Gummipartikler i bremsevæske {{forumTopicSubject}}
Hej,
I et andet forum læste jeg at en gut havde fået gummipartikler i sit bremsesystem hvorfor bremserne ikke længere virkede som de skulle. Partiklerne skulle angiveligt kommer fra pakninger der var blevet opløst af bremsevæsken på trods af, at bremsevæsken kun var 7000 km gammel. Især pakninger/tætninger fra hovedbremsecylinderen.
Nu ved jeg der altid kører en diskussion med at man skal købe kvalitetsolie og ikke "skodolie" fra Thansen og Harald Nyborg, men forholder det sig på samme måde med bremsevæsker? Kan en bremsevæske være så ringe at den opløser gummi SELVOM der står DOT4 og en masse standarder på etiketten? Har I erfarne mekanikerne hørt om noget lignende?
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Og hvis det var, så ville det være et mere udbredt problem end det er.
Har aldrig set, eller hørt om det.
Mange af de biler vi laver, har "gummi isolering" i bremsebeholderen, ofte er dele af det nedsænket i væsken..
Det er 20-70år gamle biler.. Hvis det skulle have haft nogen betydning, så burde det allerede være sket
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.304
Men det er en god idé at skifte bremsevæsken hvert andet år, da bremsevæske suger vand, og der dannes kondens indeni caliperne med tiden, som vil nedsætte kogepunktet og danne grundlag for rust i systemet.
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 130 Biler: 4 Svar: 1.085
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Som jeg husker det er dot 5.1 langt mere aggressivt, men også mindre temperatur følsomt.
Vil generelt selv kun bruge noget med et navn på jeg kan genkende, måske med undtagelse af en gennemskylning.
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 130 Biler: 4 Svar: 1.085
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 19 Emner: 21 Svar: 1.319
Gummipartikler i bremsevæske