{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.063 visninger | Oprettet:

Død motor? {{forumTopicSubject}}

Jeg har virkelig intet styr på biler så nu prøver jeg lige at spørge herinde. Kan godt være at jeg er faret helt vildt og det her måske er for dem som er lidt prof og ikke blanke som mig smiley

Min bil vil ikke starte. Den står lige nu hos en mekaniker men synes ikke jeg rigtigt får klar svar på noget.

Jeg har en Mercedes som er ca 10 år gammel. Motoren har kørt ca 170.000 og jeg har købt bilen for ca 14 mdr siden.

Her i sidste uge er jeg kørt fra København til Jylland, der har bilen så stået i nogle timer, på vej tilbage mistede bilen motorkraft og ville ikke gå op i fart når jeg trykkede på speederen. Jeg slukkede så bilen og tændte den igen. Da jeg tænder den kommer der røg fra udstødning og lidt fra motorhjelmen. Efter det vil bilen slet ikke tænde. Den prøver ikke engang at starte op. Den siger bare en klik lyd. Falck sagde at der var 12v på batteriet. Og jeg kunne også godt skifte gear fra park til neutral. Kølervæske og motorolie var også som det skulle være. Bilen fik service for et par måneder siden og renset partikelfilter for et par uger siden. Jeg har heller ikke kørt stærkt og bilen har heller ikke indikeret noget. Hverken at den var for varm eller en motorlampe eller lign.

Mekanikeren siger at motoren muligvis er død. Kan det virkelig passe? Jeg har slet ikke set det komme da der hverken var lyde lugte røg eller andet indtil den mistede farten. Han siger at han har prøvet at dreje på motoren manuelt og den slet ikke vil dreje, den sidder fast hvis man kan sige det sådan.

Nu er mit spørgsmål så om jeg bare skal få skiftet motoren eller om jeg skal få undersøgt den yderligere? Synes det mærkeligt at han mener den er død uden at vide hvad den som sådan fejler. Men måske man kan det og jeg bare ikke ved bedre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Død motor?
  • #1   25. nov skal han undersøge, hvad problemet reelt er, skal han skille det hele ad, hvilket jo koster en sum penge.
    så lidt op til dig, om du vil ofre de penge, foruden et evt. motorskift, hvilket jo nemt runder 30000 kr.
    kan være tanrem/ kæden, ventiler, ecu-en og alt der imellem.

• #2   25. nov Ja jeg er lidt i tvivl. Har fået en pris på ca 50.000 for at skifte motoren. Så ja det jo en del penge... Har du/nogen af jer en ide om hvad det ca burde koste at få tjekket sådan en motor? Hvis man overhovedet kan vurdere det smiley

• #3   26. nov Tænker at du mistænker snyd? Det nemmeste og billigste løsning er at få mekanikeren til at vise dig fysisk at motoren ikke kan dreje rundt, ikke på starteren men ved at dreje krumtappen ved hjælp af værktøj.

Som det er sagt så vil det koste at adskille motor ad, men hvis du ser at den har sat sig, så er det jo det den har.

Så er da bare om det hedder ny bil eller ny motor, ville nok vælge ny bil, men nu ved jeg jo ikke hvilken model du har.

• #4   26. nov Nej jeg mistænker egentlig ikke snyd. Føler bare ikke at det er nok information. Jeg tænker ikke at han ville sige at den ikke kan dreje hvis den kunne. Det jo en ret dyr reparation hvis motoren måske kan fikses. Bilen koster omkring 250 så tror ikke at det kan betale sig at "skrotte" den.

Måske skulle jeg forkorte mit spørgsmål. Det er om jeg skal bruge flere kræfter på denne motor hvis den ikke kan dreje eller om jeg bare skal få en ny?

• #5   26. nov hvis du føler du mangler info, må du jo spørge nok ind til tingene hos din mekker, til du får den info du er tilfreds med.
    eller få en med der ved mere om biler/ motorer.

