{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.328 visninger | Oprettet:

Kim L
Kim L
Tilmeldt:
20. jun 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63

Hvorfor er CVT-gear så udskældt? {{forumTopicSubject}}

Jeg går så ganske utålmodigt og venter på Toyota Yaris Hybrid (H3). Den er desværre forsinket til levering. Nå men i mellemtiden har jeg kigget lidt på nettet om hvad jeg kan forvente mig af sådan en bil. Umiddelbart virker det ret positivt når men ser Youtube-videoer men så ser jeg at nogen kritiserer CVT-gear for alt for høje omdrejninger, man skulle nærmest tro at motoreren ukontrolleret stikker helt af i omdrejninger ved acceleration. Men det er vel meget naturligt at gearkassens styring søger de rette omdrejninger ved en acceleration og at dette styres af hvor meget der trampes på gaspedalen. Hvad er det jeg overser/tager fejl af her?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor er CVT-gear så udskældt?
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #1   26. mar 2021 Jeg kan personligt ikke lide den, da den lyder som om at man mishandler bilen, og at gearkassen fedter rundt..
    Jeg ved at dette er opbygningen af den gearkasse, men kan bare ikke fordrage den..

    Og ja det er 100% motorstyring og gearstyring som står for omdrejningerne for at være i et område hvor motoren yder bedst i forhold til accelerationen, men ændre ikke på noget som helst i mit øje, eller øre.
    Kender dog flere som er glade for deres biler og gearkasser, og fred være med det, vi skal alle have lov til at have en mening om tingene, så længe vi må.
    Men jeg kommer ALDRIG til at købe en bil med sådan en gearkasse


  • #2   26. mar 2021 Det er mega træls at køre med.. man sidder med sømmet i bund og motoren skriger og bilen flytter sig bare tæt på intet..
    De fleste CVT'er har endda fået indbygget falske gearskifte bare for at de skal have en fornemmelse af en almindelig automatgearkasse..


  • #3   26. mar 2021 Det er det værste lort der findes, e-cvt er marginalt bedre end alm cvt men stadig super træls at leve med smiley
    Kører man kun by kørsel og ikke kommer over 70 så er det et fint valg, men en motor på begrænseren i 15 sekunder ned af en tilkørselsrampe for at nå op i fart, og en motor med 6000+ rpm hver gang du skal overhale på landevej eller motorvej bliver du hurtigt træt af


  • #4   26. mar 2021 Jeg har prøvet biler med CVT fra Toyota, Ford og Audi, og jeg blev ikke gode venner med det i nogen af dem.

    For mig går kritikken mest på den store mangel på kontrol over motoren, og helt fraværende speeder respons.

    Hvis du godt kan lide at køre lidt frisk, og gerne køre bilen på grænsen, så bliver du godt nok skuffet over det gear. Hvis du er vant til at kontrollere bilen på speederen, og evt. begrænse/provokere under/overstyring på speederen, ja, så kommer du til at finde den bløde hat frem istedet.

    Er bilen derimod bare et transportmiddel for dig, og bruger du primært bilen til at pendle i, så vænner du dig nok hurtigt til CVT gearet. Du vil sikkert også opleve bedre brændstoføkonomi ift. alm. aut. gear.

    Om CVT er noget lort eller helt fint afhænger meget af hvad du bruger bilen til, og hvordan din kørestil er.


  • #5   26. mar 2021 Sidst jeg købte bil (Avensis), var jeg nede og prøve en med Multidrive-S gear, som de vistnok kalder CVT-systemet på de modeller, bare for at se om det var samme fornemmelse som at køre i Hybrid-modellerne, og ja, det var det "desværre", nemlig den del med at det virker helt absurd, så mange omdrejningerne tager, når man beder om at den skal skynde sig en smule..
    Ved godt at transmissionen er lavet så den kører på motorens max-effektivitetsniveau hele tiden, og at det sikkert fungerer godt, og som Toyota har tiltænkt det, men det føles altså bare "forkert", og jeg endte da også med en model med manuelt gear igen. smiley


  • #6   26. mar 2021 kan fornæmme jeg er en af de få der virkelig godt kan lide CVT har dog kun prøvet toyotas modeller med det men syntes det en virkelig behagelig gearkasse at køre med.

