4.105 visninger
|
Oprettet:
Ulykke: Tesla i brand? {{forumTopicSubject}}
Jeg så tilfældigt på Tekst-tv (ja det findes endnu!), om en Tesla i Jylland som var kørt galt, og den forbindelse brudt i brand ?
Så er det jeg kommer til at tænke på: Hvad er der i en Tesla som er brandfarligt ?
Det kan jo i sagens natur ikke være benzin eller Diesel?
Ok personen kan jo have haft en dunk benzin til plæneklipperen på bagsædet seføli? Men er der andre forklaringer?
sep 2016
Følgere: 2 Svar: 711
Online Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Dog er det meget sjældent at det sker, men når det sker, så er der gang i ilden
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
https://youtu.be/UsuYxFBHsiQ
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 653
Men undre mig over at når sådan en ulykke sker så har pressen er behov for at nævnte at det er en Tesla
Det er da sjældent man høre om en Mondeo eller Astra i ulykke
Men pressen har det jo nogle gange med at sætte skræmme kampagner op
Og jeg er ovenikøbet gift med en journalist
Hun mener når sådan en ulykke sker så er det vigtigt at nævnte det er en Tesla men i andre tilfælde er det lige gyldigt om det er en Mondeo
Åbenbart noget man lærer på journalist højskolen
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
dec 2020
Følger: 14 Følgere: 104 Emner: 26 Svar: 251
Så er det jo paradoksalt med batterier i røgalarmer ;/
jul 2015
Følger: 18 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 47 Svar: 136
aug 2011
Følger: 14 Følgere: 19 Biler: 6 Emner: 20 Svar: 615
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 653
Mht til brandfare med El biler så ved jeg at eftersom der kommer flere og flere el biler på markedet så er der rigtig mange p-huse som enten er igang eller snarest vil undersøge markedet omkring brandsikring da der findes nogle systemer som kan opdage en tidligere detektering af brand i el biler da batterierne her udsender en usynlig gas inden de eksempelvis bryder i brand og den “gas” vil man gerne have detektering på da man dermed kan reagere hurtigere end når bilen er i brand da den dermed er meget svær at slukke
Hvordan det præcis virker ved jeg ikke men løsningen tror jeg kommer til at blive mere udbredt
Syntes også at have hørt nogle beredskabet har udviklet en slags container man kan trække den brændende el bil ind i da man dermed ikke risikere at den breder sig
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
De kommer også fint til bunds i mange af myterne som der også bliver nævnt rigeligt af her
"Lithium batterier har nemt ved at antænde"
"Det er umuligt at slukke når det først brænder"
"Det kræver en masse special slukning og sikkerhedsgrej"
osv, osv, og intet kunne være fjernere fra sandheden
Det er en instruktionsvideo til brandfolk
https://youtu.be/8n5Wf7TlGrU
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Der bliver placeret en gasbrænder direkte under batteriet på en Model S og det tager 13min med direkte varme før batteriet "løber løbsk"
Herefter viser brænd folkene hvordan man hurtigt og effektivt slukker branden på ganske få minutter.
https://youtu.be/8n5Wf7TlGrU?t=568
Og det han siger her summere det hele ret godt op:
https://youtu.be/8n5Wf7TlGrU?t=762
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 30 Emner: 16 Svar: 708
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.220
https://www.youtube.com/watch?v=jNHJICRGZkY
jul 2015
Følger: 18 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 47 Svar: 136
dec 2020
Følger: 14 Følgere: 104 Emner: 26 Svar: 251
Den havde holdt stille i 7 timer (ved mit job). Pludselig kom en brandbil ræsende forbi butikken. Tænkte først ikke så mere over det. Men så efter 8 timer gik jeg så ud til min bil, så var det sgu den de havde fyldt med skum ?!?!
Jeg fandt aldrig ud af hvordan det kunne ske, for efter 7 timer kunne det jo ikke fx være et ikke-ordenligt slukket cigaretskod i askebægeret eller lign. Men må jo have været en eller anden form for kortslutning, bare mærkeligt sådan en kan opstå mens bilen holder helt stille i mange timer.
