{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  VW ID.4 anmeldelse
  • #1   3. apr 2021 Nope. Det er en super ringe bil der ikke er hverken helt eller halvt færdigt.
    Kia/Hyundai er længere fremme. Samme er Citroen og Peugeot.
    Og selvfølig Tesla


  • #2   3. apr 2021 Jeg venter helt klart hellere på en Kia EV6 end en elendig Vw... Eller måske endda skulle man vente til Kineserne for lanceret deres elbiler i Europa... Aiways u5... Eller en af BYD modellerne...


  • #3   3. apr 2021 Min næste bil kan meget vel blive en ID4.

    Pænt design, og har mulighed for de features jeg har brug for.


  • #4   4. apr 2021 Er der ikke noget med at man skal ind på skærmen for at koble alt muligt til og fra fordi der ingen kapper er i instrumentbrædtet?

  • #5   5. apr 2021 #2
    Ville aldrig købe en kineser.
    Men en PSA kunne jeg sagtens. Man kan få en let brugt ellert med en 320km rækkevide for 250.000kr. .
    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/5035035



  • #6   5. apr 2021 #5
    Du mener 318 km i rækkevidde... Hvis den er i økomode... Og hvorfor spilde sine penge på en fransk bil? Du kan for 50K mere få en tesla...

    Og jeg vil til hver en tid vælge en kinesisk bil frem for en fransk... De har langt bedre styr på teknikken... Bedre design... Og så er de ikke franske... Og det er altid et kæmpe plus at bilen ikke er fransk... Stod valget mellem en fransk bil og 4 spark i skridtet... Så var valget ikke så svært... Og når de 4 spark var overstået ville jeg kigge efter en rigtig bil og ikke noget fransk gylle...


  • #7   5. apr 2021 #5
    Se... for kun 18000 kr mere kan man få en bil der faktisk er værd at køre i: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/kia/e-niro/advance-5d/4992440
    En bil der i tests har kunnet køre over 400 km... uden at man skal slukke for aircon osv...
    Og den har bedre plads, pænere interiør (Det kræver så ikke så meget da interiøret i den Citroën er gyseligt) Og højest sandsynligt bedre garanti... Altså en bedre bil...


  • Niclas G
    Niclas G Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #8   5. apr 2021 #7 Jeg har noget erfaring med en e-niro og det er en rigtig god bil med en dejlig masse plads. Den kan man som du selv viser få til en fair pris.

  • #9   5. apr 2021 #8

    Nemlig... Nu har jeg ikke prøvet ID.4 og det er sikkert en udmærket bil... jeg vil bare ikke køre VW... smiley Der er dog mange problematiske ting du viser i videoen... tåbelig placering af knapper f.eks. Og en meget høj kant il bagagerummet.. Og ikke et interiør jeg ville kunne holde ud ret længe...

    E-niro må kun trække trailer i de absolut nyeste modeller... Men kun en meget lille en, hvilket jo er ubrugeligt...

    Måske når Aiways at komme på det danske marked inden jeg skal købe ny bil... Jeg håber lidt...


  • Niclas G
    Niclas G Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #10   5. apr 2021 Jeg ser frem til Aiways u5 kommer og glæder mig til at prøve den! #9 Jeg er helt enig i der er nogle uforståelige beslutninger taget både ved ID.3 og ID.4 og nogle af de ting håber jeg på bliver forbedret ved et refresh.

  • #12   5. apr 2021 #10
    Aiways U5 skulle komme her i April... Til under 400K... De anmeldelser jeg indtil nu har set af den, er ret positive... Nej det er ikke en racerbil... det er en stor SUV i BMW X5 størrelse... Med samme trælse køreegenskaber... Men den har en ok rækkevidde, og super meget plads... og opfylder alle mine krav... og så er den jo et udstyrsstykke med flere funktioner end du finder i langt dyrere biler...

    Designet er så lidt et "enten elsker man det eller hader det" design, men jeg kan nu godt lide det... Og da den er mere praktisk end tesla 3, så er den pludselig blevet mere interessant...


  • #13   5. apr 2021 #11

    men det er jo hele pointen ved at købe elbil... den er langt langt billigere at køre i... Og så er de ofte også ganske kvikke, da de ikke lige skal op i omdrejninger før de har kræfter jo...

    Men ja jeg er også en af dem der foretrækker at have en "rigtig" bil ved siden af på Benzin, og så bruge en elbil til transport frem og tilbage på jobbet...


  • #14   6. apr 2021 Også det jeg siger her hjemme, dieselbil til mig med de 2x36 km og en elbil til konens 2x8 og nogen gange 4x8 km. Skal vi nogen småture i weekenden så tager vi elbilen
    (hvis vi får en)


  • #15   7. apr 2021 Allan: kan olien godt nå at blive ordenlig driftvarm i en dieselbil på en tur som ikke er mere end 36km?

  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #16   7. apr 2021 #14
    Ja det er klart.
    2x36 km er umuligt i en elbil. smiley


  • #17   8. apr 2021 Men nu har vi for længst købt dieselbilen, den skal ikke ligge og køre 2x8 km, det dur slet ikke.

    I min Octavia 1.4 TSI der er gearkasse olien først varm når jeg kommer til Vejle, tænker ikke det er bedre i en hvilken som helst dieselhakker, heller ikke en Dacia/Renault/Nissan.

    JEG skal ikke ligge og køre i sådan en under-el-bil, men kan da godt tage den ind til byen engang i mellem.


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
    #18   9. apr 2021 “ JEG skal ikke ligge og køre i sådan en under-el-bil”

    Har du en nærmere begrundelse, eller er det bare en følelse?


  • #19   9. apr 2021 Jeg synes det er et rigtigt godt bud på en elbil, meget bedre end ID3, en skam den har arvet børnesygdommene fra ID3, men mon ikke VW får styr på det.

    Jeg ser den helt klart som et godt bud på en fornuftig elbil.