  • #7   26. mar 2021 Har kun prøvet det en gang for nogle år siden i en Yaris. Jeg har ikke fan. Men har aldrig hørt noget skidt om selve gearkassen rent mekanisk. Kun måden der gør jobbet på.
    Ville.vælge CVT over de der latterlige skifte robotter som man kan finde i hos mange af de billigere biler.


  • #8   26. mar 2021 Mange CVT gearkasser er koblet sammen med moment svage benzin motorer uden turbo. Så kan det ikke undgåes at omdrejningerne bliver høje da det er der effekten ligger.
    CVT i eksempelvis en Subaru Turbo, Audi diesel, Plug-In hybrider med moment stærke elmotorer er ikke i samme omfang nødsaget til at tage mange omdrejninger.
    Så gearkassen fejler i sig selv ingenting, men koblet sammen med moment svage benzin motorer kan det være en dårlig kombination.


  • #9   26. mar 2021 Du skal nok blive tilfreds med din cvt.gearkasse - hvis den bare kører tilnærmelsesvis så godt som min i min Ford Kuga Hybrid. Jeg må sige jeg også var skepsis da jeg købte den uprøvet da den lige var kommet frem. Jeg kom fra en VW Passat 2019 - 1,5 med DSG gearkasse. MEN det er den bedst kørende bil jeg har haft - er ved nr. 47 bil - og savner ikke Passaten - der kunne man sidde og være urolig for hvordan den klarede næste gearskifte. Fik skiftet koblinger ved ca. 14.000 km. - Kuga,en kører bare perfekt.

  • #10   26. mar 2021 Man kan sige meget om CVT. Men det virker smiley

  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #11   27. mar 2021 Mange tak for de indlæg som har været i denne her tråd. Den bil som jeg venter er en helt ny Toyota Yaris Hybrid med en 1,5 liters motor. Det siges at den skulle være kommet af med en del af problemerne omkring de høje omdrejninger med denne sidste nye version. Hvis det har nogen interesse kan jeg skrive om mine erfaringer med Toyotaen når jeg selv har noget at øse ud af, altså hvordan den opfører sig ved forskellige køremønstre, i bykørsel, landevejskørsel og ikke mindst motorvejskørsel. Jeg håber naturligvis ikke at den bliver så slem som en del af indlæggene om CTV-gear har givet mig indtryk af. Der har dog også været nogle knap så slemme udmeldinger og det er naturligvis der jeg håber på at den nye bil kommer til at befinde sig. Det har været en god og informativ tråd, og igen, tak for det.

  • #12   27. mar 2021 Vil sige at det ikke fungere skide godt i den nye Camry, den kører noget bedre med den 8 trins automatkasse men den sælges ikke i DK hvor kun hybriden bliver solgt smiley

  • #13   27. mar 2021 Jeg har en mitsubishi eclipse cross (turbobenzin) med CVT. Og jeg synes det fungere rigtig godt. Den har indlagte trin og ved almindelig kørsel kan man ikke mærke forskel på almindelig automatgear og cvt. Man bemærker knap nok gearskiftene. Når den så får gas tager den selvfølgelig nogen omdrejninger for at få Max effekt ud af motoren. Jeg synes det fungerer rigtig godt og ville ikke tøve med at prøve en cvt igen. Kan dog ikke udtale mig om alle andre cvt fungerer lige sådan.

