{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.972 visninger | Oprettet:

Må man advare om fotovogn?. {{forumTopicSubject}}


Dav BG.

I min by bliver der lige nu advaret om fotovogn på den lokale Facebook.

Jeg sagde tak, men de fleste i kommentarfeltet er imod det.

Må man eller må man IKKE advare om fotovogn?.
Man kan jo købe sladrehanke i thansen, der er både saphe ooono osv.
Har da enda hørt om bilister der har blinket af andre bilister for at advare om fotovogne.
Jeg har ikke noget problem med det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må man advare om fotovogn?.
  • #1   15. feb 2023 Af hvad jeg ved, er der folk der nogle få folk, der har fået bøder for at advarsle andre. Men generelt kan politiet ikke gøre noget ved det (hvorfor de også har artikler, hvor der står, at folk skal lade være med at advare andre bilister om deres fotofælder).

  • #2   15. feb 2023 Hvis du skriver der holder en fotovogn et sted, er det vel blot en konstatering.. du kunne lige så godt skrive der holder en gul bil, der er vejarbejde osv.
    Hvorfor folk har ondt i røven over advarsler fatter jeg ik, er det ik det der er hele ideen.. altså at folk ik kør for stærkt.
    Vil folk der har ondt i røven over der blir kørt for stærkt, hellere ha der blir kørt for stærkt først og så synderen får bøde bagefter ???
    Jamen så sker jo netop det som de har ondt i røven over...
    Tænker de der har ondt i røven helst vil ha andre får bøde, så de har noget at fryde sig over først, så gør farten ik noget selv om det er netop det folk har ondt over
    Monster dobbeltmoral..
    Lige som de der klager over hvordan der blir kørt hvor de bor, hvordan kør de så selv..
    Hvis alle klager over andres kørsel, hvem er det så der kør dårligt???


  • #3   15. feb 2023 Hvis folk bliver advaret og derfor sænker hastigheden, så er målet vel nået. Altså at få folk til at køre langsommere.

    Nå nej, det er jo først og fremmest en pengemaskine, lavere hastigheder er bare en positiv sideeffekt....


  • #4   15. feb 2023 Advarer man ikke også hvis må trykker på sin Saphe? Det må da være lidt det samme? smiley
    Og bl.a radio ABC informere live i radioen hvor der holder fotovogne.
    Så længe man ikke hiver telefonen frem og begynder at skrive et opslag imens man kører, for så må man ikke. XD


  • #5   15. feb 2023 Folk kan advare så meget de vil på sociale medier - jeg gør det ikke. Folk må lære at tage konsekvensen af deres manglende opmærksomhed, og de husker meget bedre når det koster dem penge.

    Det er ulovligt at blinke med lygterne for at advare ude i trafikken. Det gør jeg heller ikke.

    Får jeg fartbøder? Det er godt nok mange år siden, og det er ikke fordi jeg ikke kører for hurtigt.


  • #6   15. feb 2023 Du må gerne få beskeder om det.
    Det som kan være ulovligt et at signalere i trafikken med lys etc.
    Politiet skriver indimellem selv hvor de står.
    Stiller man sig foran en fotovpgn fornat forhindre at de operere kom man i klemme. Men sjov tanke det var fornat hindre en embedsmand. Men de hkere som til dels sidder i dem u er ikke tjenestemandsansatte ansat.... sjov detalje. Men forvent ar få.en bøde fornat forhindre politiets arbejde alligevel.


  • #7   16. feb 2023 #4.
    Ja nemlig også det jeg tænkte, købte enda selv en efter jeg fik en bøde eller to i 2017 . men pga man skulle bruge mobil data gad jeg ikke rigtig bruge da det gamle abonemet ikke var godt den gang .
    Kender ikke den radiokanal. men det gir god mening smiley .

    #5 .
    Jeg er også enig med dig. altså skal jeg nå noget. kan jeg godt ha for vane og køre 10 km for stærkt. Hjem er det noget andet, der tar jeg den med ro. og det har kun givet mig 2 fartbøder siden jeg var 18. er 36år.

