{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.199 visninger | Oprettet:

Diesel: Små ture - hvad kan man gøre? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg kender til nogen der har en nyere Mercedes Diesel. De kører 20000km om året og de fleste ture er "desværre" kun 5-10km. Den har kørt 150000km uden problemer. Deres kørselsmønster kommer ikke til at ændre sig. Ved godt det er gift for motoren, men hvad man man alligevel gøre for at være på forkant med nogle dyre værkstedsregninger?

PS: Chancen for at de kører på motorvejen for at blæse den igennem er ringe.

L

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Diesel: Små ture - hvad kan man gøre?
  • #1   12. nov 2021 Intet.

Det skal nok gå. smiley

• #2   12. nov 2021 Bell Add Diesel City additiv er måske en mulighed?

• #3   12. nov 2021 søge for, og komme ud og køre en tur af og til.
    med letter forhøjet omdrejninger, så motor få en højere forbrændings temperatur.
    så skal motor styringen nok søge for og få regenerer dpf.

og brænde soden af

det sker ikke når motor aldrig bliver varm nok, som er det største problem, ved for mange korte ture.

eller man kan få renset motor.
    som kan gøres på flere måder.
    nogen bedre end andre

• #4   12. nov 2021 Min Peugeot 308 diesel havde et program som mekanikeren kørte igennem på værkstedet.. Nogle gange tog 20 min andre gange 50 min. Udstødningen blev rødglødende og gnisterne stod bagud. Så var der renset ud..... Det må din bil også have

• #5   12. nov 2021 Hvis de bor i nærheden af hvor de kan tanke Shell GTL diesel og vil ofre det mere, så kunne de det. Det er diesel lavet af naturgas i stedet for råolie. Det brænder væsentligt renere og danner mindre sod mv.

• #6   13. nov 2021 Foreslå dem at skifte til en Benzin Version... Jeg forstår ikke hvorfor man vil betale det mere i afgift for at køre så lidt, og så skulle høre på lyden af gammel traktor...

• #7   13. nov 2021 #6
    jeg forstå heller ikke så.mange absolut vil have en dieselbil
    bare fordi diesel er billige

når så meget andet er dyre evd dieselbiler.

vi reparerer flest dieselbiler.
    også de køre for korte ture og burde have en benzin bil

• #8   13. nov 2021 Så må man forklare dem at værkstedsregninger kan undgås ved at ham og lillemor kører til en restaurant 30-50 km væk, eller et ishus, så slår de 2 fluer med et smæk, sparer værkstedsregningen og bygger samtidig lidt på parforholdet:)

Bedre diesel er også fint, dog er det noget dyrere, men absolut et bedre produkt.

• #9   13. nov 2021 #6 ingen tændingensdele.. Ingen tændrør, kabler, osv.. Start og køre :D..

Diesel = moment
    Diesel er også mere økonomisk end benzin.. Selvom det er dyrer i afgift

• #10   13. nov 2021 Jeg ville sælge og finde en benziner. De er også billigere i afgift. Man skal købe diesel efter behov, ellers ville jeg lade være.

• #12   13. nov 2021 Ibrahim du er en belært mand

• #13   13. nov 2021 #9

Hvis man kun kører små korte ture, vil diesel reelt set ikke være billigere i længden... Der vil en Plug-in Hybrid være en del billigere både i brændstof og afgift... (Ture under 50 km kan i mange PHEV biler klares på el... = billigere end diesel...

Diesel = moment... Ja, men har man egentlig brug for det ekstra moment? Og er det fordi man gerne vil have power helt nede fra de lave omdrejninger, så vil jeg igen tale for en PHEV, hvor elmotoren har samme moment og HK, fra stillestående til max hastighed... Hertil hjulpet af Benzin motoren når der virkelig skal bruges kræfter.

Diesel giver reelt set kun mening ved langturskørsel, og når der skal pendles langt... Og med tanke på at der nok kommer flere og flere restriktioner på hvor dieselbiler må køre i byerne, så har jeg sværere og sværere ved at se de store fordele i diesel... Bevares det er stadig nok det bedste til lastbiler og større 4x4 biler der skal bruges i terræn... Og landbrugsmaskiner... Men at skulle sidde og høre på¨en dieselmotor til hverdag, er jo direkte tortur...