  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #15   27. mar 2021 Til indlæg #13:

    Det lige præis sådan at jeg håber at Toyota Yarisen vil opføres sig. Når jeg ser videoer på Youtube af demonstrations-kørsler af Toyota Yaris Hybrid, den nyeste version, så lyder det meget som at det er sådan det vil fungere, og når man kigger på speedometeret, så ser det også ud som at der er masser af acceleration uden at bilen lyder som om den er ved at skilles ad. Jeg glæder mig rigtig meget til at den skulle være klargjort til levering om knap 14 dage.


  • #16   27. mar 2021 Jeg har kørt en Corolla med CVT gear (udlejningsbil) og den havde "trin" i Sport mode, men normal CVT karakteristik i alm. mode. Det var dog ikke en hybrid, så måske de fungerer anderledes.

  • #17   29. mar 2021 Hej
    CVT Liniatronic kan kun anbefales.
    Har begge dele. manual 7 trin og CVT.
    CVT er langt at foretrække. Er go til at give hovne VAGGER baghjul - hver gang. Til med uden turbo og andet diller daller.
    MVH KP


  • #18   29. mar 2021 #17
    Jeg oplevede nu aldrig at en bil med CVT var hurtigere end min VAG, da jeg havde den. Og den havde heller ikke turbo smiley


  • #19   29. mar 2021 haha nej CVT og "hurtig" er ikke lige frem 2 ting man bruger i samme sætning ret ofte smiley

  • Anders D
    Anders D Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
    #21   30. mar 2021 CVT gear er uovertruffen, når man har lært at køre med det.. Har kørt med det i min Auris siden 2014 og er superglad for det.. Ingen fejl, som ved VW, der må på værksted igen og igen.. Kommer ikke til at køre andet end Toyota og cvt indtil de laver ren el...

  • jørgen n
    jørgen n Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Svar: 3
    #22   30. mar 2021 Hvorfor skriver i sådan noget vrøvl jeg har 2 biler med Cvt og ddt er da fantastisk , lydløs og driftsikker modsat folkevogns Dgs som volder store tekniske problemer her kører msn i en uendelighed ??????

  • #23   30. mar 2021 Ganske behagelig at køre med til dagligt men må give ret i at trykker man den i bund så tager den mange omdrejninger og kan lyde voldsomt men den flytter dig også ok.
    Ikke den mest økonomiske bil i mit tilfælde men tror ikke det er gearkassens skyld.
    Subaru forester xt. (Benzin med turbo)


  • #24   30. mar 2021 Du har da vel været ude og prøvekører en model af den som du køber går jeg ud fra ? , så burde du jo have lagt mærke til hvordan en bil reagere på visse punkter.

  • #25   30. mar 2021 Min Ford Kuga Hybrid er købt uden prøvetur - den var slet ikke kommet til landet endnu smiley

  • Bent P
    Bent P Tilmeldt:
    okt 2010

    Følgere: 1 Svar: 4
    #26   30. mar 2021 CVT fungerer udmærket, -du skal bare købe en bil med noget motorkraft og ikke kun knallertmotor. Min Audi A4 1,8 TFSI 180HK fungerede aldeles perfekt med multitronic (~CVT).

  • ulrik D
    ulrik D Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Svar: 2
    #27   30. mar 2021 Stærkeste meninger virker til og være fra de som ikke har cvt selv.
    Kører avensis 1,8 benzin,
    147hk med cvt. - fungere fint til 99 % af alt kørsel.
    Cvt gearkasser er normalt ikke beregnet til momentstærke motorer. Skal man først ud af lyskrydset hver gang - da vælger du en anden gearkasse.


  • Temsen
    Temsen Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 3 Emner: 3 Svar: 25
    #28   30. mar 2021 #20
    Du må lige forklare hvorfor GT'en kommer med cvt.


  • #30   30. mar 2021 #27
    Ja, det er da klart, os der ikke kan lide CVT køber naturligvis ikke biler med CVT.

    Da jeg købte Honda'en kunne jeg vælge mellem to varianter. 1.5T med CVT og 2.0T med 10-trins aut. gear. Da Honda'en primært bruges til at køre datteren i skole, ville en 1.5T egentlig være ok. Men jeg bryder mig virkelig ikke om CVT, og var villig til at betale for en 2.0T istedet, for at undgå CVT.

