1.307 visninger
|
Oprettet:
Ang.Dæk og syn ? {{forumTopicSubject}}
Hurtigt spørgsmål ??
Jeg har foran på min bil helt nye helårsdæk som er m+s mærket. Bagpå har jeg vinterdæk som også er m+s mærket.
Planen er selvfølgelig at på skiftet de bagerste til helårsdæk også. Men der er masser af km tilbage i dem endnu.
Men kan bilen synes med det?
Har spurgt Google og AI, men de kommer med forskellige forklaringer. Men i sidste ende hvis alle dæk er m+s mærket er det ikke noget problem. Kan jeg stole på det svar ?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.047
Du må GERNE blande helår med vinter. Så ingen problemer med syn.
Lovkravet er samme type på alle hjul. Og typer er M+S og uden M+S. Der er ikke noget type, som hedder "helårsdæk" - det er noget fru Larsen siger derhjemme. Loven er meget tydeligt på dette punkt.
Bekendtgørelse nr 1050 -> 8.02.002 Dæk:
(6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
– radialdæk
– diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
– almindeligt dæk (uden »M+S«-mærkning)
– terræn- og vinterdæk (med »M+S«-mærkning)
– dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 676 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.934
feb 2015
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 586
jan 2006
Erhm... Hvor står det henne, det du skriver der?
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 160 Svar: 6.464
Symbolet 3PMSF angiver, at dækket er både pålideligt og sikkert til kørsel i sne.
Mærkningen 3PMSF tildeles af et certificeret laboratorium.
For at kvalificere sig til denne mærkning skal dækket have været testet i henhold til standardiserede metoder og haft et tilfredsstillende præstationssniveau mht. mobilitet og sikkerhed på snedækket vej.
Dette symbol er i stigende grad blevet normen for et godt vinterdæk.
Symbolet 3PMSF (3-Peak Mountain Snow Flake) er nemt at genkende: et snefnug omgivet af tre bjergtinder. Iht. lovgivningen er dette symbol altid ledsaget af M+S-markeringen.
M+S (mudder og sne)
Denne mærkning angiver, at dækket passer bedre til snedækket eller mudret vej end standarddæk (sommerdæk) gør.
Bemærk, at denne mærkning ikke kræver certificeret testning og er helt op til producenten.
Før i tiden var denne mærkning det officielle symbol på et vinterdæk. Dette er stadig tilfældet i nogle europæiske lande, men i de fleste er reglerne under udvikling, og det er 3PMSF-mærkningen, der i dag er standarden i Europa.
jan 2006
Hvor står der, at helårsdæk ikke må bruges med vinterdæk?
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 160 Svar: 6.464
det var mere som kommentar til #4 omkring mærkningen af dæk...
Symbolet 3PMSF (3-Peak Mountain Snow Flake) er nemt at genkende: et snefnug omgivet af tre bjergtinder. Iht. lovgivningen er dette symbol altid ledsaget af M+S-markeringen.
Så 3PMSF ville ikke kunne stå alene og derfor vil dækket automatisk være M+S mærket
Ang.Dæk og syn ?