Skod vogn ! {{forumTopicSubject}}
Halløj alle.
Jeg håber at jeg er så heldig at en herinde, der har stået i samme situation som jeg desværre gør.
Lang historie kort.
Min bil regenerer for hvert 70-80 km kørt, og har gjort det de seneste 2 år.
4 mekanikere har ikke kunne finde fejlen.
Følgende ting skiftet.
Diff sensorer, luftmassemåler, batteri, hydrive x 2. Rensning af partikelfilter, nuværende askemængde 0,15 G.
Nyt partikelfilter koster 17.000 eks montering.
Mekanikere kan ikke love mig at det stopper ved nyt filter, og så synes jeg det er et meget stort sats til 20.000 at tage.
Seat Leon 2,0 TDI, 184 hk 4. Drive. Km 240. År 2015
Bilen viser ingen fejl, og kører fantastisk derudover.
Hjælp for en desperat Seat ejer, der snart er ved at give op.
2 gode flasker rødvin til den der muligvis kan hjælpe mig videre
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.058
feb 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 21
feb 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 31 Svar: 2.899
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 966
Det kørte 700km før første regenerering og derefter blev afstanden kortere og kortere til sidst var det nede på 60-70km mellem hver gang.
Det gør jeg ikke igen
jan 2021
Følger: 13 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 445
jan 2021
Følger: 13 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 445
aug 2016
Følgere: 3 Svar: 206
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.087
jan 2021
Følger: 13 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 445
jun 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 1 Svar: 24
feb 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 7
jan 2011
Emner: 1 Svar: 2
jul 2007
Følger: 28 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 2.440
sep 2016
Svar: 41
Har hørt om problemet før. Kender en lille mekaniker (frit autoværksted) som måske kan hjælpe dig, som han tidligere har hjulpet andre. Han handler hos Auto Parts, og har også testudstyr fra dem. Han har lige fortalt mig at han har reddet en kunde for den store udgift et nyt partikelfilter koster. Han fandt selv ud af at der ligger et program i hans tester som kan bruges til at løse lige nøjagtigt det' problem. Han forklarede mig at man selvfølgelig skulle tilslutte testeren, starte motoren og sætte programmet i gang. Det overtager så hele styringen af motoren. Motoren bliver kørt op på ca. 1.500 omdrejninger, og står så og kører et stykke tid formodentlig for at opnå en høj temperatur. Pludselig, under forløbet bliver udstødningen så varm at den gløder. Undervejs i dette står sort røg og partikler ud af udstødningen, og det aftager så langsomt indtil processen er færdig. For mig (selv gammel mekaniker) lyder det altså plausibelt. Du kan jo selv prøve om du kan finde en mekaniker med samme tester, eller, hvis du har lyst til en lille tur til Falster, ja, så får du lige hans web-adresse her: www.johnnys-auto.dk Jeg ved at han holder ferie i de næste to uger, men derfor kan du da godt prøve at sende ham en mail. Du må ha' pøj-pøj med det.
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Svar: 2
Det med dysserne synes jeg lyder som et godt sted at starte.
Et andet sted at kigge på er din katalysator, den kan meget vel være slidt, ja det lyder måske mærkeligt at fokusere på den i en diesel bil.
Men det er katalysatoren der er tændstikker der skal få temperaturen op i dit partikelfilter.
Virker din katalysator ikke pga. af slid, stort olieforbrug mm så bliver dit partikelfilter ikke varmt nok og alt soden bliver der med ikke brændt af hver gang den forsøget at regenerere.
Mvh Michael
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 31 Svar: 2.899
Hej Michael S
Det lyder umiddelbart som en plausibelt ting at katten skal være varm for at trigge DP filteret, har du et link eller lign som underbygger din påstand?
aug 2006
Følger: 1 Biler: 2 Svar: 7
https://dk.hydrive.com
Kan også bookes ved quickpoint
https://www.quickpoint.dk/hydrive/
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Svar: 2
Nej jeg har ikke et link, men jeg har ok styr på teknikken ??. Jeg har været mekanikker i 25 år og laver næsten udelukkende fejlsøgninger og problemløsning.
For 3 md. Siden havde jeg en Volvo XC90 der ofte regenererende og tit nor der gjorde det røg den også grå røg.
Det tyder på uforbrændt diesel.
Jeg kunne se at katalysatoren ikke kom op på mere end 475°c og det er alt for lidt til at antænde den diesel der skal afbrænde soden i partikelfilteret.
Efter en ny kat og partikelfilter så virker det hele igen.
Mvh Michael
Skod vogn !