{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.240 visninger | Oprettet:

Problemer med synsmanden {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Da min søster fik brev om indkladelse til syn for noget tid siden, med sin Mitzubitshi, fik hun hendes mekaniker til at gennemgå bilen for sikkerheds skyld.

Da hun så kører den til syn begynder synsmanden at hænge sig i det aftagelige træk der er på bilen (min søster købte bilen i somres og den forrige ejer var en studerende som heller ikke har brugt trækket) så den aftagelige del har stort set bare lagt sammen med reservehjulet. Synsmanden kunne ikke fatte at den aftagelige del var "hel ny" imens den del der sad på bilen var "gammel" slidt kun af vind og vejr. Delene passer og klikker sammen som det skal. Efter længere tids diskussion med ham om dette giver han dog op.
Men da han så kommer til bremserne så bliver bilen kasseret idet han mener at:
1. Bremseværdierne er for lave.
2. Bilen trækker ud til siden når man bremser
3. Bilens bagbremser virker overhoved ikke (selvom håndbremsen fungerer fint)
Da søsteren så spørger ind til hvad det så er der skal skiftes siger han så hvad det er (kan ikke huske hvad det er det hedder) min søster søger det frem senere på dagen hos thansen med hendes nummerplade og det, og her viser det sig at ifølge thansen bruger hendes bil ikke det synsmanden sagde der skulle skiftes men noget helt andet.
Vi har efterfølgende været ude og køre i bilen og den bremser fint og alt sådan og ingen af os kan mærke at den trækker ud til siden når man bremser.
Min søsters mekaniker er også uforstående overfor dette da der jo ikke var noget som helst i vejen med hendes bremser da han havde den på værksted.
Hvad gør man lige i sådan en situation?
Er der en eller anden måde hvorpå man kan klage over synsmanden på?
Skal man bare køre den til omsyn i en anden synshall?
Er der nogen der har prøvet noget lignende? Og hvad gjorde i?
Vh. Martin


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med synsmanden
  • #1   15. okt 2022 ang bremser til syn bliver de afprøvet på en bremsestend som giver en procentsats af skævbremsning. hvis den er for høj skal han lave en afvigelse på det. Det kan synsmanden ikke snyde med

  • #2   15. okt 2022 Du kan ikke forvente et meningsfyldt svar, når du ikke engang selv kan huske, hvad lortet hedder...

    Og parkeringsbremsen på mange biler hænger slet ikke sammen med driftsbremsen. Så det med at p-bremsen fungerer, betyder INTET.

    Og en synsmand behøver slet ikke at fortælle din søster hvad der skal skiftes. Det er ikke hans job. Han skal bare bestemme om bilen er lovlig eller ej og modtage hendes penge. Så han var faktisk flink og prøvede at hjælpe hende.

    Det bedste du kan gøre, hvis folk herinde skal kunne hjælpe dig - tag et billede af sedlen, som synsmanden gav til hende, hvor fejlene står. Så kan man tage stilling til hvad skal skiftes.


  • #3   15. okt 2022 Nu kan vi jo kun gætte på udfaldet af en bremseprøvning.
    Men der findes virkeligt mange rådne synsfolk.
    Min gamle far, som nu er død, kørte hans ny servicerede Honda til syn.
    Den dumpede på at håndbremse skulle trækkes langt op og et par andre småting.
    Det var han helt uforstående overfor, så suste omkring Honda.
    De grinede lidt af det, for sådan var en håndbremse på en Jazz nu engang.
    Der blev serveret en kop kaffe og småkage, 10 minutter efter havde de fået synet bilen.
    Klagede efterfølgende til færdelsstyrrelsen over stedet, ønskede dog ikke et genbesøg.
    Så hvis i mener bilen er i orden, så prøv et andet synssted, tag eventuelt selv med.
    Har selv adskillige gange måtte ævle aftageligt træk osv. med en uvidende abekat.
    På motorcykel fronten har det været endnu værre, synsfolk der ikke fatter de regler omkring e-mærkning osv. som de forventeligt burde være på hjemmebane i.
    Synsfolk, p-vagter, folk der stemmer på de radikale er på min liste over mennesker som jeg absolut ingen empati har med.
    Har dog heldigvis også oplevet ganske flinke og fornuftige folk i en synshal, men kan de klemme et omsyn ind, så har de til en flødekage.


