{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.684 visninger | Oprettet:

Tue L
Tue L
Tilmeldt:
7. apr 2021
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 7

Lille bil kørerskole {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har et lidt underligt spørgsmål

Jeg har et familiemedlem som skal tage kørerkort men ikke kan lide at kører i "store biler" så hun leder efter en kørerskole som kører i "små" biler (Yaris etc.)

Er der nogen herinde som kender til en kørerskole på Sjælland som kører i "mindre" biler?

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lille bil kørerskole
  • #1   7. apr 2021 Jeg tror hun har misforstået hele pointen i at tage et kørekort...
    Det er for at lære at køre bil og bevise at hun er sikker at have på vejen.
    Hvor ved hun fra at hun ikke kan lide at køre i "store biler" hvis hun ingen kørekort har.. og uanset om hun kan lide det eller ej, så skal hun stadig kunne magte det, ellers har hun intet at gøre på vejen


  • #2   7. apr 2021 Her er kravene , der stilles til en køreskolebil :" Kategori B

    En firehjulet personbil til højst 9 personer inkl. føreren med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg.

    Tophastigheden skal være mindst 130 km i timen, og længden og bredden mindst 3,80 m henholdsvis 1,45 m eller en køreklar vægt på mindst 825 kg i henhold til køretøjets standardtypegodkendelse. Foreligger der ingen standardtypegodkendelse, anvendes køretøjets tophastighed, længde, bredde og egenvægt i fabrikkens normale udførelse.

    Bilen skal være forsynet med spejle, jf. Detailforskrifter for Køretøjer om påbudte førerspejle. Til brug for kørelæreren, den prøvesagkyndige og køreeleven skal bilen foruden de i Detailforskrifter for Køretøjer påbudte førerspejle være forsynet med:

    1) et indvendigt førerspejl af kategori I,

    2) to udvendige førerspejle af kategori I i højre side, og

    3) et indvendigt spejl til iagttagelse af eleven.

    Kravene til kategori-I spejle fremgår af Detailforskrifter for køretøjer.

    Såfremt bilen er forsynet med et originalt udvendigt spejl i højre side, er dette forbeholdt køreeleven. Det ekstra monterede udvendige højre førerspejl er forbeholdt kørelæreren/den prøvesagkyndige.

    Bilens rat skal være anbragt i venstre side.

    I bilen skal der være plads til mindst 4 voksne personer. Den skal være forsynet med ekstra betjeningsanordning til lydsignalapparat til brug for kørelæreren, ligesom der ved kørelærerens plads skal være to ekstra kontrollamper for retningsviserblinklys - en for hver side.

    Bilen skal være forsynet med hastighedsmåler. Såfremt hele hastighedsmålerens skala ikke kan aflæses fra kørelærerens plads, skal der være monteret en ekstra hastighedsmåler, der viser samme hastighed som bilens originale hastighedsmåler. Ved bedømmelsen af muligheden for at aflæse den originale hastighedsmåler fra kørelærerens plads lægges til grund, at med førerens korrekte placering af hænderne på rattet (i en position svarende til urviserstillingen ”kvarter i tre”), skal kørelæreren/den prøvesagkyndige fra alle sædepositioner og uden at dreje hovedet kunne aflæse hele hastighedsmålerens skala.

    Ved kørelærerens plads skal der være anbragt særlige pedaler, således at kørelæreren uafhængigt af eleven kan udkoble motoren og bremse bilen. Bremse- og koblingspedalen må ikke føres ned ved aktivering af den tilsvarende pedal ved førersædet. Der kan desuden monteres en ekstra speederpedal.

    Er bilen forsynet med automatisk transmission, skal gearvælgeren i stedet for pedal til udkobling af motoren være anbragt således, at den kan betjenes af kørelæreren.

    Hvis bilen ikke er forsynet med tokreds driftsbremse, skal kørelæreren kunne betjene nødbremsen."

