{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.089 visninger | Oprettet:

Klaus K
Klaus K
Tilmeldt:
23. jan 2023
Emner: 2 Svar: 13

Hvor ofte bør en bil vaskes? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har netop købt min første nye bil - Ford Kuga. Tidligere har jeg haft ældre brugte biler. Denne nye bil vil jeg gerne passe rigtigt godt på.

Nu tænker jeg så, hvor ofte bør jeg vaske bilen?

Skal jeg bare vaske den hver gang den er "beskidt"?

Eller bør jeg regelmæssigt vaske den med voks for at forsegle lakken?

Jeg bor et sted som gør at jeg ikke så nemt kan komme til at vaske den i hånden. Derfor bliver det vaskehal.

Jeg tænker på at købe et abonnement med fri vask hos Wash World. For 120/md for fri guldvask. Men jeg er i tvivl om, hvorvidt det kan betale sig. Jeg skal vel i hvert fald vaske et par gange hver måned for at det kan svare sig. Og er det nødvendigt?
Er der mon nogen der har erfaringer med dem?


Hvad siger eksperterne til hvor ofte man bør vaske sin bil?
Jeg er klar over at det nok er sæsonafhængigt...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor ofte bør en bil vaskes?
  • #1   24. mar 2023 Hver gang du køre din bil i vaskehal, så får den nye små ridser...

    Det bedste du kan gøre er at holde den poleret op.. så er lakken bedst beskyttet..



  • Klaus K
    Klaus K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 2 Svar: 13
    #2   24. mar 2023 #1: OK, så du mener at man ikke skal overgøre det med vaskehallen?

    Men hvor ofte vil du mene er nødvendigt?

    Og vil du polere den efter vaskehal? Hvilket middel skal jeg polere med?



  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.730
    #3   24. mar 2023 Få bil poleret og coated, koster lidt ekstra, men så er det et ekstra lag beskyttelse imod vaskeridserne fra hallen (De kommer også ved håndvask hvis man ikke har helt styr på det)
    Men med coating, vil den æde de værste tæsk..
    Og polering skal man ikke gøre for meget, for det sliber et tyndt lag lak af hver gang, så du slider lakken op hvis den blev poleret hver mdr fx..

    I sommer halvåret plejer jeg at vaske hver uge (Hånden)
    Vinteren 1-2 gange mdraller!


  • Klaus K
    Klaus K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 2 Svar: 13
    #4   24. mar 2023 #3: Jeg har ikke hørt om coating før - er det noget man kan tilvælge i vaskehallen?


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.730
    #5   24. mar 2023 Nej det er noget de kan klare i prof polierings firmaer smiley
    Det er en slag ekstra lak, som de tørre på bilen, lader det hærde og derefter tørre af. Det er ikke gratis at få lavet, men det virker


  • Klaus K
    Klaus K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 2 Svar: 13
    #6   24. mar 2023 Nåh. Er det sådan noget taxierne har? Altså hvor de har reklamer på?

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.730
    #7   24. mar 2023 Tror kun taxier får folie på, det andet er en behandling.

  • #8   24. mar 2023 Coating gør lakken mere modstandsdygtig overfor skidt og møg, samt diverse vaskeridser.

    Prøv Google bil coating, så kan du læse lidt om det. Evt. find et lokalt sted, med gode anmeldelser, som du kan kontakte og forhøre dig hos.


  • #9   24. mar 2023 og få den så undervognsbehandlet, hurtigst muligt, så er du godt stykke fremme med vedligeholdesen

  • #10   25. mar 2023 Er de fleste nye biler ikke i alu og kunststoffer? Vores ellert kan angiveligt ikke ruste og alt garanti frafalder hvis man undervognsbehandler smiley

  • #11   26. mar 2023 garantien frafalder så bare for undervognen,tænker jeg, hvis motoren går i stykker,er der vel stadig garanti på motoren, jeg ville da godt høre, hvordan de ville kringle sig ud af den,motorgarantien er frafaldet, p.g.a de har undervognsbehandlet en lille flade på 30x50 cm ??

  • #12   26. mar 2023 arhhh det var lige det forkerte sted jeg skrev dette ,det rigtige kommer nu ??

