{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.084 visninger | Oprettet:

Plugin-hybrid vs. Benzin {{forumTopicSubject}}

Har lige brug for lidt hjælp til noget udregning omkring udgifter til transport.
Pga. Jobskifte og dermed også ændret kørselsbehov.

Vi står i overvejelserne på en plugin-hybrid der står til at kører 56 km på en opladning. Og 38,9 km/liter..

Eller

Benzin bil der står til at kører 18,9 km/liter

Jeg kommer til at have 40 km på arbejde hver vej 2 dage i ugen og de andre 3 dage er små ture på 5,5 km hver vej op til 25 km hver vej.

Så umiddelbart tænker jeg jo at jeg jo nok kunne kører de første 40 km hver gang på ren el og dermed spare udgiften på benzin.

Men er der nogle der umiddelbart kunne hjælpe lidt med at udregne om der vil være en besparelse om måneden eller ikke ? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Plugin-hybrid vs. Benzin
  • #1   26. nov 2023 Hvilken bil snakker vi om?
    Flere phev koster mere i forsikring på grund af højere ydelse, koster mere i service på grund af hyppigere olie skift intervaller.
    Hvad med udgift til lader? Skal du have så du får refusion?

De 56 km. på ren el er ren ønske tænkning, det er under optimale forhold.
    Klima, varme osv. får det kun til at gå ned af.
    På en forårs dag kan mig GTE vise ca 60 km. på el, i denne vintertid hedder der 30-35 km.
    Forvarmer jeg kabine på el inden afgang, så er det mere.

Ideen med en plug-in hybrid er ikke at køre den tør for batteri på lidt længere ture, det er netop at udnytte bageriet via hybrid funktionen. Det gør en GTE via navigation, har jeg en tur på 100 km. så sætter jeg max batteri forbrug til 50% på udturen, og 0% på hjemturen.
    Men nyder dog mest at sætte den i sport/GTE og så have alle kræfterne til rådighed hele tiden.
    Ville slet ikke have haft en plug-in, ville have haft en 2.0 TSI benzin, men måtte sande at en sådan havde et års leveringstid, og kostede 200K mere.
    I bakspejlet burde jeg nok have haft købe en på ren el, der er sket meget på infrastruktur og teknik de seneste 2-3 år.
    Summa er nok, at du bør tænke en ren elbil i stedet for.

• #2   26. nov 2023 Den jeg tænker er Cupra 1,4 sportstourer 245 hk. Med hensyn til lader håbet jeg kunne lade med kraftstik i det jeg egentlig ikke rigtig har nogen udgift på strøm i boligen, så strømmen er egentlig "gratis" .

Jeg mente egentlig hellere ikke lige at batteriet skulle køre død på strøm men kører på hybrid trinet.

Vejene er ikke motorvejs kørsel men mindre små veje og en smule almindelig landeveje .

• #3   26. nov 2023 Du får en bil med meget beste præstationer end en 1,5 TSI benzin, momentet er 400 nm hvor en 1,5 TSI blot har 250 nm, der er meget stor forskel på køre oplevelsen.
    Men du skal ikke købe den for at spare penge på drift. Den Cupra skal også have olie hvert år eller for hver 15.000 kr.
    En 1,5 TSI har en DQ200 gearkasse, blot den ville få mig til at fravælge modellen.

Med dit kørsels mønster, så er en ren ellert hvis det oplagte valg.

• #4   26. nov 2023 Så du siger du hellere ville vælge benzin udgaven af cupra frem for 1,4 plug in hybrid ??

• #6   26. nov 2023 Var bare faldet for cupra fordi den har den "gode" trækkraft og ligger godt på vejen.
    Fordi at vi lige nu kører i en gammel benzin fra 2010 og vores Kørselsbehov stiger lige med omkring 500 km mere om ugen . Så derfor var jeg lidt ud i en bedre pendler bil men stadig ikke ret meget mere end 200 tilrådighed .

• #7   26. nov 2023 Nej siger bestemt ikke jeg ville vælge en benzin, i hvert fald ikke en 1,5 fra Vag.
    Siger jeg ville vælge en anden model på rent el til det kørselsbehov.
    En plug-in som du kigger på kører rigtigt lækkert, det er bare sket ikke en sparegris. Det er en bil med 245 hk osv. og skal du vælge den så er der herfor, ikke fordi den er billig at køre i.

• #8   26. nov 2023 Nu kan vi tage friske data på en Passat GTE, helt samme drivlinje som i den du kigger på.
    Havde tre unger der spiller på U13 med til kamp i Randers.
    Randers - Aalborg, og med tre “afleveringer i midtbyen”. Forbrug 15.1 km. literen.
    Hertil forbrugt 5 kWh der med refusion har kostet en 5’er kr.
    Det er altså ikke vildsomt flotte forbrugstal, på motorvej stod fartpilot til 140 kmt. hvilket er 132 “ægte kmt.
    Inden den her GTE havde jeg en 2.0 TDI, og inden da tre stk. 1,4 TSI.
    Har bestemt ikke fortrudt mit valg, men skulle jeg vælge i dag, så var det blevet en Q4 Etron eller VW id5 GTX. Er vild med Polestar 2 i performance udgaven, men kabine størrelse + det praktiske bliver er klart nej, motormæssigt er det et kæmpe stort ja.
    Beholder min GTE en 2-3 år endnu og ser hvad det sker på ellert markedet.

