{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.025 visninger | Oprettet:

Afgift {{forumTopicSubject}}

Der er ingået forlig mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en række ændringer af bilafgifterne. Ændringerne tager sigte på at gøre brændstoføkonomiske og trafiksikre biler billigere og store, benzinslugende biler dyrere samt fjerne de afgiftsregler, der har gjort det mere attraktivt f.eks. at købe en større varevogn end en mindre. Desuden bortfalder muligheden for lavere afgift gennem proforma-ombygning af store MPV´er og SUV´er til "campingbusser".

Afsnittet nedenfor er hentet ordret fra Danmarks Automobilforhandler-Forenings hjemmeside:


Hovedtræk af omlægningen af bilafgifterne

Varebiler

i) En reduktion af registreringsafgiften for varebiler under 2,0 t (fra 95 til 50 procent)

ii) En forhøjelse af tillægsafgiften for privat anvendelse af varebil under 2,0 tons (fra 900 kr. til 5.040 kr.)

iii) En forhøjelse af satsen for alle varebiler mellem 2 og 2,5 tons (fra 30 til 50 procent)

iv) En forhøjelse af satsen for MPV’ere og SUV’ere over 2,5 tons (fra 30 til 50 procent)

v) Afskaffelse af afgiftsloft for MPV’ere og SUV’ere over 3,0 tons

vi) Et fradrag i registreringsafgiften på 4.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mere end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler.

Et tillæg til registreringsafgiften på 1.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mindre end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler.

vii) Forhøjelse af den årlige tillægsafgift for privat anvendelse af varebiler over 3,0 tons (fra 5.040 kr. til 15.000 kr.)

Ændringerne iv) til vii) har ikke betydning for ’egentlige’ varevogne, dvs. kassebiler og pick-up’er over 2,5 tons. For disse køretøjer vil der ikke ske stramninger.

Personbiler og motorcykler
viii) Et fradrag i registreringsafgiften på 4.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mere end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler.

Et tillæg til registreringsafgiften på 1.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mindre end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler.

ix) En forhøjelse af skalaknækket ved beregning af registreringsafgift fra 65.900 kr. til 74.000 kr. for nye personbiler (samt tilsvarende forhøjelse for brugte personbiler og nye og brugte motorcykler).

x) Stramning for autocampere

Sikkerhed

xi) Fradrag for ESP til varebiler og personbiler på 2.500 kr. i grundlag samt fradrag for airbags nr. 5 og 6 på 1.280 kr. pr. styk i grundlag.

Samtidig udgår fradrag for airbag nr. 1 og 2, således at der gives fradrag for op til 4 airbags (airbags nr. 3 til 6).

Endvidere udgår fradrag for indvendigt justerbart sidespejl og højt monteret ekstra stoplygte.

Fradrag for abs-bremser i afgiftsgrundlaget reduceres fra 4.165 kr. til 3.750 kr.

xii) Et fradrag på 2.000 kr. i afgiftsgrundlaget for personbiler med mindst 5 stjerner i EuroNCAP-testen. Det svarer til et nedslag på 3.600 kr. for personbiler. Det maksimale antal stjerner er pt. 5, men det er varslet at ville blive forøget til 6 inden længe for at tage højde for sikkerhed vedr. piskesmæld.

Der er tale om provenumæssige konsekvenser på langt sigt. I en overgangsperiode vil der være et merprovenu, der især kan henføres til tre forhold.

Det ene er, at stramningen af varebilbeskatningen primært sker i registreringsafgiften, mens de afledte effekter på provenuet bl.a. opstår i indtægterne fra ejer-afgift og brændstofafgifter. Da registreringsafgiften vedrører købstidspunktet, mens de andre afgifter vedrører den efterfølgende besiddelse af et køretøj, vil der være forskelle i periodisering. Med andre ord kommer effekterne fra registreringsafgift allerede fra periode 1, mens de efterfølgende tilpasninger indfases gradvis over en 14-18 års periode i takt med udskiftning af varebilbestanden.

Samme gradvise effekt gør sig gældende ved det brændstofafhængige tillæg og fradrag.

Den anden væsentlige årsag til det midlertidige merprovenu er, at det forventes, at forhøjelsen af skalaknækket vil føre til en lidt større bilpark. Tilpasning til den større bilpark vil imidlertid ske over en kortere årrække, dvs. at der i en periode på antagelsesvist 4 år vil blive solgt flere biler, hvilket øger statens indtægter fra registreringsafgiften i perioden.

Endelig vil de provenumæssige konsekvenser af ESP-fradraget først være fuldt indfaset i 2009, da der i 2007 og 2008 i gældende regler er et fradag på 1.300 kr. hhv. 700 kr.

Det midlertidige merprovenu vil således være størst de første 4 år efter ændringen af bilafgifterne. Derefter vil der i yderligere 4-5 år være et mindre merprovenu, hvorefter der samlet (dvs inkl. adfærdsændringer) vil blive tale om et årligt provenutab.

Den varige renteeffekt af det midlertidige merprovenu med tilpasning er ca. 70 mio. kr.

De skønnede adfærdsændringer er forbundet med betydelig usikkerhed.


Hvad fanden betyder alt dette???

Betyder det fx. at en diesel Passat fx bliver billigere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afgift
Kommentér på:
Afgift

Annonce