    Og med de nye Kia EV6 og Hyundai Ionic 5 og snart Tesla Model Y så begynder det sq at ligne noget, udvalget af elbiler stiger, og det er det eneste der betyder noget smiley


  • #20   9. apr 2021 #19
    Og begyndte mærkerne at lave pæne biler vil det hjælpe. Desværre skal elbiler åbenbart være et statement i designet. VW ville gå langt bedre succes med at lave deres normale biler som elbiler. Ligesom renualt ville havde haft meget større succes hvis de ikke havde lavet fluence men en Megané
    Tesla er stort set de eneste der har lavet en normalt udsende bil der ikke er et."se mig jeg køre Ellert ligesom Robert Døllhus"
    Ved godt mange mærker lave dem efter hånden og det er da et skridt i den rigtige retning for dem der gerne vil køre Ellert.
    Hvis jeg fik et hus ville jeg måske overveje en brugt C-Zero til pendling frem og tilbage på job.


  • #21   9. apr 2021 Jeg syntes ikke det er så slemt længere, sådan ser biler jo generelt ud i dag, kig på en ny BMW og de ser forfærdelige ud, eller kabinen på en ny Mercedes... Det er bare den vej designsproget går uanset hvad drivmiddel bilen måtte have.

    Vi er heldigvis kommet over den periode hvor en elbil var en Nissan Leaf, eller en BMW I3 eller en Mitsubishi imiev, der kan du sq tale om grimme og underlige biler.

    Og ja Tesla ramte den lige i røven i 2012 med Model S, som slet ikke ligner en elbil som de eller så ud dengang


    profilbillede
  • #22   9. apr 2021 Tesla Bjørn har også gang i en serie videoer om ID.4 og umiddelbart virker han ret begejstret i forhold til mange aspekter.
    Det eneste store kritikpunkt jeg opfattede at han havde var at han ikke var tilfreds med app'en og at der var nogle uoverensstemmelser mellem nogle af funktioner i App og i bilen.
    Man kan så diskutere hvor vigtig en app er for den gennemsnitslige bilkøber, jeg ville personligt ligge mere vægt på hvordan bilen er at køre i end hvad man kan fra en app på sin telefon.

    ID.4 ser dog efter min mening ud til at komme til at mangle noget på rækkevidden hvilket er lidt synd.

    Den kommende Mercedes EQS ser dog ud til at blive en af de første elbiler som kommer til at kunne konkurrere med Tesla Model S på rækkevidden, men den bliver nok heller ikke billig.
    Lad håbe at Mercedes elbiler i D og E segmentet kommer til at få en tilsvarende god rækkevidde og at det kan inspirere deres konkurrenter til også at levere elbiler med konkurrencedygtig rækkevidde.


  • #23   9. apr 2021 #18
    Kommentar til spørgsmål vedrørende Dacia Spring:
    Jeg ved jo at el-biler KAN rykke helt vildt, har kørt Tesla, så 0-100 på 19 sekunder er et NO GO i min bog, MEN måske kører den bedre end tallene siger.


  • #24   9. apr 2021 #23:
    Det er så 0-100 på 15 sekunder så vidt jeg kan se, men det er heller ikke synderligt hurtigt.
    Jeg har personligt ikke behov for at mit daglige transportmiddel kan klare 0-100 på under 5 sekunder (hvilket er en smal sag for de fleste Tesla), men kan den komme under 10 sekunder gør det jo ikke noget, men decideret at fravælge en for at den ikke kan ville jeg ikke.

    Faktisk har jeg lige tjekket op på 0-100 på den nye bil jeg går og venter på at få leveret, og der er 0-100 opgivet til 10 sekunder.


  • #26   9. apr 2021 Det var dig som havde den millitær model??

    Har du solgt den?

    15 sek til 100 kan jeg leve med.


  • #27   10. apr 2021 Jeg kan nå 200 på 15sekunder smiley

    Jeg vil gerne se den nye Hummer tage 0-100 på 3 sekunder før jeg tror på det smiley


  • #28   10. apr 2021 Hvis den er er fyldt med batterier så kan den vel nok gøre det.

  • #30   10. apr 2021 Lige præcis, men jeg tror stadig ikke de får den til til at flytte sig så hurtigt, det kniber selv en Model X

  • #31   10. apr 2021 #30: Men hvis Elon siger at Cybertruck kommer til at tage 0-100 så sluger du det vel råt smiley

  • #32   10. apr 2021 Kigger selv på ID 4 men finder også Skoda Enyaq spændende

    ID 3 er ihvertfald for lille med 3 børn men ID 4 eller Enyaq hvis vi skal have en ellert


  • #33   10. apr 2021 Martin P
    Var det ikke omkring 65.000 den kostede?


  • #35   10. apr 2021 Martin
    Hvad kører du så i nu?


  • #37   10. apr 2021 Morten J

    Bestemt, alt andet han har sagt af den slags har holdt vand, så han har trods alt lidt mere at have det i smiley

    De fleste skulle også se en Model S i aktion tilbage i 2012 før de troede på det smiley


  • #38   10. apr 2021 Tuning af en Dacia Spring.
    Læg elastikken dobbelt smiley


  • #39   11. apr 2021 Carsten:

    Ja, Elon leverer altid... Eller noget http://elonsbrokenpromises.com
    Og den side beskæftiger sig udelukkende med hans brudte løfter i forbindelse med Tesla og kommer slet ikke ind på Hyperloop, SpaceX og The Boring Company.