• #9   27. nov 2023 Jeg gik fra Benzin Til Plug-in hybrid... Og til mit daværende kørselsbehov da jeg skiftede, var det verdens dårligste valg... (Jeg pendlede 120 km hver vej) Shit en udgift, og service 4 gange om året..
    nu har jeg firmabil og min egen bil bruges kun til indkøbsture, besøg hos familie og venner osv. Og nu vil jeg absolut ikke skifte bil... Selv om den kun har 40 km på el, Ned ad bakke og i medvind, og selv om motoren er en 2,4 liters basse der bæller så man kun kører 12km pr liter når der ikke er mere strøm... Men jeg må trække 1500 kg på krogen. Der er fantastisk plads i bilen, og den passer bare ind i alle parametre i hvad jeg vil have i min bil lige for tiden...

Er en plug-in det rigtige for dig? Hvis valget er mellem de 2 du selv nævner, Så vælg for hulan da en PHEV... Hvis strøm er så billigt som du siger, så bliver dit brændstof forbrug relativt minimalt...

Med hensyn til forsikring, Så tæller mange forsikringsselskaber kun benzinmotoren med... Min er relativt billigt forsikret, da forsikringsselskabet kun mener den har et sted omkring de 135 hk... (Den har 224hk)

Elbil kunne jeg aldrig finde på at købe efter jeg er kommet ind og arbejde med infrastrukturen bag ladestandere, og dermed også kender lidt sandheder om den "grønne strøm"

• #10   30. nov 2023 Jeg ville holde mig fra en hybrid (noget der efter min mening aldrig skulle være lavet)
    Hvis du vil gå el vejen hvad så med en MG4 Electric med 450hk 600nm ? afhængig af tilvalg så koster den fra omkring 300K og lidt op

• #11   30. nov 2023 Du skriver at der er næsten gratis strøm

Så køb en elbil nu. Fremtiden ligger der. Hybrid er en kort mellem station.

• #12   1. dec 2023 #10

Hold dig fra hybrid, men vælg en kinesisk plastikbil? smiley
    Seriøst?

• #13   1. dec 2023 #12 hvad mener du med det?
    Den får da ganske god omtale de steder jeg har læst om den, og det virker lidt som om TS også gerne vil have power, Så ville sku da heller købe en MG4 Xpower frem for et eller andet ID skrammel fra VW som netop er fuld af fejl.
    Desuden får du 7års garanti mod tyske mærkers 2år garanti.

• #14   1. dec 2023 Nu må man mene om MG hvad man vil.
    I min optik en kinesisk discount bil, som bliver et meget dyrt bekendtskab på grund af et vanvittigt værditab. En bil fra den absolut nederste hylde.

• #15   1. dec 2023 #14 lige præcis... Det er sgu fra nederste skuffe... Lige der har du istedet Kia og Hyundai, hvis vi skal ud i billigere biler... MG er bare kinegøjl der lever højt på MG navnet...

• #16   2. dec 2023 Kona er sgu en ok bil, har ikke umiddelbart nogen anker på den.

• #17   2. dec 2023 #16 også det jeg siger... At hvis vi taler om billigere elbiler, er kia og hyundai da at foretrække...

• #18   3. dec 2023 Enig, og der kommer en Tesla til kr 200.000 siges det, bygger i 2024 i Tyskland.

• #19   4. dec 2023 Ville også holde mig fra hybrid det bliver dyre i service og reperationer er også dyre.

find en elbil så er du super godt kørende. så lige en vw id4 med 29,000 km på tælleren til 210,000 kr det sgu billig for en bil fra 2021

• #20   6. dec 2023 Jeg kører hybrid... har på ingen måde været dyrt i service eller reparationer... Mærkelig fordom folk har,,,

• #21   6. dec 2023 Folks mening om hybrid er at der er dobbelt så meget der kan gå i stykker.

• #22   7. dec 2023 Der er sku da intet sparet ved at køre hybrid

• #23   7. dec 2023 Der kan da være en del sparet, da jeg drog til VW ville jeg have haft købt en Passat 2.0 TSI, det blev til en GTE i stedet der kostende godt 200.000 kr. mindre med tilsvarende udstyr.
    Da jeg kører ungerne i skole og til sport på ren el, så slipper jeg for de ture hvor man ville køre 5 km. literen.
    Så jow, der kan være en del sparet på en plug-in, de var jo ekstremt afgift venlige på et tidspunkt.
    Da jeg købte kunne man få “grøn finansiering” til ingen penge, grøn afgift er meget billig.

I dag havde jeg klart valgt en fuld ellert hvis der var en der fristede.

