{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.319 visninger | Oprettet:

Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5? {{forumTopicSubject}}

Hej igen

Siden mit sidste indlæg har jeg tænkt og tænkt.
Men mange gjorde opmærksom på, at det godt kunne give mening med en EL bil.

Budget hedder max 325k og bilen skal helst have over 400 km rækkevidde, full led, trækkrog og så have under 50k km. Plads til familie på 4, så en okay størrelse plads påkravet.

Overvejelser går på Hyundai Ioniq 5, Skoda enyaq 60 og 80, ID 4 og ID 5.
Vi ser alle som biler der kunne være rigtig gode, men hvilken ville i vælge?

Alle de biler vi har fundet koster omkring de 320k undtagen enyaq 60, den ligger til omkring 290-300k

Tankerne omkring bilerne:

Ioniq 5 virker som en rigtig god pålidelig bil og vi kan få den med omkring 20-30k kilometer. Den opfylde i øvrigt kravene. Bil fra midt 2021.

ID 4 og 5 har god rækkevidde og er begge nyere end ioniq 5’en, men vi har hørt lidt omkring deres software og den virker mindre pålidelig, selvom bilen stadig er rigtig god udover dette. Og så er der jo den facelifted version nu, som måske gør noget ift opdatering og salg for de gamle?
ID 4 og 5’erne har et bredt udvalg og har kørt mellem 0 og 10.000 km. Så temmelig nye. De er fra ca 2022. vi kan finde er omkring

Skodaerne er fra 2021.
Skoda enyaq 60 vil være billigere og ulemper her er mindre batteri, men stadig over 400 km, så det er til at leve med. Og ellers en flot og rummelig bil med god udstyr. Kørt omkring de 15.000 km.
Skoda enyaq 80’en vil være mere brugt og have kørt 2-3 så meget (omkring 40-50k km). Men den har større batteri, hvilket alligevel må ses som et plus. Dette til trods for batteriet må være mere slidt, da det har kørt længere, men her tænker jeg ikke det er det helt store i det samlede billede.

Umiddelbart er alle bilerne et godt bud, men hvilket er mest pålidelig, og hvor får jeg mest for pengene?

Jeg ved det nok langt hen ad vejen er en smagssag. Så ja, decisions decisions. Nogen som ser noget jeg ikke ser?

Tak for svarene på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
  • #1   12. dec 2023 Du har ret i der er noget smag blandet ind i det. Jeg kender kun bilerne fra tests og ikke ved egen erfaring, men min prioritet vil være:
    Den med største batteri og derefter den med bedste lade egenskaber. For det giver til sammen rækkeviden.

    Ionic 5 findes i mindst tre versioner og der er pænt forskel på batteri og dermed evner:
    Short range 2wd 210-430km https://ev-database.org/car/1476/Hyundai-IONIQ-5-Standard-Range-2WD
    Long range 2wd 280-575km https://ev-database.org/car/1662/Hyundai-IONIQ-5-Long-Range-2WD
    Long range 4wd 280-560km https://ev-database.org/car/1663/Hyundai-IONIQ-5-Long-Range-AWD

    De km tal skal i min optik tage med et gran salt selvom de står som actual range. En Tesla 70d 2015 har imellem 200 og 300km i sig ved motorvejskørsel efter reglerne, uden aktivt at benytte andre biler som vindlæ. På dårlige dage kan de 200 være svære at opnå, og de 300 er en sommerdag i medvind ned af bakke.


    Du nævner de 400km som en skoda 60 lover, kommer du helt ærligt aldrig til at se i dansk vejr. Forvent 250km måske 300 på en god dag.
    https://ev-database.org/car/1279/Skoda-Enyaq-iV-60

    Personligt ville jeg tage ionic 5 long range for den har stort batteri og lader meget hurtigt. Den er dog fysisk forholdsvis lille indvendigt.

    Er plads vigtig ville jeg tage skoda 85 (kan ikke lige finde en 80?)

    Jeg ville hellere tage lidt ekstra km end jeg vil tage mindre batteri. Dertil kommer at slid på elbiler er noget underligt noget, for et pænt opladet batteri holder meget længere end et der er presset til 100% og altid supercharget (det sidste ser ud til at være hårdt ved batteriet).
    Elbiler er meget hårde ved undervognskomponenter og har en svaghed at de ruster de bagerste bremseskiver fordi de bliver brugt meget lidt. En bil der har levet sit liv på motorvej vil derfor være klart at foretrække fremfor en by bil der har drejet meget ligesom en bil der har kørt meget på markveje vil have problemer med undervognen.
    Så kig på bagbremserne og se om skiverne er rustne for de går ikke igennem syn. Skoda(vag) har løst det ved at have nogle kæmpe store tromlebremser bagpå. Det har jeg ikke helt besluttet mig for om jeg syntes er fint og smart eller om det er et problem.