• #14   13. nov 2021 Nårnu der er tale om en phev eller andet med cvt, vil jeg dog hellere høre på en dieselmotor, selvom vi er enige om begge dele er trælse
    Jeg tror desuden der går meget længe før Euro 6 dieselmotorer ikke må komme ind i byerne

Med det sagt er jeg helt enig i at en diesel er et helt forkert valg, og at de bør skifte den til en benziner
    For at forlænge levetiden på dieselen ville en frakobling af egr nok være en rigtig god ide smiley

• #15   13. nov 2021 #14
    Det kommer nok an på hvilken bil med CVT der er tale om... Honda's CVT Vræler ikke på samme måde som andres, da det via computerstyring er lavet til at ligne et alm automatgear...
    I min Outlander der høres CVT gearet stort set ikke da bilen er ekstremt godt dæmpet... Men indrømmet, I toyota f.eks. kræver det godt nok tilvænning og en let speederfod at kunne holde det ud... Samme i f.eks. Lanceren jeg engang havde også... Men der var så "gearskifte" i rattet (skift af computerprogram nok nærmere) så man var lidt ude over det problem... Der er forskel på hvordan de forskellige producenter laver det... Og CVT er vidst mest Udskældt grundet erfaringer med dårlige implementeringer af det...

• #16   13. nov 2021 Min gamle fabia gik 14 i byen.. Ca 20 på motorvej med 130.. Med 440 moment.. Synes den var meget økonomisk og stadig havde træk.. :)..

Har igen en diesel nu med ca 420 moment.. 1600 kg vejer bilen på motorvej med 140 går den 18.. Brokker mig ikke

Fabia var ikke født med partikelfilter.. Nuværende har jeg sæt downpipe på. Så korte ture tænker jeg ikke over

• #17   17. nov 2021 Nu skriver du en nyere MB, hvilket er et vidt begreb. Har den rigtig automatgear (dvs med Converter), så vil jeg være mere bange for den end motoren. Men som de andre skriver, så skal man i dag enten køre rigtigt langt om året eller have et behov for at trække fx en campingvogn eller lign for, at diesel kan betale sig. Bedste er at skifte bilen ud med det beskrevne kørselsmønster. Men om der er planer for bare at have bilen et eller to år mere, så ville jeg vente med at skifte den. Er der planer for at beholde bilen længere tid, så skal man forvente nogle relativt dyrere reparationer, hvorfor skift af bil vil være fordelagtigt.
    Jeg vil også anbefale el bil eller hybrid - afhængigt af parkeringsmuligheder.

• Anders B
    Anders B Tilmeldt:
    aug 2019

Følger: 1 Svar: 27
    #18   17. nov 2021 Bell add er et udmærket rensemiddel, men det skal så bruges jævnligt, gerne en flaske ved hvert service smiley
    Mercedes (her i Odense) plejer at påfylde det ihvertfald på taxaerne, ved ikke om de også gør det ved privatbiler?
    Med 150.000km på klokken skal der nok desværre også snart enten renses eller skiftes partikelfilter, især med så mange småture.

Om den skal skiftes ud eller ej, kommer an på behovet, måske kører den fint de næste 100.000km og måske gør den ikke, men typisk kommer der problemer med filter omkring dem150-200.000km.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    jun 2020

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 35
    #19   17. nov 2021 I forhold til additiver er jeg ikke særlig kompetent, der er helt sikkert nogle som mindsker mængden af sod ved forbrænding men jeg tror ikke løsningen ligger der..
    Min holdning er at man som en start skal finde en mekaniker man stoler på og så i forbindelse med service skal man bede dem kontrollere difference tryk samt luftmasse og uds temp. Derved kan man tyde filterets tilstand og få det afmonteret og renset i samme omgang som service.. en Rens i tide er der ingen tvivl om virker,, og jeg tror personligt det er det eneste der virker 100p, så handler det bare om at finde en mekaniker du stoler på og som kan løfte (den ret simple) opgave ????

