{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.237 visninger | Oprettet:

BMW 545i 4,4 V8 årgang 2004 {{forumTopicSubject}}

Hej derude.
For at gør lang historie kort. For noget tid siden fik jeg afmonteret min motor fordi jeg kom ud til kæmpe oliepøl, vi fandt så fejlen og fik det fixet. Motoren blev lagt ind igen og starter helt fint første gang, men så fordi mekanikeren har glemt at hælde olie i motoren så slukkede vi får den efter knap 3 - 4min tomgang kørsel. Efterfølgende får jeg at vide kædetimeren er hel gal og den ene valvetronic ikke fungere. Vi får så 2 nye valvetronic's og får justeret kædetimeren på bilen så får man at vide de her valvetronic køre med en separat styreenhed som også bliver skiftet. Set skal siges tændspoler og tændrør og ny batteri og mange dele er blevet udskiftet imellem tiden. Men bilen starter ikke og nu får jeg at vide der skal en kodning til men han er usikker på om det vil hjælpe, så er her nogen der har styr på hvad jeg ka gør mere for at få den igang?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte/fikse lokal balofix 1.000 kr.
  • Vandrør og afløb 1.150 kr.
  • afløb under køkkenvask 530 kr.
  • Toalett der vandet løber og skifte pakning til vandhane 2.000 kr.
  • Reparation af toilet 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  BMW 545i 4,4 V8 årgang 2004
  • #1   9. dec 2025 Forstå jeg det rigtig
    Motoren har kørt 3-4 minutter, uden olie i??

• Torpedo
    Torpedo Online Tilmeldt:
    okt 2014

Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.336
    #2   9. dec 2025 #1
    Trådstarter skriver, at den har kørt i tomgang i 3-4 minutter. Sådan forstod jeg det da.

• #3   9. dec 2025 4 minutter uden olie

Og den kørte fint. Nej det kan den på ingen måde have gjort.

Ja så er den motor da godt ødelagt. Mekanikeren må da dække alle skader

• #4   9. dec 2025 Som de andre 3-4 minutter uden olie er helt sikkert skidt også selvom det bare var tomgang.
    Snakkede vi kølevæske kan det nok snige sig an, men selv der er 3-4minutter i overkanten.
    Personligt ville jeg nok kigge på at finde passende sæt vanos. De kan vidst normalt skiftes uden kodning.
    Kodning hvis det virker bør i sig selv ikke koste alverden men bilen skal jo mødes med en tester der kan skrive til ecu. Jeg tvivler altså lidt på at man kan kode den til en anden type vanos, men her kan vi håbe at en af de andre kan melde ind.
    Og en ting jeg ikke helt kan placere, motor virker, motor ud, vanos skiftes, nu er kæder skævt timet. Men vanos kræver at man som minmum delvist piller kæden af. Et stille gæt siger at måske er den kæde ikke timet ind. Der er vidst noget med a tproceduren med kæder og vanos er lidt funky, for vanos skal jo til sin standard position, ellers vil den være forskudt.

• #5   10. dec 2025 Takk for feedbacken. Der var meget meget olie tilbage i den tjekkede jeg selv fordi han var i tvivl men igen det var minimalt olie der var i den. Og ja han får 100P lov til at erstatte mange ting i det her projekt. Så nu er den hos en anden mekaniker istedet - Men nu fik jeg startet bilen op igår heldigvis på første hug:) med alt det væske og olie behov den vil have. Den køre konstant op og ned i omdrejninger når man starter den plus den en konstant stor luftmængde ind hvor man ka høre det klart og tydeligt.

Tester viser fejl på gasspæld Han tjekke map sensoren på også og det viser sig lidt at den ikke rigtig fungere som den skal ifølge ham altså udover gasspjældet.

• #6   10. dec 2025 Lyder bare til at du skal finde en mekaniker der ved noget om de motorer istedet for at de leger gætteleg.

• #7   10. dec 2025 Thomas M: det er nu ikk helt rigtigt at det er en gætteleg, tværtimod mekanikeren der har den nu kæmper virkelig med det men sys nu det er meget svært at finde nogen der har leget med de her V8 motore fra den tid desværre

• Torpedo
    Torpedo Online Tilmeldt:
    okt 2014

Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.336
    #8   10. dec 2025 Selvfølgelig vil den køre op og ned i omdrejninger hvis den suger falsk luft ind, og selvfølgelig vil den sætte en fejl på Map føleren.

Er det en perlegrus mekaniker du er hos?

• #9   11. dec 2025 Torpedo har ret omkring falsk luft.
    Problemet er iøvrigt det samme ligemeget om det er en 3cyl eller en v8.
    Falsk luft = problemer. Oftest kan de røgteste den og finde utætheden, nogle gange er det så slemt at man kan se/høre det direkte.
    Generelt er der en stille advarsel, en v8 der skal til mekanikeren (du ikke selv er komfortabel med), er tæt på at være en økonomisk katastrofe.
    Det er helt sikkert en fed bil, men pas virkeligt meget på hvor mange penge den bil trækker ud af dig.

• #10   16. dec 2025 Du får ikke dækket noget en anden mekaniker laver, med mindre du har en klar skriftlig aftale om det med den første mekaniker.
    Heldigt at den startede første gang, men det siger en del om mekanikeren at han glemmer at fylde olie på, det er simpelthen det sidste man tjekker inden man drejer nøglen igen.

• Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 2 Emner: 4 Svar: 98
    #11   23. dec 2025 Hej
    Er det rigtigt forstået at motoren har kørt 3 -4 minutter i tomgang uden olie ? Hvis det er tilfældet er motoren i værste fald kaput, da der ingen smøring har været til cylindervæggene. Motoren er lavet med aluseal belægning i cylindrene og det er mere slidstærkt end en almindlig motorblok. Få et endoscop ned i hver cylinder for at se om de er revet. Og dernæst en kompressionstest af hver cylinder for mekanikeren skal erstatte det hele da han har glemt at komme olie på. Så er der krumtap lejer plejlejer kæder og vanos uden olie . Du kan være heldig men det kræver for mig at se en ny motor . For at time vanos kræver det et sæt låseværktøj samt momentnøgler til revers samt momentnøgle til 0,7 kg til hovedkæden. Lavede vanos og nye taktkæder , glideskinner ,simering ved krumtap nye løftere og det løb op i ca 5,5 kilo i reservedele for en 540 I 4,4 vanos. Der skal være to når man timer for det må ikke flytte sig noget som helst. Held og lykke.

• #12   24. dec 2025 "Der var meget meget olie tilbage i den tjekkede jeg selv fordi han var i tvivl men igen det var minimalt olie der var i den."

Det er svært at blive klog på hvad der egentlig er sket.

Der var MEGET MEGET olie tilbage i den, men også minimalt. Så det vel alt fra 0,1 liter til 7 liter. haha.

• Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 2 Emner: 4 Svar: 98
    #13   24. dec 2025 Hej Det er meget upræcist m.h.t. oliemængde. For taler vi om om det kan ses på oliepinden eller ej . For hvis det ikke kan ses på oliepinden er der for lidt og dermed er alt i motoren revet. cylindervægge, krumtap og plejllejer vanos glideskinner m.m. Så taler vi om erstatning for en ny motor. Du skal ikke acceptere alt andet.
    Glædelig jul.

Kommentér på:
BMW 545i 4,4 V8 årgang 2004

Annonce