    Jeg har ikke supertravlt med vw's udgaver jeg kan ikke lide deres design og alt det ballade der har været med dem i starten.

    Slutteligt er der meget omkring feel, jeg har prøvet audi etron og de har klassisk audi feel, jeg har prøvet tesla, de gamle model s'ere føltes ganske godt, mens de nyere 3 og y'ere er lidt mere plastik'ede og afpillede i feel.
    Teslas teknik virker tilgengæld, men at man ikke har knapper til sædevarme etc er en pain og de helt nye med blinker på rattet etc... tror jeg ikke bliver til mig.


  • #2   13. dec 2023 Af ren nysgerrighed, hvad udelukker en ny Model Y? De starter jo fra 336.000 og så har du helt fabriks ny 2023 med 455 WLTP km rækkevidde, og så er den rummeligst af de nævnte samt har uden tvivl den mest effektiv drivline og tech/softwarw der spiller 100%

  • #3   13. dec 2023 Ny arbejder jeg for Semler så jeg ville personligt aldrig vælge en MEB bil, bliver lige skuffet hver gang og det gælder desuden også ID7, som har fået ny og større skærm men lige så langsom som de gamle

  • #5   13. dec 2023 To (efter min mening) gode grunde til ikke at vælge en Tesla Model Y er:
    1. Den bruger ikke radar men kamera til den adaptive fartpilot, det kan give problemer i mørke og dårligt vejr.
    2. Den bruger ikke ultralydssensorer til parkerings "sensorer" men i stedet kamera data, det er også langt fra ideelt.

    Meget af brugerinterface er koncentreret omkring skærmen i stedet for at have knapper til de essentielle funktioner, det vil altid være en smagssag, men det er ikke noget for mig.
    Tesla har med facelift af Model 3 taget den skridtet videre så man skal skifte "gear" på skærmen og blinklys og fjernlys styres via touch knapper på rattet.
    Dette komme sikkert også på Model Y når den får facelift og det er i min verden et 100% no-go.

    Der er til gengæld ikke meget tvivl om at Tesla laver nogle af de mest energieffektive elbiler, så hvis det er vigtigt og man kan overse alle de andre fejl ved Tesla er de da værd at kigge på.

    Min mor har en ID.3 fra 2023 som hun er meget glad for og det er en lækker og solid bil som kører som en VW skal, så hvad det angår ville jeg ikke være bange for en MEB bil.
    Ulempen er at de efter min mening er gået for meget i retning af Tesla, med for mange funktioner gemt på skærmen i stedet for at give dem fysiske knapper, men det vil altid være en smagssag.

    Personligt ville jeg nok kigge på en af Koreanerne, Hyundai Ionic 5, Ionic 6, den nye Kona eller en Kia EV6.
    Jeg vil nok også foretrække en med større batteri frem for lille batteri, det giver længere rækkevidde og normalt også hurtigere ladehastighed.


  • #6   13. dec 2023 Jeg havde taget Ioniq5 af dem du lister op. Kan godt være den er en smule mindre end Enyag, men der er stadig meget plads i kabinen. Til gengæld har den et super fedt design og kan lade mega hurtigt (vist nok hurtigst af dem alle)

    Enyag ville være mit næste valg. Har dog ikke mere kendskab til den end at jeg har set den ved forhandleren.

    Men tag da ud til forhandlerne og prøv dem af. Det er også vigtigt at i finder den bil i finder jer bedst til rette i.


  • Per M
    Per M Online Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 75
    #7   13. dec 2023 Som en anden skriver..
    Hvorfor ikke en sprit ny Tesla model Y til lige godt 340.000,- inkl. træk.
    En funklende ny bil med 0 km. tælleren og fuld garanti i 3 år.
    Væsentlig mere plads end de øvrige biler du nævner..
    Du får en bil med det bedste batteri som findes i en elbil, FLP - BYD Blade batteriet.. Det batteri vil gerne lades til 100% hver gang man lader, hvorimod de koboltholdig batterier anbefales at lades til 80% i det daglige.
    Det giver på den konto længere rækkevidde i det daglige.

