{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
976 visninger | Oprettet:

Bør man vente med at købe EL bil hvis man kan? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har en FORD C max der kører fint, (fra 2012) behøver ikke skifte bil lige nu men på et tidspunkt skal jeg og kigger blandt andet på ID4 eller ID5 (har 3 børn) .

Jeg har nul erfaring med el biler men der er jo mange hjemme entutiaster og har blandt andet hørt folk diskutere at om 2 år kommer der et eller andet lovgivning om batterier i EU? Som er værd at vente på.

Der er også mange der forventer priserne falder på el biler meget snart.

Jeg søger gerne forskellige meninger herinde på de emner.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bør man vente med at købe EL bil hvis man kan?
  • #1   9. jun Der er helt vildt meget usikkerhed om hvordan fremtiden ser ud med elbilerne, så langt de fleste leaser faktisk i 1 år og så tager den derfra efter det ene år.

  • #4   9. jun Mange snakker om, at prisen for at producere en elbil bliver markant mindre de kommende år, men omvendt så kommer der jo mere og mere afgift på elbilerne i henhold til planen

    Så det er spørgsmålet om besparelsen vil komme forbrugerne til gavn, eller ædes op af øgede afgifter smiley

    Solid state batterier er der mange som forventer sig meget af, men faktum er bare at det stadig ikke er at finde i en produktionsbil. Så hvis du vil have solid state skal du nok væbne dig med tålmodighed smiley

    Fra februar 2027 kommer der krav om batteripas til elbilerne, det gør som jeg forstår det absolut ingen forskel ud over du kan se hvor materialerne i dit batteri kommer fra, men det får da ikke bilerne til at køre længere på en opladning eller lignende smiley

    Mit råd må være, har du et behov der passer til en elbil, skal du bytte bilen ud og har råd til en elbil skal du klart overveje det som alternativ til nyere bil med fossil motor. Men man skal ikke regne sig frem til om en 12 år gammel c-max eller en ID.4/ID.5 er billigst om måneden at holde kørende smiley


  • #5   9. jun Hvis du har tænkt dig at kære din næste bil helt ud til den ik kan mer, så er det vel ligemeget om det brændstof, hybrid eller el. Ville beholde det du har, kør den i dørken - og så ta det igen til den tid "så kan der være sket rigtig meget"

  • #7   9. jun Glimrende eksempel på hvor hurtigt det går ned...
    Hva mon forhandleren tog den ind til??

    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-3/performance-awd-4d/6183562

    En reminder til mig om at fortsætte mange år endnu i mine dieselbiler


  • Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

    Følgere: 23 Svar: 142
    #8   10. jun Er ikke til batteri biler.
    Men lokation er også meget vigtigt.
    Kender en kollega, som har elbil og bor i Kbh.
    Det er et rent lotteri, Hvis man finder en ledig P plads med ladestander efter arbejdstid. smiley


  • #10   10. jun Jeg ville personligt vente idét at el bilen ikke har etableret sig 100 % på markedet i nu, der vil ske prisdyk, værditab og yder mere så vil der komme flere konkurrenter som vil byde ind på ny salg og derved sænke brugte elbilers værdi yderligere.

  • #11   10. jun Hvordan definerer man hvornår et drivmiddel har etableret sig på bilmarkedet?

    Jeg er med på der sker udvikling af mange ting på elbilerne, men at elbilerne ikke er etableret som drivmiddel forstår jeg på ingen måde


  • #12   10. jun Infrastrukturen (elnettet) til elbiler er ikke etableret i nu, jeg bor i et af ''ydreområderne''.

    Konkurrencen i salget, er slet ikke færdigt og har ikke opnået det man kan kalde 'et etableret konkurrencedygtigt markedet'.

    Spørgsmål om fremtidige brændstoffer er stadig en spøgefugl, for vi ved ikke med garanti at el er midlet der skal drive vores køretøjer i fremtiden, det afhænger af politiske tiltag og samarbejdet med EU.


  • #14   10. jun #12
    Mange i det område bor jo omvendt i de større byer også i eget hus, ejendom eller rækkehus og ikke i store etageejendomme. Det ser jeg som en oplagt mulighed for at etablere hjemmeladning

    Fra Fjalting kirke er der ind mod Lemvig 29 udtag til ladning af elbiler, så der er trods alt rimelige muligheder hvis man ikke nødvendigvis kun skal lade i Fjalting.

    Elbil markedet vil efter min mening ikke på samme måde etablere sig som vi kender fra traditionelle biler. Det er langt mindre avanceret at starte en produktion op af elbiler, og derfor kommer vi nok til at se mange spillere komme til med nye modeller med kendte motorer og batteripakker.

