{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.798 visninger | Oprettet:

SEAT Leon 1.6 TDI lav brændstoføkonomi {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har for nylig anskaffet mig en Leon 1.6 TDI 105 HK fra 2011. Den er opgivet til at gå 23.8/l, men jeg kan simpelthen ik få den op på bare 20 km/l. Køre 25 km landevej og 5 km motorvej hver dag. Nogle der har oplevet noget lignende eller har nogle ideer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SEAT Leon 1.6 TDI lav brændstoføkonomi
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #1   29. jan 2022 Kan ikke helt se problemet?
    De 23,8 er under perfekte forhold (Med snyd)
    At du kan ramme 20 på denne tid af året, og det kørselsmønster er helt efter bogen smiley

• #2   29. jan 2022 På sprintmoniter er gennemsnitsforbrug blandt 37 brugere 18,2 km/L, så det er ikke nødvendigvis helt ved siden af.

• #3   29. jan 2022 Der er tit den går 15-16 på literen. Har 15" vinterhjul på. Den står ofte i tomgang med 900 rpm hvor den skulle være nede på 6-700. Og skriver engine must run og start stop slukker ikke bilen. Er det et dpf/egr problem?

• #4   29. jan 2022 3#: Det er fordi partikelfilteret regenererer. Hvis den gør det tit, så er det nok fordi filteret er fyldt og skal renses mekanisk, eller udskiftes.

• #5   29. jan 2022 4#. Den har gået 178.000. Kan det passe dpf er ved at gå allerede? Jeg har vcds stik, som jeg kan sætte på. Kender du noget til nogle tal jeg skal kigge på?

• #6   29. jan 2022 Ja, knap 200.000 km kan være rigeligt til at fylde filteret med aske, især hvis kørselsmønsteret ikke er "rigtigt". Jeg ved ikke hvilke værdier du skal kigge på, men jeg ved at filteret kan afmonteres og renses, der er flere firmaer der har speciale i dette. Og prisen er ikke helt i skoven.

• #7   29. jan 2022 Forresten, så har dpf lampen lyst gult for mig, men er slukket igen. Men det er stadig som om den regenererer hele tiden. Kan det være den bare skal køres godt varm på en tur på 150 km motorvej?

• #8   29. jan 2022 Du skal finde en som kan hjælpe dig med at udlæse og tyde fejlkoder, og som også kan hjælpe dig med at se askeindholdet i partikelfilteret. Jeg tror ikke at en lang tur på motorvejen er nok i dit tilfælde.

• #9   29. jan 2022 Har hørt at Seat programmere dpf til x km. Mit er taget væk og egr og så programering

• #10   29. jan 2022 Lars, hvor har du fået det gjort og hvad har det kostet samt er du glad for det?

• #11   29. jan 2022 Kostede 1500 at få dpf af , få kernen ud og sætte det på igen pga det visuelle. 1500 kr til programering og har aldrig været ballade med det. Heller ikk til syn, men er ikk lovligt. Men dpf til min " gamle " spand gik slet ikk

• #12   29. jan 2022 Har en Octavia 2.0 tdi vrs med 170 hk fra 08 den er dog gået 335 idag. Men filtret var fyldt op da den hele tiden blev ved med at regenerering..

Købte en helt ny billig downpipe til 1200
    Montering gav jeg 1000 kr
    Solgte partikelfilter til 1500 kr

Bilen er chippet + dsg optimeret + dpf off + egr off. Gav 1500 kr i alt med rullefelt. (en jeg kender) derfor den pris.

Så alt i alt gav jeg 2200 kr. En bil uden partikelfilter
    Chippet til 215hk/440nm

Ulovligt men jeg vil sku undgå at køre med partikelfilter. Selvom den vil får problemer til syn

• #13   29. jan 2022 Der er sku så mange såkaldte kloge herinde, men ikke mange med reel erfaring. Vag diesel af de nyere går højere i tomgang ved koldere vejr, fx 5-7 grader og der under. Helt normalt da der skal bruges mere strøm, og den holder op efter lidt kørsel.

De køre bedst de 1.6 tdi med egr off, og software fra før vw skandale og tragt i indsugnings kasse fjernet. Partikelfilter er ikke et problem på den bil, men du køre ikke nok til diesel. Dpf bliver et problem hvis egr fejler, fordi den ikke kan regenere med fejl på egr.

Det er dpf olieaske du skal kigge på i vcds, og er den 0.16L er filter ikke helt nyt.

• #15   30. jan 2022 Mavr, jeg har lige fået en lidt mere professionel computer på der gav mig fejlkoden p00c600. Kan ikke helt finde ud af om det er en føler der skal skiftes? Vil du foreslå at fjerne den tragt i filterkassen og kode egr fra?

• #16   30. jan 2022 Problemet er at egr er en svaghed på den motor. Den software de fik efter vw diesel skandale gjorde at dysser og egr belastes mere. En tunings virksomhed, fx. Chiptuning.nu vil kunne nedgradere til tidl software før skandale og fjerne tragt. Tragt kan ikke bare fjernes uden software ændres, da den vil melde fejl. Lovligt er det dog ej, men det er op til dig.

16 kml er bestemt ringe for en 1.6 tdi. Jeg har en 5F Leon med 240hk, og har ingen problemer med at nå 21+ kml.

Din bil skal i hvert fald ikke smide fejlkoder på motor, de fleste kan googles.

• #17   5. feb 2022 Jeg har nu fået computer på og kigget på nogle tal i partikelfilter, hvor den skriver 320 km siden sidste regenerering og at den har brugt 24 liter på det. Nogle der har et svar på hvorfor den bruger så mange liter på det?

profilbillede
  • #18   5. feb 2022 Det skal ikke forstås som hvor meget den har brugt på regen, men hvor meget (beregnet) fuel der brugt siden sidste regenerering. Du kan ikke ret godt regne med det tal.

• #19   5. feb 2022 Kan du se ud fra de tal, om den fejler noget i partikelfilter?
    Fik en fejlkode på en neutral gear sensor i dag.

• #20   5. feb 2022 Det ser fint ud, dit filter er ca halv fyldt. Ofte regenerering kan også skyldes din diferenstryk sensor.

• #21   5. feb 2022 Mavr, har du et andet sted jeg kan kontakte dig? Så vi lige kan få en ordentlig snak? ??

Kommentér på:
SEAT Leon 1.6 TDI lav brændstoføkonomi

Annonce