• #6   26. nov Er du med i FDM ? hvis ja mener jeg de har værksteder, du kan jo ringe til dem og høre om dine muligheder

• #7   26. nov Der må som minimum komme et bud fra mekanikeren om hvad der kan være galt, første trin er at tømme motoren for olie og se hvad det ligner og hvad det lugter af, samt også kigge i oliefilteret og se hvad det indeholder af forskellige partikler, fremmedlegemer.

• #8   26. nov Jeg har sendt dig en privat besked.

Hvad er det for en model osv, benzin eller diesel, evt reg nr????

• Klavs
    Klavs Tilmeldt:
    sep 2023

Følgere: 1 Svar: 103
    #9   26. nov Det synes at lyde vildt mangelfuldt...

Det er en Mercedes - OK. Hvilken motor - diesel eller benzin? R3 eller V8? Slagvolumen?

Efter 170tkm er en Mercedesmotor jo kun lige kørt til - den er på ingen måde slidt op og klar til udskiftning.

Hvis motoren virkelig er blokeret, så den slet ikke kan drejes begge retninger, kan det være væskefyldte cylindre. Det bør en mekaniker kunne finde ud af.

/

• #10   26. nov Hej.

Ja jeg er medlem af FDM.

De har bedt mig om at skrive til forhandleren for at evt finde en mulig løsning. Det er jeg igang med.

Ift motor så har jeg ikke så meget styr på det. Der står sådan her: 1.6 l (1598 cm3), 4 cyl., diesel

Det eneste underlige jeg kan komme i tanke om på bilen er at jeg følte at den altid manglede sprinklervæske. Kan det have noget med det at gøre? Tænker jeg ikke, men hvad ved jeg.

Ja det er også det at den slet ikke har kørt særlig meget og den heller ikke har vist tegn på noget som helst der gør at det hele undrer mig lidt.

Den bliver flyttet over til en anden mekaniker idag, så må vi se om han kan svare lidt mere konkret på hvad der er i vejen.

Virkelig nederen at man skal skifte en hel motor ud efter kun 30.000 km i ens varetægt. Men sådan er det vel at købe brugt desværre.

• #11   26. nov Og så har jeg for nyligt fået rensen partikel filteret. Ellers intet.

• Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    jan 2020

Følger: 12 Følgere: 1 Svar: 32
    #12   26. nov hej har oplevet noget lignende er der liv i instrumenter batteri lampe motor lampe osv. min var det ratlås som skulle skiftes ved mercedes mener det kostede 9000 -

• #13   26. nov Morten S:
    At ratlåsen skulle skiftes har vidst ikke noget at gøre med motoren har sat sig, det er 2 forskellige ting.

• Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    jan 2020

#14   26. nov muligvis meget rigtigt men min var helt død også prøvet alt men det var altså den elektroniske ratlås der var skyldig siger ikke det er fejlen på denne bil men måske..

• #15   26. nov Når man ikke kan dreje motoren rundt med en fastnøgle eller andet værktøj, så er det ikke den elektroniske tændingslås.

Er der et reg nr på den "døde" bil så man kan google lidt om modellen???

• #16   27. nov Er det en B model du har, giv gerne et reg nr, så kan vi bedre hjælpe dig

• #17   27. nov Der er liv i alt elektronikken. Varmen kørte i alt den tid vi ventede på vejhjælp.

• #18   27. nov Reg nr er CJ30839

• #19   27. nov Kender du ikke en god ven evt. Nogen mekanikker tror jo det et tag selv bord. Min gl volvo smed motor ved 505000 km. Jeg fandt en anden 21000 kr med moms og 6 måneders garanti 11 timer til ombytning

Pas på ikke at ofre for mange kr på den gamle

• #20   27. nov Ja det jo det. Min sædvanlige mekaniker er her ikke. Så det er desværre lidt af en jungle.

Tror jeg vil få dem til at give mig en pris for at lokalisere problemet og så se hvad der kan betale sig.

Håber at det er noget som kan fikses nemt og forholdsvis billigt men hvis det ikke er tilfældet så er der ikke noget andet at gøre end at skaffe en ny.