    GMC som skal lave den nye Hummer EV er en del af GM, som jo slet ikke har nogen erfaring med elbiler.
    De lavede i hvert fald slet ikke den første dedikerede og masseproducerede elbil før Elon Musk overhovedet dimitterede https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1


  • #40   11. apr 2021 Jeg kan intet finde på set site om at Elon har lovet at hans biler kunne køre stærkere end de rent faktisk kan smiley

    Men fedt med et helt website dedikeret til at prøve at sprede mistillid til ham smiley

    Som en klog engang sagde "You ain't nobody till somebody hates you" smiley smiley

    Og jeg siger jo ikke at de ikke kan, jeg siger bare at jeg gerne lige vil se det først smiley
    For skal vi lave en liste over hvad GM og de øvrige producenter har lovet af vidunder-batterier og teknologier som aldrig kommer til at se dagens lys, så skal det sq være et noget større website end det du linkede til smiley


  • #41   11. apr 2021 haha og de skal da lige have opdateret deres site lidt, og det meste af det handler bare om dato'er ikke at han ikke har leveret det han har lovet smiley

    https://insideevs.com/features/388623/tesla-superchargers-kazakhstan/

    Jeg tror mere på Elon end det elendige forsøg på at lave et website til at påvirke Tesla's aktier, det har jo tydeligvis også fejlet smiley


    profilbillede
  • #42   11. apr 2021 Ja det kan umuligt være fordi at der er noget om snakken at Elon ofte lover mere end han kan holde at ovennævnte side ikke er den eneste som beskæftiger sig med emnet.

    https://www.roadandtrack.com/news/a35350331/checking-in-on-all-the-promises-elon-musk-and-tesla-have-made/

    Denne her side udstiller også ret godt nogle af hans mere hjernedøde tweets https://elonmusk.today/


  • #43   11. apr 2021 At han har en underlig form for humor er da absolut ingen hemmelighed, det er også en del af hans charme smiley
    Jeg er klar over at du ikke kan lide manden, men det ændre ikke på at han ret ofte gør hvad han siger han vil gøre.
    Og har udrettet mere på ganske få år end nogen nogensinde havde turde håbe på


  • #44   11. apr 2021 Det vil sige du tror også på ham når han siger at Starship kommer til at blive brugt til langdistance persontransport på jorden?
    For ikke at snakke om hans feberdrøm om en elektrisk og supersonisk VTOL jet?

    Tesla selv har heller ikke for vane at holde hvad de lover, i hvert fald ikke tidsaspektet.
    Tesla har jo ikke engang formået at tjene penge på at sælge biler endnu.
    For 2020 har Tesla et overskud på USD 721 millioner, men der skal ikke et matematikgeni til at regne ud hvordan det regnskab havde set ud hvis ikke Tesla kunne sælge CO2 kvoter til andre bilfabrikanter, den del af deres forretning stod nemlig for USD 1580 millioner af deres indtjening.


  • #45   11. apr 2021 Jeg tror mere på det end at den nye Hummer kommer til at gå 0-100 op 3sekunder smiley

    Du lyder som en der har penge i at shorte Tesla aktier smiley


  • #46   11. apr 2021 Så ligger du sq højt på naivitets skalaen smiley

    Jeg har ingen økonomiske interesser i (eller imod) Tesla eller andre af Elons projekter.
    Jeg er bare imod at firmaer som Tesla og SpaceX kommer med så utopiske påstande som strider mod fysikkens love og almindelig sund fornuft.


  • #47   11. apr 2021 Morten J

    Det har alt hvad Elon allerede har opnået også gjort fra starten af, yet here we are smiley


  • #48   11. apr 2021 Hvad af det han allerede har opnået er det du mener som strider mod fysikkens love?

  • #49   11. apr 2021 Om det direkte strider imod fysikkens love ved jeg ikke, men det stred i hvert fald imod hvad alle andre mente der var muligt smiley

    Hele opbygningen af Tesla, den første Model S, Model X og så Model 3
    Hastigheden hvorpå man har udvidet produktions kapaciteten
    Opbygningen af Tesla eget superlade metværk
    Leveret flere biler end nogen havde turde gætte på, på så kort tid.
    SpaceX der fik løfte raketter til at lande vertikalt efter brug.
    SpaceX der som den første private virksomhed har sendt astronauter ud i rummet.
    Da de sendte StarMan ud i rummet (det syntes jeg selv var ret underholdende)
    Opbygningen af StarLink
    osv. osv. osv.

    Jeg kunne blive ved meget længe, og hver eneste gang har alle sagt at det var tåbeligt, og umuligt, og han var fantast og intet af det ville være muligt osv.

    And yet here we are smiley

    Men skal vi nu ikke lade være med at debattere det yderligere? da jeg tænker det ikke helt passer ind i emnet smiley


  • #50   11. apr 2021 Alt hvad Tesla har opnået er langt fra umuligt hvis man er villig til at smide penge efter det (producere og sælge biler uden at tjene på dem), hvilket Tesla tilsyneladende har været.
    Spørgsmålet er hvor fornuften ligger i det når de stadig ikke tjener penge på de biler de laver og sælger, det er CO2 kvoter der giver dem sorte tal på bundlinjen.
    Det sker også engang imellem at konventionelle bilproducenter laver projekter hvor man regner med at tabe penge på hver bil, og det kan der også komme fede biler ud af (Bugatti Veyron er her det første jeg kommer til at tænke på).
    Men et firma er ikke langtidsholdbart hvis hele forretningsplanen er at man konsekvent taber penge på ens produkter.

    SpaceX har jo ikke bragt noget nyt og revolutionerende på banen, raketter der lander vertikalt er ikke noget nyt, det gjorde McDonnell Douglas Delta Clipper allerede tilbage i 1990'erne.
    At det så pludselig er et privat selskab som sender materiel og personel ud i rummet er jo ikke noget revolutionerende.
    Det er jo ikke noget NASA ikke har gjort før, og ud fra de tal jeg har set tager SpaceX sig også rigtig godt betalt for deres offentlige kontrakter.
    I sådan en grad at selv NASA siger at det er blevet dyrere for dem at få ting i rummet end da de brugte rumfærgeprogrammet.
    De høje priser det lykkedes SpaceX at forhandle sig til for de offentlige kontrakter kan næsten betragtes som statsstøtte, og det benytter SpaceX så til at dumpe priserne på opsendelse af civilt udstyr i rummet og udkonkurrere de andre private konkurrenter.
    SpaceX halter efter og prøver at gøre hvad NASA allerede har gjort for mange år siden, det er der jo ikke noget revolutionerende i, deres situation er 100% bestemt af politiske beslutninger om at NASA ikke længere selv skulle stå for opsendelse, men at dette skulle outsources til private firmaer.