    Bilen banker de øvrige med flere længder når det kommer til effektivitet, ladekurve, kW/HK.. Den må trække 1600 kg. på krogen, den har det bedste styresystem.. Automatisk Sentry Mode når du forlader bilen, som optager alt hvad der foregår 360 gr. rundt om bilen, og viser dig det når du kommer tilbage til bilen..Live stream som du kan tilgå uanset hvor du er, og se hvad der sker i og omkring bilen.. Ingen nøgle eller kort.. Din tlf. i lommen og bilen låser op når du tager i håndtaget, og låser igen når du forlader bilen.. osv. osv, osv.. Der er et hav af brugbare features..
    Og bedst af alt, så har Tesla ladenetværket med Superchargere, som bare spiller max..

    Jeg ville ikke være i tvivl.. En sprit ny bil frem for en 2-3 år gammel.. smiley
    Sikkert til levering inden for 1-2 uger.


  • #8   13. dec 2023 Jeg har en ID4 GTX, og uden tvivl den bedste bil jeg til dato har haft. Der har ikke været noget som helst galt med den igennem de 9 måneder og 20.000 km jeg har haft den. Styresystemet fungerer fint og er i min optik intuitivt og rimeligt hurtigt i responstid.

    Den kører super godt, behagelig og komfortabel. Jeg ville aldrig vælge noget med under 80kw batteri. Min bil er opgivet til 497 km. Realistisk er det 440 km om sommeren, og 350 km om vinteren ved 100 % opladning.

    Da jeg kun kører 120-150 km om dagen er det helt perfekt til mit behov.


  • #9   13. dec 2023 Jeg er totalt fan af Ioniq5.

    Men var det ikke noget med at med 4 personer i bilen, så var der ikke vægtmæssigt plads til noget bagage?


  • #10   13. dec 2023 #9 Jo det står beskrevet i det link jeg har postet fra FDM.

  • #11   13. dec 2023 Med dem du nævner, er det mest en smags sag.
    der er kun én ting at gøre, ud at prøve alle sammen, og se hvilken du føler dig bedst tilpas i. Så kan du hurtigt se hvad der passer dig bedst.


  • #12   13. dec 2023 Interessant problem med vægten, den var jeg ikke lige klar på. Må jeg huske at tjekke ved min næste bil.

  • #13   14. dec 2023 Prøv lige en GTX ud over almindelig ID4 og Skoda. Lidt flere kræfter klæder bilen godt.
    Så kig også lige Audis version, den ville jeg personligt foretrække da dens infotainment og instrumentering imho virket langt bedre.


  • #14   19. dec 2023 Datablad er een ting, men når du er så tæt på med et udvalg på 3, vil jeg foreslå at glemme databladet og vælge med hjertet - fornemmelsen ved at stige ind og sidde der og sidde der længe. Tesla Y bør nok ikke glemmes.

  • Anders B
    Anders B Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Svar: 26
    #15   19. dec 2023 Sidder og læser med, tænker selv på at skifte til næste år, har også overvejet Ioniq5 og 6, eller Volvo xc/c 40 måske den nye ex30 der kommer til februar, og sidst men ikke mindst Mercedes Eqa eller c?
    Spændt på hvad du ender med, lad os hører når du har besluttet og købt ??????


  • #16   20. dec 2023 Det er ikke nemt. Mange gode bud. Har haft en "lille" Leaf med 24kWh, perfekt til mit behov, har haft den i 8 år. Lader kun hjemme med 1500 watt og sjældent mere end til 80%.
    Batteristørrelse: jo større > jo tungere > jo færre km pr watt, 80% ladning, ikke lynladning.
    Det allerværste for bilens absolut dyreste reservedel, er nemlig lynladning og opladning til 100% hver gang.
    Har man behov for begge disse, kan en fossilbil være bedre.


  • Per M
    Per M Online Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 75
    #17   20. dec 2023 #16
    "Det allerværste for bilens absolut dyreste reservedel, er nemlig lynladning og opladning til 100% hver gang."

    Ikke nødvendigvis.. Det afhænger at batteritypen..
    Batteriet i min Tesla model Y er et LFP batteri, og netop dette type batteri anbefaler man at lade til 100% hver gang man lader bilen..


  • #18   20. dec 2023 #17
    Det er der så ikke helt enighed om.

    "So, the only reason Tesla recommends charging LFP batteries to 100% is to improve “the vehicle's ability to accurately determine the state of charge and estimated range,” as Tesla accurately says on its website. This does not help extend the battery’s life though. If you are concerned about that, you should always stick with the common recommendation to stop charging at a reasonable SoC, this often being 80%."

