3.468 visninger
|
Oprettet:
VW ID.4 anmeldelse {{forumTopicSubject}}
VW ID.4 er den tyske mastodonts bedste bud på en prisvenlig elbil.
https://www.youtube.com/watch?v=lZc5XAMPbIM
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Kia/Hyundai er længere fremme. Samme er Citroen og Peugeot.
Og selvfølig Tesla
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 948
Pænt design, og har mulighed for de features jeg har brug for.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.583
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Ville aldrig købe en kineser.
Men en PSA kunne jeg sagtens. Man kan få en let brugt ellert med en 320km rækkevide for 250.000kr. .
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/5035035
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Du mener 318 km i rækkevidde... Hvis den er i økomode... Og hvorfor spilde sine penge på en fransk bil? Du kan for 50K mere få en tesla...
Og jeg vil til hver en tid vælge en kinesisk bil frem for en fransk... De har langt bedre styr på teknikken... Bedre design... Og så er de ikke franske... Og det er altid et kæmpe plus at bilen ikke er fransk... Stod valget mellem en fransk bil og 4 spark i skridtet... Så var valget ikke så svært... Og når de 4 spark var overstået ville jeg kigge efter en rigtig bil og ikke noget fransk gylle...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Se... for kun 18000 kr mere kan man få en bil der faktisk er værd at køre i: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/kia/e-niro/advance-5d/4992440
En bil der i tests har kunnet køre over 400 km... uden at man skal slukke for aircon osv...
Og den har bedre plads, pænere interiør (Det kræver så ikke så meget da interiøret i den Citroën er gyseligt) Og højest sandsynligt bedre garanti... Altså en bedre bil...
apr 2021
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Nemlig... Nu har jeg ikke prøvet ID.4 og det er sikkert en udmærket bil... jeg vil bare ikke køre VW... Der er dog mange problematiske ting du viser i videoen... tåbelig placering af knapper f.eks. Og en meget høj kant il bagagerummet.. Og ikke et interiør jeg ville kunne holde ud ret længe...
E-niro må kun trække trailer i de absolut nyeste modeller... Men kun en meget lille en, hvilket jo er ubrugeligt...
Måske når Aiways at komme på det danske marked inden jeg skal købe ny bil... Jeg håber lidt...
apr 2021
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Aiways U5 skulle komme her i April... Til under 400K... De anmeldelser jeg indtil nu har set af den, er ret positive... Nej det er ikke en racerbil... det er en stor SUV i BMW X5 størrelse... Med samme trælse køreegenskaber... Men den har en ok rækkevidde, og super meget plads... og opfylder alle mine krav... og så er den jo et udstyrsstykke med flere funktioner end du finder i langt dyrere biler...
Designet er så lidt et "enten elsker man det eller hader det" design, men jeg kan nu godt lide det... Og da den er mere praktisk end tesla 3, så er den pludselig blevet mere interessant...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
men det er jo hele pointen ved at købe elbil... den er langt langt billigere at køre i... Og så er de ofte også ganske kvikke, da de ikke lige skal op i omdrejninger før de har kræfter jo...
Men ja jeg er også en af dem der foretrækker at have en "rigtig" bil ved siden af på Benzin, og så bruge en elbil til transport frem og tilbage på jobbet...
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.583
(hvis vi får en)
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
Ja det er klart.
2x36 km er umuligt i en elbil.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.583
I min Octavia 1.4 TSI der er gearkasse olien først varm når jeg kommer til Vejle, tænker ikke det er bedre i en hvilken som helst dieselhakker, heller ikke en Dacia/Renault/Nissan.
JEG skal ikke ligge og køre i sådan en under-el-bil, men kan da godt tage den ind til byen engang i mellem.
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
Har du en nærmere begrundelse, eller er det bare en følelse?
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jeg ser den helt klart som et godt bud på en fornuftig elbil.
Og med de nye Kia EV6 og Hyundai Ionic 5 og snart Tesla Model Y så begynder det sq at ligne noget, udvalget af elbiler stiger, og det er det eneste der betyder noget
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Og begyndte mærkerne at lave pæne biler vil det hjælpe. Desværre skal elbiler åbenbart være et statement i designet. VW ville gå langt bedre succes med at lave deres normale biler som elbiler. Ligesom renualt ville havde haft meget større succes hvis de ikke havde lavet fluence men en Megané
Tesla er stort set de eneste der har lavet en normalt udsende bil der ikke er et."se mig jeg køre Ellert ligesom Robert Døllhus"
Ved godt mange mærker lave dem efter hånden og det er da et skridt i den rigtige retning for dem der gerne vil køre Ellert.
