{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.002 visninger | Oprettet:

Valg af elbil på lavbudget og hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Først og fremmest vil det være budgetvenligt at vælge en demo/brugt ellert med nogle km bag sig?.

Andet spørgsmål:
Som mange andre skeptikere er jeg i tvivl om vi ender med en kirkegård med usælgelige elbiler da batterierne er gået død og at omkostningerne ved nye batterier overstiger den konstruktive/fornuftige budget.

Selv er jeg optaget af klimaforandringerne og støtter det politisk og ved personlige valg.
Men jeg er ikke naiv, nærmere konstruktiv og kedelig, for den bil der er bygget er stadig mere klimavenlig end den der ikke er bygget??

Derfor lever jeg ikke i et lavenergi hus og stadig køre jeg ikke elbil, men også fordi elbiler som regel har med at overstige mit budget, da jeg ikke låner penge.

Kan det lade sig gøre at skifte til el og stadig have et minimal budget og små udgifter og tab af værdien?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af elbil på lavbudget og hvorfor?
  • #1   26. maj Hvad er dit budget?
    Hvor mange km skal du køre dagligt?
    Hvor mange penge har du?

    Ja, en demobil er billigere, 1.000 mennesker har prøvekørt den, så den er godkendt.

    Kører Kona 2019 km 201.000, den har stadig km 500 på batteriet, lader kun når det er billigst, nogen gange endda gratis.

    Og fordi den er genial til småture, ingen spekulationer om den nu er varm nok til at trykke pedalen i bund, bare kør.


  • #2   26. maj Vedrørende dit andet spørgsmål.
    Nu følger jeg selv Bjørn Nyland aka. Tesla Bjørn på YouTube.
    Igennem ham føler jeg selv man får et fint indblik i hvordan det står til med brugte elbiler i Norge som jo er noget længere fremme med elbiler end vi er i DK.
    Generelt ser det ud til at frygten for at stå med en kirkegård af usælgelige elbiler er ubegrundet.
    Når elbiler bliver ældre ældes batteriet også og rækkevidden formindskes i forhold til ny, men det er ikke det samme som at den er usælgelig, prisen skal selvfølgelig afspejle bilens stand, men det samme gælder jo også benzin og dieselbiler.
    Lige som at der er købere til gamle slidte benzin og dieselbiler er der selvfølgelig også det til brugte elbiler.

    Så er der selvfølgelig en mindre andel af elbiler som oplever fejl på batteriet, præcis på samme måde som sker med benzin og diesel biler hvor motor og/eller gearkasse dør.
    Hvis man så stirrer sig blind på hvad et nyt batteri koster hos fabrikanten kan jeg godt forstå at man mener bilen blot skal kasseres hvis det sker, det samme ville gøre sig gældende hvis man ved en gammel benzin eller dieselbil kiggede på hvad en fabriksny erstatningsmotor kostede hos forhandleren.
    Med elbiler skal man selvfølgelig bruge samme tilgang som ved benzin og dieselbiler, hvis batteriet får en fejl skal man enten skifte det ud med et nyt brugt batteri eller få batteriet repareret.

    Jeg har en kammerat som havde en Tesla Model S hvor der kom fejl på batteriet, Tesla skulle have en mindre formue for at skifte batteriet til et nyt.
    Han fik dog fat i et nyt brugt batteri og monterede det i bilen og så kunne den køre igen.
    Da han er nordjyde ville han selvfølgelig have noget ud af det gamle batteri, så han satte den defekte batteripakke til salg.
    Det endte så med at være en af mine andre kammerater som købte batteriet sammen med en kollega, de skulle blandt andet bruge batteriet til husstandsbatteri.
    Selve batteripakken er nemlig delt op i flere individuelle moduler og det var kun én af modulerne der meldte fejl.
    Efter at køber af batteriet havde været ved at skille batteripakken af og fejlfinde fandt de ud af at batteriet slet ikke fejlede noget.
    Det viste sig at det var et BMS modul (batteristyring) på et enkelt batterimodul der var defekt på grund af korrosion på printpladen (der var kommet fugt ind i batteripakken).
    Så hvis man havde undersøgt og fundet ud af dette inden man skiftede batteriet kunne man have nøjes med at skifte BMS printet og så været ude og køre igen langt billigere.