• #24   7. dec 2023 #22
    Hvis man pendler meget på motorvej? Nej så sparer du intet... der vælger man selvfølgelig en diesel bil, eller en elbil hvis du kan lade på jobbet...
    Forskellige biler til forskellige behov...
    Jeg sparer ekstremt meget ved at køre hybrid... de korte ture klares på el... Har jeg brug for en længere tur, jamen så klares den også... helt uden at skulle vente ved ladestandere osv... WIN/WIN

• #25   9. dec 2023 Kender en som havde en KIA Niro PHEV, han tankede 3 gange om året, typisk omkring de 2-3 ferieperioder, max 10 km til og fra arbejde, han kører nu KIA EV med 400 hk, den ventede han 1.5 år på.

• #26   10. dec 2023 Da jeg pendlede meget til Kbh, der tankede jeg 2 gange om ugen.. Nu hvor jeg har firmabil og min Outlander faktisk kan bruges til de ting en PHEV er beregnet til, Så tanker jeg i gennemsnit 1 gang om måneden... Jeg kan ikke undvære Benzin delen da jeg på ingen måde har tålmodighed til at skulle vente på opladning af en Elbil...

Men et samlet Brændstof budget på 600 kr pr mdr, er alligevel ok i forhold til de 6000 jeg betalte før... smiley

• #27   11. dec 2023 ..og strøm er selvfølgelig helt gratis, det må den jo være da ingen nævner prisen på den.
    De test jeg har læst og set er ikke helt så positiv som denne tråd.
    Men "tanker" man gratis strøm så kan jeg da godt se fordelen.

• #28   11. dec 2023 Strøm er da bestemt ikke gratis, men en Passat FL GTE kan ca. klare 60 km. på en opladning om sommeren.
    I august kunne man en tilfældig dag lade op for 1,6 pr. kWh.
    10 kWh netto kapacitet kostede så 16 kr.
    Man finder ikke en benzin bil med +200 hk. der kan køre en godt 50 km. literen.
    Så får jeg så oven i hatten 87 øre pr. KWh i refusion. Så 10X1,6 = 16 kroner, minus 10X0,87, så har de 60 km. kostet altså 7,3 krone.

Det er ikke altid så rosen rødt, denne kolde morgen brugte min Passat 34,2 kWh pr 100 km. Det er så 0,34 kWh pr. kilometer. Med morgen turen på 10 km. 3,42 kWh.
    Jeg ladede de billige timer i nat til 1,42 kr. så det kostede 4,85 kr. efter refusion 2,25 kr.
    Det kunne jeg altså ikke præstere økonomisk i hverken en benzin eller diesel bil.
    Tænker da jeg kørte benzin Superb vilel en sådan morgen tur have givet en 7-9 km. literen.
    En kold morgen er med klima + sædevarme osv. den slags tager faktisk en del.

Jeg synger ikke om at en plug-in hybrid er et vidunder, for nogen giver det mening, for andre ikke. Mit alternativ for 2,5 år siden ville have været en 200 hk. 2.0 TSI benzin.
    Her giver en GTE i den grad mening.

I dag er en ren elbil nok langt hen af vejen den bedste løsning hvis man skal se på ren økonomi. Havde jeg for 2,5 år siden kunne handle noget ala en VW ID7 eller anden ellert der ikke var SUV Hellerup traktor eller Tesla, så havde jeg gået den vej.
    For blot de 2,5 år siden var man nærmest first mover hvis man valgte el vejen, det er gået rigtigt hurtigt siden med udvikling og infrastruktur.

Nu gik historien på plug-in vs benzin, og om det gav mening.
    Det gør det for nogen, for andre ikke.
    Man er jo også nødt til at se lidt mere nuanceret på det.
    Inden for Vag regi er en IV, GTE, Etron og Seat Phev, skal man så sammenligne med en husmands 1,5 benzin med lavt udstyr, 250 nm og 150 hk. Eller skal man sammenligne med de store benzin modeller med +200 hk.

Jeg ville have en Passat, jeg ville have mindst 200 hk. jeg ville have masser af udstyr.
    Så for mig var det absolut det bedste køb på givent tidspunkt.

profilbillede
  • #29   11. dec 2023 Tror der bliver pyntet lidt her og der for at det skal se bedst muligt ud.
    Da jeg havde min S8 kørte den i snit 7,5-8km/l og den var udsat for mange korte turer på fks. 2 x 5 km.

• #30   11. dec 2023 Hvad mener du der pyntes på?
    Der er ofte kæmpe forskel i opgivet forbrug og realistisk forbrug.
    Den benzin Superb jeg havde var opgivet til 18,6 literen.
    Udtræk fra brændstofkort efter 90.000 km. i mine hænder havde den kørt 11,9 literen.
    Hertil har der været 3-5 tankfulde som er betalt med kredit kort, så snittet er reelt lidt mindre.
    Var også dumt med en sådan benzin til den slags kørsel, men det kunne jeg jo være ligeglad med.

Kommentér på:
Plugin-hybrid vs. Benzin

Annonce