{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.105 visninger | Oprettet:

Ulykke: Tesla i brand? {{forumTopicSubject}}

Jeg så tilfældigt på Tekst-tv (ja det findes endnu!), om en Tesla i Jylland som var kørt galt, og den forbindelse brudt i brand ?

Så er det jeg kommer til at tænke på: Hvad er der i en Tesla som er brandfarligt ?

Det kan jo i sagens natur ikke være benzin eller Diesel?

Ok personen kan jo have haft en dunk benzin til plæneklipperen på bagsædet seføli? Men er der andre forklaringer?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ulykke: Tesla i brand?
  • Kim P
    Kim P Online Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 711
    #1   17. jun 2021 Batterierne.

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #2   17. jun 2021 Batterier er ekstremt brandfarlige, og kræver speciel brand slukning.. Nok også derfor de advare om det, da de ikke bare kan sende den normale vogn afsted til sådan en brand..
    Dog er det meget sjældent at det sker, men når det sker, så er der gang i ilden


  • #3   17. jun 2021 som der bliver skreven det er når batterier i den kortslutter/Går ild i så sker der noget,og de brænder bedre end benzin og diesel når det sker og er næsten ikke til at slukke igen. men syns nu det er sjælden det sker til forhold hvor mange der er af dem.
    https://youtu.be/UsuYxFBHsiQ


  • #4   17. jun 2021 Ja batterier er rimelig brand farlige

    Men undre mig over at når sådan en ulykke sker så har pressen er behov for at nævnte at det er en Tesla

    Det er da sjældent man høre om en Mondeo eller Astra i ulykke

    Men pressen har det jo nogle gange med at sætte skræmme kampagner op
    Og jeg er ovenikøbet gift med en journalist smiley smiley

    Hun mener når sådan en ulykke sker så er det vigtigt at nævnte det er en Tesla men i andre tilfælde er det lige gyldigt om det er en Mondeo smiley smiley

    Åbenbart noget man lærer på journalist højskolen


  • #5   17. jun 2021 Lithium ion batterier er extremt brandfarlige hvis de bliver skadet, og de kan groft sagt ikke slukkes når det først er igang.

  • #6   17. jun 2021 Ok så blev jeg klogere. Var ikke klar over at batterier er særligt brandfarlige.

    Så er det jo paradoksalt med batterier i røgalarmer ;/


  • #8   17. jun 2021 Kører selv elbil og jeg tror ikke de der mere brandfarlig en en alm. Bil , men alle de ny mat. Der bruges inde i biler idag er af plast osv , jeg har set en youtube vidio af en bus der udbrændte total på 5 minutter , jeg kører selv bus som job og de er fyldt med plastpaneler , isolering og tæpper ,elektronik og elkabler alle steder , tror der er den kopination er er mest sansynligvis , har han været klemt fast ? Hvad type tøj osv og det var en alu. Model og aluminium brænder ganske godt ved den rette temp.

  • #11   18. jun 2021 Det var sikkert Carsten T copycat der skulle blære sig med 0-80 i hans Tesla.

  • #12   18. jun 2021 #11 Forhåbentlig ikke da

    Mht til brandfare med El biler så ved jeg at eftersom der kommer flere og flere el biler på markedet så er der rigtig mange p-huse som enten er igang eller snarest vil undersøge markedet omkring brandsikring da der findes nogle systemer som kan opdage en tidligere detektering af brand i el biler da batterierne her udsender en usynlig gas inden de eksempelvis bryder i brand og den “gas” vil man gerne have detektering på da man dermed kan reagere hurtigere end når bilen er i brand da den dermed er meget svær at slukke

    Hvordan det præcis virker ved jeg ikke men løsningen tror jeg kommer til at blive mere udbredt
    Syntes også at have hørt nogle beredskabet har udviklet en slags container man kan trække den brændende el bil ind i da man dermed ikke risikere at den breder sig


  • #13   18. jun 2021 Her kan i lære en hel masse om brandslukning af elbiler og i eksemplet her er det præcis den samme bil som i uheldet.