  • #4   15. okt 2022 Jeg har ikke prøvet det samme, men synsmanden skal kontrollere nogle punkter på en liste - og der er nogle værdier bilen skal overholde ved nogle af de punkter. Det gør han mange gange om dagen, så det har han som udgangspunkt styr på.

    Nogle gange kan de finde på at hænge sig i nogle detaljer som virker sære, men det er generelt min erfaring at de gør et rigtigt fint stykke arbejde. Jeg har 2 biler som har nogle år på bagen, og hver gang der har været bemærkninger, var det berettiget.

    Hvad han giver af råd og vejledning, kan man ikke klandre ham for, så det er forkert overhovedet at spørge ham. Det er også forkert at klage over ham i den her situation, er min mening ud fra det du har skrevet... Desværre er det så rimeligt sparsomt... smiley

    Bremser den skævt eller for lidt - så er det målt og så skal det fikses, uanset hvor meget i synes i kan mærke det.

    Når man "gennemgår" bremser, så adskiller, renser og smører man det hele, kigger om stempler sidder fast, glidebøsningerne glider og om klodserne træder på hele skivens overflade, om der er belægning nok på dem og den belægning ikke er glaseret (hærdet på grund af alder eller påvirkning), og om der er rustkant på skiverne, om kablerne kører lækkert og om bremsevæsken er frisk nok, og om bremseslangerne er som de skal være.

    En "gennemgang" er ikke 3 skvæt bremserens, 2 dækspark og en køretur, så din søsters mekaniker har øjensynligt ikke gennemgået bilen ret grundigt, hvis den ikke bremser som den skal - for det har synsmanden jo slået fast at den nok ikke gør.

    Din mekaniker har motivation til at tage for let på arbejdet, og tage for mange penge for det - synsmanden får det samme beløb for sit arbejde uanset hvad, og han er ansat i en kontrolinstans - ikke i et service erhverv.

    Tag sidstnævnte persons ord for gode varer, og klag i stedet til "mekanikeren" over den gang sløseri.


  • #5   15. okt 2022 Letmetalhjerne...

    Så du mener, at lige netop på en Jazz, at håndbremsen SKAL trækkes meget højere op, end i andre biler? smiley

    https://youtu.be/qews-vza5Dg?t=452
    Yes yes... De grinede ligefrem hos Honda smiley

    Kan også godt lide din "Men der findes VIRKELIG mange rådne synsfolk." Du digter bare derudad, Sunshine


  • #6   15. okt 2022 Åh er gummi flaben ude på weekend fra åndssvageforsorgen.

  • #7   15. okt 2022 Håbede lidt på, at du måske ønskede at kommentere lidt omkring det klip, jeg linkede til...?

    Og sige noget i retning af, at din fars bil var en meget speciel "Limited High Handbrake Edition", som han selv importerede fra Iran...


  • #8   15. okt 2022 finder lige nogle popcorn frem

  • #9   15. okt 2022 Du vil jo blot ævle, så godt er du jo alligevel kendt. At argumentere med idioter er jo nytteløst har mange erkendt.
    Nøjes blot med konstatere at det er din fri weekend fra forsorgen.
    Du kunne jo holde dig til emnerne, i stedet for altid at udgyde dit nytteløse vomitus.
    Gå nu ud og pas dit kasseapparat i verdensfirmaet.


  • #10   15. okt 2022 #8

    Det må desværre vente til næste gang. Han er færdig for i dag smiley


  • #11   15. okt 2022 damn nåede ellers kun at komme salt på smiley

  • #12   15. okt 2022 Køre til
    Omsym at andet sted og se hvad de siger

    Selv en synsmand
    Kan have en dårlig dag


  • Von Z
    Von Z Online Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 844
    #13   15. okt 2022 Har selv oplevet at blive kaldt til omsyn, pga. tågelygte der var justeret forkert!
    Var justeret helt perfekt hos mekaniker efterfølgende, tror mange steder spekulerer i at tjene lidt ekstra på omsyn..-er jo nemt tjente penge for dem.

    Find en anden synshal næste gang.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.867
    #14   15. okt 2022 Det du beskriver er en bil der ikke er iorden. Så måske i skulle skifte mekaniker istedet for at klage over en synsmand der gør sit arbejde? Og et træk som slet ikke bliver brugt, jamen delen på bilen bliver jo slidt af vind og vejr og kan derfor være i væsentlig dårligere stand en selve krogen. Få bilen i lovlig stand og kør til syn igen.