Hvis jeg fik et hus ville jeg måske overveje en brugt C-Zero til pendling frem og tilbage på job.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Vi er heldigvis kommet over den periode hvor en elbil var en Nissan Leaf, eller en BMW I3 eller en Mitsubishi imiev, der kan du sq tale om grimme og underlige biler.
Og ja Tesla ramte den lige i røven i 2012 med Model S, som slet ikke ligner en elbil som de eller så ud dengang
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Det eneste store kritikpunkt jeg opfattede at han havde var at han ikke var tilfreds med app'en og at der var nogle uoverensstemmelser mellem nogle af funktioner i App og i bilen.
Man kan så diskutere hvor vigtig en app er for den gennemsnitslige bilkøber, jeg ville personligt ligge mere vægt på hvordan bilen er at køre i end hvad man kan fra en app på sin telefon.
ID.4 ser dog efter min mening ud til at komme til at mangle noget på rækkevidden hvilket er lidt synd.
Den kommende Mercedes EQS ser dog ud til at blive en af de første elbiler som kommer til at kunne konkurrere med Tesla Model S på rækkevidden, men den bliver nok heller ikke billig.
Lad håbe at Mercedes elbiler i D og E segmentet kommer til at få en tilsvarende god rækkevidde og at det kan inspirere deres konkurrenter til også at levere elbiler med konkurrencedygtig rækkevidde.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.583
Kommentar til spørgsmål vedrørende Dacia Spring:
Jeg ved jo at el-biler KAN rykke helt vildt, har kørt Tesla, så 0-100 på 19 sekunder er et NO GO i min bog, MEN måske kører den bedre end tallene siger.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Det er så 0-100 på 15 sekunder så vidt jeg kan se, men det er heller ikke synderligt hurtigt.
Jeg har personligt ikke behov for at mit daglige transportmiddel kan klare 0-100 på under 5 sekunder (hvilket er en smal sag for de fleste Tesla), men kan den komme under 10 sekunder gør det jo ikke noget, men decideret at fravælge en for at den ikke kan ville jeg ikke.
Faktisk har jeg lige tjekket op på 0-100 på den nye bil jeg går og venter på at få leveret, og der er 0-100 opgivet til 10 sekunder.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.583
Har du solgt den?
15 sek til 100 kan jeg leve med.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jeg vil gerne se den nye Hummer tage 0-100 på 3 sekunder før jeg tror på det
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.583
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 656
ID 3 er ihvertfald for lille med 3 børn men ID 4 eller Enyaq hvis vi skal have en ellert
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.583
Var det ikke omkring 65.000 den kostede?
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.583
Hvad kører du så i nu?
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Bestemt, alt andet han har sagt af den slags har holdt vand, så han har trods alt lidt mere at have det i
De fleste skulle også se en Model S i aktion tilbage i 2012 før de troede på det
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.583
Læg elastikken dobbelt
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Ja, Elon leverer altid... Eller noget http://elonsbrokenpromises.com
Og den side beskæftiger sig udelukkende med hans brudte løfter i forbindelse med Tesla og kommer slet ikke ind på Hyperloop, SpaceX og The Boring Company.
GMC som skal lave den nye Hummer EV er en del af GM, som jo slet ikke har nogen erfaring med elbiler.
De lavede i hvert fald slet ikke den første dedikerede og masseproducerede elbil før Elon Musk overhovedet dimitterede https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Men fedt med et helt website dedikeret til at prøve at sprede mistillid til ham
Som en klog engang sagde "You ain't nobody till somebody hates you"
Og jeg siger jo ikke at de ikke kan, jeg siger bare at jeg gerne lige vil se det først
For skal vi lave en liste over hvad GM og de øvrige producenter har lovet af vidunder-batterier og teknologier som aldrig kommer til at se dagens lys, så skal det sq være et noget større website end det du linkede til
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
https://insideevs.com/features/388623/tesla-superchargers-kazakhstan/
Jeg tror mere på Elon end det elendige forsøg på at lave et website til at påvirke Tesla's aktier, det har jo tydeligvis også fejlet
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
https://www.roadandtrack.com/news/a35350331/checking-in-on-all-the-promises-elon-musk-and-tesla-have-made/
Denne her side udstiller også ret godt nogle af hans mere hjernedøde tweets https://elonmusk.today/
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Jeg er klar over at du ikke kan lide manden, men det ændre ikke på at han ret ofte gør hvad han siger han vil gøre.