    De kommer også fint til bunds i mange af myterne som der også bliver nævnt rigeligt af her
    "Lithium batterier har nemt ved at antænde"
    "Det er umuligt at slukke når det først brænder"
    "Det kræver en masse special slukning og sikkerhedsgrej"
    osv, osv, og intet kunne være fjernere fra sandheden

    Det er en instruktionsvideo til brandfolk

    https://youtu.be/8n5Wf7TlGrU


  • #14   18. jun 2021 Det er nok nemmere for mange at se herfra dette tidspunkt i videoen

    Der bliver placeret en gasbrænder direkte under batteriet på en Model S og det tager 13min med direkte varme før batteriet "løber løbsk"
    Herefter viser brænd folkene hvordan man hurtigt og effektivt slukker branden på ganske få minutter.

    https://youtu.be/8n5Wf7TlGrU?t=568

    Og det han siger her summere det hele ret godt op:
    https://youtu.be/8n5Wf7TlGrU?t=762


  • #15   18. jun 2021 Set i lyset af at under 1 procent af bilerne i dk er ren el, så tror ik vi vil opleve brænd ret ofte og derfor heller ik megen debat om "problemet"

  • #16   18. jun 2021 @ Carsten T - fint med dine link, men den brand i videoen har jo ingen lighed med det der skete ved ulykken der refereres til.

  • #17   18. jun 2021 Her klares det uden brug af vand

    https://www.youtube.com/watch?v=jNHJICRGZkY


  • #18   18. jun 2021 Den der med p.huse og gas har jeg godtnok aldrig hørt før , vil du ikke lige sende et link til det for det vil jeg gerne læse noget om ? Vedr den Nissan Leaf der brænder er det vel kun i sjælne tilfælder man pakerer over en Bensin / Dies. Fad ser tændes med flamme kaster , jeg har selv været på røg dykker kursus i Frederikshavn i gamle dage hvor vi lærte at slukke diesel brand i store vand kar med alm, vand og det gik nu ganske let , men lig lige et link hvor vi kan læse om det med p. Husene

  • #19   20. jun 2021 Da jeg var ung (ca 20 år siden) havde jeg en helt Alm Ford Escort fra 1988.

    Den havde holdt stille i 7 timer (ved mit job). Pludselig kom en brandbil ræsende forbi butikken. Tænkte først ikke så mere over det. Men så efter 8 timer gik jeg så ud til min bil, så var det sgu den de havde fyldt med skum ?!?!

    Jeg fandt aldrig ud af hvordan det kunne ske, for efter 7 timer kunne det jo ikke fx være et ikke-ordenligt slukket cigaretskod i askebægeret eller lign. Men må jo have været en eller anden form for kortslutning, bare mærkeligt sådan en kan opstå mens bilen holder helt stille i mange timer.

    Dog var jeg heldig at finde en skrotmoden bil magen til, så ALT "indmad" blev skiftet ud, lige fra loftbeklædning til sæder og instrumentbræt, musikanlæg osv. Det tog sin tid, men så kørte den et års tid mere. Men den stank stadig af "brand" uanset hvor meget man vaskede alting. Ved syns tid var den på grænsen til rådden så solgte den til en ung knejt for et par tusinde kr smiley


  • #20   20. jun 2021 #18 Johnny

    https://hbr.dk/wp-content/uploads/2016/11/Godkendt_RBD-2017.pdf


    Det er noget omkring lion tamer teknologi, tidlig detektering af “gas” som batteriet afgiver inden den bryder i brand og den detektering kan gøre at man kan fjerne bilen eller afskærme den inden branden udvikler sig

    Ved at bl.a Lufthavnen kigger på det til deres p huse

    Her er også en slukningsløsning

    https://beros.dk/downloads/udd_20200429_Skadestedsevaluering%20i%20forbindelse%20med%20brand%20i%20hybridbil_OG_A5.pdf

    https://www.tv2lorry.dk/gladsaxe/beredskab-ost-udvikler-container-til-brande-i-elbiler

    Derudover kender jeg en som arbejder hos et securityfirma og de er i dialog med flere kunder omkring at lion tamer detektoren skal på deres eksisterende brandalameringsanlæg dermed kan de “opdage” gassen inden bilen bryder i brand og dermed få trukket bilen væk eller trukket den i containeren i ovenstående link


  • #21   20. jun 2021 Okay det har jeg aldrig hørt om før ? Men har læst det og det var ret interesant

  • #23   22. jun 2021 Batterierne udvikler en enorm strøm, og i bilen kan alt sådan set brænde - bare der er påvirkning nok. Så det er alt fra sæder, interiøs, ledninger, lofter....u name i.....

