{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.041 visninger | Oprettet:

Optimalt bilvalg?? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg er for tiden sabbatist og har fået nyt arbejde fra januar, der kræver at jeg kører ca 160 km pr. Arbejdsdag, nok omkring 15 dage om pr. Måned. Jeg begynder at studere til efterår/vinter næste år, og skal derfor have en bil i omkring et år, jeg kan bruge til at køre på arbejde.

Mit dilemma er, hvordan det vil være bedst at investere bilmæssigt for at minimere tab osv, og egentlig holde omkostningerne på sit laveste, samtidigt med at der selvfølgelig er en vis komfort og stabilitet i bilen. Jeg står egentlig lidt ved en skillevej, hvor jeg overvejer enten at investere i en nyere minibil fra 2020 til omkring 160.000, der har kørt 20.000 km +/-, med afdrag udover de omkring 40.000 i udbetaling, hvor den anden mulighed er at købe en brugt ældre bil til de omkring 40.000.

Her tænker jeg selvfølgelig på hvad der vil være bedst i forhold til at der jo skal køres lidt kilometer på den, samtidigt med at jeg gerne vil undgå at tabe for mange penge når den skal sælges. Her er det fx. en fordel at der ikke er særligt stor sandsynlighed for at man skal betale mange penge for reparationer osv. på en nyere bil.

Hvad er bedst? Og hvorfor?

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Optimalt bilvalg??
  • #1   4. dec 2021 Jeg ville købe en billig bil hvis det skal være billigst muligt, bare tabet på den dyre ville kunne betale den billige bil og sikkert mere til.
    Min ene søn købte en Panda benziner til 16000kr for et år siden og køre 145km dagligt på arbejde den køre 14-15km/l og der har ikke været andet end dæk han har skiftet.
    Salgsprisen efter et år vil ligge næste på det samme som det han gav for den.


  • #2   4. dec 2021 Man kan sikkert finde en fin 206 med en 1.4hdi motor
    Hvis dens bagbro er i orden og bilen ellers i ok stand så du godt kørende


  • #3   4. dec 2021 En elbil er SÅ meget billigere i TCO end benzin/diesel og så kører det jo mere lækkert end biler med benzin/diesel motorer.

  • #4   4. dec 2021 #3 det er der jo så delte meninger om smiley
    Og en vanvittig forslag til en der skal have en bil i et år.


  • #5   4. dec 2021 Hvis jeg var ung og kun skulle bruge en bil i en begrænset periode, så ville jeg da absolut købe en ældre og velholdt bil fremfor at gældsætte mig over flere år

  • #6   4. dec 2021 Ja det er der selvfølgelig. Men som transportmiddel bliver det ikke mere komfortabelt og støjsvagt end en elbil.
    Til den entusiastiske bilist så er det ikke fedt med elbil.

    Elbiler har mindre afskrivning end fossilbiler, så hvorfor er den vanvittigt ?

    Service og "brændstof" udgifterne er også mindre.


  • #7   4. dec 2021 Vw up. Den kan fåes til 40.000, måske lidt mere. Den kan koste det samme om et år. Sæt 600 kr af om måned til vedligehold. Så bliver tab på 12 mdr ca 7200... køb køb køb

  • #8   4. dec 2021 #6 hvad elbil fås til 160Tkr ? og hvad ville gensalgsprisen være et år sener med 30Tkm ekstra på klokken.
    Ud fra TS tekst så går vedkommende jo op i at minimer tab..
    Derfor vil en brugt bil som fks. Panda til 15-20Tkr være langt bedrer bilen vil kunne sælges igen til næsten samme pris (især hvis man har lavet en go handel)
    Den vil på det år koste 2000kr i grøn afgift og den er billig i forsikring.
    TS vil spare en del på ikke at skulle låne og evt. pant
    Det er jo klart at en billig brugt bil vil være langt billiger end at købe en til 160Tkr hvor der skal lånes +pant og en større afskrivning.


  • #9   4. dec 2021 Jeg er ikke uenig i at en gammel spand til 20.000kr ville give ham en billigere transportmiddel.
    Men hvis han kigger på biler til 160.000kr så vil det ihvertfald være et godt bud med en elbil.

    Når han kun skal køre 160km dagligt, så er det nok med 40kWh batteripakke, eksempelvis Nissan Leaf Gen 2 eller Renault Zoe.