    #6 .
    Er du fuld? smiley .
    Jeg læser det som at du nævner fnat flere gange?. og det skal du gå til lægen med?.


  • #8   16. feb 2023 I den forstad, jeg bor i, er der også flere, der bliver sure, hvis der bliver advaret. Ikke fordi det er ulovligt at advare, men fordi folk oprigtigt hellere ser folk køre ordentligt - og at de, der ikke gør det, får en lærestreg, som forhåbentligt gør, at de husker bedre næste gang.

    Det er rigtigt, at farten sænkes alene ved det, at folk ved, fotovognen holder der. Men det er en kortsigtet løsning, for så kører de for stærkt igen dagen efter, når den ikke længere holder der. Har man til gengæld mærket konsekvensen af at blive blitzet, har det for mange en mere langvarig effekt, hvor man nærmere har en tendens til at tænke, det nok generelt set ikke er så smart at køre for hurtigt.

    Så er der dem, man hverken kan nå ved advarsler eller bøder. Det vil der altid være. Men for størstedelen vil det have en positiv indvirkning på kørslen efterfølgende, at man får en bøde.


  • #9   16. feb 2023 Det er ikke ulovligt at advare i Danmark. I f.eks Tyskland er det ulovligt, og du må ikke engang have f.eks en Saphe i bilen.

  • #10   16. feb 2023 Til gengæld er bøderne i tyskland noget mer menneskelig.
    I øvrigt et land med ca den samme dødsfaldsrate i trafikken som danmark.
    Og enda med fri fart visse steder..


    profilbillede
  • #11   16. feb 2023 Man må i hvert fald ikke dytte og hilse på en ATK bil, så bliver man ringet op og skældt ud.
    Det er prøvet for år tilbage, det var sgu komisk.


  • #13   16. feb 2023 #12
    Der er ikke noget forkert i det, #9 skriver. Det fremgår jo også af dine egne links smiley


  • #14   16. feb 2023 #13 - Det er ikke ulovligt på f.eks sociale medier... Men det er ulovligt at advare ude i trafikken. smiley

  • #15   16. feb 2023 Narh, ikke som sådan. Men det er ulovligt fx at blinke med lygter eller give den én med hornet. Du må gerne signalere på anden (lovlig) vis ude i trafikken også smiley

  • #16   16. feb 2023 #14 Det er jo også ulovligt at dytte til en bekendt eller ikke at blænde ned fordi modbilisten ikke blænder ned, hvilket de fleste alligevel gør. ATK-vognene skal gøre at folk kører lovligt. Ved at advare andre bilister gør vi jo det politiet vil have os til. Netop at sænke farten (eller det de siger, at de prøver at udrette).

  • #17   16. feb 2023 Jeg sidder ikke og argumenterer for eller imod - jeg svarer blot på spørgsmålene. smiley

  • #18   16. feb 2023 #9
    Så en saphe er ikke lovlig udenfor Danmark?.


    Spændene tråd, jeg prøver og følge med i svarene.
    Hvad der er nyt, er at det lokale opslag med varsling af fotovogn er slettet.
    Jeg har været medlem af den gruppe i ca 5år. og den bliver ikke brugt til varsling fotovogne. det skete bare denne gang smiley


  • #19   17. feb 2023 Jeg kører generelt lidt for hurtigt, ikke mere end at politiet ikke gider stoppe mig, men indimellem "kommer" jeg til at køre for stærkt, og så er det fint at få advarsler.

    Jeg kører altid med Waze på CarPlay og det har reddet mig fra bøder en del gange, men det er ikke 100% sikkert. Især i området med begrænset trafik kan det ske, at fartkontrol ikke er indrapporteret af andre brugere. Men det er jo problemet med Waze, Saphe og andre tjenester som er afhængige af brugerrapporteringer.