  • #51   11. apr 2021 Du bliver ved med at sige at de ikke har revolutioneret noget som helst... men nu har de trods alt tvunget hele bil industrien i en ny retning, og det samme med rumfart.

    Hvis de ikke kan noget som helst, så undre det mig at de gør så meget som de gør smiley
    Jeg håber du kommer over det smiley


  • #52   12. apr 2021 Fantes der serieproducerede elbiler før Tesla eksisterede? Ja, det eneste de har gjort der er at sælge en vare billigere end hvad det koster dem at producere for at skabe opmærksomhed om og sælge elbiler, det er der vist ikke meget revolutionerende i.
    Tesla eller ej, så er jeg ikke i tvivl om at elbiler var kommet før eller siden, Tesla har blot fremskyndet det ved at give de få som var klar til elbil et reelt alternativ til ICE.

    SpaceX har heller ikke bidraget med noget revolutionerende.
    Det de roder med nu er problemer NASA har løst for adskillige årtier siden, de prøver blot at reproducere resultaterne fordi man politisk har besluttet at NASA ikke længere selv skal løse opgaven men i stedet fokusere på andre opgaver.
    For at man skulle kunne argumentere for at SpaceX har revolutioneret noget som helst skal man vel også kunne pege på noget som de kan/gør som f.eks. NASA ikke selv kan eller allerede har gjort.


  • #53   12. apr 2021 And yet here we are smiley

    De har taget teknologier og gjort dem brugbare og gjort at masserne kan få adgang til dem.
    Fandtes der en elbil før Tesla? ja.. var der nogen der gad eje den? nej...


  • #54   13. apr 2021 Spøjst hvordan det så kunne tage så forholdsvis mange år før Tesla kunne tage kronen som bedst sælgende elbil fra Nissan Leaf, for sådan var der vel ikke nogen som gad eje?

    Først da Tesla introducerede Model 3 gjorde Tesla deres biler tilgængelig for masserne, og før det, ja der var Nissan Leaf kongen, men det er jo nemt at glemme når man har Elon brillerne på.


  • #55   13. apr 2021 Nissan leaf var jo til at lukke op og skide i... Og er det stadig... alt for kort rækkevidde... Før tesla 3 var der heller ingen der gad købe Leaf...

    Jeg er langt fra tesla fan... og har selv fravalgt tesla 3 da den desværre bliver for upraktisk... (Sedan biler er ubrugelige) Men det ændrer ikke på at Tesla faktisk skubbede udviklingen fremad... Uden dem tror jeg heller ikke på at udviklingen med elbiler var nået til hvor den er i dag... Tesla stillede sig forrest og fik resten til at sige: "Vi skal slå dem der"


  • #56   13. apr 2021 Morten
    Nu vil jeg også vove den påstand at der er en lille smule prisforskel på en Nissan Leaf og en Tesla Model S smiley

    Du kan vende og dreje det som du vil, elbils revolutionen har intet med Nissan Leaf at gøre og alt med Tesla at gøre


  • #57   13. apr 2021 Cody: Der var jo lige præcis mange som ville købe en Leaf og det ville de fordi den kunne klare deres behov og rent faktisk var til at betale i modsætning til Tesla Model S.
    Vi kan sagtens blive enige om at Tesla har været med til accelerere elbil udviklingen, men jeg mener at det er at strække den at sige at de har revolutioneret den.

    Carsten: Ja lige præcis, der er stor forskel på prisen på en Leaf og en Model S.
    Det som skal til for at revolutionere bilmarkedet er biler den brede befolkning har råd til.
    Lige præcis derfor var det også Ford Model T og ikke Rolls-Royce Silver Ghost som revolutionerede bilen i begyndelsen af 1900-tallet.

    Det kan godt være at mange spirende elbil ejere drømmede om en Tesla, men tallene viser jo tydeligt at det ikke var dem de købte, de var simpelthen for dyre for den brede befolkning.
    Det har først ændret sig med Model 3.


  • #58   13. apr 2021 Er du ikke snart færdig Morten, vi har forstået dit budskab, men er desværre ikke enige, og så er den vidst ikke længere smiley

  • #59   13. apr 2021 Jeg bliver aldrig færdig så længe folk bliver ved med at lade sig forblænde af Elons BS.

  • #60   13. apr 2021 ok, jamen så har du da et korstog du kan gå op i smiley

    profilbillede
  • #61   14. apr 2021 Som der står i FDM Motor 3/2021
    ID.4 leverer det en elbil skal
    God plads
    God rækkevidde
    God ladetid
    Gode køreegenskaber
    Og en krog til traileren
    Det ligner en succes


  • #62   14. apr 2021 #61
    Den er bare røvgrim og kedelig at se på...


  • #63   14. apr 2021 Det er der mange biler der er, ID3 er meget grimmere end ID4
    Og hvad folk vil med en crossover/suv er mig en gåde


  • #64   14. apr 2021 #63
    Tja jeg kigger selv efter SUV, Pga plads og praktikalitet... Skal have hund med i bilen ofte f.eks.... Hvad folk vil med en sedan er mig en gåde... smiley

    Bor på landet hvor en SUV med større frihøjde og evt. 4x4 altså er meget praktisk, specielt til vinter... Ja jeg måtte gå væk fra ELbil idéen igen på trods af jeg næsten var overbevist om at det var det bedste valg... Der var bare for mange af de ting jeg skal bruge bilen til som ikke kunne lade sig gøre med en elbil (i den prisklasse jeg kigger på) Så det var sgu lidt ærgeligt...