  • #13   26. mar 2023 prøv highend detailing i Skive, de ved med ?? procent, hvad de laver

    profilbillede
  • #14   26. mar 2023 lige en detalje, som de andre rigtig skriver, lad være med at køre din bil i vaskehal nogensinde, ligesom i aldrig,nu har du købt en ny bil,og hvis den er sort,kan du allerede efter første vask,se at den har været i vaske hal, køb en regntønde, og saml regnvand fra tagrenden,og brug så regnvandet til at vaske din bil, regnvand i en spand,og så shampoo i, og du skulle selfølgelig også shampoo og skidt af med regnvand, der er nemlig ingen kalk i regnvand,så du behøver ikke at tørre bilen af med klude, bare lad den stå og tørre,,,,start altid med at vaske taget,og alle vinduer, det er som regel der ,der er mindst skidt, når det er gjort, skyller du alt shampoo af taget og vinduer, når du vasker din bil i hånden, med en blød svamp, kan du også mærke din bils former,og opdage små stenslag eller lignende,og få det udbedret i en fart, og sørg for at overholde alle service på bilen ,og til tiden, måske siger din service interval,,,olieskift hver 30.000 km, men det må man også skifte for hver 10.000-15.000 km,gør det,nå men videre til vask af bilen,mens du har læst dette,er vandet fra taget og vinduerne, rendt ned af dørerne,og motorhjelm, og måske bag klap,hvis der sidder sand og smadder, på skærmene ved hjulene, skal det blødes op, så kan du nemlig lige tage en haveslange,og skylle det værste af,inden du vasker resten, tag et kig på min gamle KIA magentis V6 den er lige blevet nysynet her i marts, har kørt 420.000, og spinder som en mis, jeg kører 150 km hver dag til og fra arbejde, så den skal bare køre, den bliver passet og plejet, som et barn,og er der noget med ,den bliver det lavet med det samme,uden skelen til hvad det koster, det er trods alt min bil der gør at jeg kan køre til og fra arbejde,og tjene min årsløn,,,,go fornøjelse

  • #16   26. mar 2023 ja ,jeg kan jo sagtens Skrive ,i skal se min kia i galleri, men jeg havde slet ikke oprettet den,og har haft den i 6 år nu,men nu er den oprettet ????

  • #17   28. mar 2023 Få bilen coated - det er penge godt givet ud.

    Jeg bruger selv vaskehal, men jeg undgår Wash World. Maskinen tørrer overhovedet ikke bilen - så uanset hvad er det ikke pengene værd.

    Vælg altid den billigste vask - alt andet er penge ud af lommen. Voksen i vaskehallen fedter bare vinduerne til og gavner intet.

    https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverdagen/vedligeholdelse/gode-raad-om-bilvask

    Dernæst ville jeg også give den undervognsbehandling.

    Hvis du så holder den ren og husker at vaske/tørre dørfalse også, så har du en ren og pæn og rustfri bil i mange år ??


  • #18   30. mar 2023 Jeg vil heller ikke anbefale at vaske din nye Kuga i vaskehal. Derimod synes jeg forslaget om keramisk coating er vejen frem. Så hellere håndvask en gang om måneden.
    Opret nu din nye Kuga i galleri, se evt min. smiley


  • #19   31. mar 2023 Umiddelbart så skal den vaskes når den trænger og du selv syntes du ikke kan være bekendt at køre i den

    Jeg selv vasker ca. 1 gang om ugen i vinterhalvåret men om sommeren kan der godt gå 2 uger imellem hver vask men har også en sort bil

    Har en kollega som har en sølvgrå bil den har vidst lige haft et års jubilæum uden vask smiley


  • Klaus K
    Klaus K Tilmeldt:
    jan 2023

    Emner: 2 Svar: 13
    #20   5. apr 2023 Tak for alle de gode svar.

    Jeg bor som sagt et sted der besværliggør håndvask. Jeg må derfor ty til vaskehal.

    Jeg vil overveje det der coating/polering... Men kender jeg mig selv godt får jeg det nok ikke gjort.


    Der er fler som skriver, at den skal vaskes "når den trænger til det". Og det er her jeg er lidt interesseret i at høre, hvad det så betyder... Ja, naturligvis skal den vaskes når den ser grim ud og er synlig beskidt.
    Det jeg er usikker på, om det kun er for syns skyld eller om den faktisk tager skade af at være beskidt? Særligt tænker jeg på om vinteren, hvor der er salt på vejene osv.
    Hvis jeg nu kører til Harzen i januar og kommer tilbage med en super beskidt bil med salt og skidt over det hele, men jeg ikke skal bruge bilen de næste 2 måneder. Tager den så skade af bare at stå, hvis jeg vasker den efter de to måneder når jeg skal bruge den igen?



Kommentér på:
Hvor ofte bør en bil vaskes?

Annonce