{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.202 visninger | Oprettet:

Danni F
Danni F
Tilmeldt:
9. mar 2023
Emner: 1 Svar: 1

Må man bare acceptere intercooler+is problemer? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Renault Megane fra 16 jeg faktisk er rigtig glad for. Den kører normalt som den skal. Igår ville den dog ikke starte.

Værkstedet fortæller mig idag, at nogle dieselbiler kan samle kondens i intercooleren, som i frostvejr bliver til is, som bilen så trækker ind i motoren og potentielt smadre den. Jeg har været virkelig heldig, at det ikke har lavet større skade, end en sprunget sikring. Regningen lyder dog alligevel på 6500 kr...

Jeg syntes det virker grotesk, at sådan en skade kan ske pga. frost og en intercooler der samler kondens. Kan det virkelig passe, at man ikke kan stille krav om sådan noget til producenten? Det er tilsyneladende et ret almindeligt problem, hvilket jeg ikke kan forstå, når det er biler der er solgt steder hvor frost er helt almindeligt?

Jeg håber, at nogen der har været ude for samme, måske kan dele deres oplevelse, og om de har kunne gøre andet end at betale selv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må man bare acceptere intercooler+is problemer?
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #1   9. mar 2023 Kendt problem på dem desværre, der er vidst ingen recall på det, ellers er jeg ikke selv gjort opmærksom på dette. Men rigtig mange ejere med den motor kender til problemet smiley
    Og nej, der er intet at gøre, udover at betale, se glad ud og være sur over det desværre


  • #2   9. mar 2023 Vores 1,5 HDI havde samme problem har dog ikke hørt om det kunne skade noget mekanisk, dog en motorlampe da ladetrykket var urealistisk smiley

  • #3   9. mar 2023 Vi har et par gange, Monteret sådan et plastik gitter, foran på selve intercooleren.

    Som gør at der ikke skulle dannes kondens i intercooleren.
    Og det virker faktisk.
    Og ja det er et kendt problem, at intercooleren bliver for kold i kold vejr.

    Ulempen er hele fronten, skal skilles af, for og få gitteret ind på plads


  • #4   10. mar 2023 Velkommen i klubben smiley

    Min personlige holdning er, at de forsøger nogle små tricks som måske har en effekt i nogle få tilfælde, også køber de sig tid til bilerne er ud over garanti og de kan være ligeglade med kunderne smiley

    Vores gjorde det i december, her holdt en GS IV som renault havde sat gitteret på efter de på garantien havde lavet bilen i vinteren 2021/2022, da kunden havde henvendt sig igen, fordi den havde gjort det igen, havde de blot sagt de nok kunne ordne for hans regning

    Derfor fik vores et gitter på som dækkede lidt mere end det gitter fra renault, det gjorde så der gik 3 måneder før det skete igen i denne uge smiley

    Jeg hørte i går om et par kollegaer, hvor de havde fået bilerne lavet en december samtidig som vi fik lavet vores, der havde værkstedet sagt de skulle køre bilerne lidt hårdere og med flere omdrejninger

    Så jeg tror ikke på der kommer en permanent løsning, som sikrer det ikke sker igen, det er en svaghed og vi kan da være glad for sikringen har taget skraldet hver gang, og at den koster under 100 kr smiley

    Problemet er bare alt bøvlet, autohjælp, lånebil, også timerne på værkstedet for at ordne problemet og skifte sikringen smiley

    Jeg overvejer seriøst om dieselbiler er blevet så økonomiske og sparsommelige, at de simpelthen bare ikke har en holdbarhed og driftsikkerhed man kan leve med længere

    https://fdm.dk/nyheder/bilist/2022-10-nattefrost-kan-faa-dieselmotoren-til-gaa-kold


  • #5   10. mar 2023 Problemet er alt for mange køber diesel biler
    Uden et behov for det.

    For diesel biler er dyre i reperationer, når det første går galt.

    Vi laver rigtig mange reperationer på diesel biler, i forhold til alle dem med benzin biler

    Tit er det en utæt flammeskive
    Også dyser der stå af


  • #6   10. mar 2023 Prøv lige at tage fat i din lokale Renault. Jeg ved at Vestergaard har lavet kampagne på nogle af de modeller der laver det ballade der. Altså som i garantisag.

  • Danni F
    Danni F Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 1 Svar: 1
    #7   10. mar 2023 #6: Desværre havde jeg ikke tid til at undersøge dette, så jeg fik det lavet hos min egen lokale mekaniker. Så Renault frasiger sig alt ansvar, da det ikke er lavet hos et autoriseret renault værksted..

  • #8   10. mar 2023 Jeg laver service på en del Renault'er.
    Ingen har dette problem, da de har fået boret et lille hul i bunden af intercooleren. 3år siden de første fik lavet dette i greb. Ladetryk opretholdes uden problem.
    De nyere modeller har vandkølet intercooler, så de slipper fri.


  • #9   10. mar 2023 #7
    Har også hørt eksempel på de er ligeglade når de har installeret det gitter, også kunden ringer og siger det er sket igen.
    Der er ingen garanti når de har lavet den kampagne der er, og det så viser sig ikke helt at løse problemet

    #8
    Hvor stort et hul borer i, og er det nok til at de kan dræne den relativt store mængde is jeg kunne se vores havde efter første gang


  • #10   10. mar 2023 Den bil jeg kender til blev serviceret på det værksted jeg var ved. Vestergaard tog den altså alligevel. Kunden skulle bare selv sørge for transport af bilen selvom det var skråt overfor.

Kommentér på:
Må man bare acceptere intercooler+is problemer?

Annonce