{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.755 visninger | Oprettet:

Hyundai Ioniq PHEV. Brugt 199.999kr Godt køb? {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for jeres gode råd, nogle der gider at være så venlig at kigge lidt på denne her Ioniq PHEV brugt til 200.000kr? https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/ioniq/16-phev-trend-dct-5d/5234644
Hvordan ser det ud ift prisen, hvad burde den ligge på ift brugt, model og alder osv? Jeg husker vist nok at Ioniq plugin lå på 229 og 249.000 kr HVIS jeg ikke husker helt forkert, men den model er åbenbart udgået helt.
Er på udgik efter en brugt bil, og plugin hybrid tænker jeg kunne være et godt valg nemlig. Golf Hybrid GTE kunne også være en løsning feks.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hyundai Ioniq PHEV. Brugt 199.999kr Godt køb?
  • #2   6. okt 2021 Volkswagen har ingen garanti på batteriets kapacitet, det er måske værd at have med i overvejelserne nu det er brugtvogne du kigger efter.

• #3   6. okt 2021 Hybrid biler er det dårlige valg fra begge verdener.

enten gå man All in, og køre ren el
    eller man lader helt være

som de skriver i artiklen, vælge de fleste ren el, efterfølgende.

• #4   6. okt 2021 Nej ren elbil er ikke et alternativ for mig, når man kigger på ladetiden og priserne, og så hele oplevelsen i at køre med en ren elmotor. Havde foretrukket ren benzin, men virker til at der trods alt er en del penge at spare på hybriden ift ren benzin med samme specifikationer. Det er mere om Hyundai pluginen er et godt køb ift brugtprisen, jeg skal helt sikkert ikke have ren el som sagt nu, måske om 10 år smiley

• #5   6. okt 2021 Der er nogle penge at spare i indkøb hvis du sammenligner med en benzin bil. Det er de nye afgifter der tilgodeser biler som på papiret udleder under 50g CO2/km (PHEV)

Desværre er rækkevidden på mange af dem direkte ubrugelig 25-45 km på rent el alt efter kørselsmønster og årstid. Hyundai du ser på kan ikke opvarme kabinen uden at starte benzin motoren, så har du kort på arbejde skal du både bruge el og benzin for at komme frem og tilbage i de kolde perioder. Opladning af PHEV modeller går ufatteligt langsomt, og de fleste modeller kan kun lade op til 3,6kW, så det tager mindst 3 timer at lade en normal PHEV i en hjemmelader. Du kan vælge at betale fuld pris PR kWh, abonnent med refusion af afgift efter måler eller fuld refusion.

Udgifterne til service og vedligeholdelse af en PHEV er som udgangspunkt 15-20% dyrere end en almindelig benzin bil

Hvis du kun kører små ture i byen og i hverdagen kører 15-30 km kan du regne med at køre på rent strøm, også kun bruge benzinmotor når du skal på langtur. Regn med at du på motorvej får en rigtig dårlig benzin økonomi som følge af en meget tungere bil end normal benzin model, så her hedder forbrug 10-12 km/l alt efter højrefoden

en PHEV giver for nogle god mening, men man skal virkelig sætte sig ind i ulemperne ved bilen. Og gensalg kan være ret svært hvis de om 3-4 år regnes ligeså "sorte" som benzin og diesel.

Hvis du ikke kan leve med rækkevide på el på 300-400 km, og lade op til 100kW, så er PHEV nok ikke det helt rigtige valg smiley

• #6   7. okt 2021 @Rene HC. Det giver heller ikke sådan super meget mening ift hvor lille et batteri Ioniq PHEV har, ift elopladning. Eller hvor lidt den så kan køre på batteriet. Jeg kan godt se at 8,9KW ikke er meget når rene el-biler har 40-60KW cirka kapacitet.
    Altså det er også fordi benzin er sådan lidt gammeldags, det er i gang med at blive udfaset, elektricitet er på den korte bane fremtiden(den lange bane kommer der forhåbentligt snart noget langt mere energieffektivt men det er fremtiden og ikke aktuelt lige nu). Og benzin er meget nemmere i det hele taget men ikke så ja grønt og fremtidsagtigt.

Det virker til at selve el-delen på en phev virkelig er dårlig, og var det ikke for afgiftssænkningen på hele bilen så havde jeg også valgt enten en ren el eller ren benzin løsning. Men ren EL tja jeg synes motoren lyder virkelig kedelig, som at køre rundt i en radiobil. Det fraholder mig sammen med langsom ladetid(med mindre man køber en relativ ny dyr bil med hvad ved jeg superopladning fra 1 milliard faser osv som sikkert findes i biler til 400-600,000kr).

