{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Værditab på elbiler
  • #1   19. feb Grafen er salget for hele eu

  • #3   19. feb Jeg forstår ikke hvorfor brugt prisen på mange elbiler er højere end nyprisen

  • #4   19. feb Fordi nogle lande giver tilskud, når de så eksportere den, kan de tjene på det.

    Ellers normalt ikke smiley


  • #5   24. feb Generelt er alle biler faldet ret markant her det seneste år

    Selvom elbilerne på brugtmarked jo presses af kampagne tilbud og generelle pris nedsættelser

    men mange elbiler har længe lagt til priser hvor der nærmest intet værditab har været på 1-2 år gamle biler, og nogle tilfælde især Tesla har 1 år gamle biler været højere prissat end en ny lager bil fra tesla

    Så ser det nok endnu mere sort ud for diesel bilerne, de har taget et stort dyk og det virker ikke til der er meget søgning og salg i dem i øjeblikket


  • #6   24. feb #5#

    Det er så el og hybrid der tar tabene i øjeblikket, det er et falsk skræmmebillede at benz og diesel taber stort


  • #7   24. feb 19/02/2024 KL. 10:51
    ERHVERV
    Jagter et bedre tilbud: Konstante prisfald får bilkøbere til at vende skråen
    Bilsælgere har i januar haft travlt som aldrig før med at rette i brugtpriserne for at lokke købere til, viser en ny opgørelse.


    DEL ARTIKLEN

    GEM PÅ LÆSELISTE

    Januar bød på ny rekord i antal prisfald på brugte elbiler, viser tal fra Bilbasen. Foto: Peter Hove Olesen

    MICHAEL STENVEI
    Nedturen for bilsælgere fortsætter i fuld galop.

    For bare 10 uger siden ventede Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen, at prisen på brugte elbiler ville komme under indeks 70 i februar. Men det er gået meget stærkere.

    I begyndelsen af januar skar Tesla igen dybt i prisen på supersællerten Model Y, og den amerikanske elbilkæmpes aggressive prispolitik har fået tusindvis af bilsælgere til at følge trop.


    »Derfor er det ingen overraskelse, at prisindekserne for såvel totalmarkedet som elbilerne i særdeleshed er de laveste, der er målt. For totalmarkedet er indekset 90,6, og for elbilerne isoleret er det 69,5,« siger Jan Lang fra Bilbasen, Danmarks største elektroniske handelsplads for brugte biler, om prisudviklingen i januar

    Hov, det her indhold benytter cookies
    På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

    Det rekordlave prisindeks på elbiler skal ses i forhold til, at priserne på samme tid sidste år lå i indeks 87,7, mens prisen på brugte elbiler toppede i august 2022 i indeks 117,8.


    Omregnet dækker udviklingen over, at prisen på en brugt elbil er dykket 21 pct. på bare 11 måneder, mens prisen er dykket 41 pct. siden sommeren 2022, hvor mangel på nye biler sendte brugtbilpriserne op i de øvre luftlag.

    At private bilsælgere, men først og fremmest bilforhandlere har haft travlt med at rette i priserne, understreges af, at Bilbasen har registreret 22.000 prisfald i januar. Det er mere end 60 prisfald hver eneste dag og ny månedsrekord.

    »Priserne har været det helt store emne i de senere måneder, og januar var ingen undtagelse. Der blev sat over 22.000 biler ned i pris, hvilket er det højeste antal nogensinde,« siger Jan Lang.

    Hov, det her indhold benytter cookies
    På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

    De mange prisrettelser skal ses i forhold til, at der med udgangen af januar var 62.300 biler til salg på Bilbasen.


    Mens priserne på elbiler rasler ned, skaber udviklingen tydeligvis usikkerhed blandt køberne. I hvert fald tøver mange med at slå hurtigt til, viser januartallene.

    »Det ses på liggedagene, hvor elbilerne i januar stod 35 pct. længere tid til salg, før de blev solgt, på trods af den høje interesse,« udtaler Jan Lang.

    Meldingen om stor køberinteresse tager afsæt i, at de fem mest søgte biler på Bilbasen i januar alle var elbiler.

    Selv om køberne vendte skråen en ekstra gang i januar, inden de slog til, bød årets første måned på 5.000 solgte elbiler via Bilbasen. År til år er det en stigning på 83 pct.

    LÆS OGSÅ
    Priskrigen breder sig: Ny flanke åbner sig for bilkøbere

    Med de fortsatte prisfald er der umiddelbart dækket op til endnu et dyrt år for bilforhandlere og private bilsælgere.

    Sidste år endte prisnedsættelserne med at skære mere end 1,5 mia. kr. af de oprindelige udbudspriser på Bilbasen.


  • Drum R
    Drum R Tilmeldt:
    jun 2023

    Følgere: 74 Emner: 7 Svar: 65
    #8   24. feb Tænkt engang at måtte nøjes med el som drivkraft, og SAMTIDIG tabe en masse penge på det smiley

  • #9   26. feb #6
    Hvorfor mener du at du kan stole på tallene for elbiler og PHEV, men i samme undersøgelse mener du at diesel tallene er et skræmmebillede. Du har dog ret i at benzinbilerne ikke på samme måde er faldet, men dem nævnte jeg heller ikke i mit oprindelige opslag

    Omregnet i % er index faldet som følger
    Benzin Index januar 104,9 index december 101,1 procent 3,6
    Diesel Index januar 106,1 index december 87,6 procent 17,4
    PHEV Index januar 99,8 Index december 84,3 procent 15,5
    elbiler Index januar 87,7 Index december 71,8 procent 18,1

    Så du har ret i at elbilerne er faldet mest procentmæssigt, men diesel er ikke meget bagefter. PHEV har også taget et stort dyk, hvilket egentlig undrer mig da de faktisk ser ud til at stige i nypris i disse år.