    Grundet konstruktionen kan der være op mod 40.000 volt på en forulykket elbil - og derfor at brandfolk ikke glæder sig til ulykker med sådanne biler, da de kræver speciel udstyr og yderste forsigtighed.....


    https://localeyes.dk/a169356-1234-knust-tesla-broed-i-brand-53-aarig-mand-draebt-i-trafikulykke/


  • #24   22. jun 2021 # 13:

    Det er noget vrøvl at batterierne er ufarlige, for når det brænder kan de eksplodere - uanset om de selv brænder eller ej......og så flyver pisset til højre og venstre

    https://politirapporten.nu/2021/06/storbrand-stor-industribygning-nedbraendte-totalt-i-helsinge/


  • LilleA
    LilleA Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 9 Følgere: 1 Svar: 13
    #25   22. jun 2021 Eksperterne har udtalt at el biler stadig er sikre at køre i, og bedre end de alm. benzin og diesel biler.

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #26   22. jun 2021 Det er nok noget vi kommer til at se mere til, da batterierne idag er presset til det yderste smiley

  • #27   23. jun 2021 Allan

    Jeg syntes du skulle tage og se #14 og 15# som er fra officielle brandmyndigheder i stedet for at få din viden fra sladderpressen


  • #28   23. jun 2021 Martin A

    Sådan noget vrøvl
    Hvordan er de presset til det yderste?
    Hvor meget ved du om batterier? og i særdeleshed batterier i elbiler?


  • #29   23. jun 2021 Så blev der tegnet en fin skræmmekampagne omkring elbiler.
    De tre elementer for et en brand kan opstå. Varme, ilt og brandbart materiale.
    En led forlygte bliver varm og bliver den så trykket sammen i et uheld op af noget plastik, jamen så er opskriften fuldført.
    I den pågældende ulykke, der har batteripakken ikke været skadet, så det er ikke fra de store batterier.
    Stor international undersøgelse på denne problemstilling har vist at fossil brændstofbiler er 5,5 gange farligere at køre i end elbiler, når det gælder brand. Dette er målt på kørte km og ikke antallet af biler, så når en elbil bryder i brand er der 5,5 fossile der brænder. I undersøgelsen går man kun ud fra branden og ikke årsagen, så der kan stadig være tale om en kinalader i et cigarstik der har været skylden.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #30   23. jun 2021 Carsten T
    Brandfare i batterier: Store mærker kalder titusindvis af elbiler tilbage

    Ford, Hyundai, BMW og andre bilproducenter slås nu med samme brandfare, som i årevis har plaget mobil- og PC-producenter – og medførte flyveforbud for Boeings 787 Dreamliner-fly.


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #31   23. jun 2021 I sidste uge tilbagekaldte den sydkoreanske bilproducent Hyundai 77.000 elbiler af det også i Danmark populære mærke Kona Electric efter omkring 15 batteribrande. I august advarede Ford om brandfare i Danmarks mest solgte bil, ladehybridudgaven af Ford Kuga, fordi det indbyggede batteri kan blive overophedet og i værste fald bryde i brand, og tidligere i denne måned indledte de amerikanske sikkerhedsmyndigheder en undersøgelse af flere end 77.000 Chevy Bolt-elbiler fra General Motors oven på to tilfælde af brand i batteriet under bagsædet.
    smiley


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #32   23. jun 2021 Carsten T
    Hvorfor tror du batterierne bliver varme, kunne det tænkes at der bliver trukket så meget strøm fra batterierne og tilført så meget strøm på kort tid af alt bliver varmt smiley . Måske du har prøvet at starte en anden bil med thansen startskabler, for lidt kobber i ledningerne og meget stort strømning af strøm = varme kabler


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #33   23. jun 2021 Desuden har jeg aldrig skrevet det ikke er sikkert at køre Ellert smiley .