    Så en køreskolebil behøver ikke at være så stor, MEN som #1 også er inde på Det giver ikke meget mening at have et kørekort, hvis man skider i bukserne fordi man kommer op i en Polo-størrelse bil.........:)


  • Tue L
    Tue L Tilmeldt:
    apr 2021

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 7
    #3   7. apr 2021 OK tak for din mening #1 og din oversigt #2

    Det kunne f.eks. også være en kørerskole som kører BMW 1 serie eller i den dur.


  • Claus  R
    Claus R Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 11 Emner: 2 Svar: 286
    #4   7. apr 2021 En kørelærer der har bilen som sin arbejdsplads, gider nok ikke sidde i et par pindesæder som dem der er i en Aygo eller VW Up, og desuden er jeg ret sikker på at der er reduceret/ingen registreringsafgift på netop køreskolebiler ( jeg er dog ikke helt sikker ? ) . Det gælder om at lære at håndtere en bil sikkert, og når hun har lært det i en større bil, vil hun føle sig sikre i en lille bil, når først kortet er i hus . Der er jo heller ikke nogen der tager stort kørekort i en 5 tons Toyota Dyna ?

  • Tue L
    Tue L Tilmeldt:
    apr 2021

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 7
    #5   7. apr 2021 Det er dejligt med alle meningerne om det

    Men skriv gerne hvis nogen faktisk kender en kørerskole som kører i f.eks. BMW 1 series eller lignende (kan jo også være de ikke findes)


  • #6   7. apr 2021 Du bliver nødt til at overtale vedkommende til at tage kortet i større bil. Folk, som tager det i de små ret ofte ikke tør at køre i større biler efterfølgende og det kan blive et problem med tiden. Taler af erfaring. Har arbejdet som kørelærer fra 1998 til 2016

  • #7   7. apr 2021 Hvor på Sjælland søger du? Det giver ingen mening at køre 50 km for at tage en køretime...

  • Tue L
    Tue L Tilmeldt:
    apr 2021

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 7
    #8   7. apr 2021 #7 Tror hun er villig til at rejse lidt efter det men Storkøbenhavn og så ud i cirkler derfra

  • #9   7. apr 2021 Tror der er regler for størrelse af skole biler.

  • #10   7. apr 2021 Hun kan da bare tage en tur til Toftegårds Plads i Valby og stå og kigge i et par timer på alle de skolevogne, der kører rundt der. Og er der noget, der er småt nok, gå over og snakke med kørelæreren?

  • #11   7. apr 2021 Altså nu skal jeg ikke gøre mig klog eller nedrakke nogen her, MEN har man evt. prøvet og google køreskoler kbh også gået i billede søgning ?? Der står bestået elever og posere foran køreskolebilen de lige har kørt i...

    profilbillede
  • #12   7. apr 2021 Claus har en Mercedes A-klasse, mon ikke den er lille nok, men der er selvfølgelig lidt langt fra Sjælland til Vendsyssel smiley
    https://www.hjoerringkoereskole.dk/
    Om ikke andet er det en mulighed hvis du/I ikke selv magter selv at finde en køreskole med en mindre bil... Eller bare lære at tage kørekort i det der er tilgængeligt.

    Alternativt kunne hun overveje at få en kabinescooter som ikke kræver kørekort, så fås det ikke meget mindre og man sparer udgiften til kørekortet.
    https://dream-bikes.dk/produkt/kabinescooter-uden-koerekort/


  • #13   7. apr 2021 mange af kørelærerne skriver eller har billeder af de biler de kører i på deres hjemmesider.

  • Tue L
    Tue L Tilmeldt:
    apr 2021

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 7
    #14   8. apr 2021 #11 mange tak for hjælpen det virkede perfekt og hun har i dag ringet og aftalt videre forløb med en skole i storkøbenhavn

  • #15   8. apr 2021 godt at høre smiley

  • #16   10. apr 2021 Kender en der har taget kørekortet i Ballerup hos dygtigbilist.dk og det var i en VW Golf VII med manuel gear.

    De har også VW Golf med Automatgear.

    Kan læse at hun har fundet en, men så er der måske andre der kan bruge info, hvis de søger mindre bil også smiley


  • #17   12. apr 2021 Jeg er nu enig #0 i al fald delvis.