    Elbilernes fald skal ses op imod de faldende priser fra ny og mange kampagner, der er jo ikke på samme måde et stort antal nye diesel biler som skulle forårsage de falder så markant i forhold til benzinbiler

    Ved den lokale forhandler er det også PHEV og elbilerne der sælges kort efter de er kommet ind, mens diesel bilerne står væsentligt længere før de sælges

    #8
    Det store værditab på en elbil skal også ses op imod de markant lavere omkostninger til at køre i bilen.

    Så hvis man tager alle aspekter med, så er diesel bilerne nok de som er hårdest ramt på totaløkonomien


    profilbillede
  • #10   26. feb Fra finans.dk der har tallene fra bilbasen




    profilbillede
  • #11   26. feb Du blander så totaløkonomien ind i værditabet.
    Hvis tallene handler om værditab, og diverse medier om folk begynder at indblande alt andet - ja så kan man jo ik stole på tallene


  • #12   26. feb #10 og #11
    Jeg tager det med, men uanset hvad så er 2023 tallene i index som jeg skriver

    Her er elbilerne dem som er faldet mest i index, tæt forfulgt af diesel.

    Du kan jo ikke generelt sige noget om værditab på biler, ud fra antal af en biltype der er justeret i uge 1 på bilbasen. Det er bare en justering ud fra de kampagner der oftest kommer i forbindelse med nytårskurene

    Så fordi kun 10% af diesel bilerne er justeret, kan du ikke sige at de holder prisen bedre end PHEV og elbilerne. Der står jo heller intet om hvor mange procent de er justeret ned.

    Vi snakker om, at 962 PHEV er sat ned, men sat ned med hvor meget?

    1.462 elbiler er sat ned, men igen hvor meget er de sat ned?

    Diesel og benzin er der ikke eksakte tal på, men ud fra antal til salg er der også omkring 1.000-1.200 diesel biler der er sat ned

    Dieselbilerne er ikke på samme måde dikteret af nypriserne, for antal af nye dieselbiler er jo nærmest ikke eksisterende. Derfor er de 10% der er nedjusteret udelukkende drevet af lange liggetider og faldende priser i markedet


  • #13   26. feb Vi blir aldrig helt enige.. men elbilen er i krise..

    Statistikker i lille danmark rokker ik ved fakta..

    https://finans.dk/tech/ECE16875177/engang-blev-de-spaaet-verdensherredoemmet-nu-er-elbilerne-i-krise/?st=1


  • #14   26. feb #13
    Jeg kan ikke læse artiklen da jeg ikke har adgang til finans.dk

    Hvad bunder krisen i, at de sælger for få biler eller de ikke tjener penge? Der er jo kæmpe forskel på de to scenarier

    Elbilerne sælges stadig i større og større antal, men igen så har de her massive prisnedsættelser og kampagner været med til at presse indtjeningen ved fabrikanterne.
    Dertil har de ikke samme indtægt ved løbende vedligehold og køb af reservedele, som med traditionelle biler.

    Hvis vi udelukkende ser på det danske marked, så er andel af elbiler jo ganske pænt i stigning over de seneste år, og tesla model y har jo salgstal de andre kun drømmer om
    https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2024-01-2023-elbiler-hitter-historisk-solidt-bilaar


  • #15   26. feb Du kan da sikkert ta norge med os.. men så stopper det os og dk samt norge er jo ik størrer end paris.
    Du må selv købe dig adgang.

    Men elbiler har mange problemer, max 50% kan vel hjemme lade..
    Du er gået fra at tanke 900km energi på 3min til 3 timer.
    De kan ik sælge dem uden tilskuds ordninger, afgiftsfritagelser mm.
    Folk køber ik ting for at være grønne, men kun for at kunne få noget billigt nok


  • #16   26. feb #15
    Jeg køber ikke adgang til en side, du må enten linke til noget gratis eller nævne pointerne i artiklen

    Salget af biler i EU fordelt på drivmiddel
    2022 2023 Forskel i %
    Benzin 36,4 35,3 -3,0
    Diesel 16,4 13,6 -17,1
    BEV 12,1 14,6 20,7
    PHEV 9,4 7,7 -18,1
    HEV 22,7 25,8 13,7
    Andre 3 3 0,0

    Kilde:
    https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-13-9-in-2023-battery-electric-14-6-market-share/

    Så andel og antal af elbilerne er steget markant, PHEV er gået markant tilbage, og det samme er diesel

    Ford er sikkert nok i krise, men dette skyldes vel flere aspekter end kun deres elbiler
    De har været igennem en større strejke i USA som følge af deres ansatte mente de havde krav på bedre arbejdsforhold og mere i løn
    Den sidste store fyring bunder i de stopper produktionen af ford focus, det taler jo imod at krisen skyldes et faldende salg af elbiler, og en krise relateret hertil
    https://www.bt.dk/udland/ford-fyrer-igen-i-tyskland-mere-end-75-procent-af-medarbejderne-faar-sparket

    Tesla har et kæmpe fald i antal solgte biler i Tyskland, og det er selvfølgelig problematisk. Men Kina er et endnu større marked og derfor har tesla i 2023 solgt næsten 40% flere biler end i 2022
    Det ses også på aktiekursen, men det er ikke første større dyk tesla oplever over de seneste år
    https://www.boosted.dk/tesla-koerer-ind-i-ny-krise-falder-drastisk-fler-steder/


Kommentér på:
Værditab på elbiler

Annonce