{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.900 visninger | Oprettet:

Fartkontrol og nummerpladen i forruden {{forumTopicSubject}}

Jeg har et lille / STORT problem!

I aftes kørte jeg hjem fra arbejde og kom til at ligge bag en af de typiske billister, der ALTID kører 10 km/t under hastighedsbegrænsningen!! jeg ville derfor hurtigt overhæle, da der forud kom en lang strækning hvor dette ville være umuligt. ned i tredje og så fik den lidt og leve af.

Jeg når netop ud på siden af den bil jeg skulle overhæle (måske 1 bil længde foran) da jeg ser et lysglimt - og det VAR en fart kontrol. Netop da det sker er jeg ca. 7 - 8 bil længder væk, kigger hurtigt op og ser en bil der netop passerer varevognen. - dvs. han har nok været 1 - 2 bil længder bag varevognen (bag bagruden), da det her sker. jeg kørte bestemt hurtigere end ham, men når at bremse ned så jeg kører ca. 50 km/t når jeg er 1 billængde bag varevognen. - men jeg ser ingen yderligere lysglimt.

Mine spørgsmål er derfor: Hvor langt væk fra varevognen bliver billedet taget? Jeg har nummerpladen liggende i forruden. hvilken betydning har det? har før hørt, at de ikke kan tage billeder når nummerpladen ligger i forruden - hvorfor kan de ikke det? skal laseren da ramme nummerpladen for en korrekt aflæsning af hastigheden? men har også hørt at de bare tænder et kamera som bare filmer ud af forruden i stedet for og derved napper din nummerplade som sidder bag på...!

Jeg har RIGTIG nedtur på lige nu, for jeg er bange for at jeg var oppe på ca. 80 km/t som betyder farvel til mit højt elskede kørekort!

Håber at I vil hjælpe, hvis I ligger inde med et svar på nogle af mine sørgsmål, da jeg simpelthen ikke kan overskue at skulle gå og være usikker i 3 - 4 uger.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fartkontrol og nummerpladen i forruden
  • #1   7. sep 2004 For at kørekortet kommer i fare skal du køre 85-86 km/t. De fleste spedometere viser for meget, ca 7 km ved de omtalte 80. Oven i købet trokker de et par % fra måliingen, for evt fejlkorrektioner.
    Så alt i alt skal dit spedometer runde de 90, måske endda 95 km/t før du skal være bekymret for det..

• #2   7. sep 2004 Ja, der har jeg (nok) ikke været oppe omkring... så indtilvidere holder jeg fingerene krydset. Mine udregninger siger dog at 60% overskridning på en 50'er vej, er lig med 80 km/t. hertil kommer de fejlvisende 3 km/t, så det i alt max. må være 83 km/t... (men måske skal jeg tilbage til 4. klasse)

Men der må være en årsag til at politiet er så hysteriske omkring det at have nummerpladen liggende i forruden... hvis de kan tage en billed alligevel, hvorfor er det så så forbandede nødvendigt at have den monteret foran?

(det skal lige siges at nummerpladen ikke ligger i min forrude af denne årsag. fik skiftet ffronten for 2 uger siden og har bare ikke fået taget mig sammen til at sætte den på)

• #3   7. sep 2004 Nej, ikke i følge de nye regler som blev indført - jeg TROR d. 30 april i år - eller i hvertfald i år...

• #5   7. sep 2004 hvis du var i overhaling, må du kører 20-30% mere end tilladt

• #6   7. sep 2004 jeg var ude for at en af mine venners mor havde kørt så hurtigt at kortet var røget. men politiet fjernede et par km/t og hun beholdte kortet...

• #7   7. sep 2004 Hvorfor må jeg køre 20 - 30 % hurtigere i en overhaling?

Hvis det er sådan at de tar billeder i en 70 graders vinkel fra vognen, så er der ingen tvivl om at det er mig der blev taget... smiley var den eneste inden for den vinkel + ham der kørte ved siden af mig, men han var RIGTIG langsom!

Tak for alle svar.

• #8   7. sep 2004 Man må under ingen omstændigheder overskride hastighedsgrænsen, heller ikke under overhaling!!! Og i øvrigt mener jeg ikke kørekortet kan fratages på baggrund af et foto....