  • #65   14. apr 2021 #62 Cody

    Om ID.4 er pæn eller ej det er en smag sag nogen er til moderen andre er til datteren

    Personligt syntes jeg ID.4 er pænere end ID.3
    Ligesom jeg syntes en rigtig Tesla er en model X

    Men sådan er vi alle så forskellige heldigvis da
    Hold op hvor ville det være kedeligt hvis vi alle kørte rundt i de samme biler

    Mht EL-Bil så glæder jeg mig stadig til at se Skoda Enyaq som bliver et “modsvar” til ID.4


  • #66   14. apr 2021 Per B

    Kig ikke længere smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=mrTeMkxzIDM&ab_channel=RundtomBiler

    Hvor er det snoldet at alle modeller kun kan lade med 50kw med mindre man tilkøber "hurtig ladning" som så er 125kw..
    Det ser sq lidt tamt ud som Tesla mand hvor bilen bare æder 250kw som standard..
    Det det er rent og skær papir arbejde for bilerne kan det helt sikkert fra fabrikken


  • #67   14. apr 2021 #66

    Carsten - Tak for linket
    Blev egentlig bekræftet i at jeg syntes stadigvæk Enyaq er federe end ID.4

    Og ja Tesla er måske bare bedre på nogle punkter men vores økonomi rækker ikke lige til en Model X som jeg syntes er en fed bil

    Mht hurtig ladning så betyder det vel ikke så meget i det daglige hvor man lader hjemme om natten men klart på en ferietur så betyder det lidt

    Og Tesla er vel nærmest en religion lidt ligesom folk der er helt vilde med VW og selv mener det er meget bedre end alt andet

    Personligt så har vi pt en VW men det er hverken bedre eller ringere end nogle af de andre biler vi har haft både BMW og Mercedes var bedre/federe og kørte bedre og Ford er ligeså god som VW i vores optik

    Det eneste man kan sige at man får hos VW er at man betaler lidt mere for lidt mindre og de autoriserede værksteder er så højrøvede at de kan skide i en postkasse uden at stå på tæer smiley smiley

    Og griner endnu mere når man ser deres prisliste på timepriser så vidner det lidt om snobberi når meget af teknikken i de forskellige biler er det samme
    Audi 995,-
    VW 895,-
    Seat og Skoda 795,-
    Touareg 1395,-
    A7-Q7-Q8 1495,-


  • #68   14. apr 2021 Det er sjældent man skal bruge hurtigladning ja, men når man så en sjælden gang skal, så skal der altså også være smæk på.

    Du skulle taget et kig på Tesla Model Y


  • #69   14. apr 2021 Tesla Bjørn som nok er en af de grundigste elbil testere og formodentlig også mest velinformerede virker meget imponeret over ID.4.
    Jeg kan klart anbefale at se hans anmeldelser af bilerne hvis man overvejer dem, de findes på hans YouTube kanal:
    https://www.youtube.com/user/bjornnyland


  • #70   14. apr 2021 Jeg faldt også lige over en ny YouTube kanal i dag.
    Mere specifikt disse to videoer om Elon Musk, der var meget om ham jeg ikke vidste i forvejen.

    Carsten, du skal nok lade være med at se videoerne så din verden ikke styrter i grus.

    https://youtu.be/c-FGwDDc-s8

    https://youtu.be/DopFo1rjAr4


  • #71   14. apr 2021 Den besættelse du har er altså ikke sundt for dig smiley smiley

    Når jeg ligger sådan noget op om VW så går alle amok jo smiley smiley smiley


  • #73   14. apr 2021 Her er en dokumentar om VW smiley smiley smiley smiley smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=dKef1JFpiCA&ab_channel=Jaxwagen


  • #74   15. apr 2021 Jeg tror ikke jeg vil kalde det en besættelse, men jeg har hvad jeg selv vil betegne som en sund skepsis over for den slags personer som Elon Musk, ligesom jeg også havde det for Elizabeth Holmes.
    Man skal bare ikke tage alt hvad sådan nogle siger for gode varer.


  • #75   15. apr 2021 Dokumentar og dokumentar, det er vist nærmere satire smiley

    Til trods for adskillige konspirations teorier om at Hitler slap fra anden verdenskrig i live tvivler jeg nu alligevel på at han var i live til at overvære Diesel Gate.

    Edit: tjekkede lige hans fødselsdato, hvis han skulle være i live i 2015 hvor Diesel Gate udspillede sig skulle han have været over 125 år gammel smiley


  • #76   15. apr 2021 Som Hitler ville sige "Das its gaaaass! du kanst es tagen kanst du!" smiley

    Det anfægter i øvrigt biler tilbage til 2008 smiley


  • #77   15. apr 2021 Ja tyskerne har åbenbart en forkærlighed for gas, Golf 8 skulle også snart komme med en TGI motor igen og Polo fås også med TGI motor smiley
    Men de lavede efter sigende også en række omfattende forsøg i 1940'erne som beviste fortræffelighederne ved anvendelse af gas smiley

    Ja min tidligere Polo TDI fra 2011 var så vidt jeg husker også omfattet af Diesel Gate, men jeg ejede den ikke da det kom frem.
    Miljø er så det fjerneste fra mine tanker når jeg køber bil, så det er ikke noget der rører mig.


  • #78   16. apr 2021 Om man tænker på miljø eller ej, så ændre det ikke på at de har snydt med noget som kunne undgå en masse bøder, ligesom de har gjort med ID3 som havde iiiih åååh så fantastiske salgstal.. som så viste sig at en stor del af de solgte biler bare var solgt på papir til VW selv... igen for at spare millioner i CO2 bøder.
    VW er bare stormestre i at omgå reglerne, og det gør deres troværdighed meget ringere end f.eks. Elons hvis du spørg mig


  • #79   16. apr 2021 Man skal være meget naiv hvis man tror at VW er de eneste eller de værste til at snyde eller omgås regler, det er bare dem som er blevet taget.
    Problemet er at der fra politikernes side stilles nærmest urimelige krav til emissionerne.
    Kravene er i hvert fald urimelige hvis vi nogenlunde skal bibeholde vores levestandard og mobilitet.
    Elbilerne kommer jo bare ikke natten over og der er stadig flere punkter hvor en elbil er underlegen og vil medføre forringet levestandard og mobilitet.
    Hvis man vil bevare det moderne samfund vi har må de krav som stilles til omstillingen komme i et tempo hvor det er teknologisk og økonomisk muligt at overholde dem.
    Alternativt kan man bare forbyde alt teknologi og smide os alle sammen tilbage til middelalderen.