Og har udrettet mere på ganske få år end nogen nogensinde havde turde håbe på
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
For ikke at snakke om hans feberdrøm om en elektrisk og supersonisk VTOL jet?
Tesla selv har heller ikke for vane at holde hvad de lover, i hvert fald ikke tidsaspektet.
Tesla har jo ikke engang formået at tjene penge på at sælge biler endnu.
For 2020 har Tesla et overskud på USD 721 millioner, men der skal ikke et matematikgeni til at regne ud hvordan det regnskab havde set ud hvis ikke Tesla kunne sælge CO2 kvoter til andre bilfabrikanter, den del af deres forretning stod nemlig for USD 1580 millioner af deres indtjening.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Du lyder som en der har penge i at shorte Tesla aktier
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Jeg har ingen økonomiske interesser i (eller imod) Tesla eller andre af Elons projekter.
Jeg er bare imod at firmaer som Tesla og SpaceX kommer med så utopiske påstande som strider mod fysikkens love og almindelig sund fornuft.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det har alt hvad Elon allerede har opnået også gjort fra starten af, yet here we are
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Hele opbygningen af Tesla, den første Model S, Model X og så Model 3
Hastigheden hvorpå man har udvidet produktions kapaciteten
Opbygningen af Tesla eget superlade metværk
Leveret flere biler end nogen havde turde gætte på, på så kort tid.
SpaceX der fik løfte raketter til at lande vertikalt efter brug.
SpaceX der som den første private virksomhed har sendt astronauter ud i rummet.
Da de sendte StarMan ud i rummet (det syntes jeg selv var ret underholdende)
Opbygningen af StarLink
osv. osv. osv.
Jeg kunne blive ved meget længe, og hver eneste gang har alle sagt at det var tåbeligt, og umuligt, og han var fantast og intet af det ville være muligt osv.
And yet here we are
Men skal vi nu ikke lade være med at debattere det yderligere? da jeg tænker det ikke helt passer ind i emnet
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Spørgsmålet er hvor fornuften ligger i det når de stadig ikke tjener penge på de biler de laver og sælger, det er CO2 kvoter der giver dem sorte tal på bundlinjen.
Det sker også engang imellem at konventionelle bilproducenter laver projekter hvor man regner med at tabe penge på hver bil, og det kan der også komme fede biler ud af (Bugatti Veyron er her det første jeg kommer til at tænke på).
Men et firma er ikke langtidsholdbart hvis hele forretningsplanen er at man konsekvent taber penge på ens produkter.
SpaceX har jo ikke bragt noget nyt og revolutionerende på banen, raketter der lander vertikalt er ikke noget nyt, det gjorde McDonnell Douglas Delta Clipper allerede tilbage i 1990'erne.
At det så pludselig er et privat selskab som sender materiel og personel ud i rummet er jo ikke noget revolutionerende.
Det er jo ikke noget NASA ikke har gjort før, og ud fra de tal jeg har set tager SpaceX sig også rigtig godt betalt for deres offentlige kontrakter.
I sådan en grad at selv NASA siger at det er blevet dyrere for dem at få ting i rummet end da de brugte rumfærgeprogrammet.
De høje priser det lykkedes SpaceX at forhandle sig til for de offentlige kontrakter kan næsten betragtes som statsstøtte, og det benytter SpaceX så til at dumpe priserne på opsendelse af civilt udstyr i rummet og udkonkurrere de andre private konkurrenter.
SpaceX halter efter og prøver at gøre hvad NASA allerede har gjort for mange år siden, det er der jo ikke noget revolutionerende i, deres situation er 100% bestemt af politiske beslutninger om at NASA ikke længere selv skulle stå for opsendelse, men at dette skulle outsources til private firmaer.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Hvis de ikke kan noget som helst, så undre det mig at de gør så meget som de gør
Jeg håber du kommer over det
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Tesla eller ej, så er jeg ikke i tvivl om at elbiler var kommet før eller siden, Tesla har blot fremskyndet det ved at give de få som var klar til elbil et reelt alternativ til ICE.
