2.086 visninger
|
Oprettet:
Bedste Octavia motor gennem tiderne? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Mht Skoda Octavia benzinmotorer gennem tiderne (fra slut 90 til nu):
Hvilken var den mest pålidelige (ingen probs med kæder og lign) med 0 olieforbrug mellem olieskift?
L
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
1,8 TSI er også en fin maskine i de nyeste årgange, men hvor de er i kombination med DSG DQ200 er de begrænset til 250 Nm, og så er der ikke mere sjov i dem end 1,4 / 1,5 TSI.
Tilbage er så 2.0 TSI maskinerne, lidt sjældne men kører lækkert.
Har haft tre 1,4 TSI, to i Octavia, og en i en Superb.
150 hk er ok i Octavia størrelse, i Superben blev de beskedne 150 hk og ret svagt moment lidt anstrengt.
Motoren kan generelt køre pænt langt på literen når man anstrenger sig lidt, men på motorvej med 130+ så bliver de yderst tørstige.
Første Octavia var den gamle 122 hk udgave, kørte ca. 15 literen i snit, samme med nummer to. Superb’en havde jeg som firma bil, og den klarede 11,8 literen i snit på 90.000 km. Havde problemer med DSG gearkassen på de to sidste nævnte.
Olie forbrug så jeg intet til, dvs. alle tre skulle have knap en liter lige inden deres første service ved. ca. 30.000 efterfølgende ingen efterfyldning.
I min optik er 150 hk og 250 Nm i underkanten til en bil den størrelse, her kører TDI udgaverne med mere moment noget bedre. Alt dette er naturligvist en smagssag. TDI udgaverne kører også med en anden og noget bedre gearkasse.
I et tidligere firma havde vi en 1.0 TSI som “låner” den gjorde det faktisk også ganske godt. Var bum kedelig, men kørte og kørte uden problemer.
Den største svaghed jeg havde på min 2016 Octavia, det var ja gearkassen hvor der blev skiftet koblinger - men lyset var ekstremt ringe. Prøvede alle halogen pærer på markedet, men fik aldrig et ordentligt lysudbytte. Har siden hen ikke ville eje en bil med halogen lygter.
Hvad har du kig på Lucas?
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
1. Dvs 1.4 TSI efter 2013 har turboer som IKKE er sliddele, dvs de holder nemt 500000km uden probs?
2 Når du ikke nævner 1,2 TSI efter 2013 er det så fordi den er for kedelig - men stadig lisså robust?
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Den koster 2-4 bremseskiver samt klodser til syn, altså mindre end kr 1.000, oliskift når det er påkrævet, luftfilter, pollenfilter, tændrør, kører nemt de 19 km/l, og er den af vores 3 el, diesel og benzinbiler jeg nødigst vil undvære, vil faktisk helst af med Dacia 1.5 dCi, men den kører også forrygende, men den koster det 4-dobbelte i afgifter, så håber den kommer væk.
Jeg laver selv de fleste ting, men tandrem giver jeg til en anden denne gang, orker ikke og ligge og rode med det selv.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
"Hej Allan, Er det fordi den er ekstrem......."
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Tænker bare man skal have det rigtige værktøj, så går det nok
Har en udlært mekaniker på hylden, han må have bilen et par dage.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.283
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
Bedste Octavia motor gennem tiderne?