• #9   7. sep 2004 fandt lige det her link på www.politi.dk ---> http://www.politi.dk/Atk/index.htm

Der står en masse nyttige ting, men intet som direkte besvarer mine spørgsmål... der står dog en del som afbekræfter meget at det nogle personer har sagt. se nedenunder:

De almindelige regler:
    Ved hastighedsoverskridelser på mere end 60% af den tilladte hastighed frakendes føreren førerretten betinget. Det vil sige, at den procentvise hastighedsoverskridelse skal være mindst 61%.
    Før den 1. juni 2004 var denne grænse 70%, dvs. hastighedsoverskridelsen skulle være mindst 71%.
    For særlige typer køretøjer, f.eks. lastbil eller en almindelig bil med tilkoblet registreringspligtigt køretøj (f.eks. påhængsvogn eller campingvogn), gælder dog, at frakendelsen sker allerede ved en overskridelse af den tilladte hastighed med mere end 40%, dvs. 41%.

Den 30. april 2004 trådte der en ny bestemmelse i kraft: Hvis der fra dette tidspunkt køres med en hastighed på 160 km i timen eller derover - f.eks. på motorvej - sker der også frakendelse af førerretten, selv om hastighedsoverskridelsen ikke overstiger 40% hendholdsvis 60%.

Frakendelsesreglerne gælder også for kørsel med registreringspligtig knallert.

En betinget frakendelse af førerretten indebærer bl.a., at føreren skal aflægge en kontrollerende køreprøve.

• #10   7. sep 2004 Forresten gutter... jeg er kun 18 og har haft mit kørekort i godt et år.. dvs. at hvis jeg bliver taget for at køre for hurtigt - dvs. over de 83 - står jeg til at få frataget mit kørekort i 2 - 3 år, uden at kunne gå op til en ny prøve før den tid er overstået, ikk?

• #11   7. sep 2004 hvis de napper pappet så får du det hurtigt at vide...så går der ikke en uge...

• #12   7. sep 2004 Att Allan J

Så har jeg bestemt ikke noget imod at der går 3 - 4 uger alligevel...! smiley

• #13   7. sep 2004 men ro på...hvis de synes det er en grov overtrædelse så skal du nok regne med en både med tre nuller bagved...og en advarsel...

"speedlimits are for pussies"

• #14   7. sep 2004 att: Allan J

tre nuller regner jeg stærkt med, men det er ikke dét der bekymrer mig. men at tage mit kort er lig med at fjerne en STOR del / ting af mit liv... ikke for at lyde overdramatisk! og til alle jer selvfede hævnere som nu vil sige: "Det skulle Du ha' tænkt over noget før..! " - jeg gir jer fuldstændig ret!

Men... hastighedsgrænser ved skoler (i skoletiden) og tæt bebyggede områder, SKAL overholdes - efter min mening. Andet er alt for uansvarligt! men 50 km/t på mange af vejene i det indre KBH, kan jeg simpelthen ikke tage seriøst! 2 sporet baner med 50 km/t! en tur igennem byen vil tage flere DAGE!! (plus, minus nogle timer) smiley

• Has san
    Has san Tilmeldt:
    apr 2004

Følger: 1 Emner: 89 Svar: 1.197
    #15   7. sep 2004 Thomas S H... Du staver godt nok trist...

• Has san
    Has san Tilmeldt:
    apr 2004

Følger: 1 Emner: 89 Svar: 1.197
    #16   8. sep 2004 ha ha ha ha ha ha ha ha... igen

• #17   8. sep 2004 Jeg er ikke sikker på at du får t af de fine breve. Tidligere - da jeg selv blev nappet og skulle bestå prøverne igen - der læste jeg en del omkring fotofældernes fejl og mangler. Her stod der bl.a. Hvis du kører ved siden af andre biler, kan disse meget let påvirke fotofældens nøjagtighed.

Så prøv at søg lidt på nettet om deres fejl...Så kan det jo være du får smilet og farten igen...hehe

• #18   9. sep 2004 att Martin S

Jeg ringede ind til politiet i dag. fik fat i en dame, som ikke snakkede særligt godt dansk. oplyste hende mit registrerings nr. og derefter sagde hun, vi har ikke nogen sag på dig - så du har nok været heldig. menn... lige da jeg sagde farvel, kom det fra hende: nååå, vi har kun modtaget billeder fra d. 4 og d. 5, så prøv igen i morgen..! smiley blev ellers lige så glad.

Kommentér på:
Fartkontrol og nummerpladen i forruden

Annonce