    Tesla slår selv på en grøn dagsorden, men når alt kommer til alt så tjener de jo penge på salg af benzin og diesel biler i form af CO2 kvoter som sælges til andre bilfabrikanter som så kan undgå bøder.
    Hvis tesla virkelig ønskede selv at kunne pudse glorien og fremme overgangen til elektrisk mobilitet så burde de jo ikke sælge deres CO2 kvoter men i stedet lade deres konkurrenter betale de bøder som de er forpligtet til, det ville jo kun gøre ICE mindre profitabelt og styrke BEV.


  • #80   16. apr 2021 Det er da helt fint at Tesla tjener penge på at sælge deres kvoter, så fungere systemet jo som det skal, dem som ikke overholder reglerne bliver straffet, og pengene går til virksomheder som så bruger dem på at bygge fabrikker og udvide produktion af elbiler.

    Men det VW gør svare til at fuske papirarbejde så biler der står på deres lager er registreret som solgt, og derfor får de C02 kvoter som de så ville kunne sælge hvis de havde overskud, og det er sq noget fusk.
    En bil er ikke solgt før den er i en kundes hænder

    Og i forhold til levestandard, så er min Tesla suverænt det lækreste køretøj jeg nogensinde har haft. Det er et kæmpe skridt op af i forhold til hvad jeg har haft tidligere.
    Så det kan jeg slet ikke følge


  • #81   16. apr 2021 Ja men mon ikke dem som køber CO2 kvoterne slipper billigere end med bøder, hvilket jo underminerer formålet.
    I stedet for bøder som betales til en fælles kasse hvor de folkevalgte politikere kan beslutte hvad pengene skal bruges på så ryger pengene over i en privat virksomhed.

    Hvis man nu indførte at man fik credits hver gang man kørte forbi en af politiets fotovogne med en fart som var lavere end hastighedsgrænsen og så kunne sælge sine credits til fartsyndere som blev taget til en lavere pris end hvad bøden måtte være, ville det så være en fair løsning?

    Nu har jeg ikke hørt noget om at VW skulle have solgt biler til sig selv, men hvem bestemmer definitionen på en kunde? Det er jo ikke kun privatpersoner som må købe biler.
    VW kunne jo teoretisk set godt sælge biler fra et produktions selskab til et andet selskab med formål at teste, udvikle eller bruge bilerne på en anden måde.
    Hvad de så ikke kan er hvis de derefter sælger dem videre til privatpersoner er at få CO2 kvoter igen for samme bil.


  • #82   16. apr 2021 Det er biler der er "solgt" til forhandlere der nu står ude hos dem og venter på at der rent faktisk kommer en rigtig kunde og køber dem, det er svindel og humbug.

    Alternativet til det du foreslår er at så må ingen producere andet end elbiler fra i dag!
    Grunden til at reglerne er så "bløde" er jo for at give dem en chance for at sadle om, for de har jo ikke fået sig nosset sammen til at gøre det i tide, så sætter man kravene som en fotofælde, så ville det taget livet af dem


  • #83   16. apr 2021 Mht. levestandard så var det en kommentar på hvis man strammede skruen så meget over for ICE at man defacto forbyder alt andet en BEV, og det vil da være en kæmpe forringelse af levestandard og mobilitet da der på nuværende tidspunkt ikke er kapacitet til at producere elbiler nok til at dække efterspørgslen på alle biler hvis ICE er forbudt.
    I så fald skal man vænne sig til at biler det er noget kun de rige har.

    Mht. at Tesla er det lækreste køretøj du har haft så er min kommentar at Tesla jo heller ikke ligefrem den billigste løsning som er noget alle og en hver har råd til.
    Billigere elbiler har markant ringere rækkevidde og ladehastighed end Tesla.
    Derudover har du som jeg husker det mulighed for opladning både hjemme og på arbejde, hvilket er heldigt for dig.
    Men hvad med dem som kun har råd til en billig elbil med elendig rækkevidde og en ladehastighed som er til grin, og samtidig bor i lejlighed uden mulighed for at lade bilen når de sover og heller ikke med mulighed for opladning på arbejde

    At du så ikke har haft biler tidligere som har kunne måle sig med Tesla ift. levestandard kan så måske skyldes at du enten har brugt for lidt penge på bil eller brugt dem på den forkerte bil *HOST*Opel*HOST* eller en kombination af de to.
    For Tesla er langt fra toppen af poppen, ud over lige præcis BEV teknologi og evnen til at montere en "iPad" midt i kabinen.


  • #84   16. apr 2021 Det kan du vende og dreje som du vil, men jeg synes bestemt at de Insignia'er jeg har haft har været på linje med Audi og hvad ellers i komfort og udstyr, og til væsentligt billigere penge, og det rykker dine snobbede fordomme ikke noget på smiley
    Og banelængder bedre end mange af de små kasser der køre rundt.

    Tesla'en har så bare også hestekræfter, tech og en total økonomi som bare er latterligt billigt i forhold.

    Nej men det er ikke sikkert man kan få en oplader hvis man bor i lejlighed.
    Men bor du i indre København eller andre tæt populeret steder kan du risikere at du slet ikke kan få en parkeringsplads uanset hvad drivmiddel bilen måtte have.
    Du må da trods alt parkere gratis i de større byer hvis man har en elbil, så det er da klart en fordel i det aspekt.


  • #85   16. apr 2021 Nu har jeg aldrig fået prøvet en Insignia, men må medgive at de på papiret ser lækre ud, den erfaring jeg har med Opel er med deres små pispotter, og der min erfaring af der er andre fabrikanter som laver langt mere lækre pispotter end Opel smiley

    Hestekræfterne i en Tesla kan selvfølgelig være sjove nok, men er for et transportmiddel lidt irrelevant. Personligt tror jeg at det havde været smart hvis Tesla ikke have droppet Long Range RWD versionen af Model 3, for sådan en er jo kongen af effektivitet og rækkevidde og har mere end rigeligt power til almindelig brug.