    Da jeg selv tog kørekort - var jeg nu ikke bange for det, men kørelæreren havde et kæmpeskrummel af en BMW, kan ikke lige huske om det 5- eller syv serie.

    Da jeg så fik kortet, og hjem i min fine Skoda Favorit, så var det som at lære det forfra, bare på egen hånd. Sådan en har jo fx hverken servostyring, eller ABS-bremser.

    Og det er nu nok de færreste 18-19 årige der har råd til at starte med "en stor bil".

    Desuden savnede jeg også undervisning i kørsel med trailer !, det var også selvlært.

    Og i det hele taget i storbyen (bor ude på landet). Men fx fik jeg da engang forvildet mig til københavn. Så var der en 4 sporet vej, delt af noget hæk/krat i midten.

    Der var ingen bile i synes da de holde for rødt længere fremme (længere fremme om et hjørne så man ikke kunne se det.

    Så jeg kom sgu til at dreje til venstre i mod trafikken, så kom der pludselig bare 100 biler lige i mod mig i begge vognbaner. Heldigvis var jeg kun kørt få meter forkert, så jeg kunne nå at bakke tilbage igen smiley


  • #18   12. apr 2021 Martin N

    Hvis du kan betjene en stor bil, så har du nemmere ved at betjene en lille bil.
    Men har du kun erfaring med en lille bil kan det være meget overvældende at komme i en stor bil.

    Det er det samme med automatgear, heldigvis er reglerne sådan at hvis du tager kørekort i en bil med automatgear (for at gøre det nemmere for dig selv) så må de slet ikke køre en bil med manuelt gear, hvilket jeg syntes er helt fint


  • #19   12. apr 2021 Okay, det er også ca 20 år siden jeg tog kørekort, men jeg synes det var mindst lige så overvældende at komme fra den lille Twingo vi brugte i kravlegården til den store BMW på gaden, og så tilbage til en "lille bil", som var ældre en Tvingoen så ikke engang havde servostyring.

    Jeg har en enkelt gang skulle købe bil og så så nærmere på en Honda Accord med Automat-gear.

    Det kunne jeg overhovedet ikke finde ud af (sad og jokkede venstre fod ned i gulvet på en koblingspedal, som jo ikke var der smiley

    Jeg vidste ikke at der var en regel med at hvis man har taget kørekort med automatgear, så må man kun køre med automatgear. Men faktisk synes jeg også det skulle være omvendt.

    Altså så man delte prøven op i 2 - en del i bil med automatgear, og en del med manuel (eller kun den ene hvis man kun ønsker dette).

    Man skal i al fald lige lære at styre fødderne. Med manuelt flytter du højre fod til bremsen når du vil bremse, og venstre når du vil bremse, er fame svært at vænne sig til efter 10+ pr kun man manuelt gear. Så lige den Honda Sprang jeg over, selvom den nu var helt fin til prisen smiley


  • #20   12. apr 2021 Men kan godt se din pointem det er bedre at starte i en stor og gå til en lille æske, end omvendt.

    Måske lige bortset fra et tilfælde som det omtalte, hvor det kan fremprovokere decideret angst måske?


  • #21   12. apr 2021 Hvis det er så angstprovokerende så tænker jeg ikke man er mentalt klar til at få et kørekort smiley

  • #22   12. apr 2021 # 18 " Det er det samme med automatgear, heldigvis er reglerne sådan at hvis du tager kørekort i en bil med automatgear (for at gøre det nemmere for dig selv) så må de slet ikke køre en bil med manuelt gear,"

    Hvor har du den viden fra, jeg har aldrig hørt om den regel, trods flere børn og bonus-børn der har taget kørekort , inden for de sidste par år ??


  • Claus  R
    Claus R Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 11 Emner: 2 Svar: 286
    #23   12. apr 2021 Siden januar 2017 har det været muligt i Danmark, at man som førstegangs erhverver kan tage kørekort til personbil med automatisk gear. ... Såfremt du efter at have bestået køreprøven med automatgear ønsker at køre med manuelt gear, skal du bestå en ny, praktisk køreprøve i en godkendt skolevogn med manuelt gear.