• #7   7. okt 2021 PHEV er en eller anden idé der er født i EU, og som bilfabrikkerne er gået i gang med fod at undgå store bøder

Alle de fabrikanter der ikke laver PHEV modeller kan se frem til kæmpe bøder, fordi deres biler udleder for meget CO2 PR km

Eksempelvis Suzuki har købt RAV4 og Corolla fra Toyota og smækket Suzuki logoer på, netop for at undgå dette

det med lyden kan jeg så ikke sætte mig ind i, savner du virkelig lyden fra din gamle i10 ?? jeg savner bestemt ikke motor lyden fra min gamle Peugeot 107, og var langt hellere fri for lyden af almindelige 3-4 cylindrede benzin og diesel motorer

Hvis du i stedet for ioniq PHEV køber en ren elbil for 250.000-325.000 kr vil den rigtigt nok have større værditab på 1000-1500 kr om måneden. Men omkostninger til el vil nærmest uanset kørsel være under 1000 kr om måneden, og omkostningerne til service markant billigere. Så en VW id3, Tesla model 3, Hyundai ioniq 5 vil nok over 3-4 år koste det samme som en ioniq PHEV

id3 oplader med op til 100kW, og ser ud til at kunne lade op til 80% med 50kW som minimum

• #8   7. okt 2021 Det er meget underholdende læsning, masser af følelser og antagelser.
    Ikke ret meget fakta.
    Om en plug-in er der værste fra de to verdener, eller faktisk det bedste - det handler om meninger og tro.
    Får man et stort værditab, eller har man købt en guldgrube?
    Ja det kan vi jo igen gætte på. Mange inkl., som hunden sagde, mig selv, har valgt en plug-in. Den er købe med meget lille afgift, en tilsvarende i benzin eller diesel ville koste nogle 100.000 mere. Er billig i grøn afgift, og finansiering kan laves meget billigt som et grønt lån.
    Hvis afgiften på phev stiger, hvilket den helt sikkert gør, ja så har man jo faktisk købt noget der giver et fantastisk lavt værditab. Jeg fik oven i hatten en noget mere frisk bil end en bare diesel eller benzin. 218 hk med et godt moment pga. elmotoren er ganske fint.

Jeg kan ikke bruge en ren elbil med min kørsel.
    Flere gange om måneden har jeg lange ture, de giver km. penge fra firmaet.
    Men mange dage kører vi bare på el. Den gamle TDI blev tanket tre gange om måneden, min gte Passat ca. kun en gang.
    De nuværende ellerter kan sagtens være opgivet til godt 4-500 km. Lånte en ID4 med det store batteri, den ville jeg kunne køre blot godt 300 km. i. Jeg gider nemlig ikke køre mellem lastbilerne som rigtigt mange ellert ejere gør.
    Har heller ikke tid til at lade på farten, måske tager en ladning ikke længere end en pølse i svøb og en kop hipster kaffe, men ofte holder der jo altså en mindre kø af ellerter der venter.
    Kommer vi så op med en batteri med noget længere rækkevidde? Tja min iPhone kunne i 2008 holde strøm et døgn, det kan min nye telefon sørme også i 2021. Den bedre batteri kapacitet er gået op i større processer og andre strømslugende ting.

Er mega fan af min GTE og har aldrig kørt billigere.
    Samspil på drivlinje osv. fungerer aldeles perfekt.

I går kørte jeg fra Aalborg til Herning knap 150 km. Derned kørte den 23 literen i hybrid, hjem på tomt batteri 20 literen. Det er sgu ikke dumt af en to tons familie container.

• #9   8. okt 2021 Jeg kender efterhånden en del med PHEV, og hører og ser mange test af dem

Det er da fedt du kan få gte til at gå 20 km/l uden strøm opladt på batteriet. Der er kæmpe forskel på hvor langt de går literen, har hørt og læst om alt fra 9 km/l i en arteon på Autobahn, over 12 km/l i en grandland x, til 14 km/l i en xc40 til 18-22 km/l i en gte eller Kuga

i mine øjne er PHEV designet til at man kører rent strøm i hverdagen, også bruger benzin når man skal på de længere ture. Hybrid mode er så til kraftige accelerationer og når der skal trækkes trailer og campingvogn eksempelvis

Jeg tror at det næste 1-2 år så er værditab på PHEV modellerne ret fornuftig, men om 3-4 år så er jeg ikke sikker på hvor mange købere der er.
    En bil med to motorer, batterier og avanceret teknologi kan blive et dyrt bekendtskab når garanti er væk. Allerede nu udtaler de sig hos BilBasen om interessen for PHEV er nedadgående i deres søgninger

Jeg er også spændt på hvornår man politisk beslutter sig for, at PHEV modeller faktisk er "sorte" og ikke grønne biler. Tyskerne snakker om de fra 2025 har den holdning.
    På papiret udleder en PHEV der får den gode rabat på afgift udleder under 50g CO2/km på papiret, men det kræver jo man nærmest kun kører på strøm i hele bilens levetid og nå derned, så mange PHEV udleder jo det samme som en diesel eller benzin bil