    Kilde: https://www.autoevolution.com/news/the-puzzling-reason-why-tesla-misleadingly-recommends-charging-the-lfp-batteries-to-100-187075.html


  • Per M
    Per M Online Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 75
    #19   20. dec 2023 #17

    Hvor er uenigheden ??
    Det står jo højt og tydeligt, at LFP batteriet ikke tager skade af at blive ladet til 100%, omvendt forlænger det heller ikke levetiden..

    Og artiklen er 20 mdr. gammel, i mellemtiden har BYD introduceret BLADE batteriet som også er LFP struktur, men en helt anden sammesætning som siges at være det bedste batteri på elbilsmarkedet overhovedet..


  • #20   20. dec 2023 #19
    Du skal vist have skolepengene tilbage hvis det er det du får ud af at læse den tekst.

    "So, the only reason Tesla recommends charging LFP batteries to 100% is to improve “the vehicle's ability to accurately determine the state of charge and estimated range,” as Tesla accurately says on its website."
    Betyder på dansk at den eneste grund til at Tesla anbefaler at lade LFP til 100% er så bilen har bedre mulighed for at vide hvor meget strøm der er på batteriet.

    "This does not help extend the battery’s life though. If you are concerned about that, you should always stick with the common recommendation to stop charging at a reasonable SoC, this often being 80%."
    Dette (at lade batteriet til 100%) hjælper dog ikke med at forlænge batteriets levetid.
    Hvis du er bekymret over dette bør du altid holde dig til den almindelige anbefaling om at stoppe opladningen ved et fornuftigt SoC, hvilket ofte er 80%.

    Terminologien "BLADE batteri" er blot et mærkenavn for en specifik producents LFP batteri. Hovedparten af hvad der gør et BLADE batteri specielt er formfaktoren, kemien er ækvivalent med alle andre gængse LFP batterier.
    Alle lithium ion batteriteknologier, om det er LFP eller NMC, oplever større degradering ved at blive ladet op til 100% i forhold til f.eks. 90% eller 80%.
    Dette skyldes kemiske og fysiske ændringer der sker i batteriet under opladning og afladning og er ikke noget man løser med en smart formfaktor og et fancy navn som f.eks. BLADE batteri.


  • Per M
    Per M Online Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 75
    #21   21. dec 2023 #20

    Jeg håber da at du har fået dine skolepenge tilbage..

    Hvor er det du ser at det skulle være skadeligt for LFP batteriet at lade til 100% hver gang ?? Hvor står det at LFP batteriet har bedst af IKKE at blive ladet til 100% ??

    "This does not help extend the battery’s life though. If you are concerned about that, you should always stick with the common recommendation to stop charging at a reasonable SoC, this often being 80%."

    Det er jo blot en anbefaling..

    Der findes mange teknologiske tests, som viser at degrationen på LFP batterier nærmest er ikke målbare uanset ladecyklusen..


  • #22   21. dec 2023 #21
    Du får lige yderligere et citat fra artiklen:

    "So, based on this, charging a Li-Ion battery fully will shorten its lifecycle, no matter which chemistry it uses. This is true even for LFP batteries, although they have an increased durability thanks to their intrinsic lower voltage."

    Eller med andre ord, alle lithium ion batterier degraderer hurtigere ved at blive ladet op til 100%, selv LFP.
    Det er rigtig at LFP er mere robust end andre kemier på grund af den lavere spænding cellen ser, men den degraderer stadig som funktion af spænding.

    Det der sker ved høj SoC er at elektrolytten er mere ustabil og foresager en oxidering af katodematerialet, hvorved der dannes et oxidlag som som begrænser muligheden for at elektroner kan vandrer imellem katode og elektrolyt og dermed reducerer batteriets kapacitet.

    En lignende degradering sker ved anoden hvor op- og afladninger er skyld i at lithium atomer aflejres på anoden og danner et lag som begrænser muligheden for elektronvandring imellem anode og elektrolyt hvilket er det der gør at lithium batterier degraderer som funktion af antallet af opladning/afladnings cyklusser.

    Dette er processer som sker på alle lithium batterier, uanset kemi, der er dog forskel på hvor hårdt de forskellige kemier påvirkes af processerne afhængigt af funktionsspænding og elektrolytsammensætning.