Dog var jeg heldig at finde en skrotmoden bil magen til, så ALT "indmad" blev skiftet ud, lige fra loftbeklædning til sæder og instrumentbræt, musikanlæg osv. Det tog sin tid, men så kørte den et års tid mere. Men den stank stadig af "brand" uanset hvor meget man vaskede alting. Ved syns tid var den på grænsen til rådden så solgte den til en ung knejt for et par tusinde kr
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 653
https://hbr.dk/wp-content/uploads/2016/11/Godkendt_RBD-2017.pdf
Det er noget omkring lion tamer teknologi, tidlig detektering af “gas” som batteriet afgiver inden den bryder i brand og den detektering kan gøre at man kan fjerne bilen eller afskærme den inden branden udvikler sig
Ved at bl.a Lufthavnen kigger på det til deres p huse
Her er også en slukningsløsning
https://beros.dk/downloads/udd_20200429_Skadestedsevaluering%20i%20forbindelse%20med%20brand%20i%20hybridbil_OG_A5.pdf
https://www.tv2lorry.dk/gladsaxe/beredskab-ost-udvikler-container-til-brande-i-elbiler
Derudover kender jeg en som arbejder hos et securityfirma og de er i dialog med flere kunder omkring at lion tamer detektoren skal på deres eksisterende brandalameringsanlæg dermed kan de “opdage” gassen inden bilen bryder i brand og dermed få trukket bilen væk eller trukket den i containeren i ovenstående link
jul 2015
Følger: 18 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 47 Svar: 136
nov 2009
Følger: 4 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 429
Grundet konstruktionen kan der være op mod 40.000 volt på en forulykket elbil - og derfor at brandfolk ikke glæder sig til ulykker med sådanne biler, da de kræver speciel udstyr og yderste forsigtighed.....
https://localeyes.dk/a169356-1234-knust-tesla-broed-i-brand-53-aarig-mand-draebt-i-trafikulykke/
nov 2009
Følger: 4 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 429
Det er noget vrøvl at batterierne er ufarlige, for når det brænder kan de eksplodere - uanset om de selv brænder eller ej......og så flyver pisset til højre og venstre
https://politirapporten.nu/2021/06/storbrand-stor-industribygning-nedbraendte-totalt-i-helsinge/
jun 2019
Følger: 9 Følgere: 1 Svar: 13
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Jeg syntes du skulle tage og se #14 og 15# som er fra officielle brandmyndigheder i stedet for at få din viden fra sladderpressen
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Sådan noget vrøvl
Hvordan er de presset til det yderste?
Hvor meget ved du om batterier? og i særdeleshed batterier i elbiler?
mar 2006
Følger: 5 Følgere: 8 Biler: 6 Emner: 1 Svar: 40
De tre elementer for et en brand kan opstå. Varme, ilt og brandbart materiale.
En led forlygte bliver varm og bliver den så trykket sammen i et uheld op af noget plastik, jamen så er opskriften fuldført.
I den pågældende ulykke, der har batteripakken ikke været skadet, så det er ikke fra de store batterier.
Stor international undersøgelse på denne problemstilling har vist at fossil brændstofbiler er 5,5 gange farligere at køre i end elbiler, når det gælder brand. Dette er målt på kørte km og ikke antallet af biler, så når en elbil bryder i brand er der 5,5 fossile der brænder. I undersøgelsen går man kun ud fra branden og ikke årsagen, så der kan stadig være tale om en kinalader i et cigarstik der har været skylden.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
Brandfare i batterier: Store mærker kalder titusindvis af elbiler tilbage
Ford, Hyundai, BMW og andre bilproducenter slås nu med samme brandfare, som i årevis har plaget mobil- og PC-producenter – og medførte flyveforbud for Boeings 787 Dreamliner-fly.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
Hvorfor tror du batterierne bliver varme, kunne det tænkes at der bliver trukket så meget strøm fra batterierne og tilført så meget strøm på kort tid af alt bliver varmt
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Hvor mange bilmærker har hjemkaldt fossil biler pga brandfare henover årene?
At Hyundai og Ford ikke kan finde ud af at lave et kølesystem og får lavet batterier der er fejlproduceret kan jeg ikke se kan være teknologiens skyld?