• #10   8. okt 2021 Der kører rigtigt mange firma bilister rundt i plug-in’er der faktisk aldrig lades vis el nettet.
    Som firma bilist er man jo ikke fokuseret på brændstof priserne, havde selv en Supetb som firmabil indtil sidste år. Den gode fravalgte jeg og fik 5K mere i løn og kørsels penge.
    Beholder næppe min GTE mere end en 4 år, forventer faktisk at det bliver en billig bil at have haft.
    At søgningen går ned er naturligt, helt i tidens trend vælter der bestillinger på rene elbiler ud. Det er rigtigt fint, det ville jeg nok også have hvis der fandtes en til en halv millions penge der dækkede mit behov. Det gør der ikke, vil ikke have en suv lignende gyngehest, og er ikke til amerikanske biler. En Tesla kører fint, men minder mig om designet af noget Kitchen Aid køkken udstyr, og kabinen ligner en hipster piercing klinik i det indre New York. Igen er problemet også, enten skal man have den bette, eller en kæmpe gynge hest.
    Der kommer forhåbentligt andet på markedet, men med de kraftigt opadgående el priser vi ser nu, så bliver det økonomisk også mindre attraktivt. Men mon ikke der bliver gjort et eller andet.
    Ingen kan spå om fremtiden, men skal den være ren el skal der noget bedte batteri teknologi til, måske bliver det brint/etanol, måske bliver det et mobilt kernekraft center i handskerummet.
    Eneste der er helt sikkert er, at der kommer til at skr en masse.

• #11   9. okt 2021 #10
    Det er som om der er gået rent effekt og 0-100 tider i alt der handler om el, det kan simpelthen ikke blive vildt og hurtigt nok når man skal gå over til el.
    Jeg så før i tiden ret få diesel og benzin biler med 300+ hk, og hvor folk snakkede om 0-100 tider når de snakkede om deres nye biler, de snakkede om alt det nye teknologi, sikkerhed, komfortudstyr og den slags
    Nu er det som om, at en elbil der er over 7 sekunder om at ramme 100 er direkte latterlig, fordi naboens kan ramme 100 på under 5 sekunder.
    De fabrikanter der kommer med flere udgaver af samme model, er der tydelig forbedring af rækkevidde ved skift til FWD/RWD og en 200-250hk motor, frem for AWD og 400+ hk. Flere af dem henter faktisk 100 ekstra km rækkevidde uden ændring af størrelsen på batteriet

jeg kan godt forstå dine argumenter for ikke at vælge en elbil, det kræver jo man har et behov den kan indfri samtidig med man kan lide designet og meget andet. Og du har fuldstændig ret i, at nærmest alt el der er på markedet lige nu er højbenede suv modeller, eller mindre modeller som ikke passer til en families behov
    Polestar 2 minder jo eksempelvis om en sedan, men er så samtidig ligeså høj som en SUV og derfor har den dårlig aerodynamik og markant øget forbrug sammenlignet med tesla model 3

PHEV kan som sådan også have sin berettigelse, men man skal bare sætte sig ind i bilens fordele og ulemper. Måden en PHEV er opbygget på, gør at de er ret ineffektive når de kører på rent strøm. Det er ikke usædvanligt de kører 3-4 km pr kWh. Så hvis man betaler ren kostpris på strømmen der kommes på, så nærmer vi os altså 80 øre pr km i el

Elbilerne er her markant bedre og hedder 5-6 km pr kWh, som følge af en langt mindre kompliceret drivlinje. Der er dog også her en række ulemper man skal sætte sig ind, såsom rækkevidde, ladning hjemme og ude, samt service og lignende

i bund og grund er man nød til virkelig at analysere ens kørselsmønster, for at finde den rette drivlinje og bil. Du kan ikke som hidtil bare sige at over x antal km om året så var det diesel frem for benzin
    Vi kører 30.000-35.000 km om året, og jeg pendler hver dag 65 km for at komme på job, derfor vil en PHEV model betyde at jeg skulle køre både benzin og el for at komme frem og tilbage.
    For det er meget få PHEV der året rundt kan klare den distance uden at starte benzinmotoren, så derfor er jeg personligt mere til at vi en gang når clio iv dci skal skiftes går direkte til ren EV

PHEV modellerne virker også til at være gået i stå rent udviklingsmæssigt, der kommer selvfølgelig nye modeller men drivlinjerne ser det ikke ud til der udvikles særligt på. I Tyskland har man annonceret at det 9000 euro store tilskud pr solgt bil frafalder på de PHEV der ikke kan klare en vis distance, det kommer i to skridt og særligt det sidste vil være et problem for mange fabrikanter at leve op til med de biler de har på markedet i dag

Kommentér på:
Hyundai Ioniq PHEV. Brugt 199.999kr Godt køb?

Annonce