{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.116 visninger | Oprettet:

Parkering i 1. gear eller frigear? {{forumTopicSubject}}

Jeg har oplevet, at de gange jeg har haft min bil til mekanikeren, og senere har skullet hente den, så har de parkeret min bil i første gear.
Hvad er mest korrekt? Hvis bilen bare holder på en lige vej og ikke en bakke, så skal den vel i frigear og så håndbremse.

Jeg sætter den altid i frigear først og derefter håndbremse og slukker motor.


En anden ting: Min far har sagt, at jeg skal købe silikoneolie nu til vinteren, når dørene i bilen er frosset fast så for at beskytte gummien rundt om døren, så den ikke bliver revet af ved frost. Men jeg har læst beskrivelsen på silikoneolie, og synes ikke rigtig, det passer til mit formål. Hvad bruger man af middel til det??


På forhånd, tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parkering i 1. gear eller frigear?
  • #1   2. dec 2021 Hvilken bil?

    Silikone er fint til dørlister.


  • #2   2. dec 2021 Jeg har en C1

  • #3   2. dec 2021 Jeg parkere altid i 1. gear hvis det er en lige vej... Op/ned bakke fri gear hånd bremsen op så belaster man hellere ikke gearkassen

    Det samme med automat sætter i p uden at bruge håndbremsen hvis det er en lige vej, ellers håndbremsen op


  • #5   2. dec 2021 Jeg smider også min i 1. gear når den holder stille , og bruger samtidig håndbremsen . Det er en form for dobbeltsikring selvom chancen for at håndbremsekablerne knækker er den som som at få 7 rigtige i LOTTO, to uger i træk .

  • 2NYKP
    2NYKP Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #6   2. dec 2021 Som #4 skriver er håndbremse NO GO i frostvejr, lidt fugt i kablerne og du er ude af stand til at flytte den, har selv været der. Yngste Datter havde næsten lige fået kørekort, mønstereleven hørte selvfølgelig efter hvad kørelæreren havde sagt om parkering, husk håndbremsen! Og hvem skulle ligge ude i pissekoldt vejr og varme lortet op med en varmeblæser, i hvert tilfælde ikke kørelæreren GRRR.

  • #8   2. dec 2021 #6 - Det skulle ham der ikke havde vedligeholdt sin bil, og ikke skiftet kablerne da de var færdige. smiley

    Jeg trækker altid håndbremsen. Hvad skulle dog være argumentet imod det?


  • #9   2. dec 2021 Første gear og trukket håndbremse, den har godt af at blive brugt.
    At man ikke skulle bruge gearkassen fordi den bliver belastet, er da det rene vrøvl, hvis den ikke skulle kunne tåle at holde en bil, ville den da eksplodere når motoren skal trække hjulene rundt, og det er de jo bygget til.
    Har aldrig haft problemer med håndbremsekabler skulle fryse 7-9-13


  • #10   3. dec 2021 jeg parkere altid i 1gear.
    selv på lidt hældning.

    hvis jeg selv, syntes nødvendigt, så bruges håndenremsen, sammen med parkering i 1 gear.

    har aldrig haft problemer med det.

    ang silicone olie på gummi lister.
    hvis man opføre det i koldt vejr, så skal man ikke lukke døren, før det er "tøret" ind.

    hvis man lukker døren, mens det stadig er vådt. risker man døren fryser fast.
    har jeg selv prøvet et par gange,
    så vent lige tilmlisten ser tør ud.
    indne man lukker døren.


  • #11   3. dec 2021 rigtig mange håndbremse kabler er revnet i plast så der kan komme vand ind men den virker fint og folk vil ikke bruge penge på nye sådan er dét tit. der fryser de så. Men kabler i dag er langt bedre ind 20 år siden . der findes dog enkelte modeller hvor kabler sider dumt på kaliber så de fryser lige meget hvad.
    jeg bruger almindelig silikone spray og stift


  • #12   3. dec 2021 Man kan også påføre ren kølevæske på gummilisterne, det var et trick jeg lærte for mange år siden.

  • #13   3. dec 2021 Jeg parkerer altid i gear.

    Mht fråsne håndbremsekabler så har det absolut intet med manglende vedligehold at gøre.
    Hvis den lille manchet i enden af kablet er utæt, kan kablet fryse fast da der kommer vand i det. Det opdager man først når det fryser smiley


  • #14   3. dec 2021 Jeg parkerer altid i P.

  • #15   3. dec 2021 Bil med manuelt gear parkerer jeg altid i 1. gear og med håndbremsen trukket. Har aldrig i de snart 35 år jeg har kørt bil oplevet en frossen håndbremse. Min "teori" er at dem der har problemet med frossen håndbremse er dem der kun sjældent bruger håndbremsen.

    Bil med aut. gear, her bruger jeg kun "P" med mindre jeg holder på en stejl stigning eller på en færge, så bruger jeg både "P" og håndbremse.

    Silikone er fint på listerne - har dog ikke oplevet problemer med listerne på biler under 5-7 år.


  • 2NYKP
    2NYKP Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #16   3. dec 2021 Det er så ikke manglende vedligehold på min bil, det er som #11 og #13 rigtigt skriver nogle som er "dumt" lavet der vender kablet lidt opad med enden ved kaliberen, og hvis manchetten ikke en ny kan der komme vand ned i kablerne og så fryser lortet sammen, men jeg skal nok lade være med at give et råd en anden gang!

  • #17   3. dec 2021 #16 - Hvis dit "råd" er at håndbremse i frostvejr er "NO GO" - så er det vist også bedst du ikke giver "råd" en anden gang.