• #20   17. nov 2021 Tanker altid vpower diesel.. Den har de additiver man skal bruge alligevel.. Så lige meget med bell add smiley

• Nicklas H
    Nicklas H Tilmeldt:
    feb 2018

Følger: 5 Emner: 6 Svar: 21
    #21   18. nov 2021 Min erfaring er Premium diesel only, også engang motorens 1-2 gange om året, så skal det nok gå. De planlægger forhåbentligt ikke at beholde den i mere end 10 år,

• Peter T
    Peter T Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 9
    #22   18. nov 2021 #9: Diesel er ikke lig med moment. Hvis du tager en dieselbil uden turbo, har den ikke særlig meget moment.

Moment opnåes med kubik. Enten direkte eller med snydemetoden (turbo/kompressor). Og det gælder både benzin og dieselbiler.

• #23   18. nov 2021 #22 Det er ikke korrekt. En dieselmotor og benzinmotor med samme kubik vil have vidt forskellige momenter. En benzinmotor vil have større boringer men mindre slaglængde end dieselmotoren. Typisk vil diesel motoren også have en større kompression. Den langsommere forbrænding i kammeret gør at energien fra diesel sker over en længere tid, hvilket giver en større energioverførsel. Dette sammen med slaglængden giver momentet. Benzin har dog flere heste, da kortere slaglængde og hurtigere forbrænding giver hurtigere energioverførsel. HK er altså energi/tid, hvor Nm er energimængde.

• Peter T
    Peter T Tilmeldt:
    mar 2011

#24   18. nov 2021 #23: Her er f.eks. to sammenlignelige biler. De har begge 2.0 liters motor, er fra 1977 og har en motor lavet til almindelig brug (ikke ræs eller lignende) :

1977 Mercedes-Benz 200 D
    54 hp (DIN) og 113 Nm

1977 Ford Taunus 2.0
    90 PS / 89 hp (DIN) og 149 Nm

Jeg har meget svært ved at se at diesel = moment i forhold til benzin. I ovenstående eksempel er det lige omvendt.

• #25   18. nov 2021 Nu handler tråden ikke om motorlære, men de nævnte biler skal du lige huske at kigge på momentkurven og ikke bare maks moment. Herudover er der mange andre faktorer.
    Moment er udregnet på kraft gange arm. I en bilmotor kommer det til udtryk ved krumtap akslens facon. Jo større slaglængde des større arm, hvilket er ensbetydende med større muligt moment.

• #26   18. nov 2021 #24 - For en given motorstørrelse på sammenlignelig effekt, vil diesel motoren have mere moment, såre simpelt fordi den udnytter brændstoffet bedre. Omregner man den fra 54 til 90hk, vil den ligge på 188nm. Det er da mere end 149?

Jeg ved udmærket godt at det ikke er sådan tingene virker ude i den virkelige verden, men det er ikke langt fra. Du bør lige tænke dine eksempler mere igennem inden du poster dem... smiley

• Peter T
    Peter T Tilmeldt:
    mar 2011

#27   18. nov 2021 #26: Og hvis man omregner de 90 på Taunus'en til 180 får den 298 Nm. Det er da mere end 188 Nm.

Kan du ikke godt selv se det er noget vås du skriver Sajmon?

• #29   19. nov 2021 #27 - Og igen skal du så også omregne dieselmotorens effekt så den er 180hk - der vil den så teoretisk have 376nm, som er mere end 298.

Men du vil simpelthen påstå at det er en kÆmPe overraskelse for dig, at en motor med 54hk har mindre moment end en motor med 90hk - på trods af at motoreffekt er et produkt af moment over tid?

Årsagen til at jeg regner det om så effekten er ens, er jo at man så rent faktisk KAN sammenligne de to motorer, som du forsøger. Så har vi kunstigt bragt dem op på samme tuningsgrad - og der står det klart at dieselmotoren er mere effektiv, og udvikler mere moment.
    Ude i virkeligheden skalerer det jo ikke lineært, og man vil oftest slet ikke kunne finde en sugediesel motor med samme effekt som en tilsvarende benzinmotor, for trykladning kom på banen længe før man gad at udvikle videre på ikke-trykladede dieselmotorer.

Men konklusionen blev at du ikke havde ret, når du kommer med den sammenligning. smiley

Kommentér på:
Diesel: Små ture - hvad kan man gøre?

Annonce