    Selv om totaløkonomien kan være fin i en Tesla eller anden BEV for den sags skyld, så ændrer det ikke på at anskaffelsesprisen afholder mange fra at købe en BEV.
    At totaløkonomien er bedre i en BEV kontra ICE er irrelevant hvis man ikke har råd til den højere indstigningspris i en BEV og ikke kan få banken med på ideen.
    Men jeg satser da på at BEV'ere bliver billigere som forudset så man i fremtiden kan købe en lille billig BEV som stadig har en brugbar rækkevidde til længere ture, for så vil der for alvor ske store ændringer af hvilket drivmiddel de biler som sælges benytter.

    Ja gratis parkering af elbil er da et plus hvis man er løbet tør for strøm og ikke har mulighed for at få den ladet op hvor man bor/parkerer om natten.


  • #86   16. apr 2021 "at totaløkonomien er bedre i en BEV kontra ICE er irrelevant hvis man ikke har råd til den højere indstigningspris i en BEV "

    Det er jo liige præcis forkert!
    Det er total økonomien i en Elbil og i særdeleshed Tesla'en der gør at jeg overhovedet havde råd til sådan en bil.
    Besparelserne ved at eje bilen har gjort at jeg kunne købe en bil til den dobbelte pris af hvad jeg ellers ville kunne have gjort i benzin eller diesel.
    Mine besparelse i brændstof alene betaler tæt på 50% af mit lån på bilen. og så er besparelserne på grøn ejerafgift og ingen service slet ikke regnet med.
    Jeg sidder for det samme i måneden i en sprit ny Tesla som jeg gjorde i en 9år gammel dieselbil jeg havde før

    Det er fint at du har nogle sjove forudindtaget holdninger til tingene men det er kun din holdning og det ændre ikke på realiteten af tingene


  • #87   16. apr 2021 Kunne du også have købt en Tesla hvis du f.eks. var registreret i RKI?

    Jeg snakker med mange som godt kunne tænke sig at prøve en elbil næste gang, men syntes de er for dyre at købe.
    Det er fakta at det er en af de ting som holder folk fra at vælge elbiler.
    At det så i det lange løb er billigere at vælge elbil er en anden sag, men det er sagen uvedkommen hvis det er indstigningsprisen og evt. finansiering af denne som er en hæmsko.

    Jeg undrer mig også ofte over folk som bor i lejebolig, for i det lange løb er der ingen tvivl om at det er billigere selv at eje sin bolig, men derfor er der stadig rigtig mange som ikke har råd til "indstigningsprisen" på boligmarkedet selv om de vil kunne spare penge i det lange løb.


  • #88   16. apr 2021 Der er sq da mange ting man ikke kan købe hvis man står i RKI, hvad har det med sagen at gøre? smiley smiley

    Så må man jo prioritere sine penge lidt smartere ikke? smiley
    Det kan elbiler jo ikke gøre for smiley


  • #89   16. apr 2021 Jeg siger ikke at elbiler kan gøre for det (andet end at de kan lade være med at være så dyre, men det er jeg ikke i tvivl om nok skal ændre sig).
    Jeg siger bare at det er en væsentlig hæmsko for at opnå en højere hastighed på overgangen til elbiler.
    Man kan i dag gå ud og købe en billig pisæske som kører på benzin som er langt billigere end hvad en ordenlig og brugbar elbil koster brugt.
    Pisæsken som kører på benzin vil uden tvivl have en langt bedre rækkevidde end elbilen og en hurtig optankningstid.
    Sådan en bil kan ret mange der både står i RKI og generelt bare ikke prioriterer sine penge fornuftigt sagtens gå ud at købe kontant, men det vil være langt sværere for dem at gå ud og købe en brugbar elbil hvis den koster mere og finansieringen af den højere pris er et problem for dem.

    Kigger man på bilbasen efter elbiler under 50.000kr så er der et par Renault Fluence samt nogle Citroën C-Zero/Mitsubishi i-MiEV, til sammenligning kan man få markant mere bil for pengene hvis man kigger benzin.
    Specielt hvis rækkevidde er et issue.


  • #90   16. apr 2021 Der er da en bruger herinde der har købt en fin Renault Zoe for 63.000.
    Og der kommer mange flere brugte jo flere biler der kommer på markedet, det problem skal nok løse sig selv


  • #91   16. apr 2021 Ja det har jeg også godt set, men tror ikke du finder mange som vil sælge deres Zoe for 63.000kr med mindre det er en med lejet batteri, og så kan det jo være lige meget.
    Men det sker selvfølgelig en gang imellem at folk sælger en bil til under markedspris hvis de enten skal af med den hurtigt eller alternativt har fået en hjerneblødning.


  • #92   16. apr 2021 Men jeg skal da lige love for at der er sket noget på brugtpriserne på Tesla Model 3 siden jeg solgte min.
    Min var en Long Range Performance minus, 1år gammel med 20.000km på klokken og den solgte jeg til en gammel studiekammerat til hvad der på det tidspunkt var en forholdsvis lav "vennepris" på 420.000kr.
    Nu kan jeg se der er en "rigtig" performance til salg også med 20.000km til 414.500kr.
    Der er også et par almindelige Long Range med lignede km tal til lige under 400.000kr.


  • #93   16. apr 2021 Grunden til at de har taget et dyk er parallelimport fra af "brugte" biler fra Tyskland der er solgt med incentiver på, som så systematisk er blevet udnyttet til export af forhandlere.
    Det hul bliver lukket om nogle dage så vidt jeg har læst


  • #95   16. apr 2021 Reglerne har være at en bil skal være minimum 6 måneder gammel og have kørt 6.000km for at kunne blive betragtet som "brugt" og kan så sælges til udlandet.

    Det krav bliver nu hævet til noget meget højere for at undgå det "snyd" der sker nu

    Jeg skal lige se om jeg kan finde nogle artikler om det


  • #97   16. apr 2021 En Model S 85 er da efterhånden også ved at være så langt nede i pris at de kunne være interessante.
    Mon ikke rækkevidde på dem incl. degradering er noget der ligner rækkevidden på en ID.4.