  • #34   23. jun 2021 Martin A

    Hvor mange bilmærker har hjemkaldt fossil biler pga brandfare henover årene?
    At Hyundai og Ford ikke kan finde ud af at lave et kølesystem og får lavet batterier der er fejlproduceret kan jeg ikke se kan være teknologiens skyld?

    Er en dieselbil så livsfarlig pga. det her?
    https://ekstrabladet.dk/biler/tilbagekalder-300.000-biler-de-kan-bryde-i-brand/8013482

    Eller det her måske?
    https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-08-bmw-tilbagekalder-biler-efter-selvantaendelse

    Det er ikke teknologiens skyld at producenterne ikke kan finde ud af at sammensætte det


  • #35   23. jun 2021 Martin A

    Har du prøvet at starte en almindelig bil uden noget kølesystem, og så bare lade den stå i tomgang længe nok?
    En elbil har trods alt evnen til at operere helt og aldeles uden et kølesystem.


  • #37   23. jun 2021 En Nissan Leaf har ingen glykol eller nogen anden form for væskekøling af batteriet, det er 100% passivt kølet
    Det samme på en E-Golf og et utal af andre elbiler

    Elbiler med mange hestekræfter og mulighed for hurtigladning har oftest væske"kølet" batterier.
    Men det er faktisk en misforståelse at det primært er til at køle batterierne, da det lige så ofte bliver brugt til at opvarme dem.
    Batterierne har en operationstemperatur de helst skal være på hvis de skal aflade og oplade hurtigt (omkring 50grader)
    Ved almindelig kørsel opnår batterierne faktisk sjældent den optimale temperatur og derfor har biler som Tesla indbygget procedure for opvarmning af batteriet, alt efter om du er på vej til en højhastigheds lader eller om du skal køre dragrace.

    lang historie kort kan du sagtens tømme kølesystemet på min Tesla og den ville fint kunne køre, den ville nok blive begrænset i hestekræfter og ladehastighed


  • #39   23. jun 2021 Nej selvfølgelig vil bilen begynde at begrænse output på et tidspunkt især når du snakker en bil som min med over 500hk
    Men den ville fint kunne køre og følge trafikken, en Nissan Leaf har 200hk med passivt kølet batterier.
    Men bilen vil på intet tidspunkt udgøre en risiko for brand eller andet

    Men det ville en fossil bil uden kølemiddel


  • #40   23. jun 2021 Carsten: Det lyder næsten som om du er klar på en udfordring smiley

  • #41   23. jun 2021 naaaah min bil er sq for ny til sådan noget pjat smiley

  • #42   23. jun 2021 Hehe, jeg er nu ikke i tvivl om at en Tesla sagtens kunne overleve sådan en behandling, men det var alligevel heller ikke noget jeg selv havde lyst til at lægge bil til smiley

  • #43   24. jun 2021 Jamen min Kia e neniro 64 kwh her fra 2021 kører fantastisk og fryger ikke brand. Har jo også set masse af udbrændte forsil biler der er udbrændte . Jeg kikke meget på YouTube på en kanal der hedder fuley chardes og de afprøver elbiler over hele verden og jeg tror de er ret godt inde i emmet. Både det at de køre deres egen kanal og bruger ikke bilfabrikker som sponcer se evt også Lade Bjørn fra Norge mvv Johnny

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #44   24. jun 2021 Sjovt som denne tråd pludseligt har drejet sig til, om man er bange for brand i sin Ellert og om man skal køre fossil eller el. smiley

  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #45   24. jun 2021 Carsten T har pludselig udviklet sig til kemi ingeniør og udråbt at batterier ikke udvikler varme når forbruget er højt. Det er alligevel noget af en bedrift, som eneste mand på jorden. Og som et orakel er han lige pludselig blevet begavet med en hjerne der overgår samtlige bilfabrikanter smiley . Hvorfor er der mon ingen fabrikanter af Ellerter der har ansat ham endnu. Han kan jo trylle smiley smiley

  • #46   24. jun 2021 Hvad skulle de da bruge mig til?
    Alt det her er ganske almindeligt viden hvis man roder lidt med batterier, og da bilerne allerede er lavet både med passiv og aktiv køling beviser det vel at de har ret godt styr på det her allerede?