    Jeg har også lidt den teori, at folk der synes at CVT fungerer fint, blot ser bilen som transportmiddel, og det har jeg skam fuld forståelse for.

    Jeg kan godt lide at lege lidt på de små veje, køre bilen til grænsen, og tage en tur på bane engang imellem. Og det påvirker helt klart hvad jeg sætter pris på ved biler, og hvordan jeg forventer en bil skal opføre sig, og der falder CVT igennem for mig.


  • Aksel M
    Aksel M Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 4 Emner: 2 Svar: 8
    #31   31. mar 2021 Hej Kim glæder mig til at hører om dine erfaringer med bilen, har selv overvejet et køb ??

  • #32   31. mar 2021 Ulrik D

    Det ville da også være temmelig dumt at købe noget som man absolut hadet da man prøvede det smiley


  • #33   31. mar 2021 Jeg synes godt nok man skal være dummere end snot for at købe en bil man slet ikke har været ude og prøvekører overhovedet, hey stikker du ikke også mig en million ?

  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #34   31. mar 2021 Til indlæg #31:

    Vi får leveret bilen om (formentlig) en uges tid, så skal der prøvekøres mere grundigt med den og så skal jeg nok fortælle om erfaringerne når jeg har gennemtestet den.

    Til indlæg #33:

    Vi var skam ude på en lille prøvetur men der var ikke noget som afslørede at den lavede noget jeg ikke kunne lide. Det var så en anden bil end den vi får leveret, da den slet ikke var fremstillet endnu på det tidspunkt. Der var over 5 måneders leveringstid af spritnye Yaris Hybrid biler som den vi bestilte.


  • Jesper O
    Jesper O Tilmeldt:
    dec 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #35   31. mar 2021 Lejede i New Zealand en Nissan af ukendt modelnavn 2,0 liters station wagon med CVT gear og kørte små 3000 km i al slags terræn, landeveje, små markveje og i bjerge. En fuldstændig afslappende og behagelig kørsel, hvor motor omdrejningerne hele tiden lå på det maksimale drejnings moment. Bliver ikke bedre..

  • #36   31. mar 2021 Cvt er i teorien en videre udvikling af remtrækket på en Daff. Et såkaldt milliongear. Gearet virker udemærket, men mange bliver afskrækket fordi det kan lyde som om koblingen glider når den går op i omdr. Før skift.

  • #37   31. mar 2021 Havde en Avensis 2012 med CVT - syntes det fungerede fint. Men prøvede en Yaris for et par år siden - det var noget skidt. Men nu har jeg lige prøvet den nye hybrid Yaris med e-cvt - se det er noget helt andet, her virker det pludselig helt anderledes og er ikke så tosset. Ville ikke være nervøs for at få sådan en.

  • jørgen n
    jørgen n Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Svar: 3
    #38   31. mar 2021 Henning. Jeg har 2 toyotaer med Cvt pragtfuldt , navnlig den 7 trins i min Avensis med paddleshift er lækkert og den hyler ikke heller ikke ved s funktion og derefter den nye tav, 4 2,5 4x4 hvor det nærmest er fantadtisk meget glidende og aldrig reperationer som i wv Dgs min søn kører Audi Dgs ig der kan man tale om tekniske problemer.????

  • Per T
    Per T Tilmeldt:
    aug 2016

    Svar: 48
    #40   31. mar 2021 Du skal snuppe denne Yaris istedet. Den vil du blive gladere for
    "Toyota GR Yaris | Find din Toyota her »" https://www.toyota.dk/new-cars/gr-yaris/index.json


  • Axel K
    Axel K Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 5
    #41   4. apr 2021 Jeg har kørt Toyota Hybrid siden 2013 (Auris og Prius), Jeg har været glad for CVT- gearkassen, men den er mest behagelig hvis du har en afslappet kørestil. Glæd dig til en økonomisk og pålidelig bil, og glæd dig til Toyotas fremragende kvalitet og service. Og nej!, jeg arbejder ikke for Toyota, bare en glad bilejer.