    Så hvis man først vil købe elbil når vi ikke hver måned ser nye fabrikanter, så tror jeg personligt vi kommer til at vente rigtig mange år på at man kan købe en elbil

    Jeg er med på, at vi måske ser flere forskellige syntetiske brændstoffer som gør vi kan holde liv i vores fossilbiler i flere år, men der er smidt så mange penge i udvikling, infrastruktur og lignende omkring elbilerne, at jeg gerne vil se den politiker der stille sig frem og sige vi skal væk fra el og skife til brint eller andet brændstof.

    #13
    Kan man ikke det med alle moderne biler smiley

    Hvor meget har rækkevidde reelt flyttet sig de seneste 5 år, det er ikke ret meget længere en 2024 model kører end en 2020 model. Der er kommet nogle enkelte modeller som bryder 600 og 700 km grænserne, men det er jo ret dyre elbiler som er for de få smiley




  • #15   10. jun Fra Fjalting kirke er der ind mod Lemvig 29 udtag til ladning af elbiler, så der er trods alt rimelige muligheder hvis man ikke nødvendigvis kun skal lade i Fjalting.

    Det var noget af en argumentation, jeg kan ikke se dem?


  • #16   10. jun Der er en enkel i Fjaltring ja, resten er I Lemvig og enkel i Lomborg.

    Selvfølgelig skal elbiler etablere sig som fossilbiler på sigt, ellers kan man ikke skabe et etableret økonomi for elbiler, som skaber vækst fremadrettet.

    Vedrørende alternative brændstoffer så tror jeg hellere ikke på det, men et nyt tiltag eller en positiv udvikling, giver som regel aktierne mere værdi og derved færre investorer i elbiler.


  • #17   10. jun Etableret økonomi for elbiler er der ikke lige nu, da størstedelen stadig køre i fossilbiler og vi stadig diskutere fossil/el biler i hele EU.

    Vi mangler også dem som ikke har økonomien til at investere i en elbil, alle veje føre til Rom, alle veje er bare ikke ens for alle,


  • #18   11. jun #15 og #16
    Det er jo sådan, at en ladestander ofte har to udtag

    Der er også 8 ladeudtag i Rom
    https://elbilviden.dk/ladekort/

    Min pointe er bare, at hvis man skal på ferie i Fjalting vil man jo ofte indlægge en ladepause undervejs og sikre man har til at kunne køre en del af retur ruten uden at skulle lade på destinationen man holder ferie på.
    Elbilerne kræver da en anderledes tankegang, men jeg kan både se og høre på folk at det jo ikke er noget man sådan tænker over efter en kort periode med elbil.

    Det virker til, at det primært er de traditionelle bilfabrikanter som ikke tjener penge på elbilerne. Tesla og Kineserne ser ud til at tjene penge på produktionen af elbilerne

    #17
    Hvis man måler på alle biler på vejene, så har du selvfølgelig helt ret i at størstedelen er fossilbiler og vil være det mange år ud i fremtiden

    Danmark er stadig et af de lande med stort salg af elbiler, fordi vores afgifter og andet tilgodeser netop elbilerne. Derfor er 50% af nybils salget i maj også elbiler, og størstedelen af importerede brugte biler er elbiler

    Jeg er med på, at der er nogle der stadig køber helt billige biler til under 25.000,- og derfor kan de netop ikke vælge en elbil. Men omvendt så begynder de første nissan leaf og renault zoe nu at være nede under 50.000,- så de fleste som reelt vil have en elbil og kan leve med en kort rækkevidde i dagligdagen kan altså godt prioritere en elbil


  • #19   11. jun Hvis ikke bilen har LFP batteri, så bør du ikke købe den, men kun lease.
    Biler som ikke har LFP vil ikke være meget værd om nogle år fordi batterierne har forskellige begræsninger såsom at de ikke kan tåle opladning til 100% i længere tid.


  • #20   11. jun #19
    LFP er fint hvis man ikke har et ønske om lang rækkevidde, ellers er den lavere energitæthed en hæmsko.
    Det kan også godt være at LFP bedre kan tåle opladning til 100% end NCM (jeg ville personligt heller ikke lade LFP til 100% i hverdagen), men med NCM kan du have så meget mere energi i batteripakken at det aldrig er et problem kun at lade til f.eks. 80% og det giver dig mere rækkevidde når du lejlighedsvis skal på langtur og lader til 100%.


Kommentér på:
Bør man vente med at købe EL bil hvis man kan?

Annonce