Mekanikeren sagde dog at alt skal skiftes ud, da der kan sidde ødelagte dele osv. Så den skal have nye slanger osv osv... simpelthen alt der har noget med motoren at gøre. Kan det passe?

• Klavs
    Klavs Tilmeldt:
    sep 2023

#21   28. nov For mig lyder det ikke som om du har den korrekte mekaniker til at fejlsøge og reparere din bil!
    En mekaniker der bare vil skifte 'alt' - uden forudgående undersøgelse - er ikke den korrekte til opgaven.

Find en mekaniker der kan fejlsøge korrekt, og kun skifte de nødvendige dele.

/

• #22   28. nov Er der ikke noget med at de små dieselmotorer kommer fra Peugeot og dermed slet ikke er Mercedes motorer? Nogen der kan bekræfte?

• #23   28. nov Ja jeg har selv tænkt at det ikke giver mening at bare skifte "alt" det koster jo ret meget.

Mener også der er noget med de små motorer som du siger. Det nok også derfor en ny "kun" koster 20-30.000.

• #24   28. nov #22
    Nej ikke Peugeot, men motorer fra Renault i de mindre 1,3 og 1,5 liters i diesel.

• #25   28. nov Grundmotoren OM626, skulle være noget Renault, som bliver ændret lidt til Mercedes brug. Den skulle da ikke være særlig berygtet.
    Hvis den har døde stempelringe ( udfra måden den dør på) og har "sat" sig ? lidt mærkelig kombination, så skal man overveje ny motor, især hvis de findes til en god pris.
    Som andre har skrevet, få en erfaren mekaniker til at kigge på den.

• #26   28. nov Billig Dacia og kostbar Mercedes-Benz deler benzinmotor

https://jv.dk/gear/billig-dacia-og-kostbar-mercedes-benz-deler-benzinmotor

• Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    jan 2020

#27   28. nov så vidt jeg kan se er det en diesel bil mvh Morten

• Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    jan 2020

#28   28. nov torpedobåd

• #30   29. nov Det er noget Renault Nissan, de har problemer med kæde og krumtap sensor.
    Jeg har en Mercedes tekniker i mit netværk, har alle de testere der skal til osv.

• Klavs
    Klavs Tilmeldt:
    sep 2023

#31   29. nov Jeg ved det er et langskud...

Jævnfør offentligt tilgængelige databaser er den faktuelle bil en 1,6 liters diesel baghjultrukket Mercedes C-klasse med manuelt gear.

Den der parkeringsbremse, som ikke er en håndbremse med en pedal, det er vel ikke sådan der ved en fejl er trådt på den og dieselmotoren derved er blevet 'blokeret' af parkeringsbremsen?

Kan bilen skubbes i frigear?

/K

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #32   2. dec Hør nu her gør som FDM siger og Vent på resultat smiley

• Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    jan 2020

#33   2. dec siger FDM det?

• #34   2. dec Ja lige nu afventer jeg svar fra forhandleren som FDM har sagt.

Det er en 1,6 liters diesel baghjultrukket Mercedes C-klasse med automatgear.

Man kunne godt skifte gear fra parkering til neutral.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
    #35   2. dec #34 Det har ikke rigtigt noget at gøre med motoren om gearkassen kan gå i neutral, men nok om det, det kunne tyde på den ikke er blevet kørt særligt pænt før du købte den.

• #36   3. dec Også når det er automatgear?

• #37   i går kl. 17:10 På de fleste automatgears biler er motoren bedre beskyttet mod dårlige gearskift, dem med automat kører jo ofte som bedemænd smiley

Så en video idag med en bil der angiveligt skulle have ny kæde, men en anden og bedre kvalificeret mekaniker fandt ud af det var noget på et styremodul der var brændt af, så den ikke tændte ordentligt på cylinder 3, så der røg nogen nye el-komponenter i og så kørte kæden igen lydløst.

Kommentér på:
Død motor?

Annonce