #10   7. mar 2021 Hvad med et dæk, som oversættes "Godt år"?? smiley
    Eller Brosten?? Eller Ildsten?


  • #11   7. mar 2021 #10
    Goodyear er opkaldt efter Charles Goodyear, og Firestone er opkaldt efter stifteren Harvey Firestone. Bridgestone derimod ikke opkaldt efter en person, men efter, ja, en japansk stenbro smiley


  • #12   8. mar 2021 Anden. Nu virker vinter dæk jo ved temp og ikk kun sne

  • Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
    #13   8. mar 2021 Idag kører jeg med RFT “runflat” punktering-fri dæk. Det var på bilen da jeg købte den, hvilket jeg vil køre med de almindelige.
    Grundtil bilen kører med RFT fordi der er ikke reserve-dæk med i bilen men lappegrej (skum)

    Efter jeg har læst de forskellige kommentar
    Holder jeg afstand fra de billige udgave for kan se den risiko kan ikke betale sig..
    vil hellere give 200-250kr mere pr. dæk også kører mere sikkert.


  • #14   8. mar 2021 Sava er et goodyear produkt, og har været på markedet i rigtigt mange år.
    Det er originalt et svensk firma.

    Der findes mange dæk firmaer, som lave gode dæk osse selvom de ikke er så kendte i dk.
    Personligt har jeg kørt på vredestein i mange år.
    Self er div ling long eller lignende dæk ikke noget jeg ville købe.
    Men man kan sagtens finde gode dæk, som ikke behøver være store mærker som conti eller goodyear.


  • Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
    #15   8. mar 2021 Okey, jamen hvis goodyear står bag Sava dæk så er de nok ikke så dårlige..

    Forresten, har en ven som vil af med sine nye sommerdæk (Michelin) aldrig brugt men de er fra 2013
    Betyder årstallet noget selvom det er helt nyt og aldrig brugt ..?


  • #16   8. mar 2021 Anden. Og hvis man nu tager vores nabolande som eksempel, så er der altså lovkrav om vinterdæk i VINTERFØRE. Så selvom der er lovkrav om M+S dæk i Tyskland, må man sagtens køre med sommerdæk, hvis vejene er tørre. Det samme kan sagtens gælde i DK...

  • #17   8. mar 2021 Ville bestemt ikke købe gamle dæk, de er 8 år gamle hvis de er fra 13.
    https://www.daekster.dk/shop/cms-gamle-daek.html

    Hvilken dæk dimensioner skal du bruge? og kender du et sted der kan montere dem.
    Det er oftes sådan at handler man fra diverse online steder, så tager dæk centre sig også godt betalt for at montere dem. Står man så med et hjul der ryster eller andet, så kan man risikere en ulige kamp for for fejlen eller skylden ligger.
    Med lidt købmand i maven kan man ofte få ret godt priser hos sin lokale dækmand.
    Plejer selv at kigge lidt rundt efter priser, og så høre min lokale dækmand for hvad han kan være med på.


  • #18   8. mar 2021 Har aldrig set eller hørt noget dårligt om Sava.

    Hehe som du kan se så er der mange meninger om at køre på gamle dæk.
    Flest af dem vil fra råde det.
    Med de priser der er på dæk hos div dæk firmaer, så kan jeg ikke se ideen i og købe brugte dæk, de få kroner der spares er ofte dårligt givet ud.
    Vil din makker f.eks erstatte dækket hvis det efter en måned springer eller det går i karkassen.
    Jeg tænker nej.


  • #19   8. mar 2021 #16# nu har sverige, norge og tyskland også noget mer vinter end i danmark, gir ingen mening at samligne

  • #20   8. mar 2021 #19

    Om de så havde vinter 365 dage om året... Lovkrav siger, at NÅR DER ER SNE, så kører man på vinterdæk. Så hvis der er absolut ingen vinter i DK, så kører man da bare på sommerdæk. Så hvad giver ingen mening? At sige, at man skal køre på vinterdæk, når der ligger sne på vejene giver ingen mening i dit hoved??


  • Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
    #21   8. mar 2021 Hej igen

    Nu ved jeg ikke hvorfor man skal diskutere om man skal køre på vinterdæk i vinter periode og sommer i sommer perioden..

    Når det er ikke lovkrav i DK så er det jo optil en selv ligesom der er ikke lovkrav hvorgammelt dæk må være..

    Jeg vælger kører med vinterdæk da man kan aldrig regne med Danske vejr smiley

    Tja man kan jo også køre med M+S i heleåret hvis man ønsker det.. ??





  • #22   8. mar 2021 Hvilke dæk dimensioner skal du bruge? Det gør budget venlige forslag lettere.

  • Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
    #23   8. mar 2021 Skal bruge 205/55/16 ( 91h eller der udover ) men må også gerne være RFT smiley

  • #24   9. mar 2021 https://www.daekleader.dk/bildaek/hankook/ventus-prime-3-k125/205-55-r16-91v-1155971
    https://www.daekleader.dk/bildaek/hankook/winter-i-cept-rs2-w452/205-55-r16-91t-1145978

    Blot et par forslag, der er i den størrelse ikke så stor forskel i pris fra helt skrald til premium dæk. At du skal have 8 stk. trækker selvfølgeligt op.


  • #25   9. mar 2021 #24

    Ved du, hvad RFT er??? smiley


  • #26   9. mar 2021 Ja men hvis det ikke kan blive billigt nok, så må man jo nok tage den med "at det også gerne må være" af bordet smiley der står ikke skal jo.
    Vi kunne så tage https://www.daekleader.dk/bildaek/hankook/ventus-prime-3-k125/205-55-r16-91w-903272
    https://www.daekleader.dk/bildaek/nokian/wr-snowproof/205-55-r16-91h-960712
    Mulighederne er uudtømmelige, men skal det være næsten gratis så må man jo finde et kompromis.


  • Anders D
    Anders D Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
    #27   9. mar 2021 Køb et sæt helårsdæk af anerkendt mærke.. Ingen bøvl.

  • #28   9. mar 2021 Tror det afhænger meget af hvilken bil det er, om deder Rotella S-pace dæk er en succes eller ej.
    Jeg fik den anbefalet og satte et sæt på min tidligere BMW E90 325d. Allerede de første 500m føltes somom at bilen var halvflad på alle 4 hjul - der var absolut ingen følelse med hvad bilel lavede, den sejlede bare rundt. Det betød så også at man ved motorvejskørsel hele tiden skulle sidde og korrigere på rattet - pænt træls.
    De er støjsvage, ja - den ros skal de have. Men, gode i vådt føre, nej på ingen måde. Når man når til skrid-grænsen slipper de voldsomt og med ét. På ingen måde liniært.
    Bagdækkene holdte så også kun en sæson (nej, trak ikke så meget som en brænder), og så er de pludselig ikke så billige igen når man regner pr. kørt kilometer.

    Sava prøvede jeg på min første bil og... dem har jeg ski hellerikke noget pænt at sige om. Især var de håbløse i vådt vejr - min gamle Peugeot 405 1.4 kunne med dem på i regnvejr trække hjulspin hele vejen ned at en tilkørselsrampe til motorvejen...

    Hankook og Falken har jeg som sådan gode erfaringer med - vil kalde dem mellem-klasse, da de typisk lige mangler det sidste i vådt vejr for at være helt gode. Derudover så synes jeg også de slides for hurtigt, hvorved premium-dæk pludselig er billigere pr kørt kilometer.
    Havde på et tidspunkt nogle Falken på en gammel Peugoet 306'er - de stod vildt, vildt godt fast på tør, varm asfalt. De var næsten som gade-slicks, bare med bedre feed-back/følelse - men igen, manglede så til gengæld lidt i vådt vejr.

