{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.703 visninger | Oprettet:

Daniel B
Daniel B
Tilmeldt:
9. jul 2018
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8

Fiat Panda - Problemer med forbrænding {{forumTopicSubject}}

Hej.

Ved ikke hvor man ellers kan spørge om råd til dette problem.

Min søster har en Fiat Panda TwinAir fra 2015, som ind imellem får nogle problemer. Når problemet opstår, betynder bilen at sætte ud / ryste, hoppe, lidt ligesom hvis man køre i et for højt gear med for lav hastighed. Jeg tænker et forbrændings problem, og da jeg aflæste fejlen, viste den også en p0300 fejl. Nogle gange oplevde vi også, at den ene cylinder helt gik ud, og bilen kørte videre på en, med fejl kode p0302.

Jeg har oplevet disse fejl på flere andre biler, og har altid løst dem ved, at skifte tændspolen på den cylinder, som den viste fejl på. Da denne kun har 2, valgte jeg at skifte både tændspoler og tændrør på begge cylindre. Men fejlen opstår stadigvæk.

Det mest irreterende ved fejlen er, at den ikke er konstant og den har ikke noget fast mønster. En dag kan hun køre 300km uden problemer, og den næste begynder den at skabe sig efter 50km. Det er dog aldrig sket i byen. Det er mest motorvej og til tider landevej. Om det er de længere ture eller højere hastigheder udenfor byen, er jeg ikke sikker på. Som sagt er en svær at teste, da man aldrig ved om eller hvornår en fejl opstår.

Mit nyværede bud er benzin tilførsel, såsom pumper, dyser mm., grundet at der ikke er benzin rester, sod mm på tændrørene. Tænker at det ville der være, hvis den fik benzin, som ikke blev brændt ordenligt af?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fiat Panda - Problemer med forbrænding
  • #1   26. jul 2022 Har du tjekket der olie på? ventilerne er styret af olie tryk. Og de meget sarte med at det skal være den korrekt olie, eller går det ventil lort i stykker.

  • #2   26. jul 2022 meget sart med olie som nævnt er ventiler olie styret. de kan fx ikke starte med for lidt olie på. smiley

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.867
    #3   26. jul 2022 Fiat klubben på facebook....Det de ikke ved derinde er ikke værd at vide...

  • #4   26. jul 2022 +1 for fiatklubben

    Tænker lidt i stil med benzin filter eller træt enzinpumpe.
    Min tanke er at det lyder som om den får problemer med at opretholde trykket. Det kunne vel reelt set være en benzin pumpe som overophedet?


  • Daniel B
    Daniel B Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
    #5   26. jul 2022 Olien havde jeg mistanke om, da den lå lidt lavt. Har lavet olie skift og filter skift, da jeg normalt altid gør det, hver sommer alligevel, som normal service vedligehold.

    Benzin pumpe der overopheder, lyder også som en fin ide. Det vil forklare hvorfor der ikke er et mønster i det, og hvorfor den ofte køre normalt.


  • Daniel B
    Daniel B Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
    #6   27. jul 2022 Okay, benzin pumpe var mit næste bud selv, men ville lige lufte ideen, inden jeg igen udskiftrede noget, som i sidste ende kunne vise sig, at være forkert. Problemet er jo desværre, at alle målinger man laver, ikke viser noget, da det hele fungere som det skal, det meste af tiden.

    Kom dog på en tanke. En overophedet pumpe, behøver ikke nødvendigvis, at betyde en problematisk pumpe. Blot en overbelastet en. Det sand filter der sidder, er ikke noget jeg er så bekendt med. Hvordan kan det fejle? Tænker hvis pumpen skal yde ekstra for, at presse benzinen igennem filteret, så ville det også resultere i, at den før eller siden vil overophede.


  • #7   27. jul 2022 Det var min antagelse ja. Dvs at et halv stoppet filter belaster pumpen mere og den bliver derfor nemmere varm/kan ikke yde det som skal bruges, og der bruges alt andet lige mest benzin på motorvejen.
    I teorien burde det kunne provokeres ved en halv lang køre tur med pæn hastighed på motorvej.


  • #8   27. jul 2022 Du må ud og køre i den og fremprovekere fejlen, f.ek. ved at køre den noget anderledes end normalt.

  • Jacob  K
    Jacob K Tilmeldt:
    feb 2024

    Følger: 12 Følgere: 1 Svar: 1
    #9   13. feb Fandt du ud af hvad problemet var?
    Jeg står i nøjagtigt samme situation.


  • Daniel B
    Daniel B Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
    #10   13. feb Jeg fandt ikke problemet, men jeg fandt løsningen. Problemet opstår kun, hvis man benytter alternative olier. Dette er på trods af, at man sørger for at opfylde alle specifikationer på den olie man bruger, som nævnt i manualen.

    Tag ned til et autoriseret Fiat værksted, og køb noget Selenia olie. Det kommer til at koste dig knap 1000kr for 4 ltr, men det løste problemet. Kørte en hel vinter uden problemer. Hen på foråret lavede jeg nyt olie skift hvor jeg igen prøvede med en anden olie, og fik fejlen igen. Et nyt skift til Selenia olie løste problemet endnu engang.

    Jeg ved ikke hvad der er i den Selenia olie. Jeg har prøvet andre olier med samme specifikationer og så længe den del matcher, bør det ikke gøre en forskel. Men altså, det er en Fiat, så hvor overrasket kan man realt være.

    Jeg synes deres MultiAir er en interessandt teknologi, men den skulle være lavet med sit eget lukkede olie system.


  • #11   14. feb Ok, den havde jeg ikke gættet på.

    Forstår ikke helt hvordan olien kan påvirke forbrændingen. Men det er noteret at det kan være et problem. Så godt luret må jeg sige.


  • Daniel B
    Daniel B Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
    #12   14. feb Det påvirker forbrændingen på følgende måde. Modsat normale biler, hvor indsugnings ventilerne er mekanisk påvirket af knastakslen, så sidder der på Fiat Panda (Og nogle Fiat 500) et lille hydraulisk modul ovenpå. Dette er simi-mekanisk/elektrisk kontrolleret via knastakslen og er forbundet til indsugnings ventilerne, som styres af hydraulisk tryk fremfor dirrekte påvirkning af akslen. Men det er ikke et lukket system med sit eget olie. Istedet deler den olie med resten af motoren. Det betyder at den olie der bruges, ikke blot skal kunne bruges som smørremidel til motoren, men det skal også have hydrauliske egenskaber til brug i dette MultiAir (UniAir) modul. Dette bør være omfattet af oliens specifikationer, men tilsyneladende er dette ikke helt tilfældet. Tænker en forkert olie kan have forskellige problematikker såsom, det kan ikke skabe det nødvendige tryk, det flyder ikke hurtigt nok til at kunne følge med osv. Ikke sikker, da jeg ikke er den store ekspert i hverken olie eller hydrauliske systemer, men der er et eller andet krav der er opfyldt i Selenia olien som ikke er en del af de specifikationer der står i manualen.

    Med andre ord. Ventilerne arbejder forkert, når der bruges en ukorrekt olie. Det er ihvertfald den eneste konklusion jeg kan drage.


Kommentér på:
Fiat Panda - Problemer med forbrænding

Annonce