  • #15   15. okt 2022 Kompressor Knud
    Der findes desværre stadig synsmænd som tror at de er konger i dette land.. Vi har "lige" fået en lokalt, som dumper ting som ikke er ting biler kan dumpe på, eller som faktisk slet ikke er en fejl + Laver test forkert/hæver biler forkert..
    Fx vil han have 2,5-3tons biler til at blokere med parkeringsbremsen (Som i sig selv ikke er et krav, så længe de kan holde sig selv korrekt)

    Han er endda så stål sikker, at han flere gange har ringet til færdelsstyrelsen og forhørt sig, vi venter stadig på at han har ret..

    Kan dog sagtens sige at mekanikere også kan være nogen rigtige idioter...

    Martin J

    Kan du ik smide synsrapporten op, enten som billede, eller bare smide nr pladen, så folket kan se hvordan rapporten ser ud?
    Ps. Hvis der er de fejl på bremsesystemet, så er der nok tale om et kørselsforbud, så få tjekket op på det, så hun ikke får en grim overraskelse!


  • Von Z
    Von Z Online Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 844
    #16   15. okt 2022 #14 Hvordan kan du sige, synsmanden ikke prøver at tage røven på hende? -sker dagligt desværre..

  • #17   16. okt 2022 Jeg er aldrig stødt på en synshal hvor de kørte urent trav.
    Min mening om dem er at de er meget grundige, ikke noget med gamle kunder skal have specielbehandling, det skewr ikke.

    Har dog hørt flere jamre sig over Dekra, de blev noget skrappere efter de kom ind på l
    markedet.


  • #18   18. okt 2022 Jeg får synet ved Dekra, som det synshal jeg har brugt i 15 år, nu er kommet til at hedde...
    Jeg er godt tilfreds, er bilen i orden, så går den i gennem, er det noget lort så dumper den, de overholder de regler de har fået stukket i hånden fra færdselsstyrelsen, præcis som alle andre synshaller skal gøre.
    At der så er nogle af de regler der er langt ude i skoven er en helt anden snak...


  • Von Z
    Von Z Online Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 844
    #19   18. okt 2022 #18 Fint du er tilfreds med din synshal, men har ikke meget med emnet i tråden at gøre...

  • #20   18. okt 2022 #13 - Den kan have rykket sig på vej til synshallen, og det ved du godt.

    #16 - Det sker også dagligt at folk kører til syn med småting de ikke gider lave, og satser på at synsmanden ikke spotter dem. Vi gør allesammen ting som er tvivlsomme, men det er hensigten som er afgørende her, og jeg nægter at tro på at synsfolk der bevidst tager røven på folk, eksisterer ret længe ad gangen. Det er et åbent marked, og det tager INGEN tid for et rygte at nå ud til de fjerneste kroge af internettet, og folk finder lynhurtigt et andet sted at lægge deres penge.

    Jeg køber den ikke...


  • #21   18. okt 2022 Kan du ikke smide rapporten op smiley ? Jeg kunne godt tænke mig at se hvad der står på den, da jeg selv syner biler.

  • Von Z
    Von Z Online Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 844
    #22   18. okt 2022 "20 Har selv oplevet et yderst tvivlsomt omsyn, og har venner der får lavet "vennetjenester" hos synsfolk de kender, så selvfølgelig sker det..

  • #23   18. okt 2022 #22 - Jeg har svært ved at se at din udtalelse i #16 står mål med at du kender folk der får lavet tjenester hos synsfolk.

    Er det at tage røven på dem, at gøre dem tjenester? smiley


  • #24   18. okt 2022 Folk vil gerne have mest muligt for deres penge, bare ikke i synshallen, der ønsker de minimal indsats for pengene.

  • #25   18. okt 2022 #24 - Det har du sgu ret i. smiley

  • Von Z
    Von Z Online Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 844
    #26   18. okt 2022 #23 Det har du ret i, men stadig god indikation på ikke alle synsfolk kører helt efter bogen..

  • #27   20. okt 2022 Virker små mærkeligt at den ved syn viser fejl på bremser men mekanikeren er uforstående, måske din kære søster skulle finde sig en mere kompetent mekaniker. Som andre også skriver synsmanden tjekker jo netop bremser og hvis det ikke er indenfor lovens rammer, så bliver den jo kasseret.


Kommentér på:
Problemer med synsmanden

Annonce