SpaceX har heller ikke bidraget med noget revolutionerende.
Det de roder med nu er problemer NASA har løst for adskillige årtier siden, de prøver blot at reproducere resultaterne fordi man politisk har besluttet at NASA ikke længere selv skal løse opgaven men i stedet fokusere på andre opgaver.
For at man skulle kunne argumentere for at SpaceX har revolutioneret noget som helst skal man vel også kunne pege på noget som de kan/gør som f.eks. NASA ikke selv kan eller allerede har gjort.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
De har taget teknologier og gjort dem brugbare og gjort at masserne kan få adgang til dem.
Fandtes der en elbil før Tesla? ja.. var der nogen der gad eje den? nej...
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Først da Tesla introducerede Model 3 gjorde Tesla deres biler tilgængelig for masserne, og før det, ja der var Nissan Leaf kongen, men det er jo nemt at glemme når man har Elon brillerne på.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Jeg er langt fra tesla fan... og har selv fravalgt tesla 3 da den desværre bliver for upraktisk... (Sedan biler er ubrugelige) Men det ændrer ikke på at Tesla faktisk skubbede udviklingen fremad... Uden dem tror jeg heller ikke på at udviklingen med elbiler var nået til hvor den er i dag... Tesla stillede sig forrest og fik resten til at sige: "Vi skal slå dem der"
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Nu vil jeg også vove den påstand at der er en lille smule prisforskel på en Nissan Leaf og en Tesla Model S
Du kan vende og dreje det som du vil, elbils revolutionen har intet med Nissan Leaf at gøre og alt med Tesla at gøre
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Vi kan sagtens blive enige om at Tesla har været med til accelerere elbil udviklingen, men jeg mener at det er at strække den at sige at de har revolutioneret den.
Carsten: Ja lige præcis, der er stor forskel på prisen på en Leaf og en Model S.
Det som skal til for at revolutionere bilmarkedet er biler den brede befolkning har råd til.
Lige præcis derfor var det også Ford Model T og ikke Rolls-Royce Silver Ghost som revolutionerede bilen i begyndelsen af 1900-tallet.
Det kan godt være at mange spirende elbil ejere drømmede om en Tesla, men tallene viser jo tydeligt at det ikke var dem de købte, de var simpelthen for dyre for den brede befolkning.
Det har først ændret sig med Model 3.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 656
ID.4 leverer det en elbil skal
God plads
God rækkevidde
God ladetid
Gode køreegenskaber
Og en krog til traileren
Det ligner en succes
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Den er bare røvgrim og kedelig at se på...
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Og hvad folk vil med en crossover/suv er mig en gåde
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Tja jeg kigger selv efter SUV, Pga plads og praktikalitet... Skal have hund med i bilen ofte f.eks.... Hvad folk vil med en sedan er mig en gåde...
Bor på landet hvor en SUV med større frihøjde og evt. 4x4 altså er meget praktisk, specielt til vinter... Ja jeg måtte gå væk fra ELbil idéen igen på trods af jeg næsten var overbevist om at det var det bedste valg... Der var bare for mange af de ting jeg skal bruge bilen til som ikke kunne lade sig gøre med en elbil (i den prisklasse jeg kigger på) Så det var sgu lidt ærgeligt...
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 656
Om ID.4 er pæn eller ej det er en smag sag nogen er til moderen andre er til datteren
Personligt syntes jeg ID.4 er pænere end ID.3
Ligesom jeg syntes en rigtig Tesla er en model X
Men sådan er vi alle så forskellige heldigvis da
Hold op hvor ville det være kedeligt hvis vi alle kørte rundt i de samme biler
Mht EL-Bil så glæder jeg mig stadig til at se Skoda Enyaq som bliver et “modsvar” til ID.4
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Kig ikke længere
https://www.youtube.com/watch?v=mrTeMkxzIDM&ab_channel=RundtomBiler
Hvor er det snoldet at alle modeller kun kan lade med 50kw med mindre man tilkøber "hurtig ladning" som så er 125kw..