    Problemet er at der ikke er så mange elbil værksteder i DK endnu, i Norge vil det være langt nemmere at finde et værksted som kan hjælpe med sådan en opgave, men det er blot fordi de er længere fremme med at skifte bilparken til el.

    Jeg ville derfor ikke være så bekymret for at batteriet i en elbil går i stykker som mange er, for det kan i mange tilfælde repareres langt billigere end at skifte batteriet til et fabriksnyt.
    Man skal måske nok være lidt mere omhyggelig når man vælger værksted, da man skal finde et som ved hvad de har med at gøre, men de findes også i Danmark og der skal nok komme flere af dem i takt med at der også kommer flere elbiler.


  • #3   26. maj Man skal også lige huske at hvis man står over for at skulle have et helt nyt batteri, så kan det være årsagen til at man må skrotte køretøjet, ikke sjovt.

    Der står pt cirka 100 elbiler hos huggerne, de har været for dyre at reparere, 75% grænsen overskredet.


  • #5   26. maj Kørselsbehovet er ikke stort, omkring 8-10.000 km årligt.

    Budget helst under 200.000 kr.
    Ja, jeg skulle så være tvunget til at optage et lån og egentligt derfor jeg spørger lidt ind til levetiden på batterier og gensalgsværdi.

    Da E-up kom ud, var jeg tæt på at købe en, da alt overordnet passede perfekt til mit forbrug og budget. Så også på en Dacia Spring, dog var jeg for skeptisk til at indgå en handel.

    Som sagt komfort og design er knap så vigtigt i forhold til det økonomiske.


  • #6   26. maj Med det budget kan man jo finde mange fine biler.
    Den oplagte er en Tesla Model 3, men den ville jeg personligt selv undgå (har haft en 2019 model), men det er meget en smagssag.

    Personligt kan jeg også rigtig godt lide e-Up, men den har meget begrænset rækkevidde, så den egner sig mere som bil nummer 2.
    Hvis det var mig ville jeg tage et kig på Hyundai Kona og Kia e-Niro.


  • #7   26. maj Tak Morten.

    Tak for alle input.


  • #8   26. maj E Golf som jeg foreslog, umådeligt meget mere bil end i en Up.

  • #9   26. maj Kona er vi meget tilfreds med, Krell anlægget spiller perfekt smiley

  • #10   27. maj Demo eller næsten ny brugt bil kan i nogle tilfælde svare sig, men elbils markedet er jo præget af konstante prisjusteringer og rabatter på udvalgte lager modeller.
    Jeg har en del kollegaer som kører tesla eller snakker tesla, og her har der været perioder hvor tesla lager biler har været billigere end 1-2 år gamle biler med 20k på klokken smiley

    Personligt ville jeg forsøge at få noget så nyt som muligt, kombineret med en god rækkevidde. Jeg tror det vil være svært at sælge en 5 år gammel elbil med en rækkevidde fra ny på omkring 200km

    Så hvis man ser på honda e, mazda mx-30 og den her slags så tror jeg man skal forvente de kan være sværere at sælge, og derved forventet højere værditab, end eksempelvis hyundai kona, tesla model 3 og lignende.

    Det er klart der allerede står nogle elbiler hos skrothandlerne, for ligesom med andre biler kan der jo være sket uheld hvor en elbil er involveret og hvor man klipper taget over, også bliver de fleste biler jo trods alt totalskadet smiley

    Stena har som de første fået lavet et anlæg til genanvendelse af elbils batterierne herhjemme, og mon ikke flere følger med som efterspørgslen stiger. Derudover vil flere og flere firmaer ganske givet også specialisere sig i reparation af batteripakker, ligesom vi kender det med renovering af gearkasser og turboer på benzin/diesel biler.

    Det er sjovt man snakker sådan om bekymring for prisen på reparation på en batteripakke ved brugt køb af elbiler, det er da de færreste jeg kender som forholder sig til prisen på 4 nye dyser i en diesel, prisen på en ny automatgearkasse, priser på en ombytter turbo, skift af toppakninger og sådan nogle ting som pludselig ryger forbi 10.000,- smiley



  • #11   28. maj HC

    Jeg forstår dig.