  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #42   13. apr 2021 Jeg lovede at komme tilbage med nogle vurderinger af Toyota Yaris Hybrid H3, 1,5 liter, 116 HK.

    Det er en ret letkørt bil, dog med et enkelt lille forbehold: Sideruderne i de bagerste døre og bagruden er noget til den smalle side. Jeg kører en del bykørsel og jeg er vant til at orientere mig meget ved at vende hovedet og ikke kun bruge sidespejle og bakspejl. Det har jeg mere svært ved med denne her bil. Det kunne have været lavet bedre i min verden.

    I byen er det en hurtig sag at komme rundt i ikke mindst på grund af et rimeligt godt optræk. Den styrer lidt hårdere i rattet end jeg er vant til, måske har man tilstræbt en lidt sporty styring. Dette kunne godt have været lidt blødere men absolut til at vænne sig til og leve med. Nogen ser det måske ligefrem som en fordel.

    CVT-gearkassen gør det faktisk ganske godt, motoren stikker ikke mere af i omdrejningerne end man kunne forvente. Desværre er der ikke nogen omdrejnings-tæller at forholde sig til, så jeg kan kun forholde mig til lyden og umiddelbart lyder den for det meste ikke til at rende meget over 3000 rpm (for det meste lyder den til at køre under).

    Landevejskørsel er virkeligt behageligt, den ligger godt på vejen. Motorstøjen er lav men hjulstøjen (sommerdæk) kunne have været lidt mindre. Ikke at det er voldsomt meget men når nu motoren ikke laver den helt store larm.......

    Motoren kobles i øvrigt ind og ud i de perioder hvor batteriet til EL-motoren har brug for mere strøm end opladningen ved deceleration vil give den (deceleration = negativ acceleration / opbremsning). Det sker dog kun ved bykørsel. Man skal lige vende sig til at man ikke skal starte motoren, det gør den af sig selv under kørslen. Ved landevejs-kørsel og motorvejs-kørsel kører benzin-motoren hele tiden.

    Så kommer vi til motorvejskørsel. Den første dag jeg kørte den troede jeg egentlig at den var ret ufølsom overfor sidevind men den efterfølgende dag var det begyndt at blæse noget op og nu kunne jeg godt mærke vinden. Den er såmænd hverken bedre eller værre end det øvrige segment i minibils-klassen. Dette segment af biler vejer jo typisk ikke så meget og det går som regel ud over sidevinds-følsomheden.

    Jeg sidder lidt højere (over jorden) i Toyotaen end jeg har været vant til og det gør mig en lille smule "fartblind" pt. - der skal passes på - den vil meget gerne køre hurtigere end loven tillader hvis jeg ikke lige er opmærksom og letter foden lidt fra speederen. Head-up speedometeret i forruden leder mig dog hurtigt på "rette vej". Jeg kommer nok også til at bruge fartpiloten noget mere. smiley

    Håber at det kunne bruges til noget. Jeg laver måske en lille video hvor man kan høre hvor meget den larmer under acceleration. Jeg synes ikke at det er slemt og den flytter sig faktisk ganske kvikt.

    Jeg har endnu ikke noget målinger på det faktiske benzinforbrug men det laver jeg om nogle dage ved blandet kørsel. Jeg mener at huske at den opgives til at køre 26,5 km/l. Jeg tror faktisk ikke at det er meget mindre men det finder jeg ud af om nogle dage.


  • #43   14. apr 2021 Hej
    Tillykke med det gode valg -selv om det ikke blev en Subaru
    MVH KP


  • Kim L
    Kim L Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 63
    #44   18. apr 2021 Jo tak skal du have. smiley

Kommentér på:
Hvorfor er CVT-gear så udskældt?

Annonce