  • #99   16. apr 2021 Erik

    Der er ingen der snakker om registreringsafgift her?
    Der er ikke ret meget afgift på en elbil så det er slet ikke et issue.
    Det drejer sig præcist om at folk misbruger den Tyske tilskudsordning til at indkøbe biler væsentligt billigere på den måde og så sælge dem til export så snart det er muligt.
    og forhandlere gør det systemetisk sammen med private kunder, ved at få dem til at kæbe bilen og så lave en salgsopstilling på den, så man kan reservere bilen til når den har kørt præcist de 6.000km og har rundet 6måneder

    "Beholdningsperioden for at kræve tilskuddet skal forlænges betydeligt. Du har kun ret til finansiering, hvis du opbevarer køretøjet i mindst 23 måneder efter købet"


  • #100   16. apr 2021 Morten

    ja bestemt, priserne er ved at være fornuftige, og kigget man på Tesla Bjørn som lige har købt sin gamle Model S tilbage så er degradering ikke et stort issue på dem


  • #101   16. apr 2021 Nej degradering ser ikke ud til at være det store problem.
    Men der kan selvfølgelig være mange andre komponenter som fejler på en bil med et par hundredetusinde kilometer på klokken.
    Men det er næsten risikoen værd at satse på en gammel Model S hvis man er på udkig efter en Tesla når man kan få den billigere end en Model 3 SR+.


  • #102   16. apr 2021 Ja absolut
    Da jeg selv skruer en del i biler ville jeg heller ikke være bange for at hoppe på sådan en, de mekaniske ting der kommer på sådan en er ret standard i forhold til alle andre biler.


  • #104   16. apr 2021 Erik

    2 år er jo en evighed når vi snakker elbiler, folk vil have det nye her og nu.
    Og det er da federe at købe en billig bil fra Tyskland der er stort set sprit ny, i stedet for en 23 måneder gammel bil der har gået gud må vide hvor meget.
    Over den tid der vil prisforskellen jævne meget mere ud end på en 6 måneder gammel bil.
    Så jeg tror bestemt deres ændringer vil virke


  • #106   17. apr 2021 Men kan man købe en 2 år gammel ellert der kun har kørt 5-10.000 km, så er det vel ok.

  • #107   17. apr 2021 Jeg ved faktisk ikke om de hæver kravet til km også, det har været 6.000km som minimum indtil nu, det ville være logisk at de også hæver det tal

  • #108   17. apr 2021 Tja... Så længe rækkevidden på elbiler kun er teoretisk, og en fejlmargin på næsten 60% tillades Så er det alligevel svært for mange at gennemskue hvilken Elbil der faktisk kan opfylde deres behov... F.eks. var jeg meget interesseret i den nye Aiways der kommer... Fin rækkevidde på papiret... Men når den så testes i virkeligheden i regnvejr og lave temperaturer, så blev de 410 km pludselig til 170 km... Det er jo pludselig totalt ubrugeligt... ID4 er ikke super meget bedre... lover lang rækkevidde men kan kun levere det halve...

    Utroligt nok fås den nye Mustang Mach-E til 400K... De lover også lidt over 400 km men ved test giver den 350 km... Se så begynder det at blive brugbart.,.. Og bilen er langt mere praktisk end tesla til samme pris... (= tesla 3)
    med den udvikling vil Tesla tabe stort på elbils fronten hvis de ikke snart opgiver nogle mere realistiske km-tal


  • #109   17. apr 2021 Du skal sammenligne Mustangen med Model Y ikke 3 smiley

  • #110   17. apr 2021 Cody:
    Min erfaring er at absolut den bedste måde at evaluere en elbils rækkevidde (ud over at køre i den) er at bruge A Better Route Planner (ABRP) og så beregne forskellige lange ruter, gerne med fem til ti minus grader og nedbør slået til.
    Det er ikke 100% præcist, men giver en ret god indikation af hvad man kan forvente.

    Derudover skal du huske at de rækkevidder som er opgivet på bilerne er lavet efter en fastsat testcyklus og det er så vidt jeg ved et lovkrav at de opgiver rækkevidden efter disse, så hvis du ikke bruger bilen præcis som i testcyklussen så vil du selvfølgelig ikke få samme rækkevidde.
    Tesla Bjørn har også et google sheet (regneark) med rækkevidden på de elbiler han har testet ved henholdsvis 90 og 120 km/t, hvilket også giver en god indikation af hvad bilen kan.
    Personligt er jeg mere interesseret i rækkevidde ved 130 km/t, men det kan man som tidligere nævnt få en god indikation af med ABRP.


  • #111   17. apr 2021 #109

    Hvis vi sammenligner med Tesla Model Y, så taber tesla endnu mere: https://www.edmunds.com/car-news/electric-car-range-and-consumption-epa-vs-edmunds.html
    Faktisk vinder Tesla 3 på rækkevidden, men er sygt upraktisk...


  • #112   17. apr 2021 Morten J

    producentens rækkevidde tal, er et teoretisk tal regnet ud fra EPA standard... så nej de testes reelt set ikke...

    Brændstof biler testes... men på et rullefelt... som igen ikke har en skid med virkeligheden at gøre...


  • #113   17. apr 2021 Cody:
    Det er kun rigtigt for EPA angivelserne som bruges i USA.
    I EU skal producenterne opgive det i henhold til WLTP normen som er baseret på test.
    F.eks. Er ID.4 opgivet til 418 km iht. EPA og 501 km iht. WLTP.


  • #114   18. apr 2021 Hvilket jo bare viser at WLTP normen er endnu mere ubrugelig jo... Selv når EPA er unøjagtig og for optimistisk... Så er WLTP normen endda endnu mere forkert jo... altså ganske ubrugelig...

  • #115   18. apr 2021 Problemet er at ingen bruger deres bil ens, så man vil aldrig kunne lave en testnorm som er retvisende for alle, det er simpelthen en umulighed.
    Det man skal bruge WLTP normerne til er heller ikke at se hvordan en given bil dækker ens behov, men nærmere at sammenligne forskellige biler fra forskellige producenter.
    Da alle tester efter samme norm gør det jo nemt at sammenligne.


Kommentér på:
VW ID.4 anmeldelse

Annonce