Det ser sq lidt tamt ud som Tesla mand hvor bilen bare æder 250kw som standard..
Det det er rent og skær papir arbejde for bilerne kan det helt sikkert fra fabrikken
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 656
Carsten - Tak for linket
Blev egentlig bekræftet i at jeg syntes stadigvæk Enyaq er federe end ID.4
Og ja Tesla er måske bare bedre på nogle punkter men vores økonomi rækker ikke lige til en Model X som jeg syntes er en fed bil
Mht hurtig ladning så betyder det vel ikke så meget i det daglige hvor man lader hjemme om natten men klart på en ferietur så betyder det lidt
Og Tesla er vel nærmest en religion lidt ligesom folk der er helt vilde med VW og selv mener det er meget bedre end alt andet
Personligt så har vi pt en VW men det er hverken bedre eller ringere end nogle af de andre biler vi har haft både BMW og Mercedes var bedre/federe og kørte bedre og Ford er ligeså god som VW i vores optik
Det eneste man kan sige at man får hos VW er at man betaler lidt mere for lidt mindre og de autoriserede værksteder er så højrøvede at de kan skide i en postkasse uden at stå på tæer
Og griner endnu mere når man ser deres prisliste på timepriser så vidner det lidt om snobberi når meget af teknikken i de forskellige biler er det samme
Audi 995,-
VW 895,-
Seat og Skoda 795,-
Touareg 1395,-
A7-Q7-Q8 1495,-
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Du skulle taget et kig på Tesla Model Y
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Jeg kan klart anbefale at se hans anmeldelser af bilerne hvis man overvejer dem, de findes på hans YouTube kanal:
https://www.youtube.com/user/bjornnyland
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Mere specifikt disse to videoer om Elon Musk, der var meget om ham jeg ikke vidste i forvejen.
Carsten, du skal nok lade være med at se videoerne så din verden ikke styrter i grus.
https://youtu.be/c-FGwDDc-s8
https://youtu.be/DopFo1rjAr4
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Når jeg ligger sådan noget op om VW så går alle amok jo
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
https://www.youtube.com/watch?v=dKef1JFpiCA&ab_channel=Jaxwagen
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Man skal bare ikke tage alt hvad sådan nogle siger for gode varer.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Til trods for adskillige konspirations teorier om at Hitler slap fra anden verdenskrig i live tvivler jeg nu alligevel på at han var i live til at overvære Diesel Gate.
Edit: tjekkede lige hans fødselsdato, hvis han skulle være i live i 2015 hvor Diesel Gate udspillede sig skulle han have været over 125 år gammel
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det anfægter i øvrigt biler tilbage til 2008
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Men de lavede efter sigende også en række omfattende forsøg i 1940'erne som beviste fortræffelighederne ved anvendelse af gas
Ja min tidligere Polo TDI fra 2011 var så vidt jeg husker også omfattet af Diesel Gate, men jeg ejede den ikke da det kom frem.
Miljø er så det fjerneste fra mine tanker når jeg køber bil, så det er ikke noget der rører mig.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
VW er bare stormestre i at omgå reglerne, og det gør deres troværdighed meget ringere end f.eks. Elons hvis du spørg mig
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Problemet er at der fra politikernes side stilles nærmest urimelige krav til emissionerne.
Kravene er i hvert fald urimelige hvis vi nogenlunde skal bibeholde vores levestandard og mobilitet.
Elbilerne kommer jo bare ikke natten over og der er stadig flere punkter hvor en elbil er underlegen og vil medføre forringet levestandard og mobilitet.
Hvis man vil bevare det moderne samfund vi har må de krav som stilles til omstillingen komme i et tempo hvor det er teknologisk og økonomisk muligt at overholde dem.
Alternativt kan man bare forbyde alt teknologi og smide os alle sammen tilbage til middelalderen.
Tesla slår selv på en grøn dagsorden, men når alt kommer til alt så tjener de jo penge på salg af benzin og diesel biler i form af CO2 kvoter som sælges til andre bilfabrikanter som så kan undgå bøder.
Hvis tesla virkelig ønskede selv at kunne pudse glorien og fremme overgangen til elektrisk mobilitet så burde de jo ikke sælge deres CO2 kvoter men i stedet lade deres konkurrenter betale de bøder som de er forpligtet til, det ville jo kun gøre ICE mindre profitabelt og styrke BEV.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Men det VW gør svare til at fuske papirarbejde så biler der står på deres lager er registreret som solgt, og derfor får de C02 kvoter som de så ville kunne sælge hvis de havde overskud, og det er sq noget fusk.
