1.643 visninger
|
Oprettet:
glasfiber arbejde ??? {{forumTopicSubject}}
da det er første gang jeg skal til og lege med glasfiber har jeg lige et par spørgsmål.. skal der gøres noget specielt for af glasfiberen hæfter ordentligt på en plastik kofanger. vil fjerne fordybningen på min forkofanger til nummerpladen og til træk krogen på bagkofanger.. og kunne i måske lige fortælle fremgangs måde med epoxy og fiber måtterne måske...
apr 2005
Følger: 77 Følgere: 78 Biler: 6 Emner: 5 Svar: 25
OG så er det ellers go fornøjelse, er selv i gang med min bagkofanger , lister osv skal bar forsvinde helt væk
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Svar: 1.754
Polyester spartel måske??
jun 2005
Følger: 88 Følgere: 87 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 13.848
du skal bruge glasfiber spartel til at få måtterne til at binde, når så de sidder der (fra indvendig side af hullet) så spartler su udefra med glasfiber spartel, derefter til det lidt mere fine arbejde kan man bruge polyester spartel da det giver en pænere overflade når man sliber i det + at det generelt er nemmere at have med at gøre
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Hverken polyester, eller epoxy-resin binder på plastik! Hvis det er abs, eller PVC plast kan det dog binde ganske godt! Jeg går udfra at du vil benytte polyesterresin til arbejdet!
Du nævner dog epxoy, men til hobbyarbejde, vil jeg anbefale polyester!
Jeg ville personligt skære fordybningen helt væk, bearbejde plastikken rundt om med groft sandpapir samt plastprimer eller celulose. Herefter dækkes hullet med malertape, så klistersiden vender ind mod stedet der skal støbes! Polyester binder ikke på denne side, og derved kan man lave en "støbform" som er mulig at fjerne, efter første støbning!
Når første støbning er hærdet op, slibes der rundet i kanterne, og støbes på modsatte sidde, således at der dannes en form for "sandwich-konstruktion", hvor vævet har fat på hver side af plastikken! Nar man støbe polyester på plast, er det den mekaniske forbindelse, der afgører hvor holdbart emnet bliver!
Efter et par støbninger og finpudsninger, skal formen på det støbte emne, gå i et med selve kofangeren!
Til allersidst kan benyttes polyesterbaseret finspartel, til at give den glatte finish!
Og til info...der er IKKE noget der hedder "glasfiberspartel"! Ordet i sig selv betyder blot at der er tale om en sparteltype indeholdende fibervæv! Den benyttede resin afgør i lige så høj grad hvilken type spartel der er tale om!
På samme måde er "polyesterspartel" blot en spartel der er polyesterbaseret!
Til hobbybrug benyttes polyesterbaseret glasfiberspartel, polyesterbaseret findpartel mm, men ordet "polyesterspartel" er ligeså intetsigende som "en maske", da der også er 100 forskellige typer indenfor dette!!
Udover det, benytter man da selvfølgelig IKKE spartelmasse til at væde støbevævet! Den resin der er i en spartelmasse, er opmålt denne, og er på ingen måde beregnet til at støbe med!
Man benytter flydende polyester, til at væde måtterne!
apr 2004
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 135 Svar: 315
apr 2004
apr 2004
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 135 Svar: 315
apr 2004
Normalt benytter man pensler der er billige nok, til at smide væk efter endt støbning! Og ellers kan det renses i acetone, der virker opløsesende på polyester!
glasfiber arbejde ???