    profilbillede
  • #20   17. feb 2023 Præcis, det er ikke tilladt at give signal med horn eller lys, men du må fint signalere med din hånd igennem et åbent vindue.
    Du må også gerne skrive et skilt og stille dig op 300m før fotovognen.
    Du må ikke stille dig op lige foran fotovognen. Sjov detalje de holder ofte så man kan parkere i deres udsyn og det må man sjovt nok gerne. Bemærk nogle af dem er lidt trætte af det og har sat et meget lille skilt ud med p forbudt. De har bare ikke nogen interesse i at sætte et atypisk skilt op for så ser du dem jo.
    Jeg har det stramt med faste fartkontroller, mens jens betjent der stopper mig i trafikken er fint og fair.
    Kameraerne sættes kun op hvor de kan tjene penge og ikke som de opreindeligt blev solgt ind på for at sænke ulykke antallet på udsatte strækninger.
    Bevis.... ret nemt, der var to automatiske i albertsliund. Det var ret tydeligt at den indadgående ikke rigtigt fangede nogen for den er sjovt nok nedlagt, mens den udadgående står der fint endnu. Jeg gætter på at man fangede en del færre indadgående. Sjovt nok fordi man har en fotovogn ca 3 km længere nede, som står der ca hver anden dag, og har automaten fået folk til at slippe foden, vinder man jo ikke noget på den næste fotovogn.
    Det er en pengemaskine og af den årsag er det noget fis. Hvis alle bøde indtægter gik direkte til offerfonden, så kan vi snakke. Dermed har "etaten" ikke nogen interesse i at være feje som de ærligt talt er nu. (de står ved underlige hastighedsnedsættelser som burde være rettet til etc.
    Hvis der er et sted med mange bøder men ingen eller ekstremt få uheld, så er hastighedsgrænsen nok for lav.
    Præcis samme logik man bruger for at sænke hastigheden, er her mange uheld, så skal hastigheden ned. Helt fair og i iorden, og der må dee stå så tit de gidder.
    Men de steder jeg ser dem... er ikke ulykkes steder og har aldrig nogensinde være det.
    Det kan være at de står ved skolerne ved skolestart nutil dags. Mine unger er for store og jeg kommer ikke forbi skoler på min vej naturligt.
    Men igen, dette er lidt en religionskrig, og det klassiske udtryk "hvis du ikke har noget at frygte er det vel ok".
    Husk det når der kommer kamera i jeres soveværelse, "vi vil jo bare lige sikre at konen har givet sit samtykke til jeres lille fest". F*ck de kameraer og alt det pest de bringer med sig.
    Jeg er RØVTRÆT af overvågningssamfundet. Der er SYGT mange kameraer på især de københavnske indfaldsveje. Mit sidste job var der 51 kameraer som filmede mig nprm jeg kørte hjem fra arbejde og emener det var 47 på vejen ud. Må jeg godt sige ... det er sku i overkanten. Dertil kan i så lægge fotovogne og civile politibiler.
    Så ja jeg har en holdning til dette og ja jeg er pænt træt af den gradbøhjning derforegår for at få disse ting igennem.
    Jeg føler en trang til at bede staten om GDPR indsigt i min bils registrering bare for at kunne bevise hvor sygt mange gange de har mulighed for at registrere mig.
    Det er et trafik flow kamera....klart men hvordan ved jeg at de ikke registrere alle nummerpladerne også.. det gør jeg sjovt nok ikke og deri ligger problemet.


  • #21   18. feb 2023 Et lille spørgsmål til trådstarter

    De mennesker som på jeres Facebook side syntes det er forkert at skrive man har set en fotovogn i jeres by

    Er det sjovt nok ikke de samme mennesker som selv bruger byens Facebook side til at fortælle når der er kærgården på tilbud i den lokale brugs ??

    Om det er ulovligt eller ej så er det vel ikke forbudt at du lige siger til naboen jeg har set fotovogn i Hovedgaden og at han efterfølgende lige skriver på fjæsen en fra byen har set en fotovogn


  • #22   18. feb 2023 #21

    Arh ved ikke lige med kærgården.
    Men de er hurtige til og fortælle når der er kæmpe kø i hele byen, fordi der for 117 gang har været uheld på Lillebæltsbroen.

    Men ja jeg kan ikke se noget galt i det. Jeg kunne sku selv ha fundet på det hvis jeg så en fotovogn.