En bil er ikke solgt før den er i en kundes hænder
Og i forhold til levestandard, så er min Tesla suverænt det lækreste køretøj jeg nogensinde har haft. Det er et kæmpe skridt op af i forhold til hvad jeg har haft tidligere.
Så det kan jeg slet ikke følge
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
I stedet for bøder som betales til en fælles kasse hvor de folkevalgte politikere kan beslutte hvad pengene skal bruges på så ryger pengene over i en privat virksomhed.
Hvis man nu indførte at man fik credits hver gang man kørte forbi en af politiets fotovogne med en fart som var lavere end hastighedsgrænsen og så kunne sælge sine credits til fartsyndere som blev taget til en lavere pris end hvad bøden måtte være, ville det så være en fair løsning?
Nu har jeg ikke hørt noget om at VW skulle have solgt biler til sig selv, men hvem bestemmer definitionen på en kunde? Det er jo ikke kun privatpersoner som må købe biler.
VW kunne jo teoretisk set godt sælge biler fra et produktions selskab til et andet selskab med formål at teste, udvikle eller bruge bilerne på en anden måde.
Hvad de så ikke kan er hvis de derefter sælger dem videre til privatpersoner er at få CO2 kvoter igen for samme bil.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Alternativet til det du foreslår er at så må ingen producere andet end elbiler fra i dag!
Grunden til at reglerne er så "bløde" er jo for at give dem en chance for at sadle om, for de har jo ikke fået sig nosset sammen til at gøre det i tide, så sætter man kravene som en fotofælde, så ville det taget livet af dem
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
I så fald skal man vænne sig til at biler det er noget kun de rige har.
Mht. at Tesla er det lækreste køretøj du har haft så er min kommentar at Tesla jo heller ikke ligefrem den billigste løsning som er noget alle og en hver har råd til.
Billigere elbiler har markant ringere rækkevidde og ladehastighed end Tesla.
Derudover har du som jeg husker det mulighed for opladning både hjemme og på arbejde, hvilket er heldigt for dig.
Men hvad med dem som kun har råd til en billig elbil med elendig rækkevidde og en ladehastighed som er til grin, og samtidig bor i lejlighed uden mulighed for at lade bilen når de sover og heller ikke med mulighed for opladning på arbejde
At du så ikke har haft biler tidligere som har kunne måle sig med Tesla ift. levestandard kan så måske skyldes at du enten har brugt for lidt penge på bil eller brugt dem på den forkerte bil *HOST*Opel*HOST* eller en kombination af de to.
For Tesla er langt fra toppen af poppen, ud over lige præcis BEV teknologi og evnen til at montere en "iPad" midt i kabinen.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Og banelængder bedre end mange af de små kasser der køre rundt.
Tesla'en har så bare også hestekræfter, tech og en total økonomi som bare er latterligt billigt i forhold.
Nej men det er ikke sikkert man kan få en oplader hvis man bor i lejlighed.
Men bor du i indre København eller andre tæt populeret steder kan du risikere at du slet ikke kan få en parkeringsplads uanset hvad drivmiddel bilen måtte have.
Du må da trods alt parkere gratis i de større byer hvis man har en elbil, så det er da klart en fordel i det aspekt.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Hestekræfterne i en Tesla kan selvfølgelig være sjove nok, men er for et transportmiddel lidt irrelevant. Personligt tror jeg at det havde været smart hvis Tesla ikke have droppet Long Range RWD versionen af Model 3, for sådan en er jo kongen af effektivitet og rækkevidde og har mere end rigeligt power til almindelig brug.
Selv om totaløkonomien kan være fin i en Tesla eller anden BEV for den sags skyld, så ændrer det ikke på at anskaffelsesprisen afholder mange fra at købe en BEV.
At totaløkonomien er bedre i en BEV kontra ICE er irrelevant hvis man ikke har råd til den højere indstigningspris i en BEV og ikke kan få banken med på ideen.