Er en dieselbil så livsfarlig pga. det her?
https://ekstrabladet.dk/biler/tilbagekalder-300.000-biler-de-kan-bryde-i-brand/8013482
Eller det her måske?
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-08-bmw-tilbagekalder-biler-efter-selvantaendelse
Det er ikke teknologiens skyld at producenterne ikke kan finde ud af at sammensætte det
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Har du prøvet at starte en almindelig bil uden noget kølesystem, og så bare lade den stå i tomgang længe nok?
En elbil har trods alt evnen til at operere helt og aldeles uden et kølesystem.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Det samme på en E-Golf og et utal af andre elbiler
Elbiler med mange hestekræfter og mulighed for hurtigladning har oftest væske"kølet" batterier.
Men det er faktisk en misforståelse at det primært er til at køle batterierne, da det lige så ofte bliver brugt til at opvarme dem.
Batterierne har en operationstemperatur de helst skal være på hvis de skal aflade og oplade hurtigt (omkring 50grader)
Ved almindelig kørsel opnår batterierne faktisk sjældent den optimale temperatur og derfor har biler som Tesla indbygget procedure for opvarmning af batteriet, alt efter om du er på vej til en højhastigheds lader eller om du skal køre dragrace.
lang historie kort kan du sagtens tømme kølesystemet på min Tesla og den ville fint kunne køre, den ville nok blive begrænset i hestekræfter og ladehastighed
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Men den ville fint kunne køre og følge trafikken, en Nissan Leaf har 200hk med passivt kølet batterier.
Men bilen vil på intet tidspunkt udgøre en risiko for brand eller andet
Men det ville en fossil bil uden kølemiddel
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
jul 2015
Følger: 18 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 47 Svar: 136
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Alt det her er ganske almindeligt viden hvis man roder lidt med batterier, og da bilerne allerede er lavet både med passiv og aktiv køling beviser det vel at de har ret godt styr på det her allerede?
Men jeg roder da lidt med batterier og når man først forstår de forskellige kemier og deres egenskaber, samt batteri management systemer så er det altså ikke så svært..
Her er et batteri jeg er ved at lave til en 1 kW ATV
Batteriet er ca, 1 kWh
Bemærk ingen væskekøling
og bonus info, den er bygget af brugte 18650 celler, som nok er mest kendt i rå form fra E-cigeratter, men det er dem der sidder i alt fra bærbar PC'ere til elcykler osv.
og så er det faktisk præcis denne celletype der er ca. 8000 stk af i den første Model S
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
jul 2015
Følger: 18 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 47 Svar: 136
jul 2015
Følger: 18 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 47 Svar: 136
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Den blev 150kg lettere og havde samme energikapacitet
Det samme med den lille ATV i øvrigt, den blev næsten 20kg lettere af at skifte til en lithium pakke
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
I så fald giver det god mening at ombygge til lithium.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Batterierne der er brugt er i øvrigt lithium-jern-fosfat hvor der er sat 16stk. i en 48volt serie - hvis man interessere sig for den slags
Men du spørg bare hvis du vil vide noget Martin a, orakel bliver jeg nok aldrig men lidt kan jeg da
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
Ulempen ved LiFePO2 er så en lavere energitæthed, dvs. større/tungere batteri per kWh end andre gængse lithium kemier, men det betyder nok ikke så meget i en UTV som er født med blysyre.
Model 3 SR+ MIC er vel også med LiFePO2, hvilket er fair nok da der jo er plads nok når man ikke vil have mere rækkevidde ud af den og alligevel har samme plads som i en LR.
Men man kan undre sig over at de ikke gør noget mere i at prøve at presse rækkevidden opad i stedet for at holde den på hvad den er i forvejen.
"Aflysningen" af Model S Plaid+ var efter min mening et stort tilbageskridt, ikke fordi man kommer til at savne ydelsen fra Plaid+ kontra Plaid, men mere på grund af den øgede rækkevidde man som kunde går glip af ved ikke at kunne købe Plaid+.
Sådan en Plaid+ ville i hvert fald kunne presse konkurrenterne til også at skulle levere bedre rækkevidde.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Men som sagt robuste og billigere
Ulykke: Tesla i brand?