  • #24   12. apr 2021 #22:

    Hvis du tager kørekort med automatgear bliver dit kørekort påført en kode 78, så kan alle betjente i EU se at du kun må føre køretøj med automatgear.
    Det er en del af de EU harmoniserede kørekortskoder: https://koerekort-guiden.dk/koerekort-koder/


  • LilleA
    LilleA Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 9 Følgere: 1 Svar: 13
    #25   13. apr 2021 Jeg tog kørekort i en BMW 118, så det kan nemt lade sig gøre. Det nemmeste er nok at ringe rundt. Men det er lige så meget for læreren skyld. De skal sidde i den bil i så mange timer. Man sidder ikke så godt i en Alto smiley

  • LilleA
    LilleA Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 9 Følgere: 1 Svar: 13
    #26   13. apr 2021 #22

    Kunne se det med en simple Google tur :-). Det er loven.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 296
    #27   13. apr 2021 Hold nu kæft i er latterlige at høre på smiley . Godt hun fandt en køreskole med lille bil dem er der nemlig en del af.

  • #28   13. apr 2021

    profilbillede
  • #29   14. apr 2021 Jeg tog kørekort i en Honda Civic. Det var ikke en stor bil dengang. Nu har jeg uden problemer kørt store biler og varevogne.

    Man skal jo lære at kravle før man kan gå.


  • #30   14. apr 2021 En Honda Civic er da en almindelig størrelse bil i "Golf" klassen.
    Jeg tog selv kørekort i en Honda Civic sedan


  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #31   14. apr 2021 #4
    En kørelærer betaler fuld skrald for sin bil - selvfølgelig er der mulighed for at løfte momsen af, men så må den ikke bruges privat, hvilket mange gør.
    Så ingen særbehandling


  • Claus  R
    Claus R Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 11 Emner: 2 Svar: 286
    #32   15. apr 2021 En Honda Civic fra 1978 var cirka på størrelse med en VW Up ! smiley

  • #33   15. apr 2021 Claus R

    Ja men alle andre biler dengang var tilsvarende mindre

    Min første bil var en Ascona B fra 79 og den ligner en legetøjsbil i dag i forhold til en bil fra 2010+
    Alle biler er blevet meget større


  • #34   15. apr 2021 Når man sammenligner en Up! med en Golf 1 bliver det først rigtig tydeligt hvor meget biler er vokset over årene.
    Dimensioner, vægt og effekt på de to er forholdsvis sammenlignelig, men Up! er alligevel to segmentklasser mindre end Golf 1 smiley
    Up! er en A-segment bil og Golf en C-segment bil.


  • #35   16. apr 2021 Ja min Ascona ser helt fjollet ud ved siden af en en Insignia fra 14, størrelsesforskellen er skræmmende smiley

  • #36   16. apr 2021 Ja det er både godt og skidt.
    Større biler er normalt mere sikre (mere plads til deformationszoner og passiv/aktiv sikkerhed) og mere komfortable.
    Men mindre biler kan nemt være sjovere at køre i og mere brændstoføkonomiske.
    Så det er en fin balancegang.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 296
    #37   17. apr 2021 Små biler er mega sjove at køre i, man mærker alt. Det gør det til en oplevelse hver gang man kører. smiley

  • #38   17. apr 2021 Ja jeg var ude at køre i en Up! i går aftes, og styretøjet var meget friskt ift. i min Audi A6, men efter at have kørt en halv times tid med 130km/t i den var det nu meget rart at komme tilbage i en mere komfortabel bil smiley

  • #39   21. apr 2021 ham jeg tog hos i sin tid 11 eller 12 havde en gammel w124 mercedes stationcar og altid en hund bagi smiley den var lidt svær at bedømme når man skulle parallel parkere smiley ikke alt det moderne bak kamera skidt osv. som i den touran jeg generhvervede i i 19. den kunne endda fortælle hvor meget man skulle dreje på rattet osv, det syntes jeg nu ikke man lærer at parkere en gammel bil ved, men jeg skulle så også kun generhverve

Kommentér på:
Lille bil kørerskole

Annonce