{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  EQC/ Etron rækkevidde ?
  • #1   31. dec 2023 Det kommer jo an på hastighed og vejret, men du skal nok regne med omkring 200km på en vinterdag hvis du følger fartgrænsen.

  • #2   31. dec 2023 Om sommeren med bagage til 4 personer, altså normalt køre vi omring 160-180 km/t gennem Tyskland og Frankrig i en dieselbil men forbrug omkring 140-150 ville jeg gerne vide

  • #3   31. dec 2023 Under de forudsætninger ville jeg heller ikke forvente mere end 200km rækkevidde.
    Det er forudsat at man starter med 100% batteri og lader igen når den er nede omkring 10%.
    Når man så lader igen giver det ikke mening at lade til 100%, da opladning til over 70-80% går meget langsomt og ikke tidsmæssigt kan svare sig, men det betyder så også at der på næste strækning kun kan kan forventes omkring 150km før der skal lades igen (hvis man lader til 80%).


  • #4   31. dec 2023 Det er da for sindssygt. At så stor en bil kun kan køre 200km på en kold dag. Fatter ikke at folk gider købe dem.

  • #5   31. dec 2023 EQC og e-tron 55 er heller ikke ligefrem dem med bedste rækkevidde, det er forholdsvis gamle biler.

  • #7   31. dec 2023 Har fulgt med på side linjen for Etron 55 i lidt tid, for ja det er en lækker bil.
    Men rækkevidden er ikke mere end 2-300 km. køres der lidt til kommer den nemt på blot et par hundrede.
    De nyerere modeller er opgivet til 424 km. Det er vist ufatteligt optimistisk.
    Normalt er jeg slet ikke til bilen oppe i kummefryser / Ford Transit facon, men lige en Etron der er nu engang en lækker bil. Men er også en ordentlig skøjte på en parkerings plads.


  • #8   31. dec 2023 Puhaa der er langt til Sydfrankrig så?? men skal snart have skiftet vores e-klasse diesel ud, og kan ikke lige finde nogen gode alternativer ?????

  • #9   31. dec 2023 Jeg har selv lige købt en Mercedes GLE 350 de.

    Det er en plugin-hybrid med dieselmotor og op til 100km rækkevidde på strøm.

    Der er nok elektrisk rækkevidde til at jeg kan køre udelukkende på strøm i hverdagene.
    Når jeg så har en længere tur kan jeg bare køre på diesel.
    Den er dog lidt tørstig i forhold til den kun har 4 cylindre, men det er selvfølgelig også en stor tung kasse.
    Den kører dog længere literen end min gamle Ford Ranger Raptor.

    Hvis man ved at man en gang imellem har længere ture kunne en plugin-hybrid (evt. med dieselmotor) måske give god mening, hvis altså man kan klare sig udelukkende med den elektriske rækkevidde i hverdagene.


  • #10   31. dec 2023 Morten, ja den har jeg også kigget lidt på, den koster dog lidt mere. Og så ved jeg ikke hvor nem den er at sælge om 6-7 år

  • #11   31. dec 2023 Der er flere grupper på Facebook for de enkelte modeller, her kan du sikkert få de mere nøjagtige tal

    eqc400 hedder med 110 km/t ved 0 grader 310 km og 20 grader 375 km

    e-tron hedder ved 110 km/t ved 0 grader 285 km og 20 grader 340 km

    Du skal dog være opmærksom på, at ud over temperaturen selvfølgelig har indflydelse, har vind og regn også meget sige.

    Så jeg vil også tro, at Morten har ret når han skriver du skal forvente en rækkevidde på 200 km

    Hvis ferieturen syd på er meget vigtigt for bilvalget, så kunne du jo også se på eqe modellen, så kan du måske nå op omkring 400 km ved samme kørsels mønster


  • #12   31. dec 2023 Synes turen bliver meget lang når man skal bruge 20-30 min pr 250 km ca, på at lade, når man skal køre 1800-2000km. Plejer at køre i stræk hjem på 16-18 timer. Tør bare ikke købe diesel og plug-in, tror ikke de kan sælges om 6-7 år

  • #13   31. dec 2023 Rene
    Tak for info,
    En eqe skal nok være suv før den er stor nok, og så bliver den for dyr selvom den er lækker smiley


  • #14   31. dec 2023 #12
    Hvis i går med en ren elbil, så skal i nok tænke anderledes end hvis man er vant til diesel og bare køre i et stræk med høj gennemsnits fart