Men jeg satser da på at BEV'ere bliver billigere som forudset så man i fremtiden kan købe en lille billig BEV som stadig har en brugbar rækkevidde til længere ture, for så vil der for alvor ske store ændringer af hvilket drivmiddel de biler som sælges benytter.
Ja gratis parkering af elbil er da et plus hvis man er løbet tør for strøm og ikke har mulighed for at få den ladet op hvor man bor/parkerer om natten.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det er jo liige præcis forkert!
Det er total økonomien i en Elbil og i særdeleshed Tesla'en der gør at jeg overhovedet havde råd til sådan en bil.
Besparelserne ved at eje bilen har gjort at jeg kunne købe en bil til den dobbelte pris af hvad jeg ellers ville kunne have gjort i benzin eller diesel.
Mine besparelse i brændstof alene betaler tæt på 50% af mit lån på bilen. og så er besparelserne på grøn ejerafgift og ingen service slet ikke regnet med.
Jeg sidder for det samme i måneden i en sprit ny Tesla som jeg gjorde i en 9år gammel dieselbil jeg havde før
Det er fint at du har nogle sjove forudindtaget holdninger til tingene men det er kun din holdning og det ændre ikke på realiteten af tingene
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Jeg snakker med mange som godt kunne tænke sig at prøve en elbil næste gang, men syntes de er for dyre at købe.
Det er fakta at det er en af de ting som holder folk fra at vælge elbiler.
At det så i det lange løb er billigere at vælge elbil er en anden sag, men det er sagen uvedkommen hvis det er indstigningsprisen og evt. finansiering af denne som er en hæmsko.
Jeg undrer mig også ofte over folk som bor i lejebolig, for i det lange løb er der ingen tvivl om at det er billigere selv at eje sin bolig, men derfor er der stadig rigtig mange som ikke har råd til "indstigningsprisen" på boligmarkedet selv om de vil kunne spare penge i det lange løb.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Så må man jo prioritere sine penge lidt smartere ikke?
Det kan elbiler jo ikke gøre for
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Jeg siger bare at det er en væsentlig hæmsko for at opnå en højere hastighed på overgangen til elbiler.
Man kan i dag gå ud og købe en billig pisæske som kører på benzin som er langt billigere end hvad en ordenlig og brugbar elbil koster brugt.
Pisæsken som kører på benzin vil uden tvivl have en langt bedre rækkevidde end elbilen og en hurtig optankningstid.
Sådan en bil kan ret mange der både står i RKI og generelt bare ikke prioriterer sine penge fornuftigt sagtens gå ud at købe kontant, men det vil være langt sværere for dem at gå ud og købe en brugbar elbil hvis den koster mere og finansieringen af den højere pris er et problem for dem.
Kigger man på bilbasen efter elbiler under 50.000kr så er der et par Renault Fluence samt nogle Citroën C-Zero/Mitsubishi i-MiEV, til sammenligning kan man få markant mere bil for pengene hvis man kigger benzin.
Specielt hvis rækkevidde er et issue.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Og der kommer mange flere brugte jo flere biler der kommer på markedet, det problem skal nok løse sig selv
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Men det sker selvfølgelig en gang imellem at folk sælger en bil til under markedspris hvis de enten skal af med den hurtigt eller alternativt har fået en hjerneblødning.
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Min var en Long Range Performance minus, 1år gammel med 20.000km på klokken og den solgte jeg til en gammel studiekammerat til hvad der på det tidspunkt var en forholdsvis lav "vennepris" på 420.000kr.
Nu kan jeg se der er en "rigtig" performance til salg også med 20.000km til 414.500kr.
Der er også et par almindelige Long Range med lignede km tal til lige under 400.000kr.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det hul bliver lukket om nogle dage så vidt jeg har læst
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Det krav bliver nu hævet til noget meget højere for at undgå det "snyd" der sker nu
Jeg skal lige se om jeg kan finde nogle artikler om det
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
https://emobicon.de/elektroauto-die-bafa-foerderung-bekommt-neue-bedingungen/?fbclid=IwAR1eAvX4A7C2nxt7vHrtiLhUGb47Clhl0c4DUaRUm7vmnRYpwxN6LxhiXks
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Mon ikke rækkevidde på dem incl. degradering er noget der ligner rækkevidden på en ID.4.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Der er ingen der snakker om registreringsafgift her?
Der er ikke ret meget afgift på en elbil så det er slet ikke et issue.
