541 visninger
|
Oprettet:
Kompressor og Turbo {{forumTopicSubject}}
Hej BG.
Tænkte på hvis en bil nu har kompressor og turbo på. Så skubber kompressoren i lave RPM og trækker turbo'en igang. Men hva så når turboen får fart på. Trækker den så luft uden om kompressoren?
På forhånd tak.
nov 2006
Følger: 55 Følgere: 61 Biler: 2 Emner: 133 Svar: 1.995
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 114
nov 2006
Følger: 55 Følgere: 61 Biler: 2 Emner: 133 Svar: 1.995
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Rasmus. Havde set den video før. Kunne bare ikke huske det
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
jeg har prøvet en tur ved (ja okay jeg måtte ikke køre) lidt ældre jaguar med efter monteret kompressor+turbo.
jeg kan ikke huske modelen men det var i starten af 1990
han snakkede noget om at den havde 560hk med nuværende trim men sagtens kunne få meget mere
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.829
Normalt bruges kompressoren i lave omdrejninger og så med en switch styret via MAP sensor eller lignende (magnet ventil) slukkes den idet turboen når et bestemt tryk. Eller når overtrykket i indsugningsmanifolden når et bestemt tryk. Når man laver serieforbundne turbo/kompressor hedder det compound trykladning og kan give op imod 6 bar. Det gøres normalt ved at man har en mindre turbo som sørger for at spoolup på den større turbo sker tidligere således man ikke oplever turbotoaster effekten og smadre hele motoren.
Kompressor og Turbo