9.198 visninger
|
Oprettet:
Diesel: Små ture - hvad kan man gøre? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg kender til nogen der har en nyere Mercedes Diesel. De kører 20000km om året og de fleste ture er "desværre" kun 5-10km. Den har kørt 150000km uden problemer. Deres kørselsmønster kommer ikke til at ændre sig. Ved godt det er gift for motoren, men hvad man man alligevel gøre for at være på forkant med nogle dyre værkstedsregninger?
PS: Chancen for at de kører på motorvejen for at blæse den igennem er ringe.
L
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Det skal nok gå.
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.947
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
med letter forhøjet omdrejninger, så motor få en højere forbrændings temperatur.
så skal motor styringen nok søge for og få regenerer dpf.
og brænde soden af
det sker ikke når motor aldrig bliver varm nok, som er det største problem, ved for mange korte ture.
eller man kan få renset motor.
som kan gøres på flere måder.
nogen bedre end andre
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 207
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 2.644
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
jeg forstå heller ikke så.mange absolut vil have en dieselbil
bare fordi diesel er billige
når så meget andet er dyre evd dieselbiler.
vi reparerer flest dieselbiler.
også de køre for korte ture og burde have en benzin bil
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Bedre diesel er også fint, dog er det noget dyrere, men absolut et bedre produkt.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.283
Diesel = moment
Diesel er også mere økonomisk end benzin.. Selvom det er dyrer i afgift
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 26 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 192
jun 2009
Hvis man kun kører små korte ture, vil diesel reelt set ikke være billigere i længden... Der vil en Plug-in Hybrid være en del billigere både i brændstof og afgift... (Ture under 50 km kan i mange PHEV biler klares på el... = billigere end diesel...
Diesel = moment... Ja, men har man egentlig brug for det ekstra moment? Og er det fordi man gerne vil have power helt nede fra de lave omdrejninger, så vil jeg igen tale for en PHEV, hvor elmotoren har samme moment og HK, fra stillestående til max hastighed... Hertil hjulpet af Benzin motoren når der virkelig skal bruges kræfter.
Diesel giver reelt set kun mening ved langturskørsel, og når der skal pendles langt... Og med tanke på at der nok kommer flere og flere restriktioner på hvor dieselbiler må køre i byerne, så har jeg sværere og sværere ved at se de store fordele i diesel... Bevares det er stadig nok det bedste til lastbiler og større 4x4 biler der skal bruges i terræn... Og landbrugsmaskiner... Men at skulle sidde og høre på¨en dieselmotor til hverdag, er jo direkte tortur...
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 31 Svar: 5.481
Jeg tror desuden der går meget længe før Euro 6 dieselmotorer ikke må komme ind i byerne
Med det sagt er jeg helt enig i at en diesel er et helt forkert valg, og at de bør skifte den til en benziner
For at forlænge levetiden på dieselen ville en frakobling af egr nok være en rigtig god ide
jun 2009
Det kommer nok an på hvilken bil med CVT der er tale om... Honda's CVT Vræler ikke på samme måde som andres, da det via computerstyring er lavet til at ligne et alm automatgear...
I min Outlander der høres CVT gearet stort set ikke da bilen er ekstremt godt dæmpet... Men indrømmet, I toyota f.eks. kræver det godt nok tilvænning og en let speederfod at kunne holde det ud... Samme i f.eks. Lanceren jeg engang havde også... Men der var så "gearskifte" i rattet (skift af computerprogram nok nærmere) så man var lidt ude over det problem... Der er forskel på hvordan de forskellige producenter laver det... Og CVT er vidst mest Udskældt grundet erfaringer med dårlige implementeringer af det...
maj 2009
Har igen en diesel nu med ca 420 moment.. 1600 kg vejer bilen på motorvej med 140 går den 18.. Brokker mig ikke
Fabia var ikke født med partikelfilter.. Nuværende har jeg sæt downpipe på. Så korte ture tænker jeg ikke over
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 50
Jeg vil også anbefale el bil eller hybrid - afhængigt af parkeringsmuligheder.
aug 2019
Følger: 1 Svar: 27
Mercedes (her i Odense) plejer at påfylde det ihvertfald på taxaerne, ved ikke om de også gør det ved privatbiler?
Med 150.000km på klokken skal der nok desværre også snart enten renses eller skiftes partikelfilter, især med så mange småture.
Om den skal skiftes ud eller ej, kommer an på behovet, måske kører den fint de næste 100.000km og måske gør den ikke, men typisk kommer der problemer med filter omkring dem150-200.000km.
jun 2020
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 35
Min holdning er at man som en start skal finde en mekaniker man stoler på og så i forbindelse med service skal man bede dem kontrollere difference tryk samt luftmasse og uds temp. Derved kan man tyde filterets tilstand og få det afmonteret og renset i samme omgang som service.. en Rens i tide er der ingen tvivl om virker,, og jeg tror personligt det er det eneste der virker 100p, så handler det bare om at finde en mekaniker du stoler på og som kan løfte (den ret simple) opgave ????
maj 2009
feb 2018
Følger: 5 Emner: 6 Svar: 21
mar 2011
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 9
Moment opnåes med kubik. Enten direkte eller med snydemetoden (turbo/kompressor). Og det gælder både benzin og dieselbiler.
jun 2006
mar 2011
1977 Mercedes-Benz 200 D
54 hp (DIN) og 113 Nm
1977 Ford Taunus 2.0
90 PS / 89 hp (DIN) og 149 Nm
Jeg har meget svært ved at se at diesel = moment i forhold til benzin. I ovenstående eksempel er det lige omvendt.
jun 2006
Moment er udregnet på kraft gange arm. I en bilmotor kommer det til udtryk ved krumtap akslens facon. Jo større slaglængde des større arm, hvilket er ensbetydende med større muligt moment.
okt 2006
Jeg ved udmærket godt at det ikke er sådan tingene virker ude i den virkelige verden, men det er ikke langt fra. Du bør lige tænke dine eksempler mere igennem inden du poster dem...
mar 2011
Kan du ikke godt selv se det er noget vås du skriver Sajmon?
okt 2006
Men du vil simpelthen påstå at det er en kÆmPe overraskelse for dig, at en motor med 54hk har mindre moment end en motor med 90hk - på trods af at motoreffekt er et produkt af moment over tid?
Årsagen til at jeg regner det om så effekten er ens, er jo at man så rent faktisk KAN sammenligne de to motorer, som du forsøger. Så har vi kunstigt bragt dem op på samme tuningsgrad - og der står det klart at dieselmotoren er mere effektiv, og udvikler mere moment.
Ude i virkeligheden skalerer det jo ikke lineært, og man vil oftest slet ikke kunne finde en sugediesel motor med samme effekt som en tilsvarende benzinmotor, for trykladning kom på banen længe før man gad at udvikle videre på ikke-trykladede dieselmotorer.
Men konklusionen blev at du ikke havde ret, når du kommer med den sammenligning.
Diesel: Små ture - hvad kan man gøre?