    Med elbilerne, kan det godt være det bedre kan svare sig, at gå 110-120 km/t også længere mellem ladningerne end og gå 140-150 km/t

    Der er flere forskellige videoer med folk der er kørt til Gardasøen og lignende destinationer i elbiler på youtube, og der er flere på facebook som deler sine erfaringer man kan høste

    Ud over rækkevidde skal du selvfølgelig også kigge på ladekurven, for det er knap så fedt at kunne køre 50 km længere pr opladning, også lade med væsentligt færre kWh når du står og venter på at skulle videre

    Et par alternativer til etron og EQC kunne være nissan ariya 87kwh 2wd og tesla model y lr awd. De kan begge på en fuld opladning på motorvej med 110 km/t ramme 450 km ved 20 grader ifølge FDM testen.


  • #15   31. dec 2023 Har kørt til nice, og videre til le mans i en 2015 tesla 70d, den har heller ikke nogen kæmpe rækkevidde, men det gik nu meget fint. En motivation for mig var to ting, bilen var gammel nok til fri supercharge smiley og når man er på le mans bliver man altså glad for et sted man kan styre temperaturen, bare en gang imellem.
    Opladnings perioderne stemmer iøvrigt skidt godt med fastfood :), som sjovt nok ligger ved mange af lade standerne.
    Min personlige oplevelse baseret på en gl bil, er at gennemsnits hastigheden ender omkring 80-100km/t inkl opladning. Min gamle 70d lader markant langsommere end de nyere biler. Vi snakker mindst en times penge om at lade op fra 10-90%. Der er altså noget at hente i nyere biler.

    Skal man køre langt anbefales det iøvrigt at man kun lader til 80 mens man er undervejs, for de sidste procenter tager meget lang tid.
    Men ja det er noget andet end at tage en klassisk tysker og mose derned af med 160km/t og nogle få pauser undervejs.

    Se iøvrigt denne her om end den i elbils verdenen har et helt år på bagen. Det vælter frem med ladestandere, men der vil være steder i udlandet hvor ladning kan blive... spændende. De tester 3 elbiler, dog ikke nogen af de nævnte.
    https://www.youtube.com/watch?v=wiXkGrn-xQk


  • #16   31. dec 2023 #14
    Sådan en Nissan bliver vist for lille til os, Tesla kan hverken mig eller fruen lide smiley
    Men ja man skal nok bare vende sig til at kører på anden måde, og så tage en overnatning på vejen måske


  • #17   31. dec 2023 Når ID7 kommer i variant er det også en fin bil, der også har rækkevidden med sig.


  • #18   1. jan 2024 #16
    Jeg er helt med på jeres hold omkring Tesla, men når man sammenligner med konkurrenterne er Tesla bare tit det bedste valg

    Ariya er mindre end eqc, men om den bliver for lille kan kun i svare på


  • #19   1. jan 2024 Det er det samme spørgsmål som alle andre stiller, når de er nysgerrige på elbiler.

    Men det er komplet tåbeligt at købe bil, efter noget man gør EN eller to gange om året.

    Hvis du får opfyldt dit daglige kørselsbehov, og kan nå at lade den op i den tid du ikke bruger den, så er du i mål. Vælg den bil der passer til det behov.

    I alle andre situationer, vil du skulle acceptere nogle ulemper - som forlænget ladetid eller hyppigere opladning.


  • #20   1. jan 2024 19#
    Synes da det ville være træls at bruge en dag mere hver vej på at køre på ferie, 2 gange om året, er ikke til dagligt jeg ser det som et problem


  • #21   1. jan 2024 17#
    Ja den ser ellers meget lækker ud sådan en ID7, og fornuftig med rækkevidde.
    men kommer den ikke først til sommer ?


  • #22   1. jan 2024 Hvad tænker i om forbud med plugin diesel, tror i der kommer forbud mod dem i større europæiske byer? Og er de til at komme af med 6-7 år ?

  • #23   1. jan 2024 ID7 i den almindelige version er nu tilgængelig, ved ikke med variant.
    Har prøvet den, og den kører rigtigt lækker.
    Men med lidt lækkert er den også i 600.000 kr.

    Det lyder vildt med forbud mod nyeste diesel motor, men tingene er gået så stærkt at man næppe kan afvise det.

    Vi står ikke lige og skal have ny bil, men kunne nu sagtens sådan en ID7 hvis man lige putter lædersæder og de store pakker i den.
    Har lige opkonverteret vores huslån fra 1 til 5% og hugget 350.000 af gælden.
    Falder renten til 3% med en fornuftig kurs, så tænker jeg nappe en ID7 på friværdien…. Den er på godt et par millioner nu.