  • Per M
    Per M Online Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 75
    #23   21. dec 2023 #21

    En masse snak om fysik, og påstande fra tvivlsomme tests..

    Tilbage i den virkelige verden, har jeg fra pålidelig kilde (ejeren af bilen) en update på tilstanden af hans LFP batteri som er 1 år gammel og kørt 45.000 km. ALTID ladet til 100%.. Målt med proff. måleudstyr viser tallene at batteriets kapacitet er faldet 0,7%

    Der er foretaget massevis af tests som viser at LFP batteriet ikke nedbrydes nær så hurtigt som antaget, uanset hvordan det lades..
    Så jeg vil hellere læne mig op ad erfaring og tal fra den virkelige verden, end en artikel i et nyhedsmedie.. smiley

    Case closed.


  • #24   21. dec 2023 Per så degraderes batteriet jo også. Et 1 år gammelt batteri kan også bedre holde til de 100% opladninger end et batteri der er 8 år gammelt. Dermed ikke sagt at det ikke kan holde længere, men det degraderes stadig.

  • #25   21. dec 2023 #23
    Hvis du mener at man kan konkludere noget som helst ud fra ?et enkelt stykke anekdotisk evidens så er sagen helt klart lukket...
    Lukket som i man har fået understreget at man ikke kan bruge din holdning til noget som helst.

    Der er ingen der har bestridt at LFP er den lithium ion teknologi som har den langsomste degraderingsproces og bliver mindst påvirket af at blive ladet til 100%, det er jeg faktisk sikker på at jeg også selv har skrevet.
    Lige præcis derfor kan du heller ikke bruge de data du præsenterer til noget som helst da det er alt for kort tid og for få cyklusser til at du vil kunne se en markant degradering.
    Derudover kunne jeg godt tænke mig at vide hvad det er for noget "professionelt måleudstyr" som er benyttet, hvis det blot er en tester som gengiver data fra BMS kan det ikke bruges til noget, da batteriet kunne have haft en buffer til at skjule den første degradering... Det er set på flere biler.
    Hvis du kunne præsentere data på 2 sæt af 10 LFP celler som har været udsat for hvad der er ækvivalent til 1000 cyklusser hver og det ene sæt har været ladet til 100% hver gang og det andet kun til 90%, ja så kunne vi snakke om det, men det er ikke just det du har.

    Desuden læner jeg mig ikke op af artiklen, det var blot den hurtigste "let fordøjelige" artikel jeg kunne finde om emnet.

    Hvis du keder dig kan du jo læse denne artikel hvor de undersøger dannelsen af oxidlaget på katoden i LFP celler med forskellige metoder... Hvis ikke oxidlaget og medfølgende degradering af batteriets kapacitet er et problem, hvorfor skulle de og sikkert også mange andre bruge tid på at undersøge det?

    https://chemrxiv.org/engage/api-gateway/chemrxiv/assets/orp/resource/item/644bf4996ee8e6b5ed430e9f/original/probing-the-formation-of-cathode-electrolyte-interface-on-lithium-iron-phosphate-cathodes-via-in-operando-mechanical-measurements.pdf

    Med andre ord tror jeg bare at jeg vil ignorere dit "bevis" og fortsætte med at stole på hvad den videnskabelige konsensus siger om emnet.


  • #26   22. dec 2023 PER ! Du skriver case close, det ville jeg også gøre i erkendelse at du har fundet en der ved bedre smiley Nu startede jeg den batteri videnskab, så må jeg vel også bestemme smiley
    Det blev en voldsom snak om batterier, ikke dårligt med alle de el-biler der er kommet og de endnu flere der kommer.
    Mit eget 24 kWh i min 9 år og 125.000 km. gamle Leaf, har helt sikkert tabt nogle procent, hvor mange ved jeg ikke? Har ingen tjekkede målinger, men de første 100.000 km blev hver nat ladet til 100% med en mormorlader (1500 watt), hvilket jeg tror har sparet rigtig meget.
    Nu lader jeg kun til 80, både for at beskytte levetiden, men også fordi de sidste 15 - 20 watt koster meget mere end dem i midten. Kan måle forbruget er fuldt de 1500 watt til sidste procent. MEN de sidste 80 til 100% tager dobbelt så lang tid som dem fra 50 til 70.
    Tak til Morten J dor den fine redegørelse og heeld og lykke til Hr. M med dit valg. Den Ioniq 5 du tænker har den fordel at den er bedre end Ioniq 6 og ikke nær så grim smiley
    god jul


Kommentér på:
Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?

Annonce