{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.588 visninger | Oprettet:

Dæk uden rotations retning. {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Bedre sent end aldrig.
Jeg fik mine sommerdæk på for ca 2 måneder siden... Ingen problemer der.

Sagen er den, at jeg snakkede med en kollega igår ang dæk. Og så sagde til ham at de var uden rotations retning ( Continental ) .
Han mener så, at næste sæson skal jeg huske hvordan de sad, da dækkende "husker rotations retningen de blev kørt i sidst".
Med aceleration, opbremsning og den konstante fremadrettet bevæglese. Gummiet har elastisk hukommelse <?

Er det verden største AND?.
Han pendler på arbejde, og han siger sjællendt noget dumt.

Er der noget i det?.
Eller kan jeg vende og dreje dem som jeg har lyst til næste år. Fordi der ikke er rotations retning smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dæk uden rotations retning.
  • #1   9. jun 2022 Nej det er rigtig nok
    Sætte du hjulene fra højre over på venstre side og omvendt

    Vil de larme mere

    Da de fleste dækmønster, laver hæl / tå
    Dette mærkes ved og køre hånden henover dækket
    Frem og tilbage
    Så vil man mærke mere modstand den ene vej

    Og det er som han sige, pga man køre og dækket bliver belastetet

    Så en go ide og skrive hvor fælg sidder

    Man kan få dem på samme side næste gang


  • #2   9. jun 2022 flytter dem nogle gange rundt side til side, front og bag. når jeg sætter hjul på på arbejde.

  • #3   9. jun 2022 #1.
    Cool, det må jeg lige huske til efteråret når der skal skiftes hjul der igen smiley .

    #2
    Ja så siger du 180 % det stik modsatte af hvad #1 siger smiley


  • #5   9. jun 2022 Det der henvises til er nok at når dækket er slidt som højre dæk, så skal det blive i højre side, mønsteret lægger sig på en måde der gør at hvis det skifter retning, så larmer det en tid.

  • #6   13. jun 2022 Der er ingen hjul som køre ens, derfor er det bedst det samme hjul forbliver samme sted.
    Så når et hjul er monteret et sted, så lad det sidde der resten af dets liv smiley

    Som Anders skriver, kan man få flyttet dem, typisk noget US folk gør meget i, men det gør de nu også det med bremseskivernerne på bilen smiley


  • #7   13. jun 2022 #6

    "Der er ingen hjul som køre ens"

    Hvad fanden skulle det betyde? smiley
    Er det ikke ligesom at sige: "der er ingen sko som går ens"? Er det ikke lidt af en ligegyldig info?

    Og når du kan se, at selv dækfabrikanterne anbefaler at rotere hjul rundt på bilen for at opnå mere jævn slid, vejgreb osv, så er det sgu da ulogisk, at du skriver, at "derfor er det bedst det samme hjul forbliver samme sted."?? Ved du noget, som f.eks. Goodyear og Bridgestone ikke ved?


  • #8   13. jun 2022 Haha smiley
    Når du feks laver en udmåling på en bil, vil du vide alle 4 hjul aldrig står ens, lidt ligesom en bil med en stiv bagbro har størrer tendenser til at dækket rejser sig (hæl og tå).
    Derfor køre de aldrig helt ens, og passer sig ind hvor de sidder, da de bliver "slidt til"

    I stedet for så smide et baghjul op foran, hvor de feks har rejst sig lidt, så lad dem sidde hvor de høre hjemme, og skift når det er tid, så går det hellere ikke ud over komforten.

    Dækfabrikanterne, anbefaler nok at rotere dem, de lever også af at sælge dem smiley

    De eneste vi fik ud af de i mine mange år i dæk branchen var utilfredse kunder, når man flyttede dem, enten pga komfort, larm, støj o.s.v.


  • #9   13. jun 2022 Hoho smiley

    Nu tænker jeg... Hvis fordæk bliver siddende samme sted hele tiden på f.eks. forhjulstrækkere, vil man som regel slide dem helt ned længe før bagdækkene. Så bliver man nødt til at købe to nye dæk meget tidligere end ellers... Derfor anbefaler dækfabrikanterne af rotere, så sliddet bliver fordelt mere jævnt og at man IKKE (!) skal købe nye fordæk i utide.

    Og når jeg læser din sætning: "Dækfabrikanterne, anbefaler nok at rotere dem, de lever også af at sælge dem"... ??

    Kan du uddybe det lidt? smiley


  • #10   14. jun 2022 Hvad er det galt i at dæk bliver slidt uens ?

    Lad os antage at ens bil er forholdsvis lige, om ikke andet med bagenden, så kunne man i realiteten køre 2 sæt baghjul med 1 sæt forhjul (alt efter hvor meget man køre)
    Du vil i stedet roter dem rundt, og evt få en elendig komfort/unødig støj, men så mener du at du kan slide alle 4 ens ned og skifte alle 4 i stedet ?

    Man køber ikke dæk i utide men køber dem når det er tid til at skifte, enten pga slid, eller årgang.


  • #11   14. jun 2022 Uens slidt dæk giver forskelligt vejgreb, aquaplaner ved forskellige hastigheder, giver større forskel på rullediameter mellem for og baghjul osv. Er du ligefrem tilhænger af uens dækslid? smiley

    Og hvilken elendig komfort snakker du om?
    Og hæl-og-tå opstår netop ved at slide dækket i samme retning. Ved at f.eks. krydsrotere formindsker du risikoen for det, ved at slide dem fra den "modsatte side"


  • #12   14. jun 2022 Hvis der ikke er rotations markering står der oftest “outside” hvis der står dette er det rotationen lige meget.
    Men jeg personligt montere altid mine dæk samme sted som de sad sidste sæson.
    Når dækkene skal skiftes skal de skiftes, sådan er det bare.


  • #13   14. jun 2022 #12

    Det er ikke "den slags" rotation, vi snakker om her smiley
    Vi snakker om at "rotere" dækkene...


  • #14   14. jun 2022 Biturbo
    Snakker du om at krydsskifte?


  • #15   15. jun 2022 #13
    #14

    Det i mener er at jeg næste gangs skal ha sommerdæk på.
    flytter højre fordæk om til venstre bagdæk.
    Og venstre fordæk om til højre bagdæk. smiley


  • #16   16. jun 2022 #15

    Ja, hvis ikke dine sommerdæk er retningsbestemte, ville jeg foreslå krydsrotation. Siden jeg begyndt på at gøre det på mine kundernes biler, er der næsten igen, som oplever hæl-og-tå på dækkene længere.


Kommentér på:
Dæk uden rotations retning.

Annonce