    ID7 eller Etron 55 er PT eneste der tiltaler mig i den elektriske ende. Nok mest fordi man i mange år har haft Vag. Polestar 3 ser også lækker ud, men der er stadig lidt detaljer som er lidt tarvelige.
    Måske hvis Volvo kom med noget i V90 segmentet på el kunne det lokke.

    Audi og Skoda burde da egentligt også komme med noget søster til ID7, dog ikke noget jeg har hørt om.

    Men bliver svær, er man blevet lun på en Etron 55 er der ikke rigtigt noget der “matcher lækkerheden”, dog med rækkevidden som mega minus. Men havde man valgt en diesel eller benzin bil i samme størrelse med et fornuftigt antal HK, så havde en sådan heller ikke været økonomisk i drift.


  • #24   1. jan 2024 #19 - Det er måske 3-4 timer ekstra - ikke en dag.

    Som sagt - du skal indrette dig efter et andet kørselsmønster på langture, uanset hvilken elbil du vælger.

    Lige så snart du indser det, bliver det nemt at tage beslutningen.


  • #25   1. jan 2024 Når du kommer fra en Mercedes E klasse vil det være oplagt at kigge på Tesla S.
    Den er der mere plads i Teslaen end E klassen og den har også luftundervogn osv. Super fed cruiser, kan slet ikke sammenlignes med model 3 og Y hvis du har prøvet dem.

    En Tesla S Long Range kan køre til Monaco fra Thy på blot 5 opladninger jævnfør ABRP, og ved test kører den 1000km på 8timer og 55 minutter inklusiv opladninger.


  • #26   1. jan 2024 #22
    Det kan godt være at der i nogle storbyer kommer begrænsede forbud mod biler med forbrændingsmotorer (nulemissionszoner), men jeg tror ikke på at det bliver andet end den inderste bykerne, så altså ikke noget som burde sætte stop for en velplanlagt bilferie.
    Jeg tænker at der er lige så stor sandsynlighed for at løbe ind i helt bilfrizoner, åndssvagt, men desværre den vej det går i større byer.

    Jeg tror heller ikke at vi kommer til at se generelt forbud mod dieselbiler i europæiske byer.
    Jeg har været ved at kigge på lidt statistik for salg af nye biler i Tyskland i de første 11 måneder af 2023.
    Af 2,6 millioner solgte biler var 17,2% eller knap 449.000 drevet udelukkende af diesel.
    På grund af den måde KBA (Kraftfahrt-Bundesamt ) offentliggør data giver det dog ikke det fulde billede.
    Der var nemlig også solgt knap 158.000 plugin-hybrider og knap 609.000 hybrider (hybrid og mild hybrid) og for disse er der ikke angivet om det er benzin eller diesel.
    Der findes selvfølgelig ikke så mange plugin-hybrider på diesel (ud over Mercedes), men der findes en hel del dieseldrevne mild-hybrider.
    Hvis vi antager samme fordeling mellem diesel og benzin iblandt alle hybrider som ses ved rene forbrændingsbiler (1/3 diesel) så får vi et tal som jeg ville antage er et godt bud på en øvre grænse for antallet af biler der kan drives af diesel.
    Dette tal er lige over 700.000 eller 27% af solgte biler.

    Så selv om dieselbiler bliver udskammet en del for tiden vil et generelt forbud mod dem afskære en ikke ubetydelig andel af nye biler solgt i Tyskland i 2023 for at køre i byerne, hvilket efter enhver logik burde være idiotisk.
    Jeg tror nærmere at vi kommer til at se opdateringer til de nuværende miljøzoner, hvor kun gamle dieselbiler bliver forment adgang, så jeg ville ikke personligt være nervøs for at eje en dieselbil så længe den ikke er ældre end maks 10 år.


  • #27   1. jan 2024 Jeg mener personligt at det er nærmest umuligt i det marked vi har i dag, at spå om gensalgsværdi om 6-7 år

    Afgifterne bevæger sig rundt år for år, og vi har en nuværende mulighed for at få afgiften for strøm til biler retur, men når vi pludselig når målet om andel af elbiler/PHEV for hurtigt, så bliver det sikkert lukket

    Hvis du vil kende dine udgifter og ikke spekulere på gensalgsværdi så er leasing igennem mærkeforhandled nok en bedre løsning

    Jeg vil mene, at en elbil på længere ture tvinger dig til de stop man bør holde, for de her 1600-1800 km i et stræk hjem fra ferie, det er der ingen der klarer uden kriser og perioder med meget lidt opmærksomhed på turen

