{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.092 visninger | Oprettet:

Parkere i gear eller frigear + håndbremse? {{forumTopicSubject}}

Jeg får konstant at vide, at jeg gør det forkert, og at jeg skal parkere bil i gear, for hvis nu bilen skulle trille (jeg husker altid håndbremse, så jeg forstår ikke, hvorfor det er et problem). Men jeg får også at vide, at hvis jeg parkerer i gear, så kan det ødelægge gearkassen.

Hvad er mest rigtigt at gøre??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parkere i gear eller frigear + håndbremse?
  • #1   12. maj 2022 Jeg parkere altid i gear (manuelgear)
    Når der ee nogenlunde jævnt

    Er der en stigning, så i gear + håndbremsen

    Det har jeg gjort i alle de biler med manuel gear jeg har haft
    Og aldrig haft problemer med det


  • #2   12. maj 2022 på bakker må du for Gud skyld ikke Parker i gear især hvis din bil køre med kæde. det belaster kæden og uheldige kan den hoppe en tag da der ingen olietryk til stramme den. smiley eneste rigtig er bruge håndbremse. så er der heller så stor sandsynlighed for din håndbremse begynder og hænde

  • #3   12. maj 2022 Ved 0:55 ser man, hvordan man parkerer korrekt:

    https://www.youtube.com/watch?v=6pvV7itQjbo&ab_channel=Sjoveklip%2FFunvideos


  • #4   12. maj 2022 Har lige for nylig snakket med en hvis kammerats bil blve påkørt på en P-plads og pga den stod i gear hoppede motoren en tand. Jeg har aldrig skænket det en tanke, at det kunne ske, men har spurgt makkeren og han siger det med bakgearet er rigtigt, så jeg har altid gjort forkert, men været pisse heldig, måske smiley

  • #5   12. maj 2022 Sæt dyret i første gear og træk håndbremsen, det må være det eneste rigtige, tror der er forskel på dem der tog kørekort nu og for 15 år siden, hvad man fik fortalt og så tror jeg at der er en del hysteri omkring taktkæder, fordi der har været så meget snak om dem, men efter 2012 er kvaliteten på plads igen, tror der ville holde flere biler på værksteder verden over, hvis der var så stort et problem med at de kunne hoppe i knastkæden hvis det blæste eller der var en hældning, så kom ned på jorden igen, og lad en bil være en brugsgenstand som det er og tro på at bilfabrikkerne har styr på det de laver.

  • #6   12. maj 2022 Sluk motoren, så går bilen selv i parkeringsgear og trækker parkeringsbremsen
    Sætter du bilen i parkeringsgear på en bakke, og bilen ruller frem/tilbage og hviler på padlen lyder det forfærdeligt når du sætter bilen i gear igen, derfor lader jeg den altid bare stå i gearet den nu er i, og slukker motoren så vælger den selv parkeringsgearet mens den trækker parkeringsbremsen smiley


  • #7   13. maj 2022 Det var ikke meget hjælp jeg fik, siden folk stadig siger forskellige ting. Men hvis bilen selv går i parkeringsgear, så er der vel ikke behov for selv at sætte bilen i gear? ??

  • #8   13. maj 2022 Det er fordi der ikke er noget der hedder "parkeringsgear" smiley

    Du smider bare bilen i 1 eller 2 gear, eller bak når du parkerer og trækker håndbremsen, det sker der intet ved.
    Selv i gamle dage kunne man skubbe en bil i gang, både med tandrem og med kæde, alle de andre skrøner har jeg aldrig hørt før.

    Saab f.eks skulle bilen i Bak når du stillede den, ellers kunne du ikke få nøglen ud


  • #9   13. maj 2022 De fleste biler i dag har automatgear, og dermed også et parkeringsgear, hvor en padel går i og låser gearkassen
    60% af biler har automatgear, og der bliver eksempelvis ikke solgt nogle Volvo, Mercedes og BMW uden automatgear, ligeledes har over 90% af VW/Audis nye biler automatgear smiley


  • #10   13. maj 2022 Træk håndbremsen hver gang du parkerer så er du også fri for den er `groet`fast .Det er pisse irriterende med en håndbremse der hænger

  • #11   14. maj 2022 i 9 ud 10 tilfælde nøjes jeg med og sætte den i gear.
    Og det har jeg gjort i 14 år. Ja samme bil!, Så jeg skulle mene det var godkendt smiley .

    Når jeg bruger håndbremsen så er det hvis jeg skal holde længe for rødt, så jeg kan fjerne foden fra bremsen.
    Eller hvis jeg er tvunget til og parkere på et stejlt sted, så bruger jeg håndbremsen/ begge dele.


  • #12   14. maj 2022 haha. jeg er Saab mand. og en Saab skal i bakgear ellers får man ikke nøglen med ud. smiley for det har de kloge svensker fundet ud af det er godt. er det lige vej. kun gear. er det skråt vej gear og håndbremse.
    og nogle der siger at det er skadeligt ja hvis du har skod kineser gearkasse/bil så det jo minimalt hvad der ikke går i stykker. hvis du har en kvalitets bil så selvfølgelig holder det smiley altså kender flere Saab med 500.000 km på tælleren og de har være parkeret i bakgear flere gange end jeg har skiftet underbukser i mit liv... og det er aldrig gået i stykker. smiley
    jeg plejer dog at tage håndbremse først også koble gear ud. så den hænger i bremserne. og ikke i gearkassen. så har man en backup bremse med gearet og det burde alle gøre.
    og det er jo en vane for os Saab folk alligevel. andre mærker sætter jeg den også altid i bakgear uden at tænke over det.


  • #13   18. maj 2022 Bilen i 1. gear og brug også håndbremsen for at sikre den ikke gror fast.

    Rent vås at knastkæden ikke skulle kunne tåle det. Kæden trækker knastakslerne uanset hvad, det gør den ALTID. Der er altid spænding på knastkæden fordi der altid er nogle ventiler der er ved at åbne og lukke.

    Gearkassen kan selvfølgelig også holde til det. Den er konstrueret til at overføre kræfter der er MANGE gange større end hvad en parkeret bil kan generere af kraft. Det siger næsten sig selv.

    Det er ikke unormalt at håndbremser kan svigte på gamle biler, så selvfølgelig skal du som ekstra sikkerhed sætte bilen i gear ved parkering.


  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 4 Emner: 1 Svar: 81
    #14   18. maj 2022 Havde Saab ikke friløb? Op til hvornår? For så hjalp det jo kun den ene vej med "gear bremse"!

  • #15   18. maj 2022 jo det var der i de gamle 96'er 70'er. og ældre 99'er. også selvfølgelig de endnu ældre. men også derfor de har valgt bakgear. så låser den skam og det har bare hængt ved siden. smiley men faktisk låser den stadig hvis den stod i 1st gear hvis motor er slukket. så er friløb ikke aktiv. men den kan nok godt skubbes afsted hvis man presser hård nok smiley bakgear låser bedre for dem med friløb.

  • H-J K
    H-J K Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 34
    #16   19. maj 2022 Min Polo aut fra 08 låser ikke gearet men differentialet, når den stilles i P, så forhjulene kun kan rulle modsat. Det er ret effektivt og kan ikke give motorskader.

  • #17   19. maj 2022 Hvis du bedst kan lide pateto, parkerer du i gear. Hvis du kan lide potato, er det vigtigt, at du bruger håndbremsen.

Kommentér på:
Parkere i gear eller frigear + håndbremse?

Annonce