Plugin-hybrid vs. Benzin {{forumTopicSubject}}
Har lige brug for lidt hjælp til noget udregning omkring udgifter til transport.
Pga. Jobskifte og dermed også ændret kørselsbehov.
Vi står i overvejelserne på en plugin-hybrid der står til at kører 56 km på en opladning. Og 38,9 km/liter..
Eller
Benzin bil der står til at kører 18,9 km/liter
Jeg kommer til at have 40 km på arbejde hver vej 2 dage i ugen og de andre 3 dage er små ture på 5,5 km hver vej op til 25 km hver vej.
Så umiddelbart tænker jeg jo at jeg jo nok kunne kører de første 40 km hver gang på ren el og dermed spare udgiften på benzin.
Men er der nogle der umiddelbart kunne hjælpe lidt med at udregne om der vil være en besparelse om måneden eller ikke ?
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.738
Flere phev koster mere i forsikring på grund af højere ydelse, koster mere i service på grund af hyppigere olie skift intervaller.
Hvad med udgift til lader? Skal du have så du får refusion?
De 56 km. på ren el er ren ønske tænkning, det er under optimale forhold.
Klima, varme osv. får det kun til at gå ned af.
På en forårs dag kan mig GTE vise ca 60 km. på el, i denne vintertid hedder der 30-35 km.
Forvarmer jeg kabine på el inden afgang, så er det mere.
Ideen med en plug-in hybrid er ikke at køre den tør for batteri på lidt længere ture, det er netop at udnytte bageriet via hybrid funktionen. Det gør en GTE via navigation, har jeg en tur på 100 km. så sætter jeg max batteri forbrug til 50% på udturen, og 0% på hjemturen.
Men nyder dog mest at sætte den i sport/GTE og så have alle kræfterne til rådighed hele tiden.
Ville slet ikke have haft en plug-in, ville have haft en 2.0 TSI benzin, men måtte sande at en sådan havde et års leveringstid, og kostede 200K mere.
I bakspejlet burde jeg nok have haft købe en på ren el, der er sket meget på infrastruktur og teknik de seneste 2-3 år.
Summa er nok, at du bør tænke en ren elbil i stedet for.
nov 2009
Følger: 21 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 38 Svar: 117
Jeg mente egentlig hellere ikke lige at batteriet skulle køre død på strøm men kører på hybrid trinet.
Vejene er ikke motorvejs kørsel men mindre små veje og en smule almindelig landeveje .
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.738
Men du skal ikke købe den for at spare penge på drift. Den Cupra skal også have olie hvert år eller for hver 15.000 kr.
En 1,5 TSI har en DQ200 gearkasse, blot den ville få mig til at fravælge modellen.
Med dit kørsels mønster, så er en ren ellert hvis det oplagte valg.
nov 2009
Følger: 21 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 38 Svar: 117
nov 2009
Følger: 21 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 38 Svar: 117
Fordi at vi lige nu kører i en gammel benzin fra 2010 og vores Kørselsbehov stiger lige med omkring 500 km mere om ugen . Så derfor var jeg lidt ud i en bedre pendler bil men stadig ikke ret meget mere end 200 tilrådighed .
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.738
Siger jeg ville vælge en anden model på rent el til det kørselsbehov.
En plug-in som du kigger på kører rigtigt lækkert, det er bare sket ikke en sparegris. Det er en bil med 245 hk osv. og skal du vælge den så er der herfor, ikke fordi den er billig at køre i.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.738
Havde tre unger der spiller på U13 med til kamp i Randers.
Randers - Aalborg, og med tre “afleveringer i midtbyen”. Forbrug 15.1 km. literen.
Hertil forbrugt 5 kWh der med refusion har kostet en 5’er kr.
Det er altså ikke vildsomt flotte forbrugstal, på motorvej stod fartpilot til 140 kmt. hvilket er 132 “ægte kmt.
Inden den her GTE havde jeg en 2.0 TDI, og inden da tre stk. 1,4 TSI.
Har bestemt ikke fortrudt mit valg, men skulle jeg vælge i dag, så var det blevet en Q4 Etron eller VW id5 GTX. Er vild med Polestar 2 i performance udgaven, men kabine størrelse + det praktiske bliver er klart nej, motormæssigt er det et kæmpe stort ja.
Beholder min GTE en 2-3 år endnu og ser hvad det sker på ellert markedet.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
nu har jeg firmabil og min egen bil bruges kun til indkøbsture, besøg hos familie og venner osv. Og nu vil jeg absolut ikke skifte bil... Selv om den kun har 40 km på el, Ned ad bakke og i medvind, og selv om motoren er en 2,4 liters basse der bæller så man kun kører 12km pr liter når der ikke er mere strøm... Men jeg må trække 1500 kg på krogen. Der er fantastisk plads i bilen, og den passer bare ind i alle parametre i hvad jeg vil have i min bil lige for tiden...
Er en plug-in det rigtige for dig? Hvis valget er mellem de 2 du selv nævner, Så vælg for hulan da en PHEV... Hvis strøm er så billigt som du siger, så bliver dit brændstof forbrug relativt minimalt...
