{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
736 visninger | Oprettet:

Vlad S
Vlad S
Emner: 2 Svar: 51

Egr/maf fejlkode {{forumTopicSubject}}

Hej bg, står her med en skoda octavia 1.6 tdi (mororkode cayc) der periodisk melder fejl på maf og fornyeligt egr. Fejl koderne hedder:
PO40200 egr flow for stor
P010100 Mass or Volume Air Flow Sensor "A" Circuit Rangel Performance

Egr skulle være kodet fra.

Den har i det sidste måned meldt fejl på maf føleren som jeg har renset. Det sker altid omkring 1500 omdrejninger. Men her over weekenden har den nu 2 gang meldt fejl på egr (også ved 1500 omdrejninger). Den går ikke i nødprogram og trækker stadig fint nok, men måske lidt ned på kræfter. Motor er tjækket for utætheder og der er ingen.

Hvad er det mest sandsynlige fejl? Egr der skal renses/udskiftes eller maf føleren? Er ikke verdens rigeste så ville helst ungå at bruge unødvendige penge.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Egr/maf fejlkode
  • C16NZ
    C16NZ Tilmeldt:
    mar 2025

Følger: 13 Følgere: 1 Svar: 41
    #1   16. mar Hej, den er symptom af utæthed i systemet for ventilation i motoren. Den ting jeg skriver om er en rund plastik der lige ved olie påfyldning låge. Ud fra den går en plastic slange til den store indsugnings rør der ligger mellem luft filteret og den turbo. DU CHECKER DEN NÅR DU ÅBNER DEN OLIE PÅFYLDNING LÅGET og motoren kører på tomgang - du skal "se" "vacuum" der holder låget. Hvid der er ikke Vacuum - den ventildækslet eller selv PCV skal skiftes (gummi membrane ind i den "rund ting" bagved olie påfyldning låget)
    På den motorer EGR ventilen er indbygget i EGR køleren - denne liger bagved motoren, nede, lige over højre drivakslen, lige under turboladeren of den udst. manifold.
    Andre ting du skal tjekke er den EGR KØLEREN.
    For at check den, bilen skal luftes med lift, en skal står i bilen og skal giver 3000 omdrejninger(ikke mere end 1 eller 2 sekunder) og du skal står inde bilen, med et lampe - så du kan se - hvis "RYGER" kommer i den område mellem højre drivaksel og motoren - så EGR KØLEREN FEJLER....

• Vlad S
    Vlad S Tilmeldt:
    apr 2024

#2   16. mar Pcv ventil er ok. Ser heller ikke umilbart utæt ud i vacuum systemet. Forstår ikke helt din test af egr ventilen. Har lige lavet toppakning på den hvor den blandt andet har fået renset egr og fået nye pakninger til de diverse egr rør

• C16NZ
    C16NZ Tilmeldt:
    mar 2025

#3   17. mar køb ny maf sensor - den sensor der fejler. Køb ny!

• Vlad S
    Vlad S Tilmeldt:
    apr 2024

#4   17. mar Kan man altid. Ville bare være sikker på det ikke kunne være egr der smider begge koder, der den koster 1300 eks moms. Det er en god sjat penge for mig

• C16NZ
    C16NZ Tilmeldt:
    mar 2025

#5   17. mar Du siger at toppakning blevet skiftet. Når man gøre denne store arbejde - man skal lave alt på motoren, minimum termostat skal skiftes og egr systemet skal renses! Mener jeg egr køleren skal afmonteres og renses, for at undgå fejler i fremtiden. Køb maf og skift den. Det er eneste du kan laver billigere. har skrevet hvordan du tjek her køleren, samt der er masser videoer i YouTube for detnn fejl- på den motor du har.

• Vlad S
    Vlad S Tilmeldt:
    apr 2024

#6   17. mar Jeg fik renset egr køler og skiftet termostathus pakningen der jeg lavede toppakning. Den fik det helt store tur sammen med pakningen. Kan komme med listen hvis det er.

Jeg prøver med nyt maf når jeg får løn

• C16NZ
    C16NZ Tilmeldt:
    mar 2025

#7   17. mar Godt!! !!! Så skift maf! Tror det er fejlen!

• #8   18. mar Få en tester på og tjek “live” værdier under kørsel.
    Det er dyrt bare at skifte løs, indtil man rammer rigtigt.

• C16NZ
    C16NZ Tilmeldt:
    mar 2025

#9   18. mar Ja, ned testeren og "live" data du kan se den luft tryk der giver MAF sensoren. Den skal gå IKKE "op-nede" - lav "grafisk" udsigt sa du kan se linien af den luft tryk fra sensoren skal gå med omdrejninger...

• Vlad S
    Vlad S Tilmeldt:
    apr 2024

#10   18. mar Fik tjækket live data på maf, map og også egr(som åbenbart ikke er kodet fra). Ser umilbart ok ud. Men om den måler der korrekte værdi ved jeg ikke. Nu har jeg investeret i en ny så må jeg se om det hjælper.

• Vlad S
    Vlad S Tilmeldt:
    apr 2024

#11   19. mar Nu har jeg kørt lidt over 100 km. Så langt så godt. Kan ikke mærke det store forskel i optrækket men har lagt mærke til at den ryger væsentligt mindre. Før der ville den begynde og ryge gråt hvis den stod i tomgang i ca 1 minut. Det er så væk nu. Må lige mælde tilbage hvis noget ændrer sig

Kommentér på:
Egr/maf fejlkode

Annonce