    Hvis du vælger en elbil der med 120 km/t rammer 360 km pr opladning, det bør være muligt. Og for hver 3 timer holder 1 time og lader, så klarer du turen på 1800 km på 20 timer. Så små 2 timer mere end du skriver du normalt bruger på turen


  • #28   1. jan 2024 Jeg har lige købt en let brugt 2018 330d touring til 202.000,-
    Det vel hvad en elbil til 5-600.000,- taber i værdi på 3år så kan det kan sgu ik gå helt galt.
    Man kan i princippet smide pisset væk om 5 til 10 år eller før hvis nogle finder på sjove forbud.
    Jeg ville blive tovlig i skralden hvis jeg havde smidt en halv mill for 250km motorvejs rækkevidde.
    Hvorfor ik bare lease en let brugt sq5 eller måske en gle 350


  • #29   1. jan 2024 24#
    3-4 timer mere, så er det også næsten et det døgn vi skal kører, det kræver en overnatning når man har små børn med.
    Men ja det skal man så bare indstille sig på


  • #30   1. jan 2024 25#
    Bryder mig desværre ikke om Teslaer


  • #31   1. jan 2024 26#
    Fedt du sætter dig så meget ind i tingene smiley
    Kan godt følge dig i at det nok kun bliver helt indre by der kommer forbud, men frygter nu stadig en dieselbil bliver svær at sælge om 6-8 år
    Og ser lidt en plug-in som mellem stadiet inden elbiler kommer mere frem. Derfor tror jeg også de bliver svære at komme af med. Men ville sku gerne have sådan GLE, den er møg lækker


  • #32   2. jan 2024 #29
    Men er en overnatning ikke også værd at overveje i forhold til trafiksikkerhed, for hvor frisk og oplagt er chaufføren efter 16 timer i en bil?

    ID7 pro.s med det store batteri virker lovende i forhold til rækkevidde. På test af den nuværende pro bruger den 191wh pr km ved 110 km/t omkring frysepunktet.
    Så hvis man kan komme ned omkring 180Wh pr km om sommeren på motorvejen kan man på fuldt batteri ramme omkring 475 km og på 70% batteri for optimal ladning køre 330 km

    Så hvis man i ny og næ vil tage et lidt længere ladestop og spise samtidig, kunne ramme små 400 km pr ladning

    Et andet alternativ er jo også at køre til Tyskland og leje en diesel eller benzin og anvende den i 14 dage på ens ferie


  • #33   2. jan 2024 32#
    Vi skiftes til at køre, synes ikke 16-17 timer er så slemt, men 4 timer mere så begynder det at blive lidt presset både for chauffør og for børnene bagi+ at man vil komme til at køre både morgen og eftermiddagstrafikken.
    Ja de tal for sådan en ID7 ser meget lovende ud, dem kunne jeg godt leve med, nogen der ved hvornår den kommer i stationcar udgaven ?


  • #34   2. jan 2024 VW skriver blot at ID.7 Tourer (stationcar udgaven) får debut i 2024.
    Jeg vil dog forvente at den har marginalt lavere rækkevidde end den almindelige ID.7 på grund af at stationcar formen er mindre aerodynamisk.
    ID.7 har en Cd på 0,23 hvor ID.7 Tourer ifølge VW får en Cd på 0,24.

    Edit: Bilbasen skriver 3. kvartal 2024:
    https://blog.bilbasen.dk/vw-id-7-tourer-bliver-den-id-7-folket-vil-have-455546/


  • #35   2. jan 2024 #33
    Vi er alle forskellige, og personligt så synes jeg alt over 10-12 timer i træk i en bil selv med to chauffører er for længe

    Ud fra dine kriterier, vil jeg mene i skal gå med en pro s version for at få det store batteri, også skriver vi sikkert 2025 før i kan få stationcar udgaven. Med mindre de med stationcar udgaven ikke starter med at sælge Pro udgaven med lille batteri


  • #36   2. jan 2024 Et andet bud kunne være bmw I5, den skulle også komme som touring i starten af året

    Rækkevidde er på papiret markant kortere, men batteriet ser ud til at være imellem det store og lille på ID.7

    Så måske den godt kan bruges på motorvej til de længere ture, hvis den er lidt nøjsom med forbruget


  • #37   2. jan 2024 hvis din e klasse er euro 5 og op af, så ville jeg beholde den, vil aldrig udskifte en diesel bil der kan køre 800-1000+ km på en fuld optankning, med en el bil der kan køre 25% af det, det er en nedgradering i mine øjne, og du kan sagtents køre din e-klasse de næste 10 år uden problemer overhovedet. spar din penge og vær godt kørende i din E-klasse.
    jeg køber ikke en el bil før den realistisk kan køre minimum 800 km ved enhver kørsel og temperatur.