    Det er også derfor jeg er lidt tilbageholden omkring køb af elbil i den ''billige klasse'' med en kort rækkevide.

    Tesla er en rigtig fin bil og det vel 7 år siden efterhånden ,at jeg lånte en i et par timer, men det er stadig en utrolig dyr bil.
    Og konkurrenterne stå i kø over de næste 5-10 år med biler; som kan det samme, men til lavere priser.

    'Batteripakker' bliver selvfølgelig billigere at få skiftet, eftersom efterspørgslen vil blive større og større.

    Jeg købte en sprit ny Kia Picanto i 2013, kørte 150.000 km i den, sparede service væk og derved garantien og fik min bror som er mekaniker til at lave service på den.

    Ny pris dengang: 90.000 kr.
    Gensalg: 50.000 kr.
    -
    Værditab: 40.000 kr.
    Service over 7 år: 12.000 kr.
    Nye dæk: 3000 kr.
    Ny kaliber: 600 kr.

    55.600 kr./7 = 7.943 kr. årligt.

    Nej, det kan man ikke købe hverken fossil eller el bil for i dag, men billigt kørende er elbilen bare ikke i nu. smiley


  • #12   29. maj #11
    Det er især på omkostningerne til brændstof der er stor besparelse for nogle at vælge en elbil

    Selv hvis man betaler fuld pris for el med de nuværende priser og uden noget refusion af afgift, kunne vi personligt spare omkring 30 øre pr km, og vi kører diesel som går omkring 18 km/l

    Det vil betyde, at vi ved at vælge en elbil som tingene er nu, kunne spare knap 10.000 kr om året på brændstof, vælger man en løsning med norlys, ok energi eller lignende ville vi kunne spare op imod 20.000 kr om året kontra vores diesel tankninger smiley

    Derudover bør service omkostningerne for en elbil som udgangspunkt være mindre end en benzin eller diesel bil, men der er jo som altid en række ubekendte

    værditab på el kontra fossile biler er svært helt og spå om, især hvis vi snakker bil man ønsker at beholde i en årrække. Værditab vil jo ofte være styret af politiske beslutninger omkring hvad de ønsker vi kører i



  • #13   29. maj Hvis i kan spare 30 øre pr. km og det på årsbasis 10.000 kr. i besparelse uden refusion.
    Så køre i også i omegnen af de 30-31.000 km årligt.

    Mit tilfælde:
    Bil: Corolla E11 1,4.
    Jeg køre 10.000 km årligt, benzin rundet op til 15 kr. af literen med et forbrug på 14 km/l er der for omkostninger af 9.643 kr. årligt på benzin.
    Gammel bil koster i reservedele mm. Ja, den koster vel 3-5.000 årligt hvis det går skidt.

    Tesla pris model 3. - 2023 - 451.090 kr.
    Tesla pris model 3. - 2024 340.090 kr.
    Nypris fald på 12 måneder - 111.000 kr. (-25 %) + Værditabet (Brugt elbil)
    Kilder fra vores mest utroværdige avis 'Ekstra Bladet'

    Med en revidering og mere troværdige kilder fra faktabaseret oplysninger.
    Ville vi stadig få tal der smadre et fornuftigt gensalg efter 5 år og dine sparede 30 øre pr/km.

    Jeg ved dog også at udviklingen går stærkt lige nu, men det bremser ikke de nedadgående priser på nye elbiler.

    For ikke at tage livet af mit eget indlæg, så er jeg da klar over: at en ny elbil har flere omkostninger i køb og værditab end en gammel sur Corolla, men regnestykket ender stadig med ret så høje røde tal, der overgår det fornuftige. smiley



  • #14   30. maj #13
    Du kan absolut ikke sammenligne en Tesla med en knap 25 år gammel Corolla

    Hvis du kørte den på værktsted og betalte det som det kostede, ville dit regnestykke nok også se anderledes ud

    Du er jo nød til at lave en reel sammenligning med hvis du købte en nyere brugt fossil bil eller en elbil

    Hvis jeg skulle køre billigt og uden den store risiko tog jeg nok en brugt e-208 som er et par år gammel og kørte den i en 6-8 år

    Den har en wltp på over 300km og kan findes til 150.000,- og kan man som i vores tilfælde spare 10.000,- om året i forhold til fossil ser det jo fornuftigt ud. Du ville kunne spare måske 5.000,- om året i forhold til din benzin Corolla


  • #15   30. maj Tesla og en gammel Corolla kan bestemt ikke sammenlignes nej.
    Det er er vidt forskellige kategorier.