    Min personlige favorit er GoodYear, der ofte kan findes til gode priser og både kører godt og holder længer De er marginer under Conti og Michelin på performance, men er som sagt oftest også en hel del billigere.


  • #29   9. mar 2021 Og hele den smøre der var for sommerdæk.

    Vinterdæk kan jeg sådanset godt gentage den sidste sektion. GoodYear's Ultragrip kan ofte findes til gode penge - dog er de *ikke* sportslige! Der er Contis noget bedre.


  • #30   10. mar 2021 Jeg bruger Michelin pt smiley de er okay - jeg har ellers haft øjenne på nogen Pirelli P zero eller nogen Toyo.. jeg havde faktisk Yokohama dæk engang - de var edersprøjteme lækre.. men de kostede så også en halv månedsløn smiley

  • #31   10. mar 2021 #30

    Yokohama koster ikke i nærheden af hvad Michelin koster??


  • #32   10. mar 2021 Det behøver ikke være topdyre mærker, for at være ok. Billigere mærker kan være fine. Men hold dig fra Kina dæk. De bliver lavet til et andet klima end vores. Gummiblandingen er anderledes og tit er de meget dårlige i vådt eller fedtet føre. Så hellere ofre lidt mere og få nogle mere anerkendte dæk. Der findes billige dæk, der ikke er fuldstændig håbløse. Prøv at søge efter Uniroyal, Kleber, Fulda, Firestone, Dayton, Falken, Kumho, Hankook og lign. Jeg har med tilfredshed købt 3 sæt dæk her: https://www.daekekspert.dk/?et_cid=8&et_lid=11&et_sub=www.daekexpert.dk

  • #33   10. mar 2021 #32

    Firestone...?

    FDM fraråder disse dæk
    Ikke desto mindre er der altså to forskellige dæk, som FDM ligefrem fraråder. Det gælder King Meiler Sport 1 i størrelsen 205/55 R16 V, som får kommentaren: Et meget skuffende resultat på våd vej trækker alvorligt ned og gør, at vi fraråder køb af dette dæk. Det samme gælder Firestone Roadhawk i størrelsen 225/50 R17 Y, om FDM siger: Egenskaberne på våd vej er så ringe, at vi fraråder køb af dette dæk.

    https://www.biltorvet.dk/artikler/guides/fdm--stadig-stor-forskel-mellem-gode-og-daarlige-sommerdaek/3732


  • #34   10. mar 2021 #31 nå nå smiley ?

    Mine yokohamadæk jeg kørte med, de kostede små 10K da jeg købte dem... men det er også ja, 13 år siden jeg kørte med dem smiley

    Du kan få kastet Michelin dæk i nakken for 3-4000 for 4 stk alm udgave:-)


  • Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
    #35   10. mar 2021 Køber aldrig Kina dæk efter de kommentar også ifølge FDM holder jeg afstand fra dem..

    Hankook har jeg også hørt godt om.. men Eskimo skulle også være ok dæk..

    Helårsdæk ikke noget for mig og forstår heller ikke hvorfor de bliver produceret, det jo enten sommer eller vinterdæk..


  • #36   10. mar 2021 #34

    10K?? Hvad størrelse og hvilken model var det?


  • Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
    #37   10. mar 2021 Må man kører med Helårsdæk og vinterdæk samtidig.?

  • #38   10. mar 2021 Ja

  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #39   16. mar 2021 #37
    Nej. Du skal have samme dæktype på begge aksler. Der er ikke krav om samme mærke eller noget, men har du vinterdæk foran, skal du osse have det bagpå. Og selvfølgelig det samme med sommer- og helårs.
    I princippet må du køre med 4 forskellige dækmærker, så længe det er samme type på alle fire hjul. Det er ikke særlig hensigtmæssigt, men lovligt....


  • Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
    #40   16. mar 2021 Ok hvem skriver sandt her ?? smiley

  • #41   16. mar 2021 #36 Det er mig der husker forkert! Det var BF Goodrich 205/45 R17 smiley de var pænt dyre dengang smiley Jeg valgte netop ikke Yokohama eller Toyo fordi der var for meget dækstøj. smiley og så smed jeg 17" OZ WRC Superturismo i hvide på også smiley

  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #42   16. mar 2021 #40
    Jeg vil påstå at det er mig smiley

    Principielt må du have Michelin på et hjul, Hankook, Bridgestone og Fulda på de tre andre. Så længe det er samme type (vinter-, sommer- eller helårsdæk)
    Af sikkerhedsmæssige årsager er det en god idé at have samme mærke ihvertfald på samme aksel, da der jo er forskel på dæk, men det er ikke ulovligt, så længe alle 4 er samme type dæk.


  • Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
    #43   16. mar 2021 Ok Peter
    Så må jeg tro på det så længe der ik kommer andet forklaring smiley


  • #44   16. mar 2021 Peter J

    Læs og forstå:

    8.02.021 Personbil M1
    (2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.

    8.02.002 Dæk
    (6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
    a) opbygning:
    – radialdæk
    – diagonaldæk
    b) anvendelseskategori:
    – almindeligt dæk (uden »M+S«-mærkning)
    – terræn- og vinterdæk (med »M+S«-mærkning)

    Sig til, hvis du har spørgsmål til overstående smiley


  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #45   16. mar 2021 # 44

    Det var dog en usædvanlig arrogant måde at indlede et indlæg....

    Men du underbygger jo netop det jeg siger. Bare med længere sætninger...

    Tak! smiley


  • #46   16. mar 2021 #45

    Selv tak... Dog har du ikke forstået teksten, desværre. At stirre blindt på ordet "vinterdæk" hjælper ikke særlig meget i denne situation.

    Det er nemlig således, at alle helårsdæk i DK har M+S-mærkning. Og hvis du nærlæser hvad jeg skrev, kommer du frem til den konklusion, at dæktyper bliver opdelt i dæk med M+S og uden M+S. Og både vinter- og helårsdæk har M+S mærkning, derfor hører de til samme type. De må ikke blandes sammen med sommerdæk.

    Selv tak smiley


  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #47   16. mar 2021 #46

    Min pointe er jo netop osse at dækkene på bilen skal være at samme type - ikke blande sommer- og vinterdæk.


  • #48   16. mar 2021 #47

    Nu snakker vi dog om lovligheden af at blande vinter- med helårsdæk? Og det er 110% lovligt, da loven skelner kun mellem to dæktyper - en MED M+S og en UDEN M+S - og ikke tre, som du tror (sommer, vinter og helår)

    Så hvad var din pointe i #39?


  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #49   17. mar 2021 Jeg kan forstå at man gerne må blande vinter- og helårsdæk. Det bøjer jeg mig for smiley

    Men jeg synes det er dybt tåbeligt, og kunne ikke selv finde på det, men er det lovligt, er det lovligt....

    Jeg er i tvivl om hvilken pointe du efterlyser? Det er dog et faktum, at man ikke skal have samme dækmærke på alle fire hjul, eller på samme aksel, for den sags skyld. Der er der frit valg, selv om det i mit hoved er åndssvagt. Det er stadig lovligt.


  • #50   17. mar 2021 #49

    Så er vi enige smiley


  • Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
    #51   23. mar 2021 Biturbo taaaakkk smiley

  • Kadir k
    Kadir k Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 4 Emner: 14 Svar: 141
    #52   9. maj 2021 Tak for alle de kommentar , har nu købt de dæk jeg skal bruge smiley

    En anden ting.? Kam man sætte 185/65/15 istedet for 195/60/15.??


Kommentér på:
Hvilke dæk eller Kina dæk ok..?

Annonce