    Men jeg roder da lidt med batterier og når man først forstår de forskellige kemier og deres egenskaber, samt batteri management systemer så er det altså ikke så svært..

    Her er et batteri jeg er ved at lave til en 1 kW ATV
    Batteriet er ca, 1 kWh
    Bemærk ingen væskekøling smiley

    og bonus info, den er bygget af brugte 18650 celler, som nok er mest kendt i rå form fra E-cigeratter, men det er dem der sidder i alt fra bærbar PC'ere til elcykler osv.
    og så er det faktisk præcis denne celletype der er ca. 8000 stk af i den første Model S smiley


    profilbillede
  • #47   24. jun 2021

    profilbillede
  • #48   24. jun 2021

    profilbillede
  • #49   24. jun 2021 Det ville være sjover om der blev diskuteret el kontra diesel/ benzin/ hybrid . Der er begyndt at være masser af alternative og der vil komme en sand ( strøm) biler og modeller. Tesla har gjort meget for udbredelsen men andre er helt klar lige i nakken på dem

  • #50   24. jun 2021 Det ville være sjover om der blev diskuteret el kontra diesel/ benzin/ hybrid . Der er begyndt at være masser af alternative og der vil komme en sand ( strøm) biler og modeller. Tesla har gjort meget for udbredelsen men andre er helt klar lige i nakken på dem

  • #51   24. jun 2021 Og her er en UTV jeg har lavet en batteripakke til som test
    Den blev 150kg lettere og havde samme energikapacitet smiley

    Det samme med den lille ATV i øvrigt, den blev næsten 20kg lettere af at skifte til en lithium pakke smiley


    profilbillede
  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #52   25. jun 2021 Carsten T går ud fra at UTV var på batteri i forvejen smiley

  • #53   25. jun 2021 Ja mon ikke den Polaris Ranger EV var med blysyre batterier inden Carsten begyndte at pille ved den.
    I så fald giver det god mening at ombygge til lithium.


  • #54   25. jun 2021 Jo den havde næsten 250kg bly batterier, og ejeren var træt af at de ca. holdt et år eller 2 så var de så ringe de var til at smide ud, det er lidt dyrt i længden smiley

    Batterierne der er brugt er i øvrigt lithium-jern-fosfat hvor der er sat 16stk. i en 48volt serie - hvis man interessere sig for den slags smiley

    Men du spørg bare hvis du vil vide noget Martin a, orakel bliver jeg nok aldrig men lidt kan jeg da smiley


  • #55   25. jun 2021 LiFePO4 er vel også mere tolerante over for at blive opladet til 100% og har flere ladecyklusser end f.eks. LiNiMnCoO2 og LiNiCoAlO2 som er de mest brugte i BEV'ere nu om dage.
    Ulempen ved LiFePO2 er så en lavere energitæthed, dvs. større/tungere batteri per kWh end andre gængse lithium kemier, men det betyder nok ikke så meget i en UTV som er født med blysyre.

    Model 3 SR+ MIC er vel også med LiFePO2, hvilket er fair nok da der jo er plads nok når man ikke vil have mere rækkevidde ud af den og alligevel har samme plads som i en LR.
    Men man kan undre sig over at de ikke gør noget mere i at prøve at presse rækkevidden opad i stedet for at holde den på hvad den er i forvejen.
    "Aflysningen" af Model S Plaid+ var efter min mening et stort tilbageskridt, ikke fordi man kommer til at savne ydelsen fra Plaid+ kontra Plaid, men mere på grund af den øgede rækkevidde man som kunde går glip af ved ikke at kunne købe Plaid+.
    Sådan en Plaid+ ville i hvert fald kunne presse konkurrenterne til også at skulle levere bedre rækkevidde.


  • #56   26. jun 2021 Ja LiFePO4 er meget mere robuste og tåler en meget hårde behandling, men de fylder lidt mere og er noget tungere pr. kwh
    Men som sagt robuste og billigere smiley


Kommentér på:
Ulykke: Tesla i brand?

Annonce