    De 3-5000,- er dog basseret på vores lokale mekanikers priser. Kørte i en 1997'er e11 Corolla sidste år, den kostede 4750,- udelukkende ved mekanikeren, da jeg er flyttet længere væk fra min bror.

    e-208 har jeg slet ikke tænkt over, der er et virkeligt godt bud, tak for det. (Desværre kan jeg ikke fordrage de franske biler) men det er stadig et godt bud.

    Springer der en tandrem eller en taktkæde som min nuværende Corolla køre med eller rep. af samme størrelse, så er det selvfølgelig min bror der får opgaven.



  • #16   31. maj #15
    Så er det jo bare at vælge en corsa-e i stedet, der er bare markant flere e-208 at vælge mellem

    Hvis budget er 200.000,- kan du også få biler med wltp rækkevidde over 400km, det kan jo være en fordel i hverdagen og ved gensalg
    Der kunne du jo kigge på
    MG 4/5
    ID3/Cupra born
    Hyundai kona


  • #17   31. maj Jeg tror jeg venter lidt og ser tiden an.

    Jeg er taknemlig omkring jeres input og det at få mere viden omkring elbils markedet, jeg kan se flere fordele i det og med de modeller du kommer med kan jeg også se en økonomisk gevinst.

    Da jeg også er far til en søn spiller sikkerheden også en rolle måske den stærkeste rolle. Men jeg har så svært ved at sige farvel til de gamle Corolla'er i hverdagen, selvom de fleste E11'er nærmere sig veteranstatus.


  • #18   2. jun Man skal jo købe bil ud fra ens egne behov og økonomi

    Det er klart, at hvis man er på udkig efter en ældre bil til maksimum 25.000 kr som skal køre 2-4 år, ja så kan der være nok så mange gode tilbud på elbils markedet, det er bare ikke interessant

    Det er klart, at en elbil vil være markant dyrere end hvad du tilsyneladende har handlet bil til før, men for de som køber bil i prisklassen op til 200.000,- er elbilerne et reelt alternativ til fossil bilerne smiley

    E11 er ikke ved at være veteran, det varer stadig nogle år endnu før den rammer de 35 år smiley


  • #19   2. jun Kender en der kører 90 km hver dag i en Corolla fra 1996, den er ALT for dyr at holde kørende, og ekstremt farlig for fører og passagerer, ikke nogen moderne bil mere.
    Bliver Corollaen ramt af en elbil, så dør den på stedet, vejer jo mindst 500 kg mere.


  • #20   2. jun Hehe tror jeg tænkte E10'erne ind i ligningen, men de første e11'er er da 27 år, det var for at understrege, at det er sku en gammel bil efterhånden.

    Allan de har vel reelt været farlig altid? At køre en E10 fra 96 ind i en lastbil fra 80'erne eller fra 2024 er vel det samme? Der kørte også en del tunge volvo'er bland andet på vejene dengang.


  • #21   2. jun #18

    Ja det er dyre og det havde jeg også regnet med, elbiler findes i mange prisklasser hvor de fleste kan være med.
    Men det føltes bare ikke helt rigtigt endnu og det er svært når man først har prøvet at eje et par nye biler og stadig savne en E10'er eller E11'er, det er vel en slags hjerneskade.

    Havde jeg 300.00 kontant til en ny bil, ville jeg stadig overveje en gammel Corolla fra 80'erne kontra elbil, men tiden er til et alternativ og jeg ender også i en elbil indenfor 5 år, men hvor langt kan vi strække den? det er et politisk spørgsmål og efterspørgsel.