  • #38   3. jan 2024 # 12 - du kan nok heller ikke sælge en elbil med en rækkevidde på 200 km(eller mindre med brugt batteri) om 6-7 år - der kan biler nok køre 800 km på en opladning smiley

  • #39   3. jan 2024 René HC

    Med den rapport jeg lige har læst om Tesla skal jeg ALDRIG have sådan en. Fortøj der brækkede over efter 150 km, masser af styretøjs problemer som kun kineserne har magtet at få lavet på garanti, regeringen skred simpelthen ind, i USA betaler folk vanvittige summer for at få lavet ting garantien skulle dække, helt op til 15.000$.

    Jeg opretter en ny tråd om det.


  • #40   14. jan 2024 37#
    Er også glad for at køre i vores e-klasse, men den er simpelhen for dyr at holde kørende med de km vi køre om året, så udskiftes det skal den ihvertfald.
    Inden for et år er der skiftet noxsensor, luftpumpe bagi til undervognen, og adblue tank/pumpe
    Det er så lige ca 35.000 smiley


  • #41   14. jan 2024 38#
    Tror nu stadig en brugt elbil vil være nemmere at sælge end en dieselbil om 6-8 år men kan selvfølgelig ikke vide før til den tid


  • #42   15. jan 2024 Tror ikke en dieselbil vil være spor nem at holde et fornuftigt værditab på.
    Vores klima panikkende regering har jo en plan, grøn afgift stiger og stiger, dette også for folk det allerede havde bilen. De er jo utilregnelige, indtægten fra bil afgifter er historisk lav, og du ved før eller siden, så render socialister tør for andre folks penge.
    Men en Etron 55 med dens meget begrænsede rækkevidde, den tror jeg også bliver ret håbløs på den front. Når jeg stadig læser med på diverse Etron 55 forums, så skyldes det at jeg stadig finder det som en skide lækker bil. Men det er flere der ikke har kunne køre mere end 180 km. på en ladning i det kolde vejer vi har haft. Det faktum skal man være stor entusiast omkring bilen for at finde den attraktiv.
    Der er importeret mange 55’erere, så markedet vil boome af dem på et tidspunkt.

    Man kan jo ikke spå om hvad der sker, for det går hurtigt.
    Der forskes og testes nye batterier, og pludseligt får man måske hul på noget med virkeligt hurtigt ladning og meget bedre rækkevidde.
    Rækkevidden er jo ikke et must for alle, men det vil nok alligevel påvirke den eksisterende bilpark voldsomt i pris.
    Tænker heller ikke en Tesla 3 eller Y er meget værd når den når 7-8 år i alder, kvaliteten er meget tvivlsom. Men så skal folk jo huske på at de valgte et billigt discount produkt.

    Da jeg hoppede på en GTE for snart tre år siden virkede den pisse smart, jeg elsker også den bil, men kommer også til at æde et historisk stort værditab desværre.
    Skulle jeg have nyt nu, ja så fik jeg nok bare en firmabil til fri kørsel, eller også et par år eller tre med noget leasing.


  • #43   15. jan 2024 #42#Hva hjælper det at ha billig grøn ejerafgift hvis man skal æde historisk stort værditab.
    Så hellere en gamme bil der koster 4-7000,- i ejerafgift, men uden vanvids værditab og uden rente udgifter og stiftelsomk. Det meget billigere end at fokusere på halvårlig ejerafgift


  • #44   15. jan 2024 Ja ja eller en veteran bil der også er billig i forsikring, eller en knallert.
    En Maxi Puch stiger jo kun i værdi.
    Men der jo heller ikke meget med emnet at gøre jo.


  • #45   17. jan 2024 Bo, du siger den er for dyr at holde kørende, men du vil have et større værditab ved at købe en nyere og dyrere bil.
    Har hørt den mange gange, som fx sælger min 10 år gamle betalte bil pga den køre for lidt på literen eller for dyr i grønafgift, for så at købe en dyr bil hvor værditabet er større end alle omkostninger på den ældre bil. ??


  • #46   17. jan 2024 #43 helt enig smiley

Kommentér på:
EQC/ Etron rækkevidde ?

Annonce