Det drejer sig præcist om at folk misbruger den Tyske tilskudsordning til at indkøbe biler væsentligt billigere på den måde og så sælge dem til export så snart det er muligt.
og forhandlere gør det systemetisk sammen med private kunder, ved at få dem til at kæbe bilen og så lave en salgsopstilling på den, så man kan reservere bilen til når den har kørt præcist de 6.000km og har rundet 6måneder
"Beholdningsperioden for at kræve tilskuddet skal forlænges betydeligt. Du har kun ret til finansiering, hvis du opbevarer køretøjet i mindst 23 måneder efter købet"
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
ja bestemt, priserne er ved at være fornuftige, og kigget man på Tesla Bjørn som lige har købt sin gamle Model S tilbage så er degradering ikke et stort issue på dem
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Men der kan selvfølgelig være mange andre komponenter som fejler på en bil med et par hundredetusinde kilometer på klokken.
Men det er næsten risikoen værd at satse på en gammel Model S hvis man er på udkig efter en Tesla når man kan få den billigere end en Model 3 SR+.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
Da jeg selv skruer en del i biler ville jeg heller ikke være bange for at hoppe på sådan en, de mekaniske ting der kommer på sådan en er ret standard i forhold til alle andre biler.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
2 år er jo en evighed når vi snakker elbiler, folk vil have det nye her og nu.
Og det er da federe at købe en billig bil fra Tyskland der er stort set sprit ny, i stedet for en 23 måneder gammel bil der har gået gud må vide hvor meget.
Over den tid der vil prisforskellen jævne meget mere ud end på en 6 måneder gammel bil.
Så jeg tror bestemt deres ændringer vil virke
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 586 Annoncer: 1 Emner: 562 Svar: 15.583
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Utroligt nok fås den nye Mustang Mach-E til 400K... De lover også lidt over 400 km men ved test giver den 350 km... Se så begynder det at blive brugbart.,.. Og bilen er langt mere praktisk end tesla til samme pris... (= tesla 3)
med den udvikling vil Tesla tabe stort på elbils fronten hvis de ikke snart opgiver nogle mere realistiske km-tal
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1872 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.358
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Min erfaring er at absolut den bedste måde at evaluere en elbils rækkevidde (ud over at køre i den) er at bruge A Better Route Planner (ABRP) og så beregne forskellige lange ruter, gerne med fem til ti minus grader og nedbør slået til.
Det er ikke 100% præcist, men giver en ret god indikation af hvad man kan forvente.
Derudover skal du huske at de rækkevidder som er opgivet på bilerne er lavet efter en fastsat testcyklus og det er så vidt jeg ved et lovkrav at de opgiver rækkevidden efter disse, så hvis du ikke bruger bilen præcis som i testcyklussen så vil du selvfølgelig ikke få samme rækkevidde.
Tesla Bjørn har også et google sheet (regneark) med rækkevidden på de elbiler han har testet ved henholdsvis 90 og 120 km/t, hvilket også giver en god indikation af hvad bilen kan.
Personligt er jeg mere interesseret i rækkevidde ved 130 km/t, men det kan man som tidligere nævnt få en god indikation af med ABRP.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
Hvis vi sammenligner med Tesla Model Y, så taber tesla endnu mere: https://www.edmunds.com/car-news/electric-car-range-and-consumption-epa-vs-edmunds.html
Faktisk vinder Tesla 3 på rækkevidden, men er sygt upraktisk...
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
producentens rækkevidde tal, er et teoretisk tal regnet ud fra EPA standard... så nej de testes reelt set ikke...
Brændstof biler testes... men på et rullefelt... som igen ikke har en skid med virkeligheden at gøre...
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Det er kun rigtigt for EPA angivelserne som bruges i USA.
I EU skal producenterne opgive det i henhold til WLTP normen som er baseret på test.
F.eks. Er ID.4 opgivet til 418 km iht. EPA og 501 km iht. WLTP.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 122 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.355
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 33 Biler: 15 Emner: 12 Svar: 914
Det man skal bruge WLTP normerne til er heller ikke at se hvordan en given bil dækker ens behov, men nærmere at sammenligne forskellige biler fra forskellige producenter.
Da alle tester efter samme norm gør det jo nemt at sammenligne.
VW ID.4 anmeldelse