  • #10   4. dec 2021 Der er jo i den her slags bilvalg altid to måder og anskue tingene på

    særligt hvis man selv kan lave bilen, eller kender nogle der kan være behjælpelige er det værd at over veje en lidt ældre bil

    er man ikke kyndig, og blot køber den første den bedste, kan det desværre ende i nogle store udgifter for at køre de her 30.000+ km over 12 mdr

    det er jo korrekt, at køber du en ældre mikrobil som aygo eller up trillingerne, vil det være en lille udgift ved købet, og tabet vil derfor være minimalt. Der er dog også i nogen grad en usikkerhed ved købet og hvad der skal til for at holde den kørende i et lille år med så mange km om ugen.
    Med de mange lange ture ville jeg måske også overveje noget diesel, da det med dit kørselsbehov er ved at give mening, kombineret med at priserne på brugte diesel er yderst rimelige grundet mange er lidt skræmte af diesel.
    Du kan her også få en lidt større bil og med mere overskud frem for en 3cylindret benzin uden turbo

    En nyere mikrobil vil naturligvis have et større tab, og især hvis du køber ved forhandler og efter et år skal sælge ved privat kan tabet godt være på en 30.000-40.000 kr, især fordi priserne netop nu er meget høje på den type biler grundet corona situationen

    hvis du vælger en næsten ny bil vil jeg også klart overveje en lille elbil, da jeg personligt tror det vil være en ganske god vare og stå med om et års tid. Der må forventes nærmest ingen service og vedligehold, udgifterne til el er mere beskedne end benzin og gensalgsværdien bør være rigtig fin


  • #12   4. dec 2021 #11 nej så heller smide sine surt tjente penge på værditab, renter og oprettelses gebyr smiley

  • #13   4. dec 2021 Jeg er enig med de fleste her, ny bil = ingen problemer, men måske større afskrivning, det kan kun tiden vise.
    Brugt bil, 2-3 år gammel, burde ved god handel kunne gå i nul, men god handel er privat eller auktion, ikke for alle.

    Vil også sige at der går mange penge til at køre alle de km og der går meget tid, prøv at lægge alle timerne sammen, dividèr tallet op i den bruttoløn du får, og se så om ikke du kan få den samme timeløn et sted i nærområdet.
    F.eks. 125 kr i timen i 37 timer er kr 4.625,- men du bruger 2 ekstra timer på transport så er det lige pludselig kr 98.40,- i timeløn, 4.625 divideret med 47 timer, så er det smartere at sidde i Bilka til kr 110,- i timen hvis det er lige i nærheden, du er nødt til at regne alle faktorer med og ikke bare kigge isoleret på timelønnen.

    Konklusion, find et andet job tættere på smiley


  • #14   4. dec 2021 Et forslag fra en som har prøvet det meste af min unge alder, jeg vil anbefale dig at købe en billig brugt bil, du kan i mange tilfælde købe en billig brugt bil i god stand hvor du taber meget meget lidt ved salg, og i nogen tilfælde enda få mere for den end hvad du gav hvis du finder en til under markedsværdi.
    Biler under 50.000 er også lettere at komme af med så det er også et plus.
    Sidst. Med de km skal du have en diesel.
    Jeg vil anbefale en eller anden fransk bil som Peugeot 207 1.4 el. 1.6 HDi i sidste årg 2009-2012. De kan fås til 30 i god stand. ellers en Renault Clio 1.5 DCI.
    Eller hvis du vil have en stærk bil til små penge så er der fx Volvo s40 1.6 diesel. De kører skide godt og er nok den sikreste bil til pengene (30-40) i god stand.

    Alle de nævnte kan let køre 500.000 km

    Husk at finde en med fuld service bog så er du sikret at den er passet.


  • #16   4. dec 2021 Lige den motor er rimelig skudsikker og kan køre langt på literen, ulempen er afgiften, den ligger tæt på 3.000 halv-årligt.

  • #17   4. dec 2021 En Nissan Leaf kan få til under 140K... Super lav afgift... "brændstof" er ret billig, stadig, selv med de nye el-afgifter... Og så ville jeg måske endda se på om ikke det var en idé at beholde bilen selv efter det år hvis det er muligt... (Der hjælper et godt studiejob f.eks.) Fordi du vil hurtigt vænne dig til den frihed der følger med det at have en bil... men så ville det være dumt at vælge en gammel kasse der kun holder det år... eller en dyr afgift tung Dieselhakker, eller en brændstof DYR benzin vogn...

    Ellers kan en hyundai Ionic, BMW i3, også fås til prisen... MEN... og der er et stort men... Nu er det koldt så de der 250 km på en opladning de lover, dem kan du ikke regne med...

    En benzinbil vil koste lidt mere i Brændstof, men så være billigere end en Diesel i afgifter... Men hensyn til vedligehold ville jeg også foretrække en benzinbil... (Ingen partikelfilter)
    Ældre dieselbiler, kan måske give et issue i visse byer grundet Euro5 eller 6 norm eller hvor meget de nu er nået op på... (har ikke selv diesel så ved ikke hvilken relevans dette har, ved bare det bliver værre i fremtiden... )

    Med økonomien som den er nu og de stigende krav til klimavenlighed og Brændstoføkonomi, kan en gammel brugt bil måske være svær at komme af med igen.

    Der er mange faktorer at overveje, og at spørge på et forum som dette, hvor der er lige så mange meninger som der er medlemmer kan desværre ofte ende med større forvirring end klarhed...


Kommentér på:
Optimalt bilvalg??

Annonce