  • #23   19. feb 2023 Du må gerne advare om fotovogne, bare som flere siger overstående, ikke med lys og lyd fra bilen.
    feks hånden ud af vinduet, eller finde på noget andet, ligesom MC folket der klapper på toppen af hjelmen smiley

    Det er jo kun penge maskiner og har intet med fart at gøre, og det er jo fuldt bevist i en meget gammel artikel fra 2013

    https://www.herningfolkeblad.dk/artikel/0e881275-8da9-4bb0-b894-20f5cdb449dd/

    En advarsel på en palle længere oppe af vejen.

    Han fjernede straks skiltet.

    Kort efter kørte en ung mand forbi fartkontrollen. Han blev målt til at køre 103 kilometer i timen, hvor man må køre 50.

    Sådan laver man som ATK ansat en dårlig dag om til en fyldt penge kasse, en palle havde mere indflydelse en ATK vognen smiley

    Selvføldig kommer de med det samme BS, som de stadig gør i dag.

    Derfor er det en misforstået borger-advarsel, når sådan et skilt bliver sat op. Det her handler ikke om, at vi skal have nogle kroner i kassen, men om trafiksikkerhed, og om at folk skal sætte farten ned, tilføjer politimanden ifølge Frederiksborg Amts Avis.

    Men hvis det var sandt, hvorfor lod de så ikke bare pallen stå, og kørte et andet sted hen ? smiley


  • #24   19. feb 2023 #23
    Der er ikke rigtigt noget i den artikel, der beviser noget som helst, hverken til den ene eller den anden side smiley

    Jeg tror personligt på, at ATK og øvrige fartkontroller har betydelig positiv effekt på fart. Frygten/konsekvensen for at blive taget får mange til at holde igen med farten. Jeg kan ikke bevise, det forholder sig sådan, men jeg er helt overbevist om, at det er tilfældet.

    At der så kan findes eksempler på det modsatte er en anden ting. Det medgiver jeg.


  • #25   19. feb 2023 #24
    Helt korrekt, jeg kunne desværre ikke finde den originale artikel mere, der stod der faktisk der ikke havde været en eneste synder den dag, før han fjernede det, men gætter på den er slettet med tiden smiley det er en oldtids artikel.

    Man må tro som man vil, om man tror på de hjælper, er der for at lave penge, eller bare for at holde folk i arbejde, må man selv om, og det er ikke noget man selv behøver at bevise.

    Meeeen ville man have mere sikkerhed og penge i kassen, så tror jeg nu et par ATK vogne, der kunne nappe dem med manglende lys, eller nappe folk der ikke holder til højre, så ville de være givet langt bedre ud. Sikkerhed og Penge i en vending smiley



  • #26   19. feb 2023 Det ville heller intet bevise, hvis det forholdt sig, som du skriver. Det beviser bare, at folk trods alt ikke er så dumme, så de kører for stærkt, når de ved, der holder en ATK...

  • #27   19. feb 2023 #24 ATK og andre typer fartkontrol har helt klart en præventiv virkning.

    Jeg kører langt det meste af tiden efter fartgrænserne og det tror jeg ikke jeg ville kunne sige hvis ikke færdselspolitiet havde fokus på at fange fartsyndere.

    Men der vil selvfølgelig altid være personer som er uden for pædagogisk rækkevidde.


  • #28   22. feb 2023 Jeg advare generelt altid andre bilister hvis det er muligt. Og forventer at andre gør det samme. Men som skrevet i andet indlæg Carsten J. Så sænker det jo farten alligevel.

  • #29   22. feb 2023 Der går faktisk rygter om at politiet her i området hvor jeg bor "anmelder" fartkontrol i Waze og andre apps, selvom der slet ikke er fartkontrol, bare for at få dem der følger de apps til sænke hastigheden fordi de tror at der er fartkontrol. Det er sgu frækt smiley

  • #30   22. feb 2023 #28
    Når du skriver, du "forventer" det, betyder det så, at du bliver sur på folk, der ikke gør det? I givet fald må jeg tilstå, jeg er en af dem, du er sur på smiley


Kommentér på:
Må man advare om fotovogn?.

Annonce