  • #22   3. jun #20

    Det er rigtigt at de altid har været farlige at køre i og en lastbil vil altid være worst case.
    De tunge Volvo'er vi alle kan huske vejede omkring 1500kg.... Det er der rigtig mange almindelige biler som vejer eller overstiger i dag og elbiler kommer nemt over 2 tons.
    Den GLE plugin hybrid jeg kører i til hverdag har en køreklar vægt på 2879 kg, biler er bare ikke hvad de har været hvad angår vægt.


  • #23   4. jun #21
    Hvis en E11 1,4 virkelig vækker så meget i dig skal du jo bare fortsætte med at køre i den

    Personligt kan jeg ikke forstå passionen for en model generelt, med mindre vi snakker en speciel model lavet i mindre oplag, eller en særlig karosseri og motor kombination

    Jeg har derudover den overbevisning at vi ikke tvinges over i elbiler, men at der politisk kan tages forskellige initiativer som gør det til et fornuftigt valg frem for fossilbiler.
    Omvendt så når vi også en dag, hvor man ikke kan undvære pengene i statskassen for manglende indtægter af registreringsafgift, ejerafgifter og afgifter på strøm, også kan elbilerne jo blive et helt andet regnestykke

    Personligt er jeg i bund og grund fuldstændig ligeglad med hvad brændstof jeg kører på, bilen indkøbes ud fra behov og budget.
    Da vi købte sidste gang var diesel det som passede os bedst, og det er det nok i bund og grund også ved køb i dag ud fra vores behov og budget

    Hvis jeg skulle købe en markant dyrere bil ville jeg klart overveje om vi skulle gå med en PHEV, fordi vi har behov for 1700kg på krogen og jeg ikke vil ud i at skulle lade under tur med campingvogn smiley


  • #24   4. jun Nu har jeg ikke fulgt voldsomt meget med i brugt priserne på Tesla Model 3, så jeg blev en smule overrasket over at der på bilbasen er 37 stk til salg til under 200.000 kr., både SR+ og LR.

    Jeg har selvfølgelig godt hørt at Tesla har sat nypriserne ned og ved godt at det også presser brugtpriserne, så det giver selvfølgelig mening.
    Men hvis man er 100% ligeglad med hvad man kører i er de altså ved at være nede i en pris hvor det næsten virker som et godt bud på en billig bil.

    Som tidligere Tesla Model 3 ejer vil jeg personligt holde mig fra Tesla, både på grund af kvalitet, bruger- og serviceoplevelsen.
    Men selv for dem hvor Tesla ikke lige er sagen skal de lave priser på Model 3 også nok hjælpe med at presse priserne ned på andre brugte elbiler.

    Men der må bare sidde mange Tesla ejere derude og føle sig snydt.
    En ny Model 3 kostede i starten af Januar 2023 450.000kr., nu koster den 300.000kr.
    En Long Range kostede knap 550.000kr., nu koster den 360.000kr.
    Det ender jo med at nyprisen afspejler kvaliteten af bilerne.


  • #25   4. jun Morten J, netop.

  • #26   4. jun HC

    Passion for en enkel model er lidt indskrænket at sige for mig personligt.

    Jeg har ejet mange japanske modeller og en enkel sjælden model i DK fra Honda, men som årene går så indskærper det sig også.
    Mange modeller bliver dyre og dårligere i stand, jeg er stor fan af Corolla fra 1980'erne og indtil 2002.

    Dog er det få modeller der er toppen og nu som min 1,4 vvt der er ok. Men når den rigtige er til salg, så køber jeg.

    Men det er ikke en afløser til 'hverdagen' derfor tænker jeg i elbil.


  • #27   5. jun De gamle store Volvoer vejede kun 1225 kg, letteste større elbil ligger omkring 1.700 kg som min Kona, men der er meget tungere biler på markedet nu.

  • #28   5. jun Ja en 240/244 men Volvo 940, 960, 850, 780 kan du smide 100-200 kilo oven i ved.

    Og der var jo også mange andre biler, som vejede langt mere, som eksempel en Landcruiser 80 HZJ80.

    Der var masser af tunge biler på vejene dengang og bilerne bremsede ikke selv, bremserne var noget ringere og der var ingen hjælpemidler mm.

    Teknologien er langt mere sikker i dag.


Kommentér på:
Valg af elbil på lavbudget og hvorfor?

Annonce