    At i er 3 som ikke forstår hvad vedligeholdelse er, viser mere om jer end om håndbremser. Det er typisk den samme slags mennesker som bare kører med langt lys, når begge deres nærlys pærer er gået. "For pærer går jo faktisk engang imellem, NÅ?!?!?" smiley

    Håndbremsen skal sgu da virke altid, som loven foreskriver... Gør den ikke det, må man tage affære i stedet for den gang slinger.


  • 2NYKP
    2NYKP Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 64
    #18   3. dec 2021 Sajmon DU er så klog, det er til at få ondt af.

  • #19   3. dec 2021 Ja det gør mig sikkert til et pisse dårligt menneske, at jeg ikke vil gå på kompromis med bremser.

    Øv mand...


  • #20   3. dec 2021 Jeg havde for ikke så længe siden en kunde i bixen der kom med følgende udsagn : " Nu må jeg hellere få kikket på hvorfor min bil trækker til den ene side når jeg bremser , for den skal jo snart til syn "

    Jeg er normalt ikke mundlam, men her blev jeg det og tænkte bare på om han kørte rundt i en bil der kun skulle bremse lige når den skulle til syn, og tænkte samtidig på hvad der ellers kunne være galt med den bil som skulle laves "nu hvor den skulle til syn " !!!! smiley smiley

    Jeg har haft bil i snart 40 år og har ALDRIG haft en håndbremsekabel der var frosset fast . Måske er jeg heldig, måske er jeg bare lidt bedre til at vedligeholde min bil sådan rent servicemæssigt ( resten af bilen ligner L...T , men det er fordi det trods alt er en brugsgenstand ) .


  • #21   3. dec 2021 #20 - Jeg har dog kun kørt og ejet biler i 27 år, og jeg har så HELLER ikke haft et håndbremsekabel der var frosset fast... Nogensinde.

    Alle muligheder har ellers været der... Ja man var ung og nærig engang. smiley


  • #22   3. dec 2021 Ville også bruge 1. Gear + p-bremse. Er jeg den eneste som kan huske undervisningen på køreskolen?

  • #23   3. dec 2021 så længe bilen ikke triller væk.
    så kan man jo gøre som man lyster

    det er med det, som så meget andet.
    alle har en mening om, hvad man skal.
    og gør man noget anderledes, så er man bare forkert på den


  • #25   3. dec 2021 Jeg slukker bare motoren, så går den selv i P og trækker parkeringsbremsen, er der meget stejlt trykker jeg dog på parkeringsbremsen først, da der ellers kommer et smæld fra gearkassen når parkeringspadlen trækker sig ind smiley

  • #26   3. dec 2021 #25 - Ikke nogen dårlig strategi. smiley

    Mekanisk sympati skader ikke.


  • #27   3. dec 2021 Trækker sgu aldrig håndbremsen - efterlader bare bilen i gear.
    Bruger kun håndbremsen, til hvis fx bilen holder i tomgang mens jeg skraber is


  • #28   4. dec 2021 # 22
    Jeg har til min undervisning, både teori og kørelektion, lært ALTID frigear og så håndbremse, så det har intet at gøre med, om man har lyttet efter eller ej.

    Jeg tror, jeg gør som de fleste anbefaler; 1. gear og håndbremse. At håndbremsen fryser, må være rent tilfælde eller uheld. Det må være en af de sjældne tilfælde.

    #25
    Så du bruger kun håndbremsen for en 5 minutters tomgang og ikke flere timers parkering..?


  • #29   4. dec 2021 Jeg parkerer altid selv i 1. Gear og trækker håndbremsen.
    Bruger du aldrig håndbremsen virker den nok ikke den dag du skal bruge den. Fryser den fast, ved første frostvejr, så lade være at bruge den igen før du har fået skiftet kablerne/smurt op, eller indtil det ikke længere er frostvejr.
    De helt små biler kan let skubbes rundt i 1. Gear, så ville ikke turde andet end at trække håndbremsen på en bakke i sådan en smiley


  • #30   4. dec 2021 Jeg sætter den i det gear jeg skal bruge for at komme ud af parkeringspladsen, dvs 1 eller bakgear. Og trækker håndbremsen.

  • #31   4. dec 2021 Nyere biler med hydraulisk strammer til kæde/tandrem skal man ikke sætte i gear, for når man gør det så kan strammere blive presset i bund, og når man starter motoren så går der lidt før strammer virker, (ingen olietryk), og så er kæden slap i starts tidspunktet.
    Det kan resultere i strukket kæde
    Så lad være med at sætte bilen i gear og slet ikke på en stigning/hældning.


  • #32   4. dec 2021 #31
    Det er noget vrøvl du siger, taktkædestrammeren er presset ud ved hjælp af oliepresset ja, men den er samtidig lavet sådan at den ikke kan presses tilbage uden mekanisk udløsning, og så er den med fjeder indeni.
    Så den tror jeg ikke på.


  • #33   4. dec 2021 #32

    Det tvinger jeg skam heller ikke dig til.
    Du må da gerne have din egen mening og holdning.
    Det er da et frit land siges der. .. ??


  • #34   7. dec 2021 mal med en blyant, i vindues falsen foroven og i siderne,BMW coupé modellerne har grafit lister i ,fordi når man låser bilen op , går vinduerne altid l og ge 2 cm ned,hvis de ikke gjorde det,kunne man jo ikke komme ind i bilen, når de var frosne

  • #35   7. dec 2021 #31 - Det passer så hvad han siger. VW's 3 cylindrede 1,2 motor er slem til det, og Mazda/Ford har også haft det problem - sikkert flere...

  • #36   12. dec 2021 frigear og håndbremse. hvis en kabler fryser så vil jeg nok få skiftet de kabler.
    velholdt bremser fryser ikke fast. smiley

    hilsen en mekaniker


Kommentér på:
Parkering i 1. gear eller frigear?

Annonce