1.771 visninger
|
Oprettet:
Km/l - Kan man stole på det? {{forumTopicSubject}}
Er ved at anskaffe ny pendlerbil. 100km kørsel dagligt. Jeg kigger kun benzin-modeller.
Bl.a. har jeg kigget på Ford Focus stc. Her kan jeg under anmeldelser på Bilbasen se, at der bliver skrevet, at de opgivede 22 km/l nok nærmere er 12-14 km/l.
Det lyder jo helt vildt. Jeg havde forstået hvis det var 19-20 km/l, men en halvering er meget.
Hvordan tager jeg højde for de her "fejl"? Jeg aner ikke en skid om biler, og det virker lidt tilfældigt, om man går i sådan en fælde her.
Blogger
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Blogger
Følger: 7 Følgere: 5830 Emner: 632 Svar: 5.084
Det er mere præcis, men stadig svært at selv at ramme de tal
jun 2011
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/746387.html
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.738
De fleste sider eller portaler med den slags oplysninger har, efter min overbevisning, to slags brugere. De første er dem der er øko freaks of sætter det som en sport at køre langt, de andre er folk der er lidt eller meget utilfredse med brændstof økonomien.
Tror ikke på at den slags data er videre repræsentativt.
Men et gennemsnit af det bedste, og det værste er nok alligevel det bedste du kan finde.
Er selv med i en række GTE forums, når det kommer til km. literen er det de samme ydergrupper der galer i indlæggene. Der er folk der kører både 40% mere og mindre end jeg selv, det tillægger jeg ikke meget værdi i hverdagen.
Alfa omega for ens brændstof økonomi er hvor, og hvordan man kører.
En lille moderne turbo benzin motor kan sangens kører en 22-24 literne i jævn fart ud af landevejen med 80 i timen. Tager du samme bil og kører 140 på klokken på en motorvej, så daler de gerne ned under 15 literen eller mindre.
Den Superb jeg har i galleriet startede sit liv som min firmabil. Kørte 90.000 km. I den på 24 måneder i firma regi. Efter den gamle norm var den opgivet til 18,6 literen, ny norm for samme bil mener jeg var 14,8 km/l. Summa på de 90.000 km. efter km. og tankdata på brændstofkort var 11,9 literen. Har måske endda købt en enkelt tank på dankortet udenom, men det er småting. Det er ikke just en flatterende økonomi. Kører bestemt ikke spor aggressivt, men kører sjældnest for langsomt.
Ville med din kørsel vælge diesel, økonomien er oftes meget bedre + liste prisen er noget lavere. Service omkostninger på en turbo diesel kontra turbo benzin er ret ens. Diesel har endda det forspring at den ikke skal have dyre tændrør, men koster så lidt mere i grøn afgift sikkert.
Blogger
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Synes egentlig at spritmonitor.de viser meget sammenlignelige tal med hvad jeg selv har oplevet. De viser jo min, max, gennemsnit og fordeling af registreringer. Jeg ved at jeg kører med ret tung speederfod, så jeg ser typisk på den tørstigste 1/3-1/4 af registreringerne.
Om ikke andet, så giver de ihverfald et mere pålideligt tal end det man vil få på et forum eller lign. hvor måske 5-10 svarer hvad deres forbrug er.
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 653
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 852
Øger jeg farten til bare 110 km/t på selvsamme fartpilot stiger forbruget til 5,3 l/100km = knapt 19 km/l .
Jeg har ikke målt hvad forbruget er ved 130 km/t for der er langt til en motorvej hvor jeg må køre det - men jeg gætter på at jeg næppe får den over 15 km/l ?
jul 2016
Følger: 21 Følgere: 120 Biler: 10 Emner: 7 Svar: 269
nogle biler kan det passe andre er helt fra den...
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 852
Nu må vi se hvad den nye Mini-SUV/Minibus kører når jeg får den imorgen ? Jeg har ikke engang set hvad den er opgivet til ?
Har jeg ikke råd til at fylde brændstof på den, må jeg jo lade den stå ? Brændstofforbruget er det eneste jeg selv er herre over hvad skal/må koste ved min bil - alt andet bestemmes i bund og grund af staten .
jul 2016
Følger: 21 Følgere: 120 Biler: 10 Emner: 7 Svar: 269
en arbejdskollega har købt en Ford Transit. kæmpe bus. er lavet til handicap med kørestol. den er vist opgivet til 15km/L den køre kun omkring 10. og han køre som en bedstefar
Km/l - Kan man stole på det?