Med hensyn til forsikring, Så tæller mange forsikringsselskaber kun benzinmotoren med... Min er relativt billigt forsikret, da forsikringsselskabet kun mener den har et sted omkring de 135 hk... (Den har 224hk)
Elbil kunne jeg aldrig finde på at købe efter jeg er kommet ind og arbejde med infrastrukturen bag ladestandere, og dermed også kender lidt sandheder om den "grønne strøm"
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Hvis du vil gå el vejen hvad så med en MG4 Electric med 450hk 600nm ? afhængig af tilvalg så koster den fra omkring 300K og lidt op
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 2 Biler: 3 Svar: 163
Så køb en elbil nu. Fremtiden ligger der. Hybrid er en kort mellem station.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Hold dig fra hybrid, men vælg en kinesisk plastikbil?
Seriøst?
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Den får da ganske god omtale de steder jeg har læst om den, og det virker lidt som om TS også gerne vil have power, Så ville sku da heller købe en MG4 Xpower frem for et eller andet ID skrammel fra VW som netop er fuld af fejl.
Desuden får du 7års garanti mod tyske mærkers 2år garanti.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.738
I min optik en kinesisk discount bil, som bliver et meget dyrt bekendtskab på grund af et vanvittigt værditab. En bil fra den absolut nederste hylde.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
apr 2009
Følger: 14 Følgere: 24 Emner: 287 Svar: 1.387
find en elbil så er du super godt kørende. så lige en vw id4 med 29,000 km på tælleren til 210,000 kr det sgu billig for en bil fra 2021
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.738
Da jeg kører ungerne i skole og til sport på ren el, så slipper jeg for de ture hvor man ville køre 5 km. literen.
Så jow, der kan være en del sparet på en plug-in, de var jo ekstremt afgift venlige på et tidspunkt.
Da jeg købte kunne man få “grøn finansiering” til ingen penge, grøn afgift er meget billig.
I dag havde jeg klart valgt en fuld ellert hvis der var en der fristede.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Hvis man pendler meget på motorvej? Nej så sparer du intet... der vælger man selvfølgelig en diesel bil, eller en elbil hvis du kan lade på jobbet...
Forskellige biler til forskellige behov...
Jeg sparer ekstremt meget ved at køre hybrid... de korte ture klares på el... Har jeg brug for en længere tur, jamen så klares den også... helt uden at skulle vente ved ladestandere osv... WIN/WIN
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 16.007
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Men et samlet Brændstof budget på 600 kr pr mdr, er alligevel ok i forhold til de 6000 jeg betalte før...
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
De test jeg har læst og set er ikke helt så positiv som denne tråd.
Men "tanker" man gratis strøm så kan jeg da godt se fordelen.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.738
I august kunne man en tilfældig dag lade op for 1,6 pr. kWh.
10 kWh netto kapacitet kostede så 16 kr.
Man finder ikke en benzin bil med +200 hk. der kan køre en godt 50 km. literen.
Så får jeg så oven i hatten 87 øre pr. KWh i refusion. Så 10X1,6 = 16 kroner, minus 10X0,87, så har de 60 km. kostet altså 7,3 krone.
Det er ikke altid så rosen rødt, denne kolde morgen brugte min Passat 34,2 kWh pr 100 km. Det er så 0,34 kWh pr. kilometer. Med morgen turen på 10 km. 3,42 kWh.
Jeg ladede de billige timer i nat til 1,42 kr. så det kostede 4,85 kr. efter refusion 2,25 kr.
Det kunne jeg altså ikke præstere økonomisk i hverken en benzin eller diesel bil.
Tænker da jeg kørte benzin Superb vilel en sådan morgen tur have givet en 7-9 km. literen.
En kold morgen er med klima + sædevarme osv. den slags tager faktisk en del.
Jeg synger ikke om at en plug-in hybrid er et vidunder, for nogen giver det mening, for andre ikke. Mit alternativ for 2,5 år siden ville have været en 200 hk. 2.0 TSI benzin.
Her giver en GTE i den grad mening.
I dag er en ren elbil nok langt hen af vejen den bedste løsning hvis man skal se på ren økonomi. Havde jeg for 2,5 år siden kunne handle noget ala en VW ID7 eller anden ellert der ikke var SUV Hellerup traktor eller Tesla, så havde jeg gået den vej.
For blot de 2,5 år siden var man nærmest first mover hvis man valgte el vejen, det er gået rigtigt hurtigt siden med udvikling og infrastruktur.
Nu gik historien på plug-in vs benzin, og om det gav mening.
Det gør det for nogen, for andre ikke.
Man er jo også nødt til at se lidt mere nuanceret på det.
Inden for Vag regi er en IV, GTE, Etron og Seat Phev, skal man så sammenligne med en husmands 1,5 benzin med lavt udstyr, 250 nm og 150 hk. Eller skal man sammenligne med de store benzin modeller med +200 hk.
Jeg ville have en Passat, jeg ville have mindst 200 hk. jeg ville have masser af udstyr.
Så for mig var det absolut det bedste køb på givent tidspunkt.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Da jeg havde min S8 kørte den i snit 7,5-8km/l og den var udsat for mange korte turer på fks. 2 x 5 km.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.738
Der er ofte kæmpe forskel i opgivet forbrug og realistisk forbrug.
Den benzin Superb jeg havde var opgivet til 18,6 literen.
Udtræk fra brændstofkort efter 90.000 km. i mine hænder havde den kørt 11,9 literen.
Hertil har der været 3-5 tankfulde som er betalt med kredit kort, så snittet er reelt lidt mindre.
Var også dumt med en sådan benzin til den slags kørsel, men det kunne jeg jo være